Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Har vært på NAV og bedd om hjelp. Leverte alt jeg har av regninger og diverse. Har vel en gjeld på 40000-60000 hvis jeg ser bort fra at Lånekassen på rundt 100 000 er sagt opp, men det kan hende damen på nav kan redde bort den oppsigelsen. Skal tilbake på fredag og da vet jeg mer om hva som vil skje, men hvis det ender opp med gjeldsordning, hvordan fungerer det? Leser at man da betaler det man kan en periode og så blir man fri gjelden etterpå. Men hvor mye får man å leve for? Anonymous poster hash: 15c51...60c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ Anonymous poster hash: 48cef...e88
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Dette er det du skal sitte igjen med etter at boutgifter pg andre evt godkjente utgifter er betalt. Resten går inn i gjeldsordningen. Som vanligvis varer i 5 år Anonymous poster hash: 48cef...e88
Leeloo76 Skrevet 17. august 2016 #4 Skrevet 17. august 2016 Sakset denne fra Kvinneguiden ettersom jeg akkurat leste svar på samme spm. der: "Du får ca 7800 kr å leve for i mnd om du er enslig. I tillegg til dette får du dekket bokostnader. Alt annet går til gjeld. Hvis du har utbetalt 22000 i lønn, og betaler 7000 i bougifter og får litt under 8000 i livsopphold er regnestykket sånn Lønn 22000 Minus husleie 7000 Minus livsopphold 8000 Overskudd 7000 7000 kr går da hver mnd til betjening av kreditorer. De mnd du får feks feriepenger eller tilbake på skatten så skal også det til kreditorene." Det jeg stusser litt på er at det vurderes gjeldsordning på et så lavt beløp, i utgangspunktet skal det jo være gammel gjeld og du må være varig ute av stand til å gjøre opp for deg. Har du veldig lav inntekt uten noen utsikter til bedring er det vel kanskje mulig. Har du så lav inntekt burde det vel forresten være mulig å få slettet renter hos Lånekassen, om NAV klarer å få lånet tilbake til dem? Jeg fikk det ett år da jeg var aleneforsørger uten jobb. Avdragene ble ikke lavere, men alt gikk til lånet, og rentene ble slettet det året.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #5 Skrevet 17. august 2016 Er gjeld som har hopet seg opp over lengre tid, har en psykiatrisk diagnose som forklarer mine dårlige valg. Har veldig lav inntekt. NAV sa ikke at det blir gjeldsordning, er jeg som ser for meg det siden jeg aldri kommer til å kunne betjene denne gjelden. Anonymous poster hash: 15c51...60c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #6 Skrevet 17. august 2016 Tviler sterkt på at du får gjeldsordning på så lavt beløp. Skal mye til for å få gjeldsordning. Men det du heller burde ha er økonomisk rådgivning. Mener også at man kan få hjelp i form av enten tvangstrekk på lønnen din for gjeld til den er nedbetalt. Det beste for deg er nok tvangstrekk og hjelp med å sette opp regningskonto med alle regninger på autotrekk, en matkonto som kun brukes til mat, en sparekonto med fast overføring, samt en brukskonto hvor "lommepenger" blir satt inn. Anonymous poster hash: 57763...d9d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #7 Skrevet 17. august 2016 Tror ikke du går gjeldsordning med så lavt beløp, men hjelp til å styre økonomien kan du få Er du bipolar? Pappaen min er det så jeg har vokst opp i et sånt økonomisk rot, det ene øyeblikket bruker han penger (på kreditt) på allverdens høytsvevende planer og prosjekter, det neste blir strømmen slått av pga manglende betaling Han fikk gjeldsordning til slutt, men da skyldte han over 1 mill Nå har han en økonomisk "verge" i kona si og har bare lommepenger å bruke (svartelistet fra all kredittkjøp/kort) Anonymous poster hash: 1d971...994
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 Gjeldsordning på 40.000? Kommer ikke til å skje. Er du ikke i jobb? Anonymous poster hash: a3654...acf
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 Tviler sterkt på at du får gjeldsordning på så lavt beløp. Skal mye til for å få gjeldsordning. Men det du heller burde ha er økonomisk rådgivning. Mener også at man kan få hjelp i form av enten tvangstrekk på lønnen din for gjeld til den er nedbetalt. Det beste for deg er nok tvangstrekk og hjelp med å sette opp regningskonto med alle regninger på autotrekk, en matkonto som kun brukes til mat, en sparekonto med fast overføring, samt en brukskonto hvor "lommepenger" blir satt inn. Anonymous poster hash: 57763...d9d Virker som du tror jeg har god inntekt... Dessverre har jeg ikke nok til alt dette. Anonymous poster hash: 15c51...60c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Gjeldsordning på 40.000? Kommer ikke til å skje. Er du ikke i jobb? Anonymous poster hash: a3654...acf Har delvis vært litt i jobb, men er nå tilbake på aap. Er syk. Anonymous poster hash: 15c51...60c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 Tror ikke du går gjeldsordning med så lavt beløp, men hjelp til å styre økonomien kan du få Er du bipolar? Pappaen min er det så jeg har vokst opp i et sånt økonomisk rot, det ene øyeblikket bruker han penger (på kreditt) på allverdens høytsvevende planer og prosjekter, det neste blir strømmen slått av pga manglende betaling Han fikk gjeldsordning til slutt, men da skyldte han over 1 mill Nå har han en økonomisk "verge" i kona si og har bare lommepenger å bruke (svartelistet fra all kredittkjøp/kort) Anonymous poster hash: 1d971...994 Ja er bipolar. Eier ikke kontroll 😒 Anonymous poster hash: 15c51...60c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 Dette er alt for lavt beløp til gjeldsordning. Dette får du nok hjelp av navdamen til å sette opp en betalingsplan på. Selv med liten lønn er dette overkommelig å betale ned. Du har jo søkt hjelp pga du ikke klarerå håndtere lånet. Du får nok hjelp med et budsjett. Anonymous poster hash: f05e1...76d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 Jeg jobber som sekretær hos en namsmann. Du vil aldri få gjeldsordning med en gjeld på 200.000. NAV kan hjelpe deg med avtaler hos kreditorene som er overkommelig. Lykke til Anonymous poster hash: 7b159...7a0
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 Virker som du tror jeg har god inntekt... Dessverre har jeg ikke nok til alt dette. Anonymous poster hash: 15c51...60c Nei, det sier jeg ikke. Sparing trenger ikke være mer enn 1-200kr i måneden, det er en start ihvertfall. Og lommepenger trenger heller ikke være mye om man ikke har råd til det, men en gode om man har det. Har man gjeld må man faktisk leve stramt. Men å få tvangstrekk i lønn på gjeld og å få alle faste utgifter på egen regningskonto med autotrekk er det du trenger. Du burde også fått gått igjennom utgiftene dine med økonomiskrådgiver for å se om det er noe du kan kutte eller om det er mulig å redusere kostnadene med å bytte leverandør og lignende. Dette vil ikke bare hjelpe deg med å betale ned nåværende gjeld, men å hindre ny. Lykke til. Anonymous poster hash: 57763...d9d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 Jeg jobber som sekretær hos en namsmann. Du vil aldri få gjeldsordning med en gjeld på 200.000. NAV kan hjelpe deg med avtaler hos kreditorene som er overkommelig. Lykke til Anonymous poster hash: 7b159...7a0 Det finnes ingen nedre grense for å få gjeldsordning, de vurderer hvert enkelt tilfelle utifra forventet inntekt. Jeg vet om de som har fått gjeldsordning med mindre enn 200.000 i lån. Anonymous poster hash: f37a2...083
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #16 Skrevet 17. august 2016 Du må nok ha en del gjeld for å få gjeldsordning. Selv hadde jeg 350 tusen i gjeld.. Og fikk gjeldsordning. Hadde inntekt på 17500,- utbetalt i mnd, og betalte 1650,- av de ut til forskjellige kreditorer. To barn, minste med sjelden diagnose. Varer i 5 år, og jeg har igjen ett år nå. Fikk nettopp brev i posten fra namsfogden om at det nå står igjen kunn ca 600,- på gjelden min som jeg skal betale, så er jeg egentlig ferdig.. Men 200.000,- tror jeg også et for lite.. For fikk høre at jeg var like over grensa... Anonymous poster hash: 045ff...fce
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #17 Skrevet 17. august 2016 Om du er bipolar må du ikke kaste vekk gjeldsordning på småpenger som dette faktisk er. Da trenger du det nok igjen senere også. Årsaken, sykdommen forsvinner jo ikke. Får du uføretrygd slettes studielånet. Ikke la gjelden tynge deg ned, det ordner seg! Gjeldsordning Jan du få senere også. Lykke til. Anonymous poster hash: 91240...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå