Gå til innhold

Samlivsbrudd. Vær så snill å se hit.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ekteskapet mitt går i stykker, og jeg aner ikke hvor jeg skal begynne for å få en oversikt over det praktiske. Hvis noen vi hjelpe meg med dette, så vil det være til veldig stor hjelp.

De siste årene har vi levd på mannens inntekt, mens jeg har vært student. Jeg har hatt noen vikariater i disse årene, men ingen ting fast. Jeg har derfor ikke rett til arbeidsledighetstrygd. Jeg var ferdig utdannet i våres, og søker jobb. Foreløpig har jeg ikke fått noe. Arbeidsmarkedet er tøft her jeg bor.

Jeg har to barn fra et tidligere forhold, på 11 og 17 år. Vi har ingen felles. 

Jeg har i øyeblikket absolutt ingen inntekt, og jeg aner ikke om jeg har rett på stønad av noe slag. Sosialhjelp? Noe som helst, frem til jeg får en jobb?

Anonymous poster hash: 7bb09...74f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med Nav!

Overgangsstønad

Bostøtte

Sosialhjelp/nødhjelp

Barnebidrag fra far

Du havner ikke på gata i Norge.

Anonymous poster hash: 4b626...aff

Skrevet

Meld deg som arbeidsløs hos NAV, så mottar du overgangstønad. Du kan også søke om støtte til tilsyn hvis det er noen utgifter med SFO eller skole (men det er vel kanskje ikke så aktuelt med store barn?).

Du har vel også barnetrygd?

Anonymous poster hash: 7d047...761
Skrevet

Ta kontakt med Nav!

Overgangsstønad

Bostøtte

Sosialhjelp/nødhjelp

Barnebidrag fra far

Du havner ikke på gata i Norge.

Anonymous poster hash: 4b626...aff

Overgangsstønad er vel for dem som har barn under åtte år? Jeg hadde dessuten overgangsstønad en stund da den yngste var liten, så det har jeg nok brukt opp uansett. 

Dumt spørsmål, men hvordan kontakter man NAV? Ringer man og ber om en time for å diskutere økonomien i forbindelse med samlivbrudd? Beklager hvis jeg virker tafatt, men jeg er nok det akkurat nå. Jeg er bare forvirret og forferdelig sliten.

Skrevet

Overgangsstønad får man ikke om yngste barnet er over 8 år...

Men nav er rette instans å ta kontakt med, bare ring og si du trenger hjelp og en samtale så fort som mulig pga samlivsbrudd.

Om dere er gift og eier hus må mannen betale deg ut om han skal beholde huset eller dere må selge huset og dele overskuddet. Hvor mye penger du får med deg ut av ekteskapet avgjør hva slags støtte du kan få fra nav, har du 200.000 på bok har du naturlig nok ikke krav på sosialhjelp..

Står du helt på bar bakke uten noen oppsparte midler vil de kunne hjelpe deg med enten kommunal bolig eller et depositumsgaranti og økonomisk hjelp til å dekke husleie og livsopphold frem til du får deg jobb.

Anonymous poster hash: 5b12e...329
Skrevet

Overgangsstønad får man ikke om yngste barnet er over 8 år...

Men nav er rette instans å ta kontakt med, bare ring og si du trenger hjelp og en samtale så fort som mulig pga samlivsbrudd.

Om dere er gift og eier hus må mannen betale deg ut om han skal beholde huset eller dere må selge huset og dele overskuddet. Hvor mye penger du får med deg ut av ekteskapet avgjør hva slags støtte du kan få fra nav, har du 200.000 på bok har du naturlig nok ikke krav på sosialhjelp..

Står du helt på bar bakke uten noen oppsparte midler vil de kunne hjelpe deg med enten kommunal bolig eller et depositumsgaranti og økonomisk hjelp til å dekke husleie og livsopphold frem til du får deg jobb.

Anonymous poster hash: 5b12e...329

Huset vårt ble kjøpt over takst, og vi vil tape på å selge det. Det vil lønne seg økonomisk at vi beholder huset, og at jeg betaler mannen leie for å bo der. Å leie noe i dette området vil koste mer enn det vi betaler i lån hver måned. Vil det ha noe å si?

HI

Skrevet

Du må for all del ikkje betala leie til hans bolig. Det er urimelig, så lenge du ikkje eig i det.

Ang. NAV: Du må henvenda deg på næraste NAV-kontor og fylla ut søknadsskjema om økonomisk sosialhjelp. Fyll ut alle punkt, dokumenter søknaden med kontoutskrifter for dei siste 3 mnd, utskrift av ligningen, legitimasjon. Skriv på skjemaet at du ikkje har inntekt utover bidrag og barnetrygd. Skriv også at du er i krise og har behov for råd og veiledning og ønsker å bli kontakta snarast.

Kommunal bolig har veldig lang ventetid, ikkje aktuelt no. Du må prøva å finna ein rimelig leilighet på det private markedet og be enten sambuar eller nav om støtte til depositum. 

Du må registera deg som arbeidssøkar om du ikkje har gjort det og senda meldekort.

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 5bd70...e25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...