Gå til innhold

Vanskelig samboer/interiørkrangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært sammen i åtte år, samboere i 4-5 år. Jeg har egentlig ikke vært fullt så opptatt av interiør og lignende før, men nå i det siste nå som oppussing begynner å falle på plass har jeg følt meg inspirert og begynt å se fram til å dekorere osv.

Men min samboer er helt umulig. Han liker veldig vanlige og generelle ting. Ok nok det, men jeg er litt mer utradisjonell og ønsker meg litt ting utenom det vanlige. Har forstått at jeg aldri kommer til å få drømmestua, men å møte på midten er også umulig for han.

Jeg kan vise frem en lampe/bilde/lysestake/gjenstand osv og 99.9 prosent av gangene så nekter han plent å ha det i huset... han skal kun ha masseproduserte blomsterbilder og masse ting som "alle" har. Er det ikke bare rettferdig at også jeg har noe jeg skulle ha sagt? Jeg bor også der og vil jo også trives.

T.o.m ting han faktisk vil ha i huset er han lite hjelpelig med. Vi har ett stuebord som er utslitt og fullt av kafferinger. Var det opp til meg så skulle jeg ha hivd det ut og kjøpt nytt, men ånei, han skal ha akkurat det bordet. Da foreslår jeg at vi kan pusse, male og beise det, men heller ikke det gidder han å gjøre og da faller det på meg... så jeg må pusse opp ett bord jeg ikke engang vil ha fordi han absolutt må ha det..

Hjelper heller ikke at svigemor er ekstremt opptatt av interiør og maser hver gang hun er her som om det var min oppgave når det i virkeligheten er hennes sønn som er vanskelig..

Har mange flere eksempler, men tror det holder enn så lenge. Men hva syns dere? Skal jeg sloss videre eller er jeg dusten her?

Anonymous poster hash: 738c3...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det han mener er at han skal bestemme alt om hvordan dere skal ha det. Er han slik på andre områder også?

Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde orket - og jeg er ikke en gang særlig opptatt av innredning. Men man må kunne gjøre kompromiss!

Neste gang svigermor kommer og maser om interiør, da hadde jeg glatt sagt "jeg er helt enig med deg, vi burde ha pusset opp og fornyet det meste her, men da må du nesten ta en prat med sønnen din, for av en pussig grunn så er det han som insisterer på å ha 100 % kontroll på den biten.... og da blir det seende ut slik det er nå".

Anonymous poster hash: 6ab3e...643
Skrevet

Jeg hadde bare gjort det.

Skrevet

Hehe han kan være sjeeeleglad han ikke bor sammen med meg!👍Jeg hadde innredet nøyaktig på stearinlyset hvordan jeg ville hatt det😊Hadde det vært pga økonomi så hadde jeg roet litt ned, men har man penger så blir det noe helt annet👍😃😃

Anonymous poster hash: 96650...699

Skrevet

Jeg har levd med en mann nå i 12 år, som er av den typen som KUN vil ønsker svarte skinnmøbler, glassbord, glasshyller, aluminiumspersienner, svart kjøkken og baderomsinnredning, ingen gardiner, bilder, pynt eller planter og listeløs utførelse på kritthvite vegger.

Vel... Det har jeg faktisk DRITI en lang marsj i!

Jeg har bare kjøpt pynt og pyntet, planter, gardiner, bilder, fine møbler (han fikk beskjed om at det ikke kom på tale med svarte møbler og interiør og at vi fikk bli enig om noe. Fikk også med meg flere som sa det samme.)

Og vet du hva? Etter at jeg har punta og gjort det fint så sier han at det faktisk ikke er så ille og er mer deltagende på en positiv måte.

Skrevet

Hehe han kan være sjeeeleglad han ikke bor sammen med meg!Jeg hadde innredet nøyaktig på stearinlyset hvordan jeg ville hatt detHadde det vært pga økonomi så hadde jeg roet litt ned, men har man penger så blir det noe helt annet

Anonymous poster hash: 96650...699

Det høres ut som HI bor sammen med deg siden du er helt lik samboenen hennes.

HI hvem eier huset?

Anonymous poster hash: c9a61...19d

Skrevet

Takker for svar sålangt. Har så vidt prøvd å ta med ting hjem og bare "gjøre det", men det ender desverre ofte i misnøye her også. Jeg kan driste meg til småting som lysestaker og slikt, men bilder og møbler er visst uaktuelt. Syns det hele blir for dumt, jeg vil jo gjerne kjempe litt for å få vilja mi, men jeg føler ofte at jeg ikke orker å ta disse kampene hele tiden. Jeg får fort dårlig samvittighet og har det med å gi meg for fort -dette veit han å utnytte, så han er jo ganske sleip også.

Vi har også hatt en sofakrangel gående hvor jeg faktisk endte med å få viljen min, men selv når jeg får viljen min så klarer han å suge moroa ut av det og, for da leggern dårlig samvittighet på meg og "det bør være bra sofa"/"du får bære den inn selv" bare for å være vanskelig. Slitsomt.

Begge eier huset. Syns det er ekstra kjipt at når jeg endelig blir inspirert og skal ta i ett tak med å få huset fint, så får jeg liksom ikke lov. Vil legge til at han ellers er en fin fyr, men når det gjelder interiør så har han tydelig en skrue løs...

Skrevet

Så utrolig barnslig. Sånt skjønner jeg meg ikke på. Har man valgt å dele livet sammen velger man da ikke å være en premiestut når man skal lage felles hjem. Enkelte trenger å bli voksne før de skal ha familie

Anonymous poster hash: c63d9...e45

Skrevet

Hadde sagt det som ei skriver over her til svigermor. Så kan hun ta det opp med den teite sønnen sin!

Min mann har meninger om interiør, noen ganger gode innspill, andre ganger ikke.. Men vi blir alltid enige.

Begge må jo trives i huset, det er jo hjemmeter deres. Så noen ting må han få beholde, men noe må du få bestemme også.

Anonymous poster hash: 799c1...0a9

Skrevet

Min har dessverre også alt for mange meninger om interiøret. Det er i hvert fall helt sikkert at mitt hjem hadde sett totalt annerledes ut om jeg innredet det kun etter min smak! Som regel må vi gå for et kompromiss, men ender opp med et hjem som er flatt og livløst. Det hender en sjelden gang at jeg klarer å "lure" han til å velge mine ideer, men det skjer ikke ofte.

Skrevet

Å bo sammen er å lage kompromisser!

Huset vårt er fullt av ting jeg liker som samboeren min synes er rare og ting som samboeren min liker og jeg har mest lyst til å kaste ut.

Så lenge jeg får viljen min sånn ca 60% av gangene er jeg fornøyd 😇

Anonymous poster hash: 5c680...2e4

Skrevet

Jeg hadde nok endt opp med å "klikke" og si det som jeg mener det. Nemlig at han virker vrang bare for å være det, og trasser som en drittunge. Hvis han er opptatt av hvordan dere skal ha det må han gjøre en innsats og komme med konstruktive tilbakemeldinger, ikke bare tviholde på gamle bord med kaffeflekker fordi han ikke gidder å gjøre noe. Jeg hadde nok også bare peiset på så langt jeg turte, pusset opp bordet selv osv. Her i huset gidder jeg ikke spør engang, så sant det ikke er veldig dyre ting eller ting jeg må ha hjelp til. Men det godtas her da, så er en litt annen sak.

Anonymous poster hash: 0a621...293

Skrevet

Takker for svar sålangt. Har så vidt prøvd å ta med ting hjem og bare "gjøre det", men det ender desverre ofte i misnøye her også. Jeg kan driste meg til småting som lysestaker og slikt, men bilder og møbler er visst uaktuelt. Syns det hele blir for dumt, jeg vil jo gjerne kjempe litt for å få vilja mi, men jeg føler ofte at jeg ikke orker å ta disse kampene hele tiden. Jeg får fort dårlig samvittighet og har det med å gi meg for fort -dette veit han å utnytte, så han er jo ganske sleip også.

Vi har også hatt en sofakrangel gående hvor jeg faktisk endte med å få viljen min, men selv når jeg får viljen min så klarer han å suge moroa ut av det og, for da leggern dårlig samvittighet på meg og "det bør være bra sofa"/"du får bære den inn selv" bare for å være vanskelig. Slitsomt.

Begge eier huset. Syns det er ekstra kjipt at når jeg endelig blir inspirert og skal ta i ett tak med å få huset fint, så får jeg liksom ikke lov. Vil legge til at han ellers er en fin fyr, men når det gjelder interiør så har han tydelig en skrue løs...

Jeg har svart deg tidligere i tråden. Jeg som foreslo å si det til svigermor.

Men jeg synes også at du skal følge nr. 12 sitt råd - klikk ordentlig på ham.

Han herser med deg, og måten han også skal ta fra deg gleden ved noe, det er i beste fall respektløst.

"Få lov"?? Det er ditt hjem akkurat like mye som hans.

Skal han være så steil så klikk på ham, si at heretter har du tenkt å gjøre som han - drite i hans meninger, og hva han liker, kjøpe de møblene og interiøret du selv vil ha.

På et eller annet skrudd vis tror jeg han bruker interiør som et "ufarlig" område å kontrollere deg på.

Klikk fullstendig på ham og fortell ham - IKKE SPØR! - hvordan det kommer til å bli heretter.

Og neste gang moren hans er på besøk og kommenterer noe, da sier du til henne hvordan sønnen er.

Hvorfor skal du ta imot stadig ubehag fra svigermor for noe som er hennes sønns skyld?

Anonymous poster hash: 6ab3e...643

Skrevet

Forresten, det jeg har prøvd å gjøre et par ganger nå som har fungert fint, er å få han til å beskrive nøyaktig hva han vil ha og så legge frem noen alternativer for han som han da må velge mellom. For eksempel når vi skulle ha kjøkkenbord. Hans krav:

- hvitt

- 100 cm bredt

- heltre

La frem for han ett og ett 6 bilder av hvite kjøkkenbord som var 100 cm brede. Sparte det jeg ønsket meg til slutt som selvsagt var finere enn alle de andre, for jeg hadde jo bare plukket frem bord jeg visste han vill synes var gammeldagse. Hahahaha når han så det siste, så var reaksjonen Åh det var fint! Riktignok ikke i tre, men et veldig stilig bord! case closed og jeg fikk det bordet jeg ønsket meg :)

Anonymous poster hash: 19c9f...030
Skrevet

Kan jo forstå en del menn også, det kan fort bli mye veggord, rosa duftlys, krystallysekroner i nye hus og pynteputer når en del damer skal bestemme

Anonymous poster hash: 7cd88...19b

Skrevet

Her diskutere vi de store tingene, bord, sofa og spisebord. Akkurat må kunne jeg tenkt meg et annet stuebord, og samboeren er enig, men pga at vi har små barn venter vi med det, da det bordet jeg vil ha, er det en glassplate på.

Småting som nips, duker og lign. Kjøper jeg og ikke han.

Anonymous poster hash: be8b0...003

Skrevet

Kan jo forstå en del menn også, det kan fort bli mye veggord, rosa duftlys, krystallysekroner i nye hus og pynteputer når en del damer skal bestemme

Bortsett fra at dette der ikke beskriver oss i det hele tatt. Det er jo han som bestemmer alt og det er han som vil ha alt det femi dilldallet jeg ikke liker

Skrevet

Skrev en del menn, ikke nødvendigvis din :-)

Skrevet

Veldig glad jeg er gift med en mann som gir blanke f***n i interiør jeg. Da slipper jeg alt av slike diskusjoner. Han stortrives med hjemmet jeg har skapt.

Så lenge han har dyna og puta si som han selv har valgt, så driter han i resten. Utrolig deilig kjenner jeg.

Anonymous poster hash: be862...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...