Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med grammatikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man hvilke ting som er ho-kjønn og han-kjønn.

At en bil er en bil og ikke et bil? Ett hus, ikke en hus osv...

Noen som kan gi mer reglene her?

Jada, vet jeg burde kunne dette, men er vist litt tapt bak en vogn her... det vil si, jeg kan det, men jeg kan ikke forklare hvorfor :)

Anonymous poster hash: 6437f...1d7

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Der er ingen regler på det. Man kan ikke vite, de har en historisk tilknytning til grammatisk kjønn (det er en lettelse når man skal lære seg islandsk: i det minste er kjønnene på orda de samme!)

Noen ganger henger det sammen med naturlig kjønn, ei ku, en okse, men et dyr. Det er imidlertid ikke konsekvent: ei hannløve, men en jentunge...

Skrevet

Det heter forøvrig ikke ett hus, men et hus. Et er substantivmerke (artikkel), ett er et tallord (jeg ser ikke to hus, men ett).

Anonymous poster hash: 9c0b2...23c

Skrevet

Der er ingen regler på det. Man kan ikke vite, de har en historisk tilknytning til grammatisk kjønn (det er en lettelse når man skal lære seg islandsk: i det minste er kjønnene på orda de samme!)

Noen ganger henger det sammen med naturlig kjønn, ei ku, en okse, men et dyr. Det er imidlertid ikke konsekvent: ei hannløve, men en jentunge...

Ved sammensatte ord følger kjønnet den siste delen av ordet. En unge og derfor en jentunge.

Det heter også en løve og en hanløve og også en hunløve. Løve er et hanjønnsord.

Anonymous poster hash: d7d5a...289

Skrevet

Er du norsk og oppvokst i Norge så hører man vel det? Har aldri falt meg inn at dette kan være vanskelig...

Men hvis du vil/kan bøye det med a-ending (klokka, døra), er det hunkjønn (ei klokke). Men hunkjønn er vel på vei bort? De fleste hunkjønnsord kan vel nå skrives som hankjønn, altså en klokke og en dør. Tror jeg.

Gjest Antarctica
Skrevet

Er du norsk og oppvokst i Norge så hører man vel det? Har aldri falt meg inn at dette kan være vanskelig...

Men hvis du vil/kan bøye det med a-ending (klokka, døra), er det hunkjønn (ei klokke). Men hunkjønn er vel på vei bort? De fleste hunkjønnsord kan vel nå skrives som hankjønn, altså en klokke og en dør. Tror jeg.

Hunkjønn er da ikke på vei bort... Kanskje på Frogner, da 😂
Skrevet

Hunkjønn er da ikke på vei bort... Kanskje på Frogner, da 😂

Det jeg mener er at det er valgfritt på mange ord, og da er det jo enklest å bruke hankjønn på flest mulig.

(jeg bor i Bergen og der brukes ikke hunkjønn)

Anonymous poster hash: 5787d...b5e

Skrevet

Ikke regelstyrt, selv om noe følger biologisk kjønn sånn innimellom. Utover det er det vill vest - og det morsomme er at det er tildels vill vest men med andre skurker på andre språk. Alt må læres individuelt. (Tysk har for eksempel en masse regler, sånn som at ord som ender på -heit, -keit, -schaft og -ung er hunkjønn osv, så der er det noe mer system, og mulig man kan utlede sånne på norsk også, det kjenner jeg ikke til.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...