Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #1 Skrevet 16. august 2016 Jeg har kanskje det. Skal til lege og teste neste uke, men lurer på et par ting: Jeg har hørt at man kan "spise seg frisk" fra type 2. Stemmer dette? Altså at man blir helt kvitt sykdommen? Eller mener de da at man kan holde det i sjakk med riktig kosthold? Er det npen sjanse i det hele tatt for å bli helt frisk igjen? Eller kan jeg aldri mer spise sukker? Eller alltid bruke medisiner? Er veldig skeptisk til medisiner generelt...prøver å bruke minst mulig. Anonymous poster hash: 8205c...b17
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #2 Skrevet 16. august 2016 Ja du kan bli frisk. Type 2 er en livstilssykdom som enten forverrer seg uten tiltak, eller som man kan stabilisere og evt bli kvitt ved en livstilsendring. Om du googler det vil du nok få mye god informasjon. Anonymous poster hash: f2629...4a2
Hønemor30 Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 (endret) Ja, det stemmer at du kan spise deg symptomfri men du kan få den tilbake senere i livet. Det er mange faktorer som spiller inn. Hvor tidlig sykdommen blir oppdaget, alder etc, om kroppen din fortsatt produserer litt insulin selv osv. Jo lenger man går før det blir oppdaget, jo større sjangs er det for at det gjør skade med kroppen. Når det er sagt, mennesker er ulike og det finnes ingen fasit. Min mann har spist seg fri fra alt av medisiner på under 1 år. Han bruker nå ingen form for medisiner, og holder det i sjakk med kosten. Men legene sier han har vært veldig heldig. Håper du er det også! Lykke til! Og skepsisen til medisiner må du nok legge vekk, du får stole på at legene vet hva som er best for deg. Setter de deg på medisiner får du heller se på det som en utfordring å prøve å legge om livsstilen slik at du forhåpentligvis kan bli medisinfri 😊 Endret 16. august 2016 av Hønemor30
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 Jeg fikk diagnosen for noen år siden, fikk gjort glucosebelastning fordi jeg følte meg så slapp og jeg hadde lett forhøyet fastende blodsukker. Jeg ble kjempelei meg, litt sjokk! Og jeg syntes det var litt flaut, jeg var bare 33, lett lubben. Jeg la om kosten tvert og kuttet alt av sukker. Brukte sukrin og sukkerfri sjokolade. Spiste masse grønnsaker og salat til pizzaen. Kuttet brød, reduserte pasta og ris-inntaket osv. Også begynte jeg å løpe! Jeg gikk ned 17 kg. Fra 68. På 6-8 mnd. Jeg er i dag frisk som en fisk, jeg måler langtidsblodsukker en gang pr år. Og nå spiser jeg "vanlig", dvs ikke strengt sukkerfritt. Men jeg trener/løper fortsatt og passer på vekta. Så det går an.. Sannsynligvis får jeg det igjen når jeg blir eldre, har stor opphopning av diabetes type 2 i familien. Anonymous poster hash: ffcbf...664
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Jeg har diabetes 2. Var 50kg og 158cm når jeg fikk det. Trente 5ganger i uken, gikk turer nesten hver dag og syklet 1mil til dagen til jobb. Legen min sa at det nytter ikke for deg å bli kvitt det, jeg var jo så trent og tynn jeg kunne være. Anonymous poster hash: 1150c...6b1
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 Ok,takk for oppløftende svar. Jeg hadde svangerskapsdiabetes og fødte for noen mnd siden. Har målt bs selv et par ganger etger fødsel, og har hatt noen målinger som er helt i grenseland (5,7 fastende, 7,0 etter måltid). Ser jo noen steder på nettet at grensen er 11, mens andre sier 7. Jeg var veldig flink med kosten under svangerskapet (baby var verdens beste motivasjon!), så jeg ser mer positivt på å klare å kutte ut sukker en periode (jeg skal uansett gå en del ned i vekt det neste året tenkte jeg), og så at jeg på sikt kan spise litt sukker her og der. Virker ikke som fastlegen min kan så mye om dette, så jeg blir vel henvist videre hvis det er noe uansett. HI Anonymous poster hash: 8205c...b17
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #7 Skrevet 16. august 2016 Og jeg har "heldigvis" MYE å gå på, både på vekt og trening (og kosthold), så sjansen er vel bedre for at jeg kan bli kvitt det da. Anonymous poster hash: 8205c...b17
Anonym bruker Skrevet 16. august 2016 #8 Skrevet 16. august 2016 Ja, det stemmer at du kan spise deg symptomfri men du kan få den tilbake senere i livet. Det er mange faktorer som spiller inn. Hvor tidlig sykdommen blir oppdaget, alder etc, om kroppen din fortsatt produserer litt insulin selv osv. Jo lenger man går før det blir oppdaget, jo større sjangs er det for at det gjør skade med kroppen. Når det er sagt, mennesker er ulike og det finnes ingen fasit. Min mann har spist seg fri fra alt av medisiner på under 1 år. Han bruker nå ingen form for medisiner, og holder det i sjakk med kosten. Men legene sier han har vært veldig heldig. Håper du er det også! Lykke til! Og skepsisen til medisiner må du nok legge vekk, du får stole på at legene vet hva som er best for deg. Setter de deg på medisiner får du heller se på det som en utfordring å prøve å legge om livsstilen slik at du forhåpentligvis kan bli medisinfri Jeg må bare kommentere en ting du skriver, om kroppen fortsatt produserer insulin. Om kroppen/bukspyttkjertelen ikke produserer insulin så har du diabetes type 1. Ved type to har du enten nedsatt produksjon, eller at cellene i kroppen forhindrer kroppen i å ta opp insulin og omdanne blodsukkeret til energi. Ved type en angriper immunforsvaret de bukspyttkjertelen som sender ut insulin, og vil tilsutt ødelegge den. Type 1 er kronisk, type 2 er ofte livsstilsbasert. Det fins igjen underkategorier som feks lada. Anonymous poster hash: f2629...4a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå