Gå til innhold

Er det normalt med så stive ledd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har det ikke sånn så må bare spørre.. Jeg er 26 år, hvis jeg sitter lenge i en stilling (f.eks med bena i kors, eller egentlig uansett), og skal reise meg så gjør det så vondt. Føler meg som en sementklump som hele tiden stivner og må mykes opp igjen. Jeg må strekke bena sakte ut, gjør jeg det fort gjør det forferdelig vondt. Er det normalt å stivne til når man sitter rolig? Har vært sånn i hvertfall de siste 5 årene.

Anonymous poster hash: faaf6...770
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det også slik, men det kom senere. Fra ca 35 år, så vidt jeg husker?

Anonymous poster hash: d19ef...b33

Skrevet

Sånn er jeg og, sitter jeg i sofaen mer enn 15 min, på gulvet maks 5 min, osv. Er også stiv om morgenen, spesielt i håndledd, fingerledd og ankler og knær, må ta et og et trinn ned trappa. Ganske kraftløs i hendene om morgenen, kan være vanskelig å løfte 2 åringen ut av senga, ta laderen utav telefonen osv. Smertene forsterkes ved kaldt og lummert/regnvær, og værskifte generelt.

Jeg har ikke vært til legen med det fordi jeg vet at det mest sannsynlig er fibromyalgi, og det er dessverre ikke noe de kan gjøre med det, annet enn det jeg vet med moderat trening og kosthold for å dempe betennelser osv. Men har i det siste begynt å tenke om det kan være noe annet revmatisk, eller leddgikt. Bør nok ta en tur til legen men kvier meg veldig for å ha det i journalen. Jeg sliter i tillegg med at jeg aldri er uthvilt, nesten alltid sliten osv. Men er nok sta som et esel, jobber fullt og har små barn, og lever et godt liv til tross:)

Anonymous poster hash: 3e635...932
Skrevet

Sånn er jeg og, sitter jeg i sofaen mer enn 15 min, på gulvet maks 5 min, osv. Er også stiv om morgenen, spesielt i håndledd, fingerledd og ankler og knær, må ta et og et trinn ned trappa. Ganske kraftløs i hendene om morgenen, kan være vanskelig å løfte 2 åringen ut av senga, ta laderen utav telefonen osv. Smertene forsterkes ved kaldt og lummert/regnvær, og værskifte generelt.

Jeg har ikke vært til legen med det fordi jeg vet at det mest sannsynlig er fibromyalgi, og det er dessverre ikke noe de kan gjøre med det, annet enn det jeg vet med moderat trening og kosthold for å dempe betennelser osv. Men har i det siste begynt å tenke om det kan være noe annet revmatisk, eller leddgikt. Bør nok ta en tur til legen men kvier meg veldig for å ha det i journalen. Jeg sliter i tillegg med at jeg aldri er uthvilt, nesten alltid sliten osv. Men er nok sta som et esel, jobber fullt og har små barn, og lever et godt liv til tross:)

Er forresten 33 år, hatt det slik i ca 7-8 år.

Skrevet

Har det sånn, har leddgikt. Men tror det er veldig vanlig. Kroppen er skapt for bevegelse, noen tåler å sitte i ro bedre enn andre. Vi er forskjellige 😊

Anonymous poster hash: 682fa...991

Skrevet

Takk for svar, er både fibromyalgi (?) og leddgikt i familien, et søsken av meg og min far har gikt... Har faktisk endel vondt i leddene. Men er jo vant til det, så trodde kanskje alle hadde det sånn? 

Skrevet

Takk for svar, er både fibromyalgi (?) og leddgikt i familien, et søsken av meg og min far har gikt... Har faktisk endel vondt i leddene. Men er jo vant til det, så trodde kanskje alle hadde det sånn?

Tror ikke det er normalt. Jeg har fått det nå, etter 3. fødsel. Før det var jeg helt fin. Min mor har artrose, og jeg mistenker at det er i startfasen hos meg. Er 34 år.

Anonymous poster hash: 940ff...4b8

Skrevet

Jeg svarte over her at jeg har det samme. Trodde virkelig det var helt normalt? Mannen min har det også slik. Går ett og ett trappetrinn på morgenen, og går krokrygget ut av sofaen etter å ha sittet en stund. Tar tid før bena ikke er vonde. Har aldri tenkt på at det ikke er normalt. Er ellers frisk som en fisk.

Skrevet

Jeg svarte over her at jeg har det samme. Trodde virkelig det var helt normalt? Mannen min har det også slik. Går ett og ett trappetrinn på morgenen, og går krokrygget ut av sofaen etter å ha sittet en stund. Tar tid før bena ikke er vonde. Har aldri tenkt på at det ikke er normalt. Er ellers frisk som en fisk.

Hm... Kanskje det er normalt... Men at ikke alle har det slik da?? Mannen min har det i alle fall ikke slik. Hvordan er fysisk form ellers? Og kosthold?

Skrevet

Mannen min har det heller ikke slik, og vi spiser jo det samme, hmm.. Men hvis jeg setter meg på gulvet for å leke med barna, får jeg så vondt at jeg nesten ikke kommer meg opp igjen :P og jeg er jo relativt ung da.... 

Skrevet

Hm... Kanskje det er normalt... Men at ikke alle har det slik da?? Mannen min har det i alle fall ikke slik. Hvordan er fysisk form ellers? Og kosthold?

Nja. Kostholdet er i alle fall bra, men mannen spiser lite fisk. Får kanskje for lite omega 3? Jeg elsker fisk! Mannen har sort belte i karate, og trener fire ganger i uken, så han er rimelig fit. Jeg kreker meg ut på halvslække løpeturer tre ganger i uken. Kvalifiserte meg ikke akkurat til OL i denne omgang😅

Skrevet

Høres ikke normalt ut. Jeg er for tiden litt som du beskriver ifht å reise seg, men jeg sliter fortsatt med bekkenløsning etter fødsel for 3 mnd siden. Regner med (og håper!) at det gir seg snart, for det er pyton å være så stiv!

Har du prøvd å trene yoga regelmessig?

Skrevet

Høres ikke normalt ut. Jeg er for tiden litt som du beskriver ifht å reise seg, men jeg sliter fortsatt med bekkenløsning etter fødsel for 3 mnd siden. Regner med (og håper!) at det gir seg snart, for det er pyton å være så stiv!

Har du prøvd å trene yoga regelmessig?

Har ikke prøvd det :) Må i så fall bli hjemme... har ikke bil og bor midt i ingenmannsland. 

Skrevet

Har ikke prøvd det :) Må i så fall bli hjemme... har ikke bil og bor midt i ingenmannsland.

Du finner sikkert noen nybegynnerprogram på YouTube hvis du googler 😉

Anonymous poster hash: 81c3b...b73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...