Gå til innhold

Hpv virus og celleforandringer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har i to omganger med 4 måneders mellomrom tatt celleprøve hos gynokolog som har vist celleforandringer. 2. gangen ble det også påvist hpv- viruset. Hun er nå henvist til videre undersøkelser på sykehuset.

Spørsmålet mitt til dere, har hun noe å frykte? Om hun hadde hatt kreft hadde de vel allerede kunnet sett det? Noen som har erfart noe lignende?

Anonymous poster hash: a7617...b88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min venninne har i to omganger med 4 måneders mellomrom tatt celleprøve hos gynokolog som har vist celleforandringer. 2. gangen ble det også påvist hpv- viruset. Hun er nå henvist til videre undersøkelser på sykehuset.

Spørsmålet mitt til dere, har hun noe å frykte? Om hun hadde hatt kreft hadde de vel allerede kunnet sett det? Noen som har erfart noe lignende?Anonymous poster hash: a7617...b88

De må vel se det an noen mndr til vil jeg tro før de kan avgjøre om det er godartet eller ondartet..og så ta det videre derfra

Anonymous poster hash: a163d...b37

Skrevet

Alle som har celleforandringer blir sjekket for HPV ved neste undersøkelser. Alle kvinner som blir tatt biopsi av har da hatt celleforandringer og HPV på oppfølgingsprøven. Dette er veldig vanlig og hun blir fulgt godt opp. Dette er IKKE kreft, men hun vil følges opp for å sjekke om celleforaneingene er så grove at hun bør koniseres for at det ikke skal UTVIKLE seg til kreft. Ved konisering så brenne de bort området i livmorhalsen som har celleforAndringer.

Selvfølgelig er det kjedelig å få dette men hun blir tatt godt vare på, og dette er veldig vanlig blant unge seksuelt aktive kvinner.

Skrevet

Alle som har celleforandringer blir sjekket for HPV ved neste undersøkelser. Alle kvinner som blir tatt biopsi av har da hatt celleforandringer og HPV på oppfølgingsprøven. Dette er veldig vanlig og hun blir fulgt godt opp. Dette er IKKE kreft, men hun vil følges opp for å sjekke om celleforaneingene er så grove at hun bør koniseres for at det ikke skal UTVIKLE seg til kreft. Ved konisering så brenne de bort området i livmorhalsen som har celleforAndringer.

Selvfølgelig er det kjedelig å få dette men hun blir tatt godt vare på, og dette er veldig vanlig blant unge seksuelt aktive kvinner.

Du svarer alltid så godt om dette temaet, har lagt merke til det tidligere. Håper jeg kan spørre om noe, kanskje du vet - hvor vanlig er det at celleforandringer kommer tilbake etter konisering? Var gjennom det i vinter, har tatt første kontroll og venter på svar...

Anonymous poster hash: f7bc0...165

Skrevet

Du svarer alltid så godt om dette temaet, har lagt merke til det tidligere. Håper jeg kan spørre om noe, kanskje du vet - hvor vanlig er det at celleforandringer kommer tilbake etter konisering? Var gjennom det i vinter, har tatt første kontroll og venter på svar...

Anonymous poster hash: f7bc0...165

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding 😘

Noen kvinner må dessverre koniseres flere ganger da man enten ikke har tatt nok eller viruset fortsatt er der og lager nye celleforandringer. Men vanlig er det ikke. Jeg har dessverre ikke noen tall jeg kan gi deg. Men man får god oppfølging i etterkant som gjør at evt nye forandringer fanges fort opp.

Det tar gjennomsnittlig 10 år å utvikle livmorhalskreft fra tidlige celleforandringer, så så lenge du følger kontrollene fremover så er du helt trygg. Husk at konisering er for å forhindre kreft, ikke behandling av kreft som allerede er der.

Man ønsker ikke å fjerne for stort område av livmorhalsen med mindre det er nødvendig (pga sjansen for fortidlig fødsel ved senere graviditeter). Derfor tar de så mye som mulig i første omgang. Hvis det viser seg at du får det tilbake så vil de ta mer for å være på den sikre siden.

Len deg tilbake og ikke uroe deg for prøven du venter svar på. Den er mest sannsynlig normal. Er den ikke det så er du uansett i trygge hender.

Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...