Gå til innhold

Blir ikke dette helt feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To stykker med noen barn sammen.

Begge jobber fulltid og har flexitid

Den ene begynner å dra veldig tidlig på jobb, den andre sover litt lenger og leverer.

Den som drar tidlig blir også tidligere ferdig på jobb og henter barna, drar hjem, slapper av litt og så lager middag som er ferdig til den andre kommer hjem.

Nå mener den andre at den som drar tidlig på jobb istedenfor å slappe litt av før middag heller skal vaske litt klær, støvsuge, gå over med mopen eller lignende.

Med andre ord, den som står opp tidlig skal gjøre større del av husarbeidet fordi personen kommer tidligere hjem selv om begge jobber fult.

Det blir vel ikke helt riktig gjør det?

Anonymous poster hash: 28bc5...4b8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal den som står opp tidlig både få spise frokost i fred og slippe alt styret med morgenstell og levering også hvile etter jobb? Den personen som står opp tidlig for jo den roligste starten på dagen....

Anonymous poster hash: 06903...a52

Skrevet

To stykker med noen barn sammen.

Begge jobber fulltid og har flexitid

Den ene begynner å dra veldig tidlig på jobb, den andre sover litt lenger og leverer.

Den som drar tidlig blir også tidligere ferdig på jobb og henter barna, drar hjem, slapper av litt og så lager middag som er ferdig til den andre kommer hjem.

Nå mener den andre at den som drar tidlig på jobb istedenfor å slappe litt av før middag heller skal vaske litt klær, støvsuge, gå over med mopen eller lignende.

Med andre ord, den som står opp tidlig skal gjøre større del av husarbeidet fordi personen kommer tidligere hjem selv om begge jobber fult.

Det blir vel ikke helt riktig gjør det?

Da hadde jeg sagt at det kunne jeg godt gjort, hvis den som pr. i dag begynner senere på jobb begynner å stå opp tidligere og gjør halvparten av det husarbeidet før han leverer i barnehagen.

Den som sover lenge høres ut som en som ønsker å lure seg unna pliktene sine.

Jeg er ganske fleksibel av meg og teller ikke hvem som gjør hvem i et forhold, men en slik holdning ville fått meg til å steile.

Anonymous poster hash: c8c50...b4f

Skrevet

Dette blir kanskje litt for mye millimeter-måling?

Jeg og mannen har en slik ordning som du beskriver. Etter middag er det enten kjøring til fritidsaktiviter eller så slapper vi av litt før opprydding, klesvask eller legging. Igjen av oss er spesielt late, så det varierer fra dag til dag hvem som slapper av og hvem som gjør noe.

Anonymous poster hash: 00fcc...2ee

Skrevet

Hvorfor skal den som står opp tidlig både få spise frokost i fred og slippe alt styret med morgenstell og levering også hvile etter jobb? Den personen som står opp tidlig for jo den roligste starten på dagen....

Vel, den andre får sove 1,5 timer lenger om morgenen, slipper styret med å hente trøtte og slitne barn i barnehagen og kommer hjem til ferdig middag

HI

Skrevet

Men man har jo kanskje forskjellig kapasitet også....

Sånn millimeterregnskap synes jeg blir latterlig, i et likeverdig forhold mellom voksne personer skal det ikke være nødvendig

En uke gjør jeg mest, en annen gjør mannen mest. Det handler jo også om å se hverandre, gi i samme grad som man får.

Noen har mest å gi på morgenen men er "død" på ettermiddagen, man går yte etter evne og gi etter behov. Så lenge man er i et likeverdig forhold hvor begge ønsker det beste for hverandre jevner det seg ut på sikt

Skrevet

Vi har den ordningen. Men vi bytter på tidlig og sent da.

Den som kommer tidlig hjem tar litt husarbeid.

Om det alltid er du som kommer tidlig hjem ville jeg sagt at den som leverer også kan stå opp likt med den andre og gjøre husarbeid før barnet står opp.

Anonymous poster hash: fdd0a...3cc

Skrevet

Men man har jo kanskje forskjellig kapasitet også....

Sånn millimeterregnskap synes jeg blir latterlig, i et likeverdig forhold mellom voksne personer skal det ikke være nødvendig

En uke gjør jeg mest, en annen gjør mannen mest. Det handler jo også om å se hverandre, gi i samme grad som man får.

Noen har mest å gi på morgenen men er "død" på ettermiddagen, man går yte etter evne og gi etter behov. Så lenge man er i et likeverdig forhold hvor begge ønsker det beste for hverandre jevner det seg ut på sikt

Nei, det jevner seg da virkelig ikke alltid ut til slutt.

Ulik kapasitet - hvordan måler man kapasiteten rent objektivt? Skal late unnasluntrere bare kunne forklare seg med at de har nedsatt kapasitet?

Og situasjonen hos deg og mannen kan jo ikke sammenlignes med his, ettersom du og mannen veksler på å gjøre mest. I eksempelet hi skisserer vil den ene alltid gjøre mer enn den andre. Din situasjon er ikke relevant for innlegget.

Sorry, men er så lei folk som alltid skal unnskylde unnasluntrere.

Anonymous poster hash: 66d17...c63

Skrevet

Jevnt over burde man bidra likt, og etter evne. Er mannen min i en slitsom periode gjør jeg gjerne mer enn han, fordi jeg vet han gjengjeldelr det når det er jeg som trenger det. Trenger ikke tvile på at han ikke ønsker å gjøre hverdagen best mulig for meg og barna. Det sekundet han hadde "sneket" seg unna felles forpliktelser av ren latskap hadde det vært fryktelig trist. Om det er tilfellet hos dere, er det på tide med en ordentlig prat.

Anonymous poster hash: cb0da...ee0

Skrevet

Nei, det jevner seg da virkelig ikke alltid ut til slutt.

Ulik kapasitet - hvordan måler man kapasiteten rent objektivt? Skal late unnasluntrere bare kunne forklare seg med at de har nedsatt kapasitet?

Og situasjonen hos deg og mannen kan jo ikke sammenlignes med his, ettersom du og mannen veksler på å gjøre mest. I eksempelet hi skisserer vil den ene alltid gjøre mer enn den andre. Din situasjon er ikke relevant for innlegget.

Sorry, men er så lei folk som alltid skal unnskylde unnasluntrere.

Anonymous poster hash: 66d17...c63

Det er ingen som unnskylder innadluntrere, man må finne en balanse i hverdagen som passer begge

Her er det definitivt jeg som gjør mest i hverdagen, da glir dagene best. Men mannen gjør mest i helgene, han er f.eks morgenfugl og står opp med ungene både lørdag og søndag, hver helg

Det jeg vil fram til er at vi alle har våre styrker og våre svakheter, og i et godt samarbeid/ekteskap trenger man ikke millimeterregnskap fordi man yter etter evne.

Det som fungere i et ekteskap trenger ikke fungere i et annet, men kommuniserer man skikkelig og ser hverandre så finner man en vei

I ekteskapet til venninnen min gjør mannen definitivt mest fordi har har et ekstra sett batteri i forhold til folk flest, skikkelig duracellkanin, mens hun sliter med migrene og ikke tåler stress særlig godt. Man kan ikke si hun er en innadluntrer, han har rett og slett større kapasitet enn henne

I ethvert forhold må man finne sin vei, finne en balanse begge lever greit med. Det finnes ingen oppskrift som passer alle.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vel, den andre får sove 1,5 timer lenger om morgenen, slipper styret med å hente trøtte og slitne barn i barnehagen og kommer hjem til ferdig middag

HI

Så får de vel bytte roller i én måned og se hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...