Gå til innhold

Tilvenning i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tilvenning er det i deres barnehage?

Anonymous poster hash: da43f...f08
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min jobb har vi 5 dager

I guttungen sin barnehage praktiserer de 3 dager

Anonymous poster hash: b671e...9d8

Skrevet

3 dager er standard, men vi får lov til å være lenger om vi vil.

Anonymous poster hash: 34ad5...d74

Skrevet

Vi har organisert oss slik at vi har 15 dager tilvenning.

Anonymous poster hash: 1e0d9...815

Skrevet

3 dager, men jeg valgte korte dager og en myk overgang i to uker.

Skrevet

Brukte vel nesten to uker på minstemann. Altså, vi foreldre var ikke i barnehagen i to uker, men hadde korte dager i starten som ble gradvis lenger.

Brukte siste delen av permisjonen på innkjøring.

Anonymous poster hash: 86de6...9b1

Skrevet (endret)

3 dager, men jeg er her i bhg på dag 4 nå og tror nok jeg må være med resten av uka. Deretter blir det 5-timers dager de neste to mnd ca. Mini storkoser seg, men er langt fra klar til å slippe meg enda så bhg lar oss ta den tiden som trengs.

Endret av Mumua
Skrevet

Mange barnehager som tidligere kjørte 3-dagers opplegg har nå myket opp med bakgrunn i forskning på småbarnsforskning vedr tilknytning og stress. Hos oss holder vi nå foreldremøte for nye foreldre i juni, hvor vi forteller om bhgen, tilvenning og trygghetssirkelen. Vi åpner opp for at de kommer på besøk ofte i løpet av sommeren for å se oss og bli kjent. De første dagene spør vi foreldrene hvordan de ser for seg tilvenning og hvor god tid de har og legger opp etterhvert. Er veldig fornøyd nå i august.

Anonymous poster hash: cb46e...f11

Skrevet

3 dager hadde bhg til mini som begynte nå:) Helt fint for oss, vi har ei trygg og blid snuppe. 

15 dager...? Man kan da ikke forvente at foreldrene skal få fri fra jobbene sine for å holde på med tilvenning i 15 dager?!

Anonymous poster hash: 803e9...168
Skrevet

Vi har organisert oss slik at vi har 15 dager tilvenning.

15 dager tilvenning? 😨😨😨 det var da veldig ekstremt.

Her praktiserer de 3 dager, men ved behov får man flere dager. Ikke hatt behov for mer enn 3 dager med våre.

Anonymous poster hash: 7c09d...801

Skrevet

Barnehagen legger det opp til foreldrene å velge det selv, og de tilrettelegger etter det.

Vi brukte 2 dager tilvenning, pluss en besøksdag i sommer før hun startet.

Hun er der 3 dager i uka og trives veldig.

Skrevet

Jeg bruker de siste 3 ukene av permisjonen på tilvenningen. Dvs korte dager :) ikke at jeg er der hele tiden.

Skrevet

3 dager hadde bhg til mini som begynte nå:) Helt fint for oss, vi har ei trygg og blid snuppe.

15 dager...? Man kan da ikke forvente at foreldrene skal få fri fra jobbene sine for å holde på med tilvenning i 15 dager?!

Anonymous poster hash: 803e9...168

Få fri? Vi planla permisjon og ferie slik at vi fikk tre ukers tilvenning. Dette har vært planlagt fra barnet ble født.

Skrevet

Brukte fire dager på tilvenning, de neste tre dagene hentet vi henne litt tidligere, så var det fulle dager, gikk veldig fint.

Anonymous poster hash: 8d4e1...7d7

Skrevet

15 dager tilvenning? 😨😨😨 det var da veldig ekstremt.

Her praktiserer de 3 dager, men ved behov får man flere dager. Ikke hatt behov for mer enn 3 dager med våre.

Det er ikke ekstremt i det hele tatt. Vi trapper opp tid brukt i barnehagen og tar det rolig. De siste fem dagene har en av oss fri slik at vi er tilgjengelige ved behov.

Jeg har enda tilgode å møte en eneste fagperson som anbefaler tre dager tilvenning før fulle dager. Har kun fått det frarådet. Så derfor planla vi dette slik i god tid. Ikke noe stress for barnet, oss eller barnehagen 😊

Skrevet

Få fri? Vi planla permisjon og ferie slik at vi fikk tre ukers tilvenning. Dette har vært planlagt fra barnet ble født.

Dere har ikke tenkt til å være i barnehagen i 15 dager vel? Jeg regner med at når du snakker om 15 dager, så mener du korte dager etter de første dagene

Anonymous poster hash: 04002...df2

Skrevet

3 dagers tilvenning her :) 

Første dagen var jeg der sammen med datteren min i 2 timer.

Andre dagen virket hun så trygg at vi bestemte oss for at jeg kunne gå en liten tur, jeg var borte ca. 1 time.

Tredje dagen leverte jeg og dro, hun var der alene i 4 timer.

Men så har hun en myk start med korte dager nå de første ukene, da hun er så lita. Ikke fylt året enda :) 

Anonymous poster hash: 0f5e8...f1a
Skrevet

Vi planla å ha lang tilvenning med kortere dager. Men dessverre blir det ikke alltid som man planlegger. Fikk ikke plass før 15. aug. Så da blir det tre dager denne uka(før de stenger tors og fre), og to dager neste uke.

Mannen jobber turnus så tar fri og kortere dager innimellom.

Jeg synes det er forferdelig urettferdig at de som fyller år etter barnet mitt får starte to uker før mitt barn i bhg. Mitt barn er født i januar. Da vi startet denne uka hadde alle barna startet. Dvs. værtfall 10—12 barn født etter juni hadde oppstart før oss. Vi ønsket oss tidlig oppstart.

Anonymous poster hash: 96a34...65a

Skrevet

Det er ikke ekstremt i det hele tatt. Vi trapper opp tid brukt i barnehagen og tar det rolig. De siste fem dagene har en av oss fri slik at vi er tilgjengelige ved behov.

Jeg har enda tilgode å møte en eneste fagperson som anbefaler tre dager tilvenning før fulle dager. Har kun fått det frarådet. Så derfor planla vi dette slik i god tid. Ikke noe stress for barnet, oss eller barnehagen 😊

Har også planlagt å legge opp til korte dager i starten for å få en myk overgang, men tilvenning er jo at man er sammen med barnet i barnehagen. 10 dager sammen med barnet i barnehagen er ekstremt.

Vi skal følge barnehagens plan for tilvenning også er jeg tilgjengelig, samt korte dager så lenge behovet er der. God opptrapping for en best mulig start, men er ikke 15 dager med tilvenning av den grunn.

Skrevet

Dere har ikke tenkt til å være i barnehagen i 15 dager vel? Jeg regner med at når du snakker om 15 dager, så mener du korte dager etter de første dagene

Ja, selvsagt. Jeg snakker om tilvenningen, frem til hverdagen begynner 😊

Skrevet

Ja, selvsagt. Jeg snakker om tilvenningen, frem til hverdagen begynner

Det er sannsynligvis fullstendig unødvendig, og det er veldig forstyrrende for barnegruppen. Håper ikke du forventer full oppmerksomhet fra den voksne som har tilvenningen. Jeg hadde bedt deg reise lenge før 15 dager var gått, med mindre barnet ditt er ekstremt uvanlig utrygg.

Skrevet

Har også planlagt å legge opp til korte dager i starten for å få en myk overgang, men tilvenning er jo at man er sammen med barnet i barnehagen. 10 dager sammen med barnet i barnehagen er ekstremt.

Vi skal følge barnehagens plan for tilvenning også er jeg tilgjengelig, samt korte dager så lenge behovet er der. God opptrapping for en best mulig start, men er ikke 15 dager med tilvenning av den grunn.

Tilvenningen er den tiden det tar å venne barnet til ny hverdag. Det er ikke kun de dagene man fysisk tilbringer tid i bhg med barnet 😊

Og det triste er at det finnes foreldre som bruker 3 dager og deretter har barnet fulltid i bhg.

Skrevet

Tilvenningen er den tiden det tar å venne barnet til ny hverdag. Det er ikke kun de dagene man fysisk tilbringer tid i bhg med barnet

Og det triste er at det finnes foreldre som bruker 3 dager og deretter har barnet fulltid i bhg.

Men ikke glem at tilvenningen er for barnet, ikke for foreldrene

Skrevet

Det er sannsynligvis fullstendig unødvendig, og det er veldig forstyrrende for barnegruppen. Håper ikke du forventer full oppmerksomhet fra den voksne som har tilvenningen. Jeg hadde bedt deg reise lenge før 15 dager var gått, med mindre barnet ditt er ekstremt uvanlig utrygg.

jeg har heldigvis barnet i en bhg med en ekstremt dyktig pedagog. Dette er heller ikke første barnet som tilvennes bhg.

Så jeg følger bhg opplegg jeg, helt uten å forstyrre barnegruppen 😊

I dag satt vi 5 foreldre i konferanserommet og jobbet, hadde felles lunsj, skravlet litt osv mens barna koste seg ute og inne.

Skrevet

Men ikke glem at tilvenningen er for barnet, ikke for foreldrene

Hvorfor i all verden skulle jeg glemme det?

Foreldrene følger barnehagens opplegg 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...