Gå til innhold

10-åringen vil ha hull i øret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 10 år vil ha hull i øret. Flere av vennene hans har det. Jeg satte grensen for hull i ørene til 12 år for søsteren hans, som er noen år eldre. Har hørt så mye negativt om barn som får hull i ørene for tidlig. 

Nå mener faren også at han bør få hull i øret (vi bor ikke sammen). Det føles ikke greit for meg, men jeg kan heller ikke argumentere klart for hvorfor.

Er det noen forskjell på å få hull i øret når man er 10 eller 12 år? 

Anonymous poster hash: b5d83...574
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om søsteren måtte vente til 12, må han det også! Likhet for søsken!

Anonymous poster hash: 0d38f...bd4

Skrevet

Gutter med hull i ørene er HARRY!!!!!!! Min må bli 18 før han får bestemme slik selv (men han er nok fornuftig nok til å ikke gjøre det).

Anonymous poster hash: d690d...509
Skrevet

Om søsteren måtte vente til 12, må han det også! Likhet for søsken!

Anonymous poster hash: 0d38f...bd4

Det ville jeg ha sagt dersom det bare var opp til meg - men det er det jo ikke. Guttens far er ikke faren til søsteren, så der bestemte jeg helt selv. 

HI

Skrevet

Gutter med hull i ørene er HARRY!!!!!!! Min må bli 18 før han får bestemme slik selv (men han er nok fornuftig nok til å ikke gjøre det).

Om voksne mennesker mener det er harry eller ikke, er uinteressant. Barn må få lov til å like det de selv synes er fint. Men det handler om andre ting når det skal lages et hull der det kan sette seg infeksjoner. 

HI

Skrevet

la barnet få ta, dem har god grohud i den alderen. og ett hull kan gro igjen når han selv syns det er harry, det er ikke snakk om en tatovering, som gir evige merker.

la guttungen få ta, og blir storesøster sur, får du minne henne på at det er flere som bestemmer.

ikke for det, jeg fikk ikke hull i ørene i det heletatt. men tok alikevll. mens min søster fikk lov å ta hull i navlen med mammas samtykke. vi var like gamle. di eldste er prøvekaniner :P 

Anonymous poster hash: 35c35...806
Skrevet

la barnet få ta, dem har god grohud i den alderen. og ett hull kan gro igjen når han selv syns det er harry, det er ikke snakk om en tatovering, som gir evige merker.

la guttungen få ta, og blir storesøster sur, får du minne henne på at det er flere som bestemmer.

ikke for det, jeg fikk ikke hull i ørene i det heletatt. men tok alikevll. mens min søster fikk lov å ta hull i navlen med mammas samtykke. vi var like gamle. di eldste er prøvekaniner :P

Anonymous poster hash: 35c35...806

Takk for svar, men det var ikke slike svar jeg var ute etter. Jeg ønsker å vite mer om hva som kan være problematisk ved å få hull i ørene så tidlig. Et hull i øret er ikke en så liten sak som man kanskje skulle ha trodd, jeg vet om flere som har fått ganske store infeksjoner av det, og en venninne mener det var årsaken til at hun utviklet nikkelallergi. Det jeg lurer på er om alder har betydning. 

HI

Skrevet

Er jo uinteressant hva du synes. Hvorfor skal jenter få velge hull i ørene og ikke gutter? Er en selvfølge at begge kjønn får velge slik de vil når det kommer til hull i ørene og hårlengde. Vet også om flere som nekter guttene sine å ha langt hår, og for meg er det merkelig at det er forskjellig regler mellom kjønnene.

Derimot synes jeg det er helt greit at man setter en nedre aldersgrense, og at denne er lik hos alle barna. 

Anonymous poster hash: 90d37...320

Skrevet

Takk for svar, men det var ikke slike svar jeg var ute etter. Jeg ønsker å vite mer om hva som kan være problematisk ved å få hull i ørene så tidlig. Et hull i øret er ikke en så liten sak som man kanskje skulle ha trodd, jeg vet om flere som har fått ganske store infeksjoner av det, og en venninne mener det var årsaken til at hun utviklet nikkelallergi. Det jeg lurer på er om alder har betydning. 

HI

De lærde strides. En piercingartist er veldig bastant på at å skyte hull i ørene fører til nikkelallergi, mens hvis man piercer når øret er ferdig utviklet i 12-14-årsalderen så klarer de å pierce rundt sentrale nerver i stedet for å sprenge seg gjennom slik «pistol» gjør. Det finnes nevrologer som mener at dette er uriktig, og at nedre øreflipp ikke inneholder viktige nerver som setter igang slike prosesser. Disse mener da også at akupunktur har lite for seg, og det finnes ikke mye seriøs forskning som dokumenterer dette. Viktigst med tanke på nikkelallergi er å bruke øredobber som er garanter fritt for spor av nikkel.  Første grunn enkelte piercingartister brukee for å pierce kontra skyte, er at det er helt sterilt og minsker faren for infeksjon. Nyere pistoler har nå kassetter med helt utskiftbar framdel, så hvis man følger riktige prosedyrer skal ikke det være et problem. Viktigst er det da at barnet er i stand til å holde øret rent og at det ikke fikler. Enkelte 10-åringer klarer dette bra, andre ikke. 

Anonymous poster hash: 90d37...320

Skrevet

Kommentaren din er HARRY!!!!!! 

Høres ut som barna dine er maks 5 år. 

La nå han få den gleden, er jo bare til å fjerne ringen når han er lei av den.

Anonymous poster hash: 5e1f2...226

Skrevet

Her hos oss ser hull i kroppen uaktuelt før de er gamle nok til å betale selv og holde dem helt i orden selv og ev ordne opp selv om det går galt. Heldigvis er vi enige i det.  Men hadde vi ikke vært enige, måtte vi jo ha kommet til en enighet, selv om far nok skulle ha kjempet hardt...   Jeg er jo klar over at jeg ikke kan bestemme alt heller.

Skrevet

Uproblematisk. Han er også så stor, at han kan rense selv, så det skal nok gå fint ;) 

Anonymous poster hash: d63c6...a3b
Skrevet

Ja, det er harry, men det er da infeksjonsfare/nerveskadefare og allergifare rundt det å ta hull i ørene i barneårene- spesielt ikke når de er under 16/18 år.

Det er du som er voksen her&burde ta samtale med faren om hvorfor gutten deres ikke bør ha hull i ørene.

Forøvrig, menn som har hull i ørene blir definitivt sett ned på i en del yrker og sosiale settinger- dumt å gi etter for en vimsete holdning og dilteoppførsel som de har som barn. Selv om "alle" andre eller vennene har det behøver ikke å bety at man skal tillate det samme. Satt på spissen- om en ledersau hopper utfor et stup gjør mest sannsynligvis de andre sauene i flokken det også hvis de ikke blir stoppet. En 10-åring har forøvrig ikke utviklet hjerne nok til å ta en del forskjellige valg som de bør vente til de er eldre med å ta.

Anonymous poster hash: 1060c...76b

Skrevet

Ja, det er harry, men det er da infeksjonsfare/nerveskadefare og allergifare rundt det å ta hull i ørene i barneårene- spesielt ikke når de er under 16/18 år.

Det er du som er voksen her&burde ta samtale med faren om hvorfor gutten deres ikke bør ha hull i ørene.

Forøvrig, menn som har hull i ørene blir definitivt sett ned på i en del yrker og sosiale settinger- dumt å gi etter for en vimsete holdning og dilteoppførsel som de har som barn. Selv om "alle" andre eller vennene har det behøver ikke å bety at man skal tillate det samme. Satt på spissen- om en ledersau hopper utfor et stup gjør mest sannsynligvis de andre sauene i flokken det også hvis de ikke blir stoppet. En 10-åring har forøvrig ikke utviklet hjerne nok til å ta en del forskjellige valg som de bør vente til de er eldre med å ta.

Selvsagt skal jeg snakke med faren. Jeg spør jo her fordi jeg ønsker å få litt fakta til den samtalen.

Ellers synes jeg svaret ditt er merkelig og fullt av fordommer. Kan bemerke at jeg er advokat, og at en mannlig kollega har tre hull i ørene til sammen. Null problem. 

HI

Skrevet

Selvsagt skal jeg snakke med faren. Jeg spør jo her fordi jeg ønsker å få litt fakta til den samtalen.

Ellers synes jeg svaret ditt er merkelig og fullt av fordommer. Kan bemerke at jeg er advokat, og at en mannlig kollega har tre hull i ørene til sammen. Null problem.

HI

Jeg har jobbet i privat finanssektor i en del år. Både der og ulike advokatfirmaer i Oslo blir det sett ned på når det gjelder hull i ørene på menn.

0 problem på din arbeidsplass kanskje ja, men det ble ikke vurdert som seriøst nok i områdene ovenfor i allefall. Fordommer garantert, men det vitner om at man ønsker å være en rebell.

Skrevet

Jeg har jobbet i privat finanssektor i en del år. Både der og ulike advokatfirmaer i Oslo blir det sett ned på når det gjelder hull i ørene på menn.

0 problem på din arbeidsplass kanskje ja, men det ble ikke vurdert som seriøst nok i områdene ovenfor i allefall. Fordommer garantert, men det vitner om at man ønsker å være en rebell.

Eller at man bare har andre preferanser enn flertallet når det kommer til hva som er fint? En øredobb eller ring kan uansett tas ut, det er ikke snakk om en tatovering som skal stå der til evig tid. Jeg ønsker råd om det rent medisinske ved å ta hull i øret når man er barn, ikke voksne damers synspunkter på om det tiåringer synes er fint er harry eller ikke. 

Hi

Skrevet

I store deler av verden skytes det hull i ørene på jenter rett etter fødsel. Dersom man får senskader av hull i ørene vil det si at millionvis av kvinner lider av senskader av hull i ørene. Hvilke senskader er det isåfall snakk om? Nikkel brukes ikke i øredobbene man lager hull med, og det er ikke så dyrt å kjøpe ørepynt i kirurgisk stål, sølv eller gull når man skal bytte øredobber.  

Anonymous poster hash: 7a1e6...794
Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av å praktisere aldersgrense eller forbud mot noe helt uten grunn.

Hvorfor ikke la begge få hull i ørene?

Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av å praktisere aldersgrense eller forbud mot noe helt uten grunn.

Hvorfor ikke la begge få hull i ørene?

Søsteren har hull i ørene, men hun ventet til hun var 14, selv om hun fikk lov fra hun var 12. 

Jeg spør fordi jeg har en slektning som er sykepleier, og som har fortalt om ganske fæle ineksjoner i piercinger - også i ørene. Hun opplevde en gang at en ung jente måtte amputere deler av et øre som følge av det. Hennes barn har ikke fått ta hull i ørene i det hele tatt. Jeg ønsket mer info rundt dette, men får bare voksne damer usmakelige uttalelser. Ringer heller slektningen min, jeg. 

HI

Skrevet

Det er relativt vanlig at jenter får hull i ørene omkring skolestart. Da er de fleste store nok til å ikke fikle og man får renset det ordentlig til det har grodd. Det største problemet er at langt hår og luer setter seg fast i øredobben slik at såret ikke gror og det blir betennelse i øreflippen. Som regel går eventuelle infeksjoner over iløpet av et par dager hvis en bare er flink til å rense det. En 10-åring burde være mer enn gammel nok.

Det virker som om flere har problemer med kjønn enn med alderen her... Hva som er harry eller kult kommer helt an på hvilket miljø man er i, og hvis 10-åringens venner har det, så er det kult nok. Det er jo bare å ta det ut igjen. Det gjelder også hvis han skulle bli plaget med infeksjoner. Jeg hadde latt han få lov.

Anonymous poster hash: b54a3...3b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...