Gå til innhold

Husleieøkning. Hjelp?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Leietaker har bodd her siden juli 2014. Husleien har ikke blitt økt på denne tiden.

Nå har leietaker fått samboer som bare flytter inn uten noe mer informasjon og jeg ønsker å øke husleie pga dette. Hvor mye kan man øke?

Dette med indeksregulering og økning av husleie til tilsvarende i området sier meg lite.

 

Veldig takknemlig for hjelp!

Strøm betaler leietaker selv,hvis dette har noe å si.

 

Anonymous poster hash: 3c59e...669

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke øke husleien selv om leietaker får samboer, men med 6 mnd varsel kan leien reguleres til markedspris.

 

Anonymous poster hash: c8248...776

Skrevet

Dersom leietaker selv betaler strøm hvorfor ønsker du å øke leien basert på at leietaker har fått samboer?

 

Det vi har vært vant til er at husleiekontrakten regulerer husleie økning. En gang i året, 1. gang et år ett innflyttedato, med 1 måneds varsel og i takt med konsumprisindeksen. Hva står i kontrakten?

 

Anonymous poster hash: 88d18...d1c

Skrevet

Leietaker har bodd her siden juli 2014. Husleien har ikke blitt økt på denne tiden.

Nå har leietaker fått samboer som bare flytter inn uten noe mer informasjon og jeg ønsker å øke husleie pga dette. Hvor mye kan man øke?

Dette med indeksregulering og økning av husleie til tilsvarende i området sier meg lite.

 

Veldig takknemlig for hjelp!

Strøm betaler leietaker selv,hvis dette har noe å si.

 

Anonymous poster hash: 3c59e...669

Du kan ikke øke husleien pga. samboer. Du må lese husleieloven

 

 

Anonymous poster hash: 1d634...387

Skrevet

Selvsagt kan du ikke øke leie pga det. OG hun er i sin fulle rett til å la samboeren flytte inn. Det har ingen praktisk betydning for deg. Hun kan få barn osv uten at du kan gjøre noe med det.

 

Du kan kun øke leie til markedspris, og det skal det gis 6 mnd varsel på. Dette må du virkelig sette deg inn i som utleier.



Anonymous poster hash: b070b...a3a
Skrevet

Du kan ikke øke husleien selv om leietaker får samboer, men med 6 mnd varsel kan leien reguleres til markedspris.

 

Anonymous poster hash: c8248...776

Feil. Leietaker har bare bodd der 2 år og kan bare reguleres med konsumprisindeksen. Etter 3 år kan den reguleres til gjengs leie (ikke markedspris)

 

 

 

Anonymous poster hash: 70598...f6c

Skrevet

Feil. Leietaker har bare bodd der 2 år og kan bare reguleres med konsumprisindeksen. Etter 3 år kan den reguleres til gjengs leie (ikke markedspris) Anonymous poster hash: 70598...f6c

Hva er forskjellen mellom gjengs leie og markedspris?

 

Anonymous poster hash: c8248...776

Skrevet

Hva er forskjellen mellom gjengs leie og markedspris?

 

Anonymous poster hash: c8248...776

Gjengs leie er den etablerte prisen for liknende boliger i området og vil naturlig være noe lavere enn markedspris. Markedspris er den prisen man vil betale i dag. Gjengs leie er et gjennomsnitt for liknende boliger der leien gjerne var satt på ulike tidspunkt tilbake i tid. Dermed vil det i et leiemarkede med økende pris ligge lavere.

 

Anbefaler hi å lese loven. Han kan få et varsel om økt leie rundt nyttår, og da kan den økes neste sommer. Du kan selvfølgelig øke den med konsumprisindeksen nå om du ønsker.

 

 

 

Anonymous poster hash: 70598...f6c

Skrevet

Men kan man ikke kreve at ny samboer også signerer på kontrakten? Evt ny kontrakt?

 

Anonymous poster hash: f8d76...dad

Skrevet

Men kan man ikke kreve at ny samboer også signerer på kontrakten? Evt ny kontrakt?

 

Anonymous poster hash: f8d76...dad

Nei

 

Anonymous poster hash: 3584c...869

Skrevet

Men kan man ikke kreve at ny samboer også signerer på kontrakten? Evt ny kontrakt?

 

Anonymous poster hash: f8d76...dad

Nei. Se husleieloven paragraf 7.

 

Anonymous poster hash: 3584c...869

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...