Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #1 Skrevet 14. august 2016 En jeg omgås litt innimellom med barna og jeg er litt uenig om en sak. Får se her hva majoriteten mener. Vi treffes som sagt fordi ungene er venner. Ofte har vi med niste. Jeg er ingen helsefreak men er nok over gjennomsnittet opptatt av et variert, balansert og sunt kosthold. Fredag eller lørdag er vår kosedag, har ingen nei varer og ungene får gjerne en ekstra is eller to en varm sommerdag. Jeg er streng på at de spiser skikkelig mat før de spiser snop. Niste vi har med er grovt brød, pastasalat med litt grønt, frukt og bær. Vi kan også ha med kjeks men først vanlig mat. Denne bekjente har ofte med bare snacks, kjeks, sjokolade og brus. Så begynte vi å prate generelt om kosthold og hun sier at hun ikke er så opptatt av at de spiser grønnsaker, at de gjerne får pommes frites med ketchup om de helst vil ha det, og siden ingen sliter med overvekt var ikke det noe problem. Jeg sa ikke hele min mening da dette er det hun mener og jeg ikke ville diskutere dette noe særlig. Jeg sa at jeg syntes at jeg som forelder måtte lære barna basic om kosthold, hva kroppen trenger og at det er en god ting å skille hverdag og fest. At overvekt feks kan komme som et resultat av dårlige valg senere i livet. Hun bare flira og vi la temaet dødt. Hva tenker dere? Jeg mener altså at det er viktig å introdusere masse smaker, lære de om hvor viktig mat er (uten å være fanatisk selvsagt) jeg kan feks si til hun på seks at vet du hva som er i melk som er godt for kroppen? Jeg tenker det er normalt i oppdragelsen å gjøre barna når de er klar for det, litt bevist i valg av mat, særlig i vår tid der hurtigløsninger og take-out blir stadig mer normalt. Hva ønsker du å lære dine barn rundt kosthold og gode vaner? Valg barna tar når de er voksne påvirkes jo i stor grad av hva de gjør som barn. Anonymous poster hash: 69db2...d35
TinaK 1990 Skrevet 14. august 2016 #2 Skrevet 14. august 2016 Gode vaner må læres tidlig! Overvekt er bare et symptom...mange slanke mennesker er fryktelig usunne, men legger ikke på seg. Tenk hvordan de ser ut innvendig!! Godt og sunt, variert og riktig kosthold er en god investering for resten av livet. Venninna di fremstår som særdeles enkel hvis hun tror slanke mennesker kan dytte i seg hva som helst😣
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #3 Skrevet 14. august 2016 Mine barn har fra de var små lært at kroppen vår trenger variert mat for å holde seg sunn og frisk og for at vi skal orke alt vi har lyst til uten å bli slappe, trøtte og sure. De er altså opplært til at det er greit å kose seg med snop og "søppelmat" som pommes-frites o.l innimellom men at kroppen trenger riktig bensin for å fungere skikkelig Nå er de fra 7 til 15 år og dette er sjeldent et tema. Selvfølgelig kan er barn leve på nugatti, pølser og pommes-frites pm det får velge etter hva som smaker best, men de vet at kroppen trenger både kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, korn, melk, egg osv for å få nok og riktig bensin Eldste på 15 vet selvfølgelig mer enn det, at vegetarianere lever greit fordi de erstatter proteiner fra kjøtt med proteiner fra planteriket osv, mens yngste på 7 ikke har så inngående kunnskap, men vet at vi må spise variert for å holde kroppen glad For meg er dette helt basic kunnskap som det er min plikt å lære barna mine Men jeg er på ingen måte noen helsefreak, søppelmat og snop er helt grei til kos av og til, men det er unntaket og ikke regelen Anonymous poster hash: 9a391...2b6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #4 Skrevet 14. august 2016 Enig med nr. to, hun virker veldig enkel og kunnskapsløs. Når hun ikke bryr seg om å få i barna grønnsaker og at det er greit å gi barna pommes frites og ketchup som et måltid hvis de vil ha det (det virker som om det er vanlig hos henne), da er hun så kunnskapsløs at det er en form for omsorgssvikt. Det grunnlaget hun legger mens barna er små, det gir et grunnlag for helsen deres resten av livet. Det virker på meg som om hun er en mor som velger lettvinte løsninger, at hun ikke bryr seg om barnas helse og at hun er veldig kunnskapsløs. Hun gir ikke barna sine den næringen de trenger for å gi dem best mulig helse, hun øker risikoen for at de skal utvikle tidlig diabetes 2, og hun øker sjansen for at de får en hel rekke andre sykdommer og problemer. Og ikke minst så gir hun dem ingen kunnskaper om hvor viktig kostholdet er. Helt ærlig mener jeg det hun driver med er en form for omsorgssvikt. Men det er nok ikke helt uvanlig, dessverre. Enig med deeg, Hi. Sunt og variert kosthold med masse grønnsaker og rene proteinkilder. Da kan man også skeie mer ut i helger og ferier, men også da spiser man sunn mat før de største utskeielsene. Anonymous poster hash: f4995...deb
soleia Skrevet 14. august 2016 #5 Skrevet 14. august 2016 Einig med deg. Målet med å lære ungane godt kosthald er ikkje berre for å halde dei unna overvekt, men at dei skal få sunn og næringsrik mat. Ein lett overvektig kan vere sunnare enn ein normalvektig. Dessutan synes eg det er ein uting å berre ha søtmat med som niste, det gjev ikkje god energi og stabilt blodsukker. Mor mi ser på bollar som god turmat, men eg hatar det, og må alltid ha grovskiver el først.
Gjest Antarctica Skrevet 14. august 2016 #6 Skrevet 14. august 2016 Du har rett. Det nytter ikke å si "vi er slanke, så da kan vi bare spise junk". De får ikke næringsstoffene de trenger; de lærer dårlige vaner, og de risikerer å bli "tynnfeite" - dvs slank, men med fett i blodårene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå