Gå til innhold

Middagsforslag til familie på 6

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 4 barn fra 15-3 år. De tre eldste er over 10. De er veldig kresne, minste spiser alt.

Jeg kan ikke ha mat med mye hvete og melk ( pasta, osv)

De eldste spiser ikke rein fisk, er et klagekor når det kommer mye grønnsaker.

(Vi har de 50/50 og jeg vet de andre foreldrene serverer junk stort sett hele uka de er der)

Så.... forslag? Tacofredag er et must, ut over det er jeg åpen for forslag. Grønnsaker er også et must(de MÅ ha noe grønt)

Anonymous poster hash: e57b8...5c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha tortillalefser med grønnsaker og ulike typer kjøtt, fisk eller kylling.

Hjemmelagde supper

Kjøttkaker med grønnsaker

Wok

Anonymous poster hash: 0193d...8d3

Skrevet

Server det du ellers ville laget, og ikke la deg bry med hva de spiser og ikke. Ikke gi alternativer.

Anonymous poster hash: 19626...4f8

Skrevet

Jeg lager min egen variant av "Brennende kjærlighet" ;) vi er 5 pers..

Jeg bruker:

2 pk kjøttdeig

1 stor boks mais

2 revne gulrøtter

---dette stekes sammen---

Masse ketchup (😝)

Kremfløte

---dette blandes i kjøttblandingen---

Heller alt i en lasagneform og topper med potetmos og/eller ost. Stekes i ca 10 min på 200 grader..

Anonymous poster hash: 9ad09...168

Skrevet

Lasagne er de glad i her, du kan lage den med glutenfri lasagneplater og kamuflere en del grønnsaker i den.

Jeg rasper løk, finhakker veldig hvitløk, paprika og stangselleri og freser det i panna først, heller over hakkede tomater fra boks (jeg kjøper de på meny som er helt most for en kresen 15-åring vil ikke ha tomatklumper). Bruker 2 bokser pluss et par ss tomatpuré og en buljongterning. Krydrer med pizzakrydder (oregano, basilikum, merian), salt og pepper

Steker en pk karbonadedeig og en pakke kjøttdeig og har i tomatsausen. Tilsetter raspet gulrot og lar putre en stund, smaker til om det trengs mer krydder

Så lager jeg lasagne (uten ostesaus) og ungene spiser med stor apetitt.

Ellers kan du google hellstrøm sin fiskegrateng, han lagde den i en episode hvor han hjalp en ekstrem kresen mann.

En annen måte å få i unger noe sunt på er å kamuflere det i sauser og smoothie. Ungene merker ikke at du har raspet grønnsaker inn i kjøttkakedeigen, eller hatt litt frossen spinat i smoothie.

Jeg har fire barn, to av den kresne og to av dem altetende. Samme oppdragelse, samme mat, men forskjellig personlighet på dem.

Jeg lager ikke spesialist, men tilpasser litt. Ene liker ikke saus, så når jeg lager f.eks kyllinggryte tar jeg av litt av de stekte kyllingstrimlene. Da spiser vi kyllinggryte med ris, mens hun som ikke liker saus spiser ris, stekte kyllingstrimler og får noe grønt hun liker på siden, f.eks cherrytomater, paprikastrimler og sukkererter. Jeg tilpasser altså litt så alle kan spise seg mette

Anonymous poster hash: f9844...7f6

Skrevet

Jeg og kamuflerer grønnsaker i rettene (alle liker grønnsaker her, men 12 åringen kan være litt sær dessverre..)

Rasper inn i kjøttkaker, lasagne, sauser osv.

12 åringen spiser rå grønnsaker da (ikke varmebehandlet), så hun elsker kyllingsalat f.eks.

Men, til vanlig lager jeg helt vanlig middag. Vil hun ikke ha de grønnsakene vi andre har (jeg er glad i ovnsbakte rotgrønnsaker), så hakker hun opp sin egen. Men, ellers vi har salat nesten til all slags mat ved siden av og da.

Anonymous poster hash: ecb6c...2bd

Skrevet

Sheperds pie. Helstrøm sin oppskrift er god

Mousaka. Bruker potet, ikke aubergine

Ertesuppe av frosne, grønne erter. Server med egg, sprøstekt bacon og revet parmesan for eksempel

Indisk butter chicken. Her trenger du mye forskjellige krydder, men tar du deg bryet med å kjøpe det har du det lenge.

Chicken parmesan ( amerikansk klassiker, Google oppskrift)

Hjemmelaget fiskegrateng

Dette er retter mine barn, også den kresne, liker. Forøvrig synes jeg barna dine er så store at du strengt tatt ikke trenger å ta sp fryktelig mye hensyn til hva de liker/ ikke liker.

Skrevet

Begynner å lære ungene og muligens deg selv å like nye matretter. Liker ikke fisk og grønnsaker betyr bare at de ikke har lærte å spise det. Derfor foreslår jeg fisk 4 ganger i uka og rene vegetarretter 2 ganger i uka. Ingen mat de siste 4 timene før middag og ikke de første 3 timene etter middag. Kun vann mellom måltidene.

Anonymous poster hash: 09d8b...d39

Skrevet

Heimelaga tomatsuppe med lauk og raspa gulrøter, og med egg og brød ved sida av etter smak, gjekk ned på høgkant her om dagen. Også hjå han som ikkje et grønnsaker. Blomkål og brokkolisuppe, mosa med stavmiksar, går og godt.

Skrevet

Heimelaga tomatsuppe med lauk og raspa gulrøter, og med egg og brød ved sida av etter smak, gjekk ned på høgkant her om dagen. Også hjå han som ikkje et grønnsaker. Blomkål og brokkolisuppe, mosa med stavmiksar, går og godt.

I disse dager som det er så trendy å koke egen kraft kan du også lage tomatsuppe på kraft istedenfor buljongterning og snike inn en supersunn og særdeles smakfull base der

Koke kraft er enkelt og veldig sunt, kan brukes i allverdens supper, sauser og gryter

Anonymous poster hash: f9844...7f6

Skrevet

Jeg kjøper frosne kylling lår ( naturell) pensler med litt olje og strør på et krydder som heter kebabkrydder ( Santa Maria. Inne holder verken salt eller sukker, men gir mye smak😊)gjør dette på begge sider. Steker de på ca 200 grader. Snu etter ca 30 min og stek til de er blitt brune og sprø.

Jeg lager saus av kraften og koker ris til og lager en salat til. Salaten kan du jo piffe litt opp å ha både druer, vann melon og jordbær I I tillegg til mais, salat, agurk og tomat. Her et dette barnas store favoritt og de eter nesten til de blir dårlige. Jeg kjøper 2 kg pakker. De selges både på obs, rema, bunnpris osv.

Skrevet

Hi her..

Som noen av dere har sagt, ikke gi dem alternativer, det gjør jeg ikke heller! De to mellomste spiste fisk og alt mulig annet frem til jeg og faren gikk fra hverandre. Hos meg får de spise det jeg serverer eller vente til kvelds.

Det jeg ba om var middagsforslag, for det går mye i det samme her. Trenger ny inspirasjon! Nye retter rett og slett! Og uten mye hvete og melkeprodukter, jeg blir dårlig av det :(

Tusen takk til dere som kom med forslag :) skal prøve noe av det :)

Anonymous poster hash: e57b8...5c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...