Gå til innhold

Kjenner jeg blir provosert!


Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.tv2.no/nyheter/8515182

Anne ble voldtatt på fadderfest er overskriften og artikkelen er en(da) en advarsel ifb voldtekter.

Nedover i saken kommer politiets råd, ikke drikk for mye alkohol.

Jeg blir ikke provosert over at politiet prøver å forhindre nye overgrep ved å være aktsom. Det som provoserer er at det gies en beskjed til et mulig offer og den er "hvis du ikke hadde drukket så mye"!!

Hvorfor kommer aldri politiet med en oppfordring i media til potensielle overgripere istedet, eller i samme slengen?

Alle uttalelser, alt jeg har lest i media i det siste så handler det om hvorden et potensielt offer selv kan forebygge! Det står ikke et ord til den potensielle overgriper og det står aldri: 100% av voldtekter kunne ha vært forebygget hvis voldtektsmannen hadde respektert og lyttet til sine medmennesker. NEI ER NEI!!!

 

 

Anonymous poster hash: 4a0be...a71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi at dersom man er en person som potensielt kan komme til å forgripe seg på andre, er det svært lite sannsynlig at en slik "advarsel" fra politiet vil synke inn og ha noen virkning? Dermed må politiet advare dem som har noe fornuft i topplokket istedet.

 

Anonymous poster hash: 967d6...4c2

Skrevet

Det er alltid overgriperen sin feil.

Men når vi dessverre vet at kvinner kan bli voldtatt så er det lurt å være forsiktig.

Jeg kler meg akkurat som jeg vil, men passer på å ikke bli overstadig beruset,

Vi er en gjeng som går ut og passer på hverandre.

Jeg går ikke hjem alene. Tar taxi eller går med andre.

I teorien skulle vi kunne gå trygt ute eller på fest, men det vet vi at vi ikke kan så da er det lurt å være forsiktig

 

Anonymous poster hash: 2c7b5...00f

Skrevet

Jeg skal ikke forsvare noen som tar seg tilrette, men å ha kontroll på alkoholinntaket er aldri et dårlig forslag.

 

Utrolig mange som anmelder voldtekt har 'våknet med at noen har hatt sex med dem' og husker lite ellers.

Med alkohol i kroppen mister man diverse sperrer og en kan ha vært med på leken uten at man husker det.

 

Derfor er det jo greit å huske hele kvelden, eller?!

det er vel derfor så mange går fri. Jenta husker ikke detaljer i det som har skjedd. Og slett ikke alle er dopet ned, men er direkte drita full.

 

Anonymous poster hash: 3c80d...b43

Skrevet

Altså.. Hvis du beveger deg inn i gjengområder i sør-amerika kan du bli skutt. Det er ikke din feil at du blir skutt. Rådet til alle turistene er likevel: hold deg unna disse områdene.

 

Når det finnes gærninger uten skam og moral må man passe på seg selv. Det ligger ingen plassering av skyld i det utsagnet.

 

Anonymous poster hash: d8e5b...63f

Skrevet

Fakta er desverre slik at unge, lettkledde overstadig beruset kvinner er mer utsatt.

Selvsagt skal de ikke være slik men desverre så det jo nettopp det.

De går ut på generelt grunnlag og sier hva som kan være lurt.

På lik linje som hvis du skal ut og gå på en trafikkert vei, bruk reflex.

Det er helt absurd men slik har det blitt.

Det er alltid overgriper sin skyld uansett.

Kvinner MÅ ta ansvar for eget sikkerhet og venner må ta vare på venner også. Vi har alle et ansvar.

 

Anonymous poster hash: 6241c...b5c

Skrevet

Det blir jo på linje med "Ikke publiser på facebook at du skal på ferie en måned slik at innbruddstyver får vite at huset står tomt." Eller "Ikke gå fra bilen ulåst med nøkkelen i tenningen."

 

Det betyr ikke at de som evt. måtte benytte seg av muligheten har mindre skyld, men det er ikke dumt å gjøre sitt for å la være å gi dem muligheten. Det har neppe samme effekt å oppfordre til å ikke bryte seg inn i andres hus i ferien.



Anonymous poster hash: 53f6f...054
Skrevet

Kripos skriver på sin Facebook side "pass litt ekstra på kompisene dine slik at ingen gjør noe de ellers ikke ville gjort".

 

Det er et godt råd!



Anonymous poster hash: 954d6...556
Gjest Antarctica
Skrevet

Altså.. Hvis du beveger deg inn i gjengområder i sør-amerika kan du bli skutt. Det er ikke din feil at du blir skutt. Rådet til alle turistene er likevel: hold deg unna disse områdene.

 

Når det finnes gærninger uten skam og moral må man passe på seg selv. Det ligger ingen plassering av skyld i det utsagnet.

 

Anonymous poster hash: d8e5b...63f

Men det er jo feil likevel. Som Guro Sibeko formulerer det: "Det er ingen norske kvinner som ikke vet at vi må passe oss. Det er ingen som ikke vet at vi ikke er trygge på nachspiel, eller på fest, eller på gata, eller på jobb, eller med familien vår, eller hjemme i vår egen leilighet."

 

Vi vet alt dette, men hvorfor må vi leve slik?

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Kjare-Cecilie-Engebretsen-Hvis-du-visste-dette-daAdu-var-fjorten_-hva-far-deg-til-a-tro-at-andre-jenter-ikke-har-hort-radene-for----Guro-Sibeko-602065b.html

Skrevet

 

Det blir jo på linje med "Ikke publiser på facebook at du skal på ferie en måned slik at innbruddstyver får vite at huset står tomt." Eller "Ikke gå fra bilen ulåst med nøkkelen i tenningen."

 

Det betyr ikke at de som evt. måtte benytte seg av muligheten har mindre skyld, men det er ikke dumt å gjøre sitt for å la være å gi dem muligheten. Det har neppe samme effekt å oppfordre til å ikke bryte seg inn i andres hus i ferien.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Det farligste stedet for kvinner å være er hjemme hos ektemennene sine. Hører ingen gnåle om at kvinner må passe seg for å ikke være hjemme hos seg selv...

 

Anonymous poster hash: 10d53...912

Skrevet

Det farligste stedet for kvinner å være er hjemme hos ektemennene sine. Hører ingen gnåle om at kvinner må passe seg for å ikke være hjemme hos seg selv...

 

Anonymous poster hash: 10d53...912

 

Ja, og de fleste ulykker skjer i hjemmet, likevel er det når vi setter oss i bilen at vi tar på bilbeltet og når vi sykler at vi har hjelm på.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Skrevet

 

Ja, og de fleste ulykker skjer i hjemmet, likevel er det når vi setter oss i bilen at vi tar på bilbeltet og når vi sykler at vi har hjelm på.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Ja, å bruke bilbelte og sykkelhjelm for å minske risiko for skade ved ulykke er en no-brainer.

Å ikke bli voldtatt er litt mer vrient uten å isolere seg fullstendig.

 

http://www.klikk.no/kvinneguiden/kj_nnsroller/rad-mot-voldtekt-1689837.ece

 

Anonymous poster hash: 10d53...912

Skrevet

Ja, å bruke bilbelte og sykkelhjelm for å minske risiko for skade ved ulykke er en no-brainer.

Å ikke bli voldtatt er litt mer vrient uten å isolere seg fullstendig.

 

http://www.klikk.no/kvinneguiden/kj_nnsroller/rad-mot-voldtekt-1689837.ece

 

Anonymous poster hash: 10d53...912

 

Joda, enkelte uttalelser er helt på trynet, som i denne linken. Men noen forholdsregler er ikke dumt å ta, som vi gjør på de fleste andre områder i livet.

 

Hvis jeg blir kjørt ned i gangfeltet er det alltid sjåføren sin skyld. Han har vikeplikt og skal kunne stoppe i tide, uansett. Dette hjelper imidlertid ikke meg når jeg er død, derfor ser jeg meg for før jeg krysser veien. Jeg kan like gjerne bli kjørt ned på fortauet av en som kjører i fylla f.eks., men det er ingen grunn til å la være å se til begge sider før jeg krysser veien.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Joda, enkelte uttalelser er helt på trynet, som i denne linken. Men noen forholdsregler er ikke dumt å ta, som vi gjør på de fleste andre områder i livet.

 

Hvis jeg blir kjørt ned i gangfeltet er det alltid sjåføren sin skyld. Han har vikeplikt og skal kunne stoppe i tide, uansett. Dette hjelper imidlertid ikke meg når jeg er død, derfor ser jeg meg for før jeg krysser veien. Jeg kan like gjerne bli kjørt ned på fortauet av en som kjører i fylla f.eks., men det er ingen grunn til å la være å se til begge sider før jeg krysser veien.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Det endrer jo ikke på at også kvinner som tar ALLE forholdsregler blir voldtatt innimellom...

Skrevet

Det endrer jo ikke på at også kvinner som tar ALLE forholdsregler blir voldtatt innimellom...

 

Selvsagt. Og folk som går på fortauet blir også påkjørt, uten at det er noen grunn til å gå midt i veien.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Skrevet

Altså det at ting kan skje til tross for folholdsregler er jo ingen grunn til å IKKE ta forholdsregler. Vi gjør det jo på alle andre områder i livet, selv om ting kan skje likevel. Vi bare reduserer risikoen på de måtene vi kan. Hvorfor er det så ille akkurat når det gjelder dette?

 

Jeg har bedt 4-åringen min om å ikke bli med noen voksne noe sted uten at jeg eller pappan har sagt det er greit. Det betyr da ikke at jeg mener det er hans skyld hvis han likevel blir kidnappet.



Anonymous poster hash: 53f6f...054
Gjest Antarctica
Skrevet

 

Selvsagt. Og folk som går på fortauet blir også påkjørt, uten at det er noen grunn til å gå midt i veien.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Og det er jo totalt på siden. For hvis sammenligningen skulle holde, måtte det jo finnes steder som var forbeholdt biler (les: voldtektsmenn) der man alltid vet de finnes, og der man forbød fotgjengere (les: kvinner) å gå. Man måtte også gå ut i fra at alle biler så ut som biler, og alle fotgjengere kjente forskjell på biler og ikke-biler.

 

Hvis de da likevel oppholder seg i 80-sonen når det finnes fortau like ved, og blir påkjørt, kan man jo tenke at det var synd de ikke valgte fortauet i stedet. Men utover det er ikke parabelen så god.

Skrevet

Og det er jo totalt på siden. For hvis sammenligningen skulle holde, måtte det jo finnes steder som var forbeholdt biler (les: voldtektsmenn) der man alltid vet de finnes, og der man forbød fotgjengere (les: kvinner) å gå. Man måtte også gå ut i fra at alle biler så ut som biler, og alle fotgjengere kjente forskjell på biler og ikke-biler.

 

Hvis de da likevel oppholder seg i 80-sonen når det finnes fortau like ved, og blir påkjørt, kan man jo tenke at det var synd de ikke valgte fortauet i stedet. Men utover det er ikke parabelen så god.

 

Les det neste innlegget mitt, poenget mitt var at det er ikke noe galt i å ta de forholdsregler vi kan selv om de ikke sikrer oss 100 %.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Les det neste innlegget mitt, poenget mitt var at det er ikke noe galt i å ta de forholdsregler vi kan selv om de ikke sikrer oss 100 %.

 

Anonymous poster hash: 53f6f...054

Poenget mitt var at jo flere forholdsregler vi "skal" ta, desto mer påtar ofrene seg ansvaret for det som potensielt kan skje. Og dermed sitter de med skyldfølelse når det skjer, og går sine egne handlinger nøye etter i sømmene.

Skrevet

Egentlig var det jo mennene som burde advares mot å drikke så mye, i tilfelle de skulle finne på å voldta noen.

 

Men, som noen sier her, de som trenger det kommer vel neppe å høre etter...

Skrevet

Egentlig var det jo mennene som burde advares mot å drikke så mye, i tilfelle de skulle finne på å voldta noen.

 

Men, som noen sier her, de som trenger det kommer vel neppe å høre etter...

 

 

Det har du jaggu rett i! Politiets advarsel burde være: "Menn, ikke drikk så mye at det er en fare for at dere kommer til å ignorere eller feiltolke signaler."

 

Anonymous poster hash: e7a76...816

Skrevet

Ingen tvil om at det er overgriperen sitt ansvar. Det er likevel greit å ta sine forholdsregler. Man låser jo ytterdøra, bilen og sykkelen for å forhindre tyveri, selv om det selvsagt er tyven sitt ansvar å ikke stjele.

Skrevet

Nei , vi damer får vel bare innfinne oss med at det eneste stedet vi Skal være , er innendørs, i en snor mellom kjøkkenet og soverommet,da er vel politiet fornøyd, så slipper de bruke ressurser på oss uanstendige kvinner

 

Anonymous poster hash: 6a47c...c41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...