Gå til innhold

Paracet stikkpiller og tabletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med kroniske smerter + jeg har problemer med magen. Av en eller anna grunn virker paracet stikkpillene mye bedre en tablettene på meg. Dette er egentlig mot alt jeg har lest om paracet. Så nå lurer jeg på om mine mageproblemer kan ha noe med opptaket av paracet tabletter.  Jeg har i grunn ikke noe imot stikkpiller, men det er så mye letter å bare svelge en tablett. Så noen som vet hvorfor, eller har opplevd selv, at stikkpillene virker bedre en tablettene. Og hvorfor er det egentlig slik? 

Anonymous poster hash: 10c72...c01
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om opptaket er dårlig i øvre del av systemet kan rektale midler virke bedre.

Anonymous poster hash: 69170...647

Skrevet

Sikkert noe sånt. Men burde ikke tabletten virket etter hvert da?

Skrevet

Fordi man unngår first-pass-effekten med rektal administrasjon, får man raskere innsettende effekt. Den totale dosen blir jo da også teoretisk mer "samlet", da ikke noe blir forsinket av matinntak osv.

Jeg har samme erfaring med Voltaren, tablettene gjør ikke noe, stikkpillene er kjempeeffektive.

Skrevet

Ok, har ikke peiling på hva "first-pass-effekten" er, men kanskje ikke så unormalt som jeg trodde da.

Skrevet

Ok, har ikke peiling på hva "first-pass-effekten" er, men kanskje ikke så unormalt som jeg trodde da.

Betyr bare at når du svelger en tablett, så må den innom leveren først, og der brytes mye ned. Avhengig av virkestoff, varierer det hvor mye som kommer ut igjen, dette kalles first-pass-effekten.

Når du administrerer rektalt blir det absorbert rett i blodet, og behøver ikke gå via lever først. Så selv om legemiddel i fettdepot ikke er så lettopptakelig, og absorpsjonen fra endetarm ikke er komplett, får du uansett raskere innsettende effekt, og muligens høyere konsentrasjon av legemiddel i blodet.

Skrevet

Takk for forklaring, nå forstår jeg litt bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...