Gå til innhold

Hvorfor slutter norsk ungdom seg til IS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

synes det er skremmende.

Anonymous poster hash: b85c5...389

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er unge mennesker overalt i verdenssamfunnet, som ikke har helt funnet sin plass i verden. De har kanskje ikke noe fast nettverk, ikke noe stabil familie, ingen jobb/utdannelse osv. Mennesker som selv ikke ser sine kompetanser og ressurser, og som kanskje føler seg meningsløse i sine omgivelser.

Så kommer det noen med god karisma, og forteller dem at "Jeg har en viktig kamp å kjempe, og vi trenger NETTOPP DEG!". Og plutselig har den unge mannen eller kvinnen, en mening. En større mening, noe å kjempe for og man føler seg som en viktig brikke i noe virkelig stort. De får et fellesskap, kameratskap og de føler de har funnet en plass.

Samme skjedde under Hitler. Tyskland led etter første verdenskrig, manglet mat, penger, og hadde mistet mye land. Folket var frustrerte. Og så kom en mann med god karisma og sa "Jeg skal gjøre Tyskland stort igjen!". Og folk fulgte.

Derfor er det viktig at vi, som samfunn, hjelper unge mennesker, å finne frem de kompetansene og ressursene de har, som de kan bruke i samfunnet. 

Skrevet

Er dette helnorske eller 2.generasjons muslimer?

Anonymous poster hash: 6b2d6...5d5

Skrevet

Er dette helnorske eller 2.generasjons muslimer?

Anonymous poster hash: 6b2d6...5d5

Begge deler.

Anonymous poster hash: 3f5cb...439

Skrevet

Jeg tenkte først og fremst på de helnorske.

Hi

Skrevet

Jeg tror det er unge mennesker overalt i verdenssamfunnet, som ikke har helt funnet sin plass i verden. De har kanskje ikke noe fast nettverk, ikke noe stabil familie, ingen jobb/utdannelse osv. Mennesker som selv ikke ser sine kompetanser og ressurser, og som kanskje føler seg meningsløse i sine omgivelser.

Så kommer det noen med god karisma, og forteller dem at "Jeg har en viktig kamp å kjempe, og vi trenger NETTOPP DEG!". Og plutselig har den unge mannen eller kvinnen, en mening. En større mening, noe å kjempe for og man føler seg som en viktig brikke i noe virkelig stort. De får et fellesskap, kameratskap og de føler de har funnet en plass.

Samme skjedde under Hitler. Tyskland led etter første verdenskrig, manglet mat, penger, og hadde mistet mye land. Folket var frustrerte. Og så kom en mann med god karisma og sa "Jeg skal gjøre Tyskland stort igjen!". Og folk fulgte.

Derfor er det viktig at vi, som samfunn, hjelper unge mennesker, å finne frem de kompetansene og ressursene de har, som de kan bruke i samfunnet.

Helt enig.

Alle slike grupperinger, det være seg radikale religiøse bevegelser eller politiske, er enormt flinke på å innvie de som føler seg utenfor i samfunnet. De er fryktelig flinke på å få folk til å føle seg betydningsfulle.

I de fleste tilfeller tror jeg det er fullstendig tilfeldig om folk blir med i IS, dommedagssekter, vigrid eller nynazismen. De blir med de første som får den til å føle seg viktige.

Anonymous poster hash: e26b6...8e1

Skrevet

Huff, får innderlig håpe at våre barn ikke kommer i de rekker.

Skrevet

Huff, får innderlig håpe at våre barn ikke kommer i de rekker.

Det avhenger av oss. Om vi kan hjelpe dem å finne sin plass, som den de er. Uten at de føler at de må ty til ekstreme metoder, for å føle seg viktige.

Skrevet

Det avhenger av oss. Om vi kan hjelpe dem å finne sin plass, som den de er. Uten at de føler at de må ty til ekstreme metoder, for å føle seg viktige.

Tror dessverre ikke at det det er så enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...