Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Har sett flere tråder her hvor en del av de med tenåringer ser ut for å nesten ville overgå hverandre i å fortelle hvor vanvittig dyrt det er med disse tenåringene som alle driver me hinsidigs dyre aktiviteter hvor en reiser land og strand rundt mange ganger i året, sånn nesten bare for å understreke for småbarnsforeldre at de må bare ikke tro at bhg og SFO er dyrt, nehei, bare vent liksom! Vel, min erfaring er ikke slik. Jeg har selv to tenåringer og to store barn, og kjenner naturlig nok til veldig mange andre foreldre med tenåringer. Det er er absolutt fåtall som er så dyre i drift som det skrives om her inne. Det må da virkelig være snakk om et veldig lite mindretall av tenåringer som koster manfoldige tusenlapper i måneden pga dyre aktiviteter? Mine tenåringer koster omtrent det samme i måneden nå som da de var yngre med tanke på aktiviteter. Det er kanskje litt dyrere. Så er det selvsagt litt dyrere fordi de må ha voksenklær og store størrelser i sko (45 og 43) og at de hele tiden vokser ut av klær (men det gjør jo yngre barn også ). De spiser en del mer, men ikke sååå mye mer at det er snakk om mangfoldige tusen ekstra i måneden heller. Det er litt mer pålegg, mer havregryn, noen ekstra brød og som å lage middag til 1-2 ekstra hver dag. Så har de selvsagt mobilabbonement, de får litt lommepenger, penger til kantine osv. Rundt regnet vil jeg tro at tenåringene koster ca 800-1000 kr mer i måneden i snitt hver enn for eksempel en 6-7-åring, men til gjengjeld sparer man da regningen til SFO. Alle dere med tenåringer, hva mener dere? Jeg nekter i hvert fall å tro at det er normalt å bruke 30 000 kr i året på en fritidsaktivitet pr tenåring ... Selvsagt skjer det, men regelen? Neppe Anonymous poster hash: 80254...2e5
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 30 000 i året er vel neppe normen. Høres ut som du har gutter? Så skonumrene... Har erfaring med tenåringsjenter, har tre. De kan være vanvittig dyre i drift hvis de interesserer seg for klær, sko og sminke. Når første gikk på ungdomsskolen var det et vanvittig mas om sånne ting. Heldigvis var hun flink og skaffet seg jobb etterhvert. Og nå seiler nr 2 opp, om ikke enda verre. Men tror dette er veldig individuelt. Den store forskjellen er jo at en tenåring krever mer enn et mindre barn. Anonymous poster hash: 0e34e...049
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #3 Skrevet 13. august 2016 30 000 i året er vel neppe normen. Høres ut som du har gutter? Så skonumrene... Har erfaring med tenåringsjenter, har tre. De kan være vanvittig dyre i drift hvis de interesserer seg for klær, sko og sminke. Når første gikk på ungdomsskolen var det et vanvittig mas om sånne ting. Heldigvis var hun flink og skaffet seg jobb etterhvert. Og nå seiler nr 2 opp, om ikke enda verre. Men tror dette er veldig individuelt. Den store forskjellen er jo at en tenåring krever mer enn et mindre barn. Anonymous poster hash: 0e34e...049 Det finnes et fint lite ord som er nyttig når tenåringen vil ha dyrere klær enn nødvendig, sminke og annet stæsj: Nei! Anonymous poster hash: aca37...72f
Anyne Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Det finnes et fint lite ord som er nyttig når tenåringen vil ha dyrere klær enn nødvendig, sminke og annet stæsj: Nei! Anonymous poster hash: aca37...72f Eller: jobb!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 30 000 i året er vel neppe normen. Høres ut som du har gutter? Så skonumrene... Har erfaring med tenåringsjenter, har tre. De kan være vanvittig dyre i drift hvis de interesserer seg for klær, sko og sminke. Når første gikk på ungdomsskolen var det et vanvittig mas om sånne ting. Heldigvis var hun flink og skaffet seg jobb etterhvert. Og nå seiler nr 2 opp, om ikke enda verre. Men tror dette er veldig individuelt. Den store forskjellen er jo at en tenåring krever mer enn et mindre barn. Anonymous poster hash: 0e34e...049 Ja, tenåringene er gutter, men jeg har jente også. Regner med hun kan bli dyrere på klær ja, men spiser sikkert litt mindre Det blir spennende å se hvilke interesser hun får, selv var jeg overhode ikke interessert i klær, sko og sminke og sånt, men datteren min er nok hakket mer jålete enn meg. HI Anonymous poster hash: 80254...2e5
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 Eller: jobb! Det finnes et fint lite ord som er nyttig når tenåringen vil ha dyrere klær enn nødvendig, sminke og annet stæsj: Nei!Anonymous poster hash: aca37...72f Enig i dette. Hva så om jenta vil ha sminke, klær og dyr frisyre? Som Austin Power sier " og jeg vil ha et toalett av gull, men slik er det nå ikke". Vil de ha dette så får de ønske seg eller tjene penger selv. Eller skal alle jentemødre være levende minibanker? Anonymous poster hash: 0801b...cc3
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 Jeg har ikke regnet hva mine koster egentlig, men at det er noen tusen i året er helt klart! Han går på ski. Han vokser som et uvær, og må ha to par nye ski hvert år. Helst skulle man visst hatt et par til (noen til konkurranser og noen til trening) men det nekter jeg! Vi kjøper ikke de dyreste skiene, og kjøper gjerne fjorårets modeller på tilbud. Men at ski og bindinger fort koster 6-7000 det tror jeg nok. I tillegg kommer to pr. skisko (2500 kr hver) Og staver i ulike lengder. Så kommer konkurransedress, overtrekksdress, hansker i ulike varianter osv. Konkuransedressen koster 1500kr. Da kjøper jeg den billige modellen. Overtrekksdressen koster litt mer. Hvert skirenn koster 100-200 kr i startkontingent pr renn. Og parkeringsavgift på 50-100 kr pr dag. På en helg går han alt fra 2 til 4 konkurranser. Er det langt unna, må vi ha overnatting i tillegg.Og man må ha mat og energipåfyll osv. Her er det ikke startkontingent, men det kommer alltid ekstra som parkering, kiosk, kveldsmat på klubbhuset osv. For ikke å snakke om skismøring og preparering. Det er DYRT! Og poden er bare 13. Og slett ingen kommende landslagsstjerne altså. Vi har ingen spesielle ambisjoner på hans vegne, men han synes det er sabla artig å gå på ski! Jentene i huset går på turn. Her er kontigenten ganske dyr (4000 pr halvår), men så trenger de ikke stort mer enn turndrakt. Og kubben betaler kontigent i konkurranser. Anonymous poster hash: a1a57...d58
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 Jeg lurer på dere som har svart hittil, hva slags idrett/hobbyer har barna deres? Bare fotballen her vil jo forløpe seg i større summer når det gjelder utstyr, treningsavgift og danacup/norway cup, Vi har barn som i tillegg driver med ski og ridning, summene drar seg fort opp da om man skal delta på samlinger og renn som krever overnatting.. Anonymous poster hash: b1932...28f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 Jeg lurer på dere som har svart hittil, hva slags idrett/hobbyer har barna deres? Bare fotballen her vil jo forløpe seg i større summer når det gjelder utstyr, treningsavgift og danacup/norway cup, Vi har barn som i tillegg driver med ski og ridning, summene drar seg fort opp da om man skal delta på samlinger og renn som krever overnatting.. Anonymous poster hash: b1932...28f 15-åringen går på karate. Det koster 200 k i måneden (samme sum som for 10-åringen) og så er det gradering to ganger i året som koster 100 kr ekstra. Drakten, hansker, leggbeskyttere osv måtte selvsagt kjøpes inn første gang, det kostet litt (ca 1600 kr totalt), men det er jo ikke noe som må kjøpes ofte akkurat. Ellers trener han litt styrke hjemme og jogger litt. 13-åringen går ikke på noen organisert idrett, men jogger og trener styrke sammen med oss foreldre hjemme (vi kan en del og passer på at han gjør det rett). Nye joggesko til trening 1-2 ganger i året og noe helt vanlig treningstøy er eneste utgiften der. Begge gikk på fotball da de var yngre, men vi var aldri på de store cupene, kun de i nærmijøet. Man må jo ikke være med på alt heller HI Anonymous poster hash: 80254...2e5
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #10 Skrevet 13. august 2016 Vel, jeg tror dette begrepet med dyr ungdom eller ikke- vil avhenge av hva slags interesser barna har og om de er aktive innenfor den idretten, eller kun "mosjonist". Og det med at man ikke behøver å være med på alt, er jo i utgangspunktet en litt halvkjip holdning hvis barnet selv ønsker å delta på disse aktiviteter. Ser hos oss, så er jo omtrent alle med på de bestemte lagarrangementene i fotballen, treningssamlinger på ski og visse renn som dessverre krever overnatting, vi ser hvor mye sosial gevinst det er for barna å delta der "de andre er med", og så lenge de selv ønsker å delta så ønsker vi å legge til rette for det og. Forøvrig så skal det ikke mer enn en bortecup i året, en helgesamling på ski - før kostnadene ruller.. Pluss alt utstyret hvert år, selv om vi handler på salg 😏😁 Anonymous poster hash: b1932...28f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #11 Skrevet 13. august 2016 Det går selvfølgelig an å holde kostnadene nede, men det er mye vanskeligere med store enn med små barn. De fleste synes det er ganske leit å ikke kunne være med på det samme som vennene og ikke kunne være med på aktiviteter. Jeg lurer også på om du egentlig har regnet på hva guttene dine koster. Det blir selvfølgelig billig hvis dere ikke lar dem være med på noe særlig, men da går de også glipp av mye. Gutter er foresten vanligvis dyrere enn jenter. Anonymous poster hash: 430c3...384
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #12 Skrevet 13. august 2016 Har en helt annen erfaring enn deg. Gutten spiser et brød alene til frokost og en liter melk. Utover dagen bare fortsetter det. Han spiser som en flokk bøfler og er stor, sterk og slank. Vokser enda så har skiftet hele garderoben hans 2 ganger siste året. Han er nå 197 cm høy og bruker str 50 i sko. Han er et pengesluk 😂❤️ Anonymous poster hash: 484ea...44d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #13 Skrevet 13. august 2016 Fire barn i alderen 7-14, alle spiller fotball og driver med friidrett. I sommer har vi vært på Sogndal cup, Dana Cup og Norway Cup. Det trengs fire par fotballstøvler i alle fall to ganger i året. Løpesko og forskjellige piggsko det samme. La oss si tre par sko pr barn ganger to er ca 3-5000 pr barn. Kontingent og reiser i tillegg. Det er prisen for aktive barn. Anonymous poster hash: 40c02...92c
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #14 Skrevet 13. august 2016 Mat må de ha, og de spiser MYE mat (har han med en kompis eller to hjem fra skolen går det minst et brød bare til det ene måltidet etter skolen) Klær må de ha, og de rimelige buksene i barneavdelingen til 179 kr vokser de fort ifra. Nå er ikke min sønn storforlangende i klær, men selv på HM koster en jeans i herreavdelingen 4-500 kr. Når hele garderoben må byttes et par ganger på et år blir det dyrt Min sønn driver bare med turn og parkour, så det koster bare 4.000 i året og treningstøy, så der er han ikke dyr. Men ser at en del av kompisene som konkurrerer i idrettene sine nok har ganske høye utgifter Så er det mobil, frisør og hygieneartikler, det blir ikke billigere. Til slutt har du lommepenger, og ja selvfølgelig kan du holde utgiftene nede der, men du kan ikke vingeklippe ungen sosialt ved å bare tillate gratis aktiviteter. Jeg hadde også en intensjon om å være litt streng på pengebruk, men når poden kommer og sier at alle kompisene skal på en kinopremiere er det ikke lett å si at nei du har allerede vært på kino en gang denne måneden så du får ikke bli med... Han stabler ved for bestefar, vasket bilen til bestemor, klippet gresset for onkel osv oh tjener noen penger selv, men det er ikke lett for en 14-15 åring å få fast jobb. Likevel er jeg litt enig med deg, jeg bruker nok ikke mer penger enn det kostet med sfo i måneden, det bare føles mer fordi det hele tiden tappes fra brukskontoen 😉 Anonymous poster hash: e6ade...7bb
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #15 Skrevet 13. august 2016 Nå har jeg en 9 åring, og 15 åring. Og siste året har ikke 9 åringen gått på SFO. Så han er helt klart billigst i drift, jeg har ikke utgifter til telefon til han, han spiser mindre enn 15 åringer, og får lite lommepenger. Går ikke på fritidsaktiviteter. Har mange venner han leker med, så lite vi går på av aktiviteter som koster penger. 15 åringen er jente, kan ikke jobbe da hun sliter med sosial angst, jeg betaler for telefon, busskort, lommepenger, fritidsaktivitet, klær, sko, sminke, dyrere Shampo, balsam, frisør osv. Så blir hun bedt med på ting og tang som koster penger. Spiser mer, og har en kjæreste som ofte spiser her. Anonymous poster hash: 4e78c...7aa
Gjest Skrevet 13. august 2016 #16 Skrevet 13. august 2016 Sikkert meg du sikter i den andre tråden og kan fortelle deg at når unger trener så mye som mine gjorde, så SPISER de virkelig. Ikke tre påleggskiver ekstra eller noen korn fler til frokost. De svømte 5 -7000 meter hver dag hele uken, pluss styrke og ikke minst treningstimer på skolen. Da spiser man virkelig mye. Holder ikke med ei blomkålsuppe til lunsj liksom Noen idretter er dyrere enn andre, og slik er det. Hadde vel et matbudsjett på over 12.000 i mnd da alle bodde hjemme og trente. Nå har jeg bare to her og godt er det. Så gjenstår det å se hva minsten velger av idrett utover tiden som kommer. For min del kan han bli musikant i et korps, men sier selv at han vil svømme jaja.... èn svømmer er bedre enn 3 svømmere.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #17 Skrevet 13. august 2016 Her drives det med hest. Det er ikke billig, men de interesserer seg overhodet ikke i sminke og moteklær da, så der sparer vi inn litt. De flyr rundt i hesteklær stort sett hele tida. Koster noen tusen i mnd pluss ett par rideleire på sommeren og sikkerhetsutstyr. Men mye ute og aldri i ro, så det er verdt hver krone. Anonymous poster hash: 60d5d...0d8
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #18 Skrevet 14. august 2016 Kanskje greit å ta med i beregningen at man kan trekke fra en del utgifter til barnepass på selvangivelsen. Det gjør jo at regnestykket for yngre barn ser ganske annerledes ut. Anonymous poster hash: 15db9...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå