Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Hva gjør jeg nå? Jeg har klippet feil i en forklebord på 70x20 cm som var nessten ferdig. Det er jo til å grine av :(Det går over fire tråder langs en sånn firkant med klostersøm. Noen gode råd? Anonymous poster hash: b1d08...cc6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 Åh, nei, så frustrerende :/ Tror det er lettere å få råd om du legger ut et bilde av der du har gjort feilen. Hvis det ikke er for mye du har klipt feil så vil jeg tro du kan greie å jukse det til. Lenge siden jeg har sydd hardangersøm, det der har alltid vært den store skrekken når jeg skulle klippe også. Anonymous poster hash: df977...154
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #3 Skrevet 13. august 2016 Klippet er inntil klostersømmen langs med knappenålen. Anonymous poster hash: b1d08...cc6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Et nærbilde. Anonymous poster hash: b1d08...cc6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 Litt vanskelig å se, men er det klostersømmen du har klippet av, eller er det klippet i stoffet et sted det ikke skal klippes? Anonymous poster hash: df977...154
amandine Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 Jeg klarer ikke å se hvor du har klippet feil?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 Vanskelig å se selve klippet. Derfor knappenålen. Det skal ikke klippes inni alle "krokene" bare annenhver, sånn at man får en sikksakk-formasjon. Det er ikke klippet i brodergarnet, men selve linstoffet. Det er klippet over fore tråder. Anonymous poster hash: b1d08...cc6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 Vanskelig å se selve klippet. Derfor knappenålen. Det skal ikke klippes inni alle "krokene" bare annenhver, sånn at man får en sikksakk-formasjon. Det er ikke klippet i brodergarnet, men selve linstoffet. Det er klippet over fore tråder. Anonymous poster hash: b1d08...cc6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 Jeg ser ikke helt hvor du har klippet, har heller aldri sydd hardangersøm før. Hva med å ta den med på nærmeste bunad-sy-butikk og høre? Evt bare sy igjen der du har klippet over stoffet med tråden? Er det til en barnebunad? Sikkert ingen som kommer til å se det😉 Hvis det er til din egen voksenbunad skjønner jeg mer at du vil ha det perfekt. Anonymous poster hash: 57301...623
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #10 Skrevet 13. august 2016 Vanskelig å se selve klippet. Derfor knappenålen. Det skal ikke klippes inni alle "krokene" bare annenhver, sånn at man får en sikksakk-formasjon. Det er ikke klippet i brodergarnet, men selve linstoffet. Det er klippet over fore tråder. Anonymous poster hash: b1d08...cc6 Legg ut et bilde av mønsteret også, da er det lettere å se. Jeg tror jeg forstår hva du har gjort galt, men lettere om du også legger ut bilde av mønsteret. Jeg lurer på om du ender med å måtte fjuske med mønsteret, at du får en liten feil akkurat der, men det er noe som ingen kommer til å merke, selv om du vet det selv. Legg ut mønsteret. Og en ting til - om jeg forstår deg rett så har du klippet der nålen ligger inntil klostersømmen, men skulle egentlig ha klippet i den andre enden av L'en i hjørnet? Anonymous poster hash: df977...154
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 13. august 2016 #11 Skrevet 13. august 2016 Hehe:) Mønsteret er et bilde av en annen bord. Det er sånn de selger det på husfliden her. De har nylig begynt tegnearbeidet slik at de kan få tegnede mønstre. Men mønsteret fremgår på bildet her. Det skal være symmetrisk.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #12 Skrevet 13. august 2016 Nå presser jeg opp stoffet sånn at det blir en glipe. Åpningen er rett over tommelen. Anonymous poster hash: b1d08...cc6
soleia Skrevet 13. august 2016 #13 Skrevet 13. august 2016 Eg er mest vant til å sy på aida, men trur eg ville ha fletta/sydd inn eit par tynne trådar for å feste "lappen" på den sida den er laus. Det kan hende husfliden har nokon tips, om du treffer på den rette. (er ikkje alle på husfliden her som kan bunadsaum, eller er interesserte i å hjelpe) Forferdeleg kjedeleg å klippe feil! Når eg har gjort det, så har det vore slik at eg kunne bruke den tynne broderitråden og spenne opp ein erstatningstråd for den eg klipte av, men her skal jo heile veven vise, og du har klipt av 4 trådar, så det vil jo merkast. Etter å ha studert ferdig hardangersaum for å sy etter denne, så har eg oppdaga at det går an å komme unna med ein del feil utan at ein ser det når ein ikkje studerer. Den gamle pyntehandduken etter bestemor, som eg alltid hadde beundra, hadde iallefall fleire då eg byrja å studere den.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #14 Skrevet 14. august 2016 Nå presser jeg opp stoffet sånn at det blir en glipe. Åpningen er rett over tommelen. Anonymous poster hash: b1d08...cc6 Er det mulig å sy noen hjelpesting langs stoffet på innsiden av klippet og inntil sømmen? Bruke noe "lim" forsiktig? Men som de andre sier, ta kontakt med husfliden eller en systue som kan dette, det har nok skjedd med andre og en gang. En slik feil viser ikke, men det er vel kanskje fare for at ting kan rakne? Anonymous poster hash: a79d4...f5e
Iiiiik Skrevet 14. august 2016 #15 Skrevet 14. august 2016 Jeg ville nok bare klippet en firkant der, og tenkt at noe av sjarmen med egenprodusert er at det ikke er helt perfekt. Ingen andre enn du vil vite om denne feilen, og den er ikke akkurat stor heller.
amandine Skrevet 14. august 2016 #16 Skrevet 14. august 2016 Jeg hadde gjort som Iiik. Nydelig er det uansett.
Optatium Skrevet 14. august 2016 #17 Skrevet 14. august 2016 Jeg har sydd mye Hardanger. Ikke klipp helt opp iallefall, det blir helt feil i symmetrien og kommer til å synes. Du må sy hjelpetråder langs de du har klippet og feste de ovenfor kuttet. Håper du skjønte☺️
soleia Skrevet 14. august 2016 #18 Skrevet 14. august 2016 Jeg har sydd mye Hardanger. Ikke klipp helt opp iallefall, det blir helt feil i symmetrien og kommer til å synes. Du må sy hjelpetråder langs de du har klippet og feste de ovenfor kuttet. Håper du skjønte☺️ Einig, ikkje klipp laus heile firkanten, for usymmetrien vil merkast godt på ei forklebord med svart stakk under. Prøv å fiks med hjelpetråd.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2016 #19 Skrevet 14. august 2016 Jeg har sydd mye Hardanger. Ikke klipp helt opp iallefall, det blir helt feil i symmetrien og kommer til å synes. Du må sy hjelpetråder langs de du har klippet og feste de ovenfor kuttet. Håper du skjønte☺️ Enig med Optatium, det ser ut som om du kan legge noen hjelpetråder der de opprinnelige går. Du har jo klostersømmen i begge ender, så er du forsiktig så tror jeg du greier å feste det ganske fint. Og om du ikke får det fint til, så er også Iiiiks forslag en mulighet. Vi som har øye for detaljer og ser mønster og avvik vil kanskje se et slikt hull/usymmentri, men min erfaring er at folk flest ikke har evner til å se slike detaljer og avvik - selv om de for oss kanskje er "tydelige". Jeg har arvet min far, han ser alle slike avvik fra mønster. Min mor ser aldri slikt. Og de fleste jeg kjenner ser heller ikke slike avvik. Og de færreste vil gå og nistirre på et bunadsforkle som gjerne legger seg i lette folder også. Så der har også Soleia rett, tror jeg. Folk ser ofte det de ser - og når de ser forkleet ditt, Hi, så vil hovedinntrykket være en utrolig flott hardangersøm som er veldig pent sydd også Anonymous poster hash: df977...154
Himmel og hav Skrevet 14. august 2016 #20 Skrevet 14. august 2016 Om du har noe tellelin til overs, så ville jeg ha dratt noen litt lange tråder som jeg hadde erstattet de du har klippet over med. Vev dem inn og fest dem til slutt under klostersømmen på begge sider, eventuelt tredd noen av dem helt inn i vestmannarenninga. Så kan du dra de avklipte trådene ut på baksida helt inne ved klostersømmen til venstre, og feste dem. Det vil nok bli noen klumper, men det er ihvertfall ikke hull. Det er mange år siden jeg sydde klostersøm, så jeg ville nok dobbeltsjekket med Husfliden eler garvede bunadsyere først uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå