Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Jeg blir så redd når jeg leser slikt. Hvertfall siden jeg er gravid selv og vi har vært på ferie i utlandet. Men det var i Bulgaria og de er ikke på listen. Så er vel egentlig en unaturlig redsel jeg kjenner. Men jeg ble syk etter vi kom hjem med feber og foehøyet infeksjonsprøver. Så er nok derfor jeg stresser mer med det. Vet at det er hysterisk av meg å tenke slik. Men etter graviditeten er jeg gårt fra og være rolig og reflektert til å bli hysterisk og redd for alt. Anonymous poster hash: a5838...738
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 Ville nok vært redd for andre ting enn zika i Bulgaria. Parasitter, e coli, salmonella, listeriose, toxoplasma osv. Anonymous poster hash: 15571...d2b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #3 Skrevet 13. august 2016 Ville nok vært redd for andre ting enn zika i Bulgaria. Parasitter, e coli, salmonella, listeriose, toxoplasma osv. Anonymous poster hash: 15571...d2b Hehe. Takk for den. Ja nå er jeg bekymret for det også. Kan jeg be om sjekk på alt dette?? Hi Anonymous poster hash: a5838...738
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Sjansene er så små for at du har fått noe av dette, aller minst er sjansen for zika. Slapp av og få deg en hobby eller noe. Anonymous poster hash: b1213...f90
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 Veldig vanlig å bli syk på ferie i Bulgaria, ikke et ferieland jeg anbefaler verken gravide eller småbarn. Men zika smitter vel bare via myggen? Så de som er smittet i Norge er vel smittet i Sør-Amerkia? Anonymous poster hash: 2c33a...705
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 Sjansene er så små for at du har fått noe av dette, aller minst er sjansen for zika. Slapp av og få deg en hobby eller noe. Anonymous poster hash: b1213...f90 Jeg er for bekymret til å ha en hobby. Anonymous poster hash: a5838...738
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 Du er mest redd for det du har lest om i avisen. Det er mange andre ting som utgjør større risiko som du ikke er redd for fordi de ikke skriver om det i avisen. Det er irasjonelt. Anonymous poster hash: f36fa...e80
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 Du er mest redd for det du har lest om i avisen. Det er mange andre ting som utgjør større risiko som du ikke er redd for fordi de ikke skriver om det i avisen. Det er irasjonelt. Anonymous poster hash: f36fa...e80 Ja jeg vet. Det er noe som har skjedd med hode mitt etter jeg ble gravid. Tankene tar overhånd. Anonymous poster hash: a5838...738
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 Ja jeg vet. Det er noe som har skjedd med hode mitt etter jeg ble gravid. Tankene tar overhånd. Anonymous poster hash: a5838...738 Psykolog før barnet kommer Anonymous poster hash: 15571...d2b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #10 Skrevet 13. august 2016 Psykolog før barnet kommer Anonymous poster hash: 15571...d2b Ja kanskje det. Anonymous poster hash: a5838...738
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #11 Skrevet 13. august 2016 Veldig vanlig å bli syk på ferie i Bulgaria, ikke et ferieland jeg anbefaler verken gravide eller småbarn. Men zika smitter vel bare via myggen? Så de som er smittet i Norge er vel smittet i Sør-Amerkia? Anonymous poster hash: 2c33a...705 Nei, det smitter ikke bare via mygg. Man kan også få smitten om man har sex med en som er smittet. Også i USA (Florida) er det påvist mygg med zikasmitte, og da er det bare et tidsspørsmål før mange flere av sørstatene i USA også har. Dette sier WHO om Europa: "While the risk of a Zika virus disease outbreak varies from country to country, the risk in the European Region should not be underestimated. The likelihood that Zika virus will spread in countries where Aedes mosquitoes are present is high or moderate. In 18 countries in the European Region (in order of likelihood (highest to lowest): France, Italy, Malta, Croatia, Israel, Spain, Monaco, San Marino, Turkey, Greece, Switzerland, Bulgaria, Romania, Slovenia, Georgia, Albania, Bosnia and Herzegovina, and Montenegro) there is a moderate likelihood of local Zika virus transmission. In limited geographical areas, namely Madeira Island (Portugal) and the north-eastern Black Sea coast, there is a high likelihood of local Zika virus transmission." http://www.euro.who.int/en/health-topics/emergencies/zika-virus/zika-virus/frequently-asked-questions-zika-virus-expected-to-spread-in-europe-in-late-spring-and-summer-overall-risk-is-low-to-moderate Ser du på European Centre for Disease Prevention and Control, oppdatert 11. august, så er foreløpig ikke meldt om mygg med smitte i Europa. http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/zika_virus_infection/zika-outbreak/Pages/Zika-countries-with-transmission.aspx Norge har ikke den myggen som overfører zikasmitten, men smitten i seg selv kan også spres via f.eks. sex. Fordi dette er store utbrudd og følgene er så tydelig så blir det skrevet mye om det. Media vil slå opp alle slike nyheter med stor skrift for å selge aviser og for å få flest mulig klikk. Som en over her skriver, det er mye annet som er større sjanse for å få og som er mer utbredt i vår del av verden. I tillegg til det som hun over nevnte, så kan f.eks. borrelia og flere av de flåttbårne infeksjonene også smitte over på foster og skape skade eller spontanabort. Det skrives det lite om. Ingen vits å hause ting opp før man ev. står i en situasjon hvor man får beskjed om at man er smittet av noe. Når det gjelder zika - ta forholdsregler om man er i de landene som har smitte, unngå å reise dit om man er eller ønsker å bli gravid, ikke ha ubeskyttet sex med noen som har vært i de landene. For en del andre ting - unngå å spise det man vet kan gi risiko for smitte. Ta forholdsregler for å unngå flåttbitt. Ikke ta i kattesand/-møkk som gravid. Osv. Sunn fornuft, ingen vits å rote seg inn i noen angsttanker! Anonymous poster hash: 461cc...5fe
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #12 Skrevet 13. august 2016 Nei, det smitter ikke bare via mygg. Man kan også få smitten om man har sex med en som er smittet. Også i USA (Florida) er det påvist mygg med zikasmitte, og da er det bare et tidsspørsmål før mange flere av sørstatene i USA også har. Dette sier WHO om Europa: "While the risk of a Zika virus disease outbreak varies from country to country, the risk in the European Region should not be underestimated. The likelihood that Zika virus will spread in countries where Aedes mosquitoes are present is high or moderate. In 18 countries in the European Region (in order of likelihood (highest to lowest): France, Italy, Malta, Croatia, Israel, Spain, Monaco, San Marino, Turkey, Greece, Switzerland, Bulgaria, Romania, Slovenia, Georgia, Albania, Bosnia and Herzegovina, and Montenegro) there is a moderate likelihood of local Zika virus transmission. In limited geographical areas, namely Madeira Island (Portugal) and the north-eastern Black Sea coast, there is a high likelihood of local Zika virus transmission." http://www.euro.who.int/en/health-topics/emergencies/zika-virus/zika-virus/frequently-asked-questions-zika-virus-expected-to-spread-in-europe-in-late-spring-and-summer-overall-risk-is-low-to-moderate Ser du på European Centre for Disease Prevention and Control, oppdatert 11. august, så er foreløpig ikke meldt om mygg med smitte i Europa. http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/zika_virus_infection/zika-outbreak/Pages/Zika-countries-with-transmission.aspx Norge har ikke den myggen som overfører zikasmitten, men smitten i seg selv kan også spres via f.eks. sex. Fordi dette er store utbrudd og følgene er så tydelig så blir det skrevet mye om det. Media vil slå opp alle slike nyheter med stor skrift for å selge aviser og for å få flest mulig klikk. Som en over her skriver, det er mye annet som er større sjanse for å få og som er mer utbredt i vår del av verden. I tillegg til det som hun over nevnte, så kan f.eks. borrelia og flere av de flåttbårne infeksjonene også smitte over på foster og skape skade eller spontanabort. Det skrives det lite om. Ingen vits å hause ting opp før man ev. står i en situasjon hvor man får beskjed om at man er smittet av noe. Når det gjelder zika - ta forholdsregler om man er i de landene som har smitte, unngå å reise dit om man er eller ønsker å bli gravid, ikke ha ubeskyttet sex med noen som har vært i de landene. For en del andre ting - unngå å spise det man vet kan gi risiko for smitte. Ta forholdsregler for å unngå flåttbitt. Ikke ta i kattesand/-møkk som gravid. Osv. Sunn fornuft, ingen vits å rote seg inn i noen angsttanker! Anonymous poster hash: 461cc...5fe Ja jeg er veldig klar over at de tankene jeg har er hysteriske. Hadde aldri slike tanker før. Og aner ikke hvorfor jeg har det nå. Nærmer meg tid for ordinær ultralyd og drømmer stadig at det er noe galt med babyen 😨 Anonymous poster hash: a5838...738
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #13 Skrevet 13. august 2016 Ja jeg er veldig klar over at de tankene jeg har er hysteriske. Hadde aldri slike tanker før. Og aner ikke hvorfor jeg har det nå. Nærmer meg tid for ordinær ultralyd og drømmer stadig at det er noe galt med babyen Anonymous poster hash: a5838...738 Hormonella med frykt? Prøv å roe deg selv. Såvidt du vet er alt bra med babyen i magen. Så lenge du ikke har fått vite med sikkerhet at noe er galt, så kan du gå ut fra at alt er bra med babyen din. Det er tross alt små sjaner for at noe er galt. Hvis du skulle ha fått zikasmitte i Bulgaria så ville du vært det første rapporterte tilfellet i Europa som har fått det i Europa - hva er sjansen for det, at den ene myggen som bet deg var av de aller første i Europa, og blant millioner andre mennesker så valgte den ene smittede myggen deg... hvor stor tror du sjansen er for det? Nok til å la den teoretiske sjansen få ødelegge gleden din ved svangerskapet?? Og en annen ting. Zikaviruset kan gi de alvorlige følgene hos babyer, men det må ikke gjøre det. Det er nok langt flere som er smittet som ikke får alvorlige følger av smitten. Ikke dra ting helt ut av proporsjoner. Du har et valg: Vil du bruke resten av graviditeten din til å skape din egen fryktbaserte tilværelse, og på den måten ødelegge gleden ved graviditeten? Eller vil du le av at hormonene dine løper litt løpsk og får deg til å se spøkelser på høylys dag? Ditt valg Anonymous poster hash: 461cc...5fe
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #14 Skrevet 13. august 2016 Klart man er redd for smitte når man er gravid!!! Så utrolig nedlatende f eks å si "skaff deg en hobby". Bedre å være forsiktig som gravid - enn å ikke være forsiktig! Anonymous poster hash: e25df...b99
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #15 Skrevet 13. august 2016 Nei, det smitter ikke bare via mygg. Man kan også få smitten om man har sex med en som er smittet. Også i USA (Florida) er det påvist mygg med zikasmitte, og da er det bare et tidsspørsmål før mange flere av sørstatene i USA også har. Dette sier WHO om Europa: "While the risk of a Zika virus disease outbreak varies from country to country, the risk in the European Region should not be underestimated. The likelihood that Zika virus will spread in countries where Aedes mosquitoes are present is high or moderate. In 18 countries in the European Region (in order of likelihood (highest to lowest): France, Italy, Malta, Croatia, Israel, Spain, Monaco, San Marino, Turkey, Greece, Switzerland, Bulgaria, Romania, Slovenia, Georgia, Albania, Bosnia and Herzegovina, and Montenegro) there is a moderate likelihood of local Zika virus transmission. In limited geographical areas, namely Madeira Island (Portugal) and the north-eastern Black Sea coast, there is a high likelihood of local Zika virus transmission." http://www.euro.who.int/en/health-topics/emergencies/zika-virus/zika-virus/frequently-asked-questions-zika-virus-expected-to-spread-in-europe-in-late-spring-and-summer-overall-risk-is-low-to-moderate Ser du på European Centre for Disease Prevention and Control, oppdatert 11. august, så er foreløpig ikke meldt om mygg med smitte i Europa. http://ecdc.europa.eu/en/healthtopics/zika_virus_infection/zika-outbreak/Pages/Zika-countries-with-transmission.aspx Norge har ikke den myggen som overfører zikasmitten, men smitten i seg selv kan også spres via f.eks. sex. Fordi dette er store utbrudd og følgene er så tydelig så blir det skrevet mye om det. Media vil slå opp alle slike nyheter med stor skrift for å selge aviser og for å få flest mulig klikk. Som en over her skriver, det er mye annet som er større sjanse for å få og som er mer utbredt i vår del av verden. I tillegg til det som hun over nevnte, så kan f.eks. borrelia og flere av de flåttbårne infeksjonene også smitte over på foster og skape skade eller spontanabort. Det skrives det lite om. Ingen vits å hause ting opp før man ev. står i en situasjon hvor man får beskjed om at man er smittet av noe. Når det gjelder zika - ta forholdsregler om man er i de landene som har smitte, unngå å reise dit om man er eller ønsker å bli gravid, ikke ha ubeskyttet sex med noen som har vært i de landene. For en del andre ting - unngå å spise det man vet kan gi risiko for smitte. Ta forholdsregler for å unngå flåttbitt. Ikke ta i kattesand/-møkk som gravid. Osv. Sunn fornuft, ingen vits å rote seg inn i noen angsttanker! Anonymous poster hash: 461cc...5fe Vet man at myggen vi har i Norge og resten av Skandinavia ikke kan overføre viruset? Er det utført eksperimenter? Slik jeg har forstått er det fortsatt uenighet hvilke myggarter som er mottakelige. Men at det vertfall er flere arter enn en som kan bære viruset. Anonymous poster hash: f2cf5...7fc
Bringebæret Skrevet 13. august 2016 #16 Skrevet 13. august 2016 Vet man at myggen vi har i Norge og resten av Skandinavia ikke kan overføre viruset? Er det utført eksperimenter? Slik jeg har forstått er det fortsatt uenighet hvilke myggarter som er mottakelige. Men at det vertfall er flere arter enn en som kan bære viruset. Anonymous poster hash: f2cf5...7fc Det finnes tusenvis av myggarter. De artene som er bærere av Zika viruset finnes ikke i Norge. I og med at Folkehelseinstituttet går ut med dette, stoler jeg på at det stemmer.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #17 Skrevet 13. august 2016 Det finnes tusenvis av myggarter. De artene som er bærere av Zika viruset finnes ikke i Norge. I og med at Folkehelseinstituttet går ut med dette, stoler jeg på at det stemmer. Jeg syns bare det var en litt merkelig påstand å gå ut med av folkehelseinstituttet, tok virologi i vår og da var det vertfall ikke utført noe pålitelig forskning av temaet. Familien som viruset hører til et kjent for å ha antropoder som mellomvert. Videre er det vanlig at vertsspesifteten er nokså lav innad f. eks mygg på grunnet de har to verter og dermed trenger større potensiale for spredning. Anonymous poster hash: f2cf5...7fc
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #18 Skrevet 13. august 2016 Jeg syns bare det var en litt merkelig påstand å gå ut med av folkehelseinstituttet, tok virologi i vår og da var det vertfall ikke utført noe pålitelig forskning av temaet. Familien som viruset hører til et kjent for å ha antropoder som mellomvert. Videre er det vanlig at vertsspesifteten er nokså lav innad f. eks mygg på grunnet de har to verter og dermed trenger større potensiale for spredning. Anonymous poster hash: f2cf5...7fc Jeg har svart tidligere i innlegget, har da svart at den myggen ikke finnes i Norge. Jeg har imidlertid tenkt det samme som deg. Men jeg tenker som så at hvis en ny myggart skal bli verter for dette viruset (noe jeg også tror kan skje) så må trolig en viss andel av den vanligste vertsmyggen for zikaviruset blir infisert. F.eks. at zikaviruset blir vanlig i sørligere deler av Europa som også har myggarter som finnes lenger nord. Da tror jeg smitten kan komme også hit. Men pr. i dag har de vel ikke funnet zikasmitte i andre myggtyper, såvidt jeg har lest. At det kommer er jeg rimelig sikker på, men ikke i år Det er jo mange infeksjoner folk ikke er redde for som mygg kan være vert for, også infeksjoner som kan gi alvorlige følger for den som blir smittet. Men siden det ikke hauses opp i media så er ikke folk redde for det. Anonymous poster hash: 461cc...5fe
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #19 Skrevet 13. august 2016 Veldig vanlig å bli syk på ferie i Bulgaria, ikke et ferieland jeg anbefaler verken gravide eller småbarn. Men zika smitter vel bare via myggen? Så de som er smittet i Norge er vel smittet i Sør-Amerkia? Anonymous poster hash: 2c33a...705 Smitter seksuelt og, hørte jeg på radioen i dag Anonymous poster hash: d3f83...a73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå