Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Fikk dere bedre råd da ungene var ferdige? Noen sier at ungene koster så mye mer i den alderen at det ikke merkes på økonomien. Stemte det for dere? Anonymous poster hash: c3394...ce5
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 Fikk mye bedre råd. SFO-plassen kostet 3100,- i mnd. + alt det andre som barn trenger. Bruker 3100,- mer i måneden etter hun sluttet på SFO så jeg har bedre råd Anonymous poster hash: 257cb...cb9
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #3 Skrevet 13. august 2016 Når eldste sluttet på SFO, begynte minste i barnehagen så merket derfor ingenting. Ja barn blir dyrere med alderen, men det skjer ikke over natten fordi de slutter på SFO. På en måte fikk vi bedre råd siden vi var på sted og hvil og ikke fikk en utgift til Anonymous poster hash: b6cdf...2f8
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Kommer nok til å merke det på økonomien når vi ikke betaler 8000,- i mnd på SFO og bhg Ja :-) Anonymous poster hash: 7a23d...2fd
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 Bhg og SFO er dyyyrt! Jeg har liksom ikke tenkt så mye på det. Sendte barna i bhg og betalte de regningene jeg fikk. Og så plutselig gikk det opp for meg da vi hadde sommerferie at vi hadde 5000,- mer den måneden. Wow! 😂 Anonymous poster hash: be888...7bb
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 Akkurat nå har vi 4600,- i bhgregning for to i bhg og en har da 30% søskenmoderasjon. Neste år blir det 5800,- med en på SFO og en i bhg. Året etter der får vi to på SFO uten moderasjon, altså 6300,- i et par år. Kan jo ikke tenke meg at de koster nesten 70000,- i året i andre utgifter når de går i typ femte og fjerde klasse og er ferdige så jeg håper på et løft i økonomien når disse utgiftene forsvinner! Når tenker dere forresten at søsken med kun et skoleår imellom er store nok til å være hjemme før og etter skolen alene? To av tre dager vil jeg som ped.leder i bhg få de avgårde på morningen men når jeg starter 07.00 må de jo klare det selv. Er hjemme henholdsvis 13.30, 16.00 el 17.15 ettersom hvilken vakt jeg har! Anonymous poster hash: 4fe2b...cd8
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 Nei. Jeg synes ikke det. Når barnehage-og SFO regningene minsket, økte regninger for aktiviteter, utstyr, klær, mat osv. Store unger koster mer enn små unger! Anonymous poster hash: d6122...ace
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 Ja vi får spart mer selv om eldste begynnte med ridning til 7000 kr i året da hun sluttet. Og litt økte utgifter til klær og annet. Vet dette blir dyrere om hun fortsetter eller tar flere timer i året. Anonymous poster hash: d4a64...2c4
Gjest Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 Merket aldri noen forskjell, da ungenes fritidsaktiviteter kostet mer. Den gangen jeg hadde de to eldste i barnehagen, så kostet de 6800 kr i mnd. Mens treningen deres med leirer, stevner, kontigent, tøy til treningen, startavgifter o.l kostet meg ca 70.000 i året for disse 2 da de kom opp i 10 års alder. Glemte å nevne lommepenger til disse treningsleirene?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #10 Skrevet 13. august 2016 Merket aldri noen forskjell, da ungenes fritidsaktiviteter kostet mer. Den gangen jeg hadde de to eldste i barnehagen, så kostet de 6800 kr i mnd. Mens treningen deres med leirer, stevner, kontigent, tøy til treningen, startavgifter o.l kostet meg ca 70.000 i året for disse 2 da de kom opp i 10 års alder. Glemte å nevne lommepenger til disse treningsleirene? Hvilke aktivitet er det de går på som koster så mye?😱 Anonymous poster hash: 83e72...f32
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #11 Skrevet 13. august 2016 Det føles litt bedre fordi det forsvinner mindre penger ut av regningskontoen, men det forsvinner desto mer fra forbrukskonto så jeg har ikke egentlig bedre råd Nå er de to eldste her gutter på 12 og 15 år, og de er dyre i drift. Begge må i herreavdelingen for å finne klær, sko og sportsutstyr, det er betydelig dyrere enn i barneavdelingen. Begge har jo mobilabonnement, fritidsaktivitetene koster mer (treningsavgiften er mye høyere for ungdomsidrett enn barneidrett). De spiser meg nesten ut av huset, aktive tenåringsgutter har en ulvehunger og forbrenning helt uten sidestykke, de spiser mye mer enn en voksen mann (og er lange og hengslete som mynder). Eldste har vokst 10 cm på under et år, og å fornye hele garderoben til en gutt på 180 cm koster penger Da har jeg enda ikke snakket om lommepenger. Eldste her får 500 kr i måneden, da er jeg den kjipeste mammaen i gjengen. Kompisene spiser i kantina på skolen flere ganger i uka, går på kino minst to ganger i måneden, går på bowlinga, tar en pizza på peppes en fredagskveld osv. Han jobber litt og får litt ekstra der, men der er ikke så lett for en 15-åring å få jobb. Så da blir det til at jeg stikker til han en 200-lapp når resten av gjengen skal på kino... Så er det utgifter til frisør, du kan ikke klippe selv med kjøkkensaksa og frisøren tar voksentakst. Anonymous poster hash: 1abbe...3c7
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #12 Skrevet 13. august 2016 Nei. Jeg synes ikke det. Når barnehage-og SFO regningene minsket, økte regninger for aktiviteter, utstyr, klær, mat osv. Store unger koster mer enn små unger! Anonymous poster hash: d6122...ace Det er da helt hva man gjør det til selv om hvilke interesser barnet/ungdommen har! Her er barna nå 14, 12, 9 og 7 år, så vi har fortsatt to stykker på SFO. Ingen av de eldste går på veldig dyre aktiviteter (karate og fotball), og de gikk på samme type aktiviteter da gikk på SFO også, så forskjellen nå er at vi slipper regningen fra SFO. Utgiften til trening og treningsutstyr er den samme. Det som koster litt mer er mobil (99 kr i mnd pr barn, ikke akkurat noe å bli ruinert av ...), lommepenger og litt ekstra i mat og størm og at klærne og skoene er noe dyrere. Totalt vil jeg anså at min14-åring koster ca 400-500 kr mer i måneden (maks!) enn 7-åringen, mens hennes SFO-regning for 60% plass kommer å 1850 kr mnd. Raskt regnet er det helt klart billigere med tenåringer enn med SFO-barn Anonymous poster hash: 0fbfb...1eb
Gjest Skrevet 13. august 2016 #13 Skrevet 13. august 2016 Hvilke aktivitet er det de går på som koster så mye? Anonymous poster hash: 83e72...f32 Svømming av alle ting. Trodde i mitt stille sinn at denne idrette kun handlet om ei badebukse fra HM da de begynte som 6 åringer. Hehe så feil kan man. Etterhvert så blei disse gode og treningsleire hver høst, påske og sommer. Stevner med overnatting rundt om i Norge, Sverige og Danmark. NM oppstartleir m.m Flybilletter hit og dit. Og var ikke jeg med, så måtte de ha med nok av kr til mat utover det de fikk inkl. Bare svømmeutstyret so feks ei badebukse kan koste oppmot 4000, men da er det snakk konkurransebukse. Og i en periode så hadde tre unger som bedrev samme idrett og alle skulle på leir. Jadda så
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #14 Skrevet 13. august 2016 Det er da helt hva man gjør det til selv om hvilke interesser barnet/ungdommen har! Her er barna nå 14, 12, 9 og 7 år, så vi har fortsatt to stykker på SFO. Ingen av de eldste går på veldig dyre aktiviteter (karate og fotball), og de gikk på samme type aktiviteter da gikk på SFO også, så forskjellen nå er at vi slipper regningen fra SFO. Utgiften til trening og treningsutstyr er den samme. Det som koster litt mer er mobil (99 kr i mnd pr barn, ikke akkurat noe å bli ruinert av ...), lommepenger og litt ekstra i mat og størm og at klærne og skoene er noe dyrere. Totalt vil jeg anså at min14-åring koster ca 400-500 kr mer i måneden (maks!) enn 7-åringen, mens hennes SFO-regning for 60% plass kommer å 1850 kr mnd. Raskt regnet er det helt klart billigere med tenåringer enn med SFO-barn Anonymous poster hash: 0fbfb...1eb Å, det er sant, jeg glemte kantine. Da moderer jeg meg litt. 14-åringen har noen vansker knyttet til mat som gjør at vi tillater en del kantine, så jeg kan plusse på 200 kr ekstra, altså 600-700 kr mer i mnd enn 7-årngen Anonymous poster hash: 0fbfb...1eb
Yellow Brick Road Skrevet 13. august 2016 #15 Skrevet 13. august 2016 Ja, med en gang. Men plutselig ble de enda litt eldre, og da ble det mye som var dyrere igjen, så det jevnet seg fort ut.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #16 Skrevet 13. august 2016 Vår går fremdeles på SFO. Minner om at en del av det får du igjen på skatteseddelen. Jeg ser at plutselig blir klær, sko osv dyrere. Vi må opp i str 10 år på ting og 36 i sko og jammen er det ikke en del hundrelapper som fyker ekstra på slikt. (klær, sko, sportsustyr). Anonymous poster hash: 5ceb4...068
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #17 Skrevet 13. august 2016 Svømming av alle ting. Trodde i mitt stille sinn at denne idrette kun handlet om ei badebukse fra HM da de begynte som 6 åringer. Hehe så feil kan man. Etterhvert så blei disse gode og treningsleire hver høst, påske og sommer. Stevner med overnatting rundt om i Norge, Sverige og Danmark. NM oppstartleir m.m Flybilletter hit og dit. Og var ikke jeg med, så måtte de ha med nok av kr til mat utover det de fikk inkl. Bare svømmeutstyret so feks ei badebukse kan koste oppmot 4000, men da er det snakk konkurransebukse. Og i en periode så hadde tre unger som bedrev samme idrett og alle skulle på leir. Jadda så Vi har en på sportsdrill og to på fotball. Fotball er ikke så ille men det går mye der og. 4000,- i kontigent. Så er det sko og klær. Sportsdrillen koster sitt. Kontigenten er noen tusen og hver konkurranse er fire fem tusen. Og det er gjerne fem ganger i året. En drakt er et par tusen. Så på et år går det vel tretti tusen. Anonymous poster hash: 7c207...ef9
pifi med tre nurk Skrevet 13. august 2016 #18 Skrevet 13. august 2016 Vi har 7500,- i utgifter til barnetilsyn PR mnd. Selvfølgelig vil det merker når disse regningene forsvinner, men ja det vil bære utgifter til andre ting barna har behov for. Men nå kommer jo barnetilsnsutigtene i tillegg til klær, utstyr, fritidsaktiviteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå