Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #1 Skrevet 12. august 2016 i kjølvannet av voldtektssaken har der kommet frem at kvinner dømmer andre kvinner hardere, kvinner må tenke på hva de gjør sier oppfører seg osv. Når man leser her inne så blir mannen alltid forsvart og unnskyldt. Hvorfor stiller vi så strenge krav til andre kvinner? Blir rett og slett sint Anonymous poster hash: 50780...77c
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 Jeg tror en gjør det fordi de fleste av oss har fått gode råd, formaninger og negative karakteristikker av jenter som har oppført seg "upassende" i langt større grad enn de fleste menn har. Ingen har forsøkt å oppdra en gutt til å bli "pen pike". Derfor ligger slike holdninger ofte dypere i kvinner enn menn. En ser det i flere kulturer, det er ofte kvinnelige familiemedlemmer som organiserer omskjæring av jentebarn, for hvis ikke vil de ikke være "pene piker" som menn vil gifte seg med. Anonymous poster hash: 26f80...c46
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Syns denne må opp igjen. Anonymous poster hash: 26f80...c46
Hjertefru Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 Leste nylig dag og tid. Der hadde Jon Hustad skrevet en artikkel om denne problemstillingen. Poenget der var at biologien gjør det vanskelig for oss kvinner å dømme menn i voldtektssaker. Ikke enig i alle konklusjonene hans, men flere gode poenger. En av premissene var at vi kvinner er grunnleggende sjalu vesener, som ikke liker at andre jenter har sex. Særlig ikke de som er yngre og penere enn oss. I tillegg har vi en tendens til å danne små tette allianser. Så at to middelaldrende kvinnelige meddommere ikke dømmer en voldtektsmann kan bli resultatet. Særlig hvis jenta hadde befunnet seg i en situasjon de selv aldri ville kommet opp i, som fex å bli med fremmede menn på nachspiel .
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 Det handler nok om at kvinner ofte reagerer sterkere og mer nagativt på "umoral" som fyll, dop og nachspiel med fremmede enn det menn gjør. Og så glemmer de at det ikke er dette som er forbrytelsen. Meddommere burde bestått eksamen. Kan de identifisere den saken der de faktisk skal komme med en vurdering; bestått. Henger de seg opp i andre moment; ikke bestått. Anonymous poster hash: b16da...356
Hjertefru Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 http://www.dagogtid.no/biologien-i-rettssalen/
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 Jeg synes mange kvinner ofte er uforsiktig. Når det er sagt ligger ansvaret for ugjerningen 100% på voldtektsmannen. Likevel har det nå blitt slik at kvinner må være mer forsiktig. Det er trist at kvinner ikke kan gå alene hjem fra byen, at vi må være forsiktig i alle valg. Jeg var selv svært nær å bli voldtatt. Ble dratt inn i et portrom på Carl Berner da jeg gikk hjem fra fest en tidlig morgen, takk og lov kom en mann som luftet hunden sin løpende og skremte mannen. Han fulgte meg hjem. Han sa, du må ikke gå hjem alene, det taxien koster er verdt det. Dessverre måtte jeg være enig. Verden er ikke trygg for oss lengre. Jeg har alltid kommet meg trygt hjem men det kunne gått galt den ene gangen, og den ene gangen er nok til å ødelegge livet. En annen side av saken er at det skal da faen meg ikke være slik at kvinner ikke skal kunne leve livet slik de vil og føle seg trygg når de går hjem alene. Enn så lenge er det ikke trygt, derfor mener jeg at kvinner må ta ansvar for egen sikkerhet, dessverre. Anonymous poster hash: fc08f...e19
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 Leste nylig dag og tid. Der hadde Jon Hustad skrevet en artikkel om denne problemstillingen. Poenget der var at biologien gjør det vanskelig for oss kvinner å dømme menn i voldtektssaker. Ikke enig i alle konklusjonene hans, men flere gode poenger. En av premissene var at vi kvinner er grunnleggende sjalu vesener, som ikke liker at andre jenter har sex. Særlig ikke de som er yngre og penere enn oss. I tillegg har vi en tendens til å danne små tette allianser. Så at to middelaldrende kvinnelige meddommere ikke dømmer en voldtektsmann kan bli resultatet. Særlig hvis jenta hadde befunnet seg i en situasjon de selv aldri ville kommet opp i, som fex å bli med fremmede menn på nachspiel . Håper du ikke er enig i at dette grunner i at kvinner er grunnleggende sjalu vesner? Det siste tror jeg er riktig, men igjen mener jeg at det kommer av en grunnleggende oppdragelse av jenter. En skal være kysk og fornuftig, ellers er en bare ei hore. Anonymous poster hash: 26f80...c46
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #10 Skrevet 13. august 2016 Jeg synes mange kvinner ofte er uforsiktig. Når det er sagt ligger ansvaret for ugjerningen 100% på voldtektsmannen. Likevel har det nå blitt slik at kvinner må være mer forsiktig. Det er trist at kvinner ikke kan gå alene hjem fra byen, at vi må være forsiktig i alle valg. Jeg var selv svært nær å bli voldtatt. Ble dratt inn i et portrom på Carl Berner da jeg gikk hjem fra fest en tidlig morgen, takk og lov kom en mann som luftet hunden sin løpende og skremte mannen. Han fulgte meg hjem. Han sa, du må ikke gå hjem alene, det taxien koster er verdt det. Dessverre måtte jeg være enig. Verden er ikke trygg for oss lengre. Jeg har alltid kommet meg trygt hjem men det kunne gått galt den ene gangen, og den ene gangen er nok til å ødelegge livet. En annen side av saken er at det skal da faen meg ikke være slik at kvinner ikke skal kunne leve livet slik de vil og føle seg trygg når de går hjem alene. Enn så lenge er det ikke trygt, derfor mener jeg at kvinner må ta ansvar for egen sikkerhet, dessverre. Anonymous poster hash: fc08f...e19 Menn er også ofte uforsiktige. Jeg syns "problemet" med voldtekt er at menn ofte voldtar, ikke at kvinner er uforsiktige. Menn har alltid voldtatt, det er ikke nødvendigvis så mye større fare for det enn før. De fleste voldtekter skjedde da som nå, i nære relasjoner og ikke som overfall når en er uforsiktig nok til å gå hjem i gater som burde ha vært trygge. Anonymous poster hash: 26f80...c46
Hjertefru Skrevet 13. august 2016 #11 Skrevet 13. august 2016 Håper du ikke er enig i at dette grunner i at kvinner er grunnleggende sjalu vesner? Det siste tror jeg er riktig, men igjen mener jeg at det kommer av en grunnleggende oppdragelse av jenter. En skal være kysk og fornuftig, ellers er en bare ei hore. Anonymous poster hash: 26f80...c46 Nei, syns det var en voldsom generalisering. Men les linken...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #12 Skrevet 13. august 2016 Menn er også ofte uforsiktige. Jeg syns "problemet" med voldtekt er at menn ofte voldtar, ikke at kvinner er uforsiktige. Menn har alltid voldtatt, det er ikke nødvendigvis så mye større fare for det enn før. De fleste voldtekter skjedde da som nå, i nære relasjoner og ikke som overfall når en er uforsiktig nok til å gå hjem i gater som burde ha vært trygge. Anonymous poster hash: 26f80...c46 Nå snakket jeg fra perspektive - kvinner som blir voldtatt. Jeg tok vel for meg spesifikt overfallsvoldtekt da jeg selv har en nesten-erfaring med dette. Selvsagt skulle jeg fått gått i fred men jeg visste jo veldig godt at det ikke er en selvfølge. Likevel tok jeg sjansen. Jeg tok lærdom av dette og måtte innrømme at jeg var uforsiktig. Selvsagt finnes det alle typer voldtekt og i noen tilfeller er det umulig å forutse og forstå at det kan skje. Der er det selvsagt umulig å beskytte seg. I mitt tilfelle kunne jeg tatt andre valg å slippe å oppleve det. Anonymous poster hash: fc08f...e19
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #13 Skrevet 13. august 2016 Jeg synes mange kvinner ofte er uforsiktig. Når det er sagt ligger ansvaret for ugjerningen 100% på voldtektsmannen. Likevel har det nå blitt slik at kvinner må være mer forsiktig. Det er trist at kvinner ikke kan gå alene hjem fra byen, at vi må være forsiktig i alle valg. Jeg var selv svært nær å bli voldtatt. Ble dratt inn i et portrom på Carl Berner da jeg gikk hjem fra fest en tidlig morgen, takk og lov kom en mann som luftet hunden sin løpende og skremte mannen. Han fulgte meg hjem. Han sa, du må ikke gå hjem alene, det taxien koster er verdt det. Dessverre måtte jeg være enig. Verden er ikke trygg for oss lengre. Jeg har alltid kommet meg trygt hjem men det kunne gått galt den ene gangen, og den ene gangen er nok til å ødelegge livet. En annen side av saken er at det skal da faen meg ikke være slik at kvinner ikke skal kunne leve livet slik de vil og føle seg trygg når de går hjem alene. Enn så lenge er det ikke trygt, derfor mener jeg at kvinner må ta ansvar for egen sikkerhet, dessverre. Anonymous poster hash: fc08f...e19 Jeg er enig. Man svømmer ikke i blant haier, løper ikke inn i skuddlinja i en krigssone, spaserer ikke inn i en løveflokk og man bør ikke gjøre seg til et enkelt bytte for en voldteksmann. I en ideell verden skulle kvinner kunne gå trygt overalt, men det kan vi ikke. Bør derfor være på vakt, slik at vi ikke blir utsatt. Har selv vært uforsiktig en gang. Alene på fest med kun menn, tok imot drikke og ble dopet. Mennene var noen svin og har helt klart straffeskyld, men jeg kunne blitt spart for opplevelsen hadde jeg vært fornuftig. Har i alle fall lært å passe på meg selv slik at jeg ikke spaserer rett inn i løvens hule igjen... Anonymous poster hash: aa0b8...af2
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #14 Skrevet 13. august 2016 Nei, syns det var en voldsom generalisering. Men les linken... Jeg leste og syns han bruker dataene på en lite ok måte, selv om de nok er riktig i noen settinger. Mye av dette tror jeg kommer at patriarkatet som programerer kvinnene. Jeg opplevde f.eks en spesiell situasjon på min jobb for en tid siden der flere menn argumenterte veldig for at en ung og vakker ufaglært skulle få en oppgave fremfor en eldre og langt mer kompetent dame. For sistnevnte ble hennes år med god innsats verdiløs fordi det kom inn en yngre og penere som også var interessert. Det ble til slutt min eldre kollega som fikk oppdraget, men mennene var veldig engasjerte på den yngre sine vegne. Noe tilsvarende hadde vært uaktuelt om det var en erfaren mann på 40+ mot en ufaglært mann på 22. Det virket som de mistet helt gangsyn fordi hun er pen og ung. Anonymous poster hash: 26f80...c46
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #15 Skrevet 13. august 2016 Jeg er enig. Man svømmer ikke i blant haier, løper ikke inn i skuddlinja i en krigssone, spaserer ikke inn i en løveflokk og man bør ikke gjøre seg til et enkelt bytte for en voldteksmann. I en ideell verden skulle kvinner kunne gå trygt overalt, men det kan vi ikke. Bør derfor være på vakt, slik at vi ikke blir utsatt. Har selv vært uforsiktig en gang. Alene på fest med kun menn, tok imot drikke og ble dopet. Mennene var noen svin og har helt klart straffeskyld, men jeg kunne blitt spart for opplevelsen hadde jeg vært fornuftig. Har i alle fall lært å passe på meg selv slik at jeg ikke spaserer rett inn i løvens hule igjen... Anonymous poster hash: aa0b8...af2 Hvorfor det? Hvorfor skal ikke jeg kunne dra på nachspiel når mannen min kan dra på nachspiel? Hvorfor kan ikke jeg gå gjennom byen når jeg vil? Det er min kropp og det er jeg som bestemmer hva som skal skje med den. Hvis vi hadde sagt det til menn like mye som vi sier til kvinner at de må passe seg, så hadde problemet vært mye mindre. Det vi ser når kvinner får ansvaret er at menn tar for seg MER. Helt til vi er på det stadiet der man kler jentebabyer i burka. Anonymous poster hash: 75caa...8c1
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #16 Skrevet 13. august 2016 Hvorfor det? Hvorfor skal ikke jeg kunne dra på nachspiel når mannen min kan dra på nachspiel? Hvorfor kan ikke jeg gå gjennom byen når jeg vil? Det er min kropp og det er jeg som bestemmer hva som skal skje med den. Hvis vi hadde sagt det til menn like mye som vi sier til kvinner at de må passe seg, så hadde problemet vært mye mindre. Det vi ser når kvinner får ansvaret er at menn tar for seg MER. Helt til vi er på det stadiet der man kler jentebabyer i burka. Anonymous poster hash: 75caa...8c1 Fordi det ligger en risiko der... Fordi det finnes sånne menn. Da må vi ikke være naive og tro at vi kan være trygge overalt. Jeg kommer i alle fall til å lære mine døtre og ikke stole på at de er trygge overalt. Jeg har ikke lyst at de skal utsettes for noe, og kan minimere risikoen ved å unngå enkelte situasjoner, så synes jeg de skal gjøre det. Men jeg skjønner poenget ditt. Jeg ønsker ikke å legge ansvaret på jentene, men det er dessverre sånn at om du går inn i løvens hule, risikerer du å bli spist. Anonymous poster hash: aa0b8...af2
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. august 2016 #17 Skrevet 13. august 2016 Jeg synes det er helt håpløst at man ikke kan be jenter om å være forsiktige og ta forholdsregler uten at det blir tolket som at man legger ansvaret for voldtekt på jenta. Man tar forholdsregler til det meste annet. Man låser hus og hjem når man forlater det, man er oppmerksom på trafikken når man beveger seg i den.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2016 #18 Skrevet 13. august 2016 Hvorfor det? Hvorfor skal ikke jeg kunne dra på nachspiel når mannen min kan dra på nachspiel? Hvorfor kan ikke jeg gå gjennom byen når jeg vil? Det er min kropp og det er jeg som bestemmer hva som skal skje med den. Hvis vi hadde sagt det til menn like mye som vi sier til kvinner at de må passe seg, så hadde problemet vært mye mindre. Det vi ser når kvinner får ansvaret er at menn tar for seg MER. Helt til vi er på det stadiet der man kler jentebabyer i burka. Anonymous poster hash: 75caa...8c1 Selvsagt skal du kunne det. Det er bare det at det ikke nødvendigvis er trygt. Jeg sier ikke at det er ok at kvinner ikke respekteres, men desverre er det nå slik at vi er ikke helt trygge. Derfor mener jeg at vi bare må være flinke til å ta vare på oss selv. For det finnes menn der ute som åpenbart mangler noe i toppen. Som hun andre sa, man svømmer ikke med haier. Anonymous poster hash: 3cb5f...f08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå