Gå til innhold

Trenger tips til å øke melkemengden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, fødte for 6 uker siden. Kort fortalt gikk barnet mye ned i vekt og hadde ikke nådd fødselsvekt ved 4 uker. Jeg hadde store problemer med smerter i sting etter klipp, og slet med å sitte, stå og gå. Ble anbefalt å gi tillegg av helsepersonell på barsel,og fastlege på grunn av stress og har gjort det til hvert måltid siden 4 ukers alder. Jeg ammer ca 20-30 min før tillegget gis, men ønsker aller helst å kutte ut flaskene. Problemet er jo at barnet er vant med en viss mengde erstatning, så kan jo ikke bare kutte det ut helt plutselig. Jeg lurer på om noen har noen tips om hvordan jeg kan få økt melkemengden? Tar i mot alle tips og erfaringer med stor takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Ta kontakt med flinke ammedamer på facebookgruppen til ammehjelpen ❤ Der får du gode tips og råd!

Skrevet

Du må vel trappe ned mengden tillegg gradvis og innstille deg på ekstra mye amming i overgangsperioden. Det eneste som fører til mer melk er økt etterspørsel, og eneste måte puppene oppfatter økt etterspørsel er ved mer amming enn vanlig.

Anonymous poster hash: 06077...479

Skrevet

Har du prøvd å pumpe? Kanskje etter amming eller mellom amming? Så kan du eventuelt gi det du pumper på flaske en liten periode eller fryse det.

Anonymous poster hash: e064f...caf

Skrevet

gjør som du bruker å gjøre. men i en overgangsperiode så pumper du deg. og etterhvert vil du være oppe på riktig nivå, en annen måte er å bare droppe MME og legge barnet til brystet hyppig. barnet vil være litt survete første dagen. men produksjonen øker veldig raskt. 

Anonymous poster hash: 66396...cd0
Skrevet

Hei, fødte for 6 uker siden. Kort fortalt gikk barnet mye ned i vekt og hadde ikke nådd fødselsvekt ved 4 uker. Jeg hadde store problemer med smerter i sting etter klipp, og slet med å sitte, stå og gå. Ble anbefalt å gi tillegg av helsepersonell på barsel,og fastlege på grunn av stress og har gjort det til hvert måltid siden 4 ukers alder. Jeg ammer ca 20-30 min før tillegget gis, men ønsker aller helst å kutte ut flaskene. Problemet er jo at barnet er vant med en viss mengde erstatning, så kan jo ikke bare kutte det ut helt plutselig. Jeg lurer på om noen har noen tips om hvordan jeg kan få økt melkemengden? Tar i mot alle tips og erfaringer med stor takk :-)

Sørge for å amme om natten, på begge bryst og helst to ganger mellom 23.00-5.00. Drikk mye og hvil deg mye. Husk at veldig mange ammer hver andre time og opptil hver time når barnet er på den alderen. Ofte sitter man å ammer fra 19.00-0.00 i nesten ett strekk. Jeg ville nok heller ammet fra begge bryst, ventet 30 min og ammet igjen. Dersom barnet fortsatt er sultent, så kan du gi mme. Som andre nevner - gå inn på ammehjelpen!

Anonymous poster hash: a0718...79e

Skrevet

Ammete.

Vørterøl

Anonymous poster hash: a0082...cd7

Skrevet

Jeg fikk et prematurt barn som måtte ha tillegg de første ukene. Jeg sluttet ganske brått med tillegg (når barnet hadde en ok vekt). Kuttet tillegget og hadde et "økedøgn". La barnet til begge brystene ofte (ca. Hver andre time).

Første døgnet ble det litt uroligheter på grunn av mindre mat og vekking for å amme, men etter det strømmet melken i strie strømmer 😊

Anonymous poster hash: dcc2e...071

Skrevet (endret)

Min gutt gikk også ned mer enn det som er vanlig og vi ga tillegg fra starten. Prøvde alle knep og triks i boken for å øke produksjon uten at det hjalp. Mistet (heldigvis) melken og gikk over på MME. Det var en lettelse. Vi fikk en mett og fornøyd gutt som sov godt om natten, og jeg fikk en mye bedre relasjon til barnet mitt. Det er ikke nor nederlag å gå over på MME. Det et helt fin ernæring her i Norge hvor vi har rent vann osv. Dessuten står du mye friere til å gjøre andre ting med et flaskebarn. Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jeg hadde god nytte av å spise alfalfaspirer😊

Anonymous poster hash: 42811...490

Skrevet

Har ammet 4 barn. Den pumpinga har ikke fungert her..har prøvd med alle 4 både elektrisk og håndpumpe. Barna suger melka ut bedre enn en pumpe gjør.

Amme masse om natten. Da er melkeproduksjonen størst. Helst 1 gang i timen. la barnet ligge inntil brystet for da suget det litt innimellom. Noen anbefaler ikke samsoving, men jeg har gjort det. jeg røyker ikke og våkner lett. har alltid passet på å ha noe liggende under madrassen så barnet ikke faller ut av sengen.Da har produksjonen økt her iallefall. Jeg har aldri hatt nok melk, så hr gitt flaske i tillegg litt på dagen. Men på natten er barna så trøtte at de ligger å pupper hele natten og trenger somregel ikke så mye tillegg..til mer tillegg du bruker til dårligre blir produksjonen. På dagen må du prøve å amme først og så gi erstatning om det ikke holder. amme fra 1 bryst av gangen har hjulpet her. ikke bytt for fort side. den tykke melken kommer til slutt.. bytter du side for fort får ikke barnet i seg den tykke melken, og blir dermed ikke mett. Beste rådet jeg kan gi deg er å passe på at du får nok søvn. sove sove sove når du kan: )og drikke masse vann. drikk helst 2 liter vann om dagen.  Lykke til

Anonymous poster hash: 9b32a...730
Skrevet

Har ammet 4 barn. Den pumpinga har ikke fungert her..har prøvd med alle 4 både elektrisk og håndpumpe. Barna suger melka ut bedre enn en pumpe gjør.

Amme masse om natten. Da er melkeproduksjonen størst. Helst 1 gang i timen. la barnet ligge inntil brystet for da suget det litt innimellom. Noen anbefaler ikke samsoving, men jeg har gjort det. jeg røyker ikke og våkner lett. har alltid passet på å ha noe liggende under madrassen så barnet ikke faller ut av sengen.Da har produksjonen økt her iallefall. Jeg har aldri hatt nok melk, så hr gitt flaske i tillegg litt på dagen. Men på natten er barna så trøtte at de ligger å pupper hele natten og trenger somregel ikke så mye tillegg..til mer tillegg du bruker til dårligre blir produksjonen. På dagen må du prøve å amme først og så gi erstatning om det ikke holder. amme fra 1 bryst av gangen har hjulpet her. ikke bytt for fort side. den tykke melken kommer til slutt.. bytter du side for fort får ikke barnet i seg den tykke melken, og blir dermed ikke mett. Beste rådet jeg kan gi deg er å passe på at du får nok søvn. sove sove sove når du kan: )og drikke masse vann. drikk helst 2 liter vann om dagen. Lykke til

Anonymous poster hash: 9b32a...730

En gang i timen? Stakkars deg 😱😱😱

Skrevet

Spise næringsrik mat, drikke mye, litt snop for kosens skyld og ro.

Amme ofte. Hos meg sitter jeg og ammer hele tiden føler jeg, men det må nok til for å øke produksjonen.

Søk råd hos ammehjelpen💕

Lykke til. 😀

Anonymous poster hash: ce76a...2ee

Skrevet

Som andre har sagt: ammehjelpen.no

Ammete, havresuppe, vørterøl og nok næring/mat, vann og ro.

Hvis du vil få til fullamming, ville jeg satt av noen dager hvor din jobb er å amme, mens mannen din gjør alt annet. Du setter deg godt til rette og har alt nødvendig innen rekkevidde (drikke, mat, lesestoff/håndarbeid/mobil ol.) og lar barnet die så ofte og lenge det vil.

Nattamming/samsoving.

Ikke amme etter klokken.

Vil få legge til at det ikke er noen skam å gi MME eller å delamme.

Anonymous poster hash: ddfd5...c7c

Skrevet

Søs sa det funka som rakkern å drikke ammete

Anonymous poster hash: b9107...d5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...