Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #1 Skrevet 12. august 2016 Ser meg om etter noe annet enn hvor jeg jobber i dag. Har fast ansettelse og 3 mnd oppsigelsestid. Ringte på en annonse i dag for å høre litt mer rundt den, og fikk beskjed av byrået om at 3 mnd var for lenge. Her trengte de folk ila noen uker, maks. Spurte så, ganske så ydmyk, om ikke loven gjaldt her med best kvalifiserte søker til jobben og at oppsigelsestid ikke skulle tas med i betraktning? Da lo vedkommende litt og sa at det fikk jeg ta med noen andre, og det var nok ikke slik det fungerte i praksis. Så hvordan i alle dager finner man seg noe annet når bedrifter overser de med lang oppsigelsestid? Har som nevnt 3 mnd, og trodde dette var ganske vanlig? Anonymous poster hash: 47c15...2ec
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #2 Skrevet 12. august 2016 Er uten jobb og har jobbet som frilanser en stund. Kan med andre ord begynne ganske så sporenstreks. Men tro meg, det er ikke noe situasjon å være i! Trodde alle arbeidsgivere foretrakk at du allerede var i en jobb og dermed må man regne med oppsigelsestid.. Anonymous poster hash: 010cf...5c2
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 Jeg så en annonse for et par år siden. Der ville de ha en nyutdannet med 5 års erfaring som kunne ansettes straks. Hvordan skal det gå til liksom? Anonymous poster hash: 2d5b5...0af
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #4 Skrevet 12. august 2016 Mange arbeidsgivere er greie og lar deg slutte før. Bare å høre. Anonymous poster hash: 18fb0...9f3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #5 Skrevet 12. august 2016 Mange arbeidsgivere er greie og lar deg slutte før. Bare å høre. Anonymous poster hash: 18fb0...9f3 I veldig mange stillinger må det først ansettes en ny og denne personene skal også ha opplæring. Anonymous poster hash: 4c4ef...25c
Merdee Skrevet 12. august 2016 #6 Skrevet 12. august 2016 Kvalifikasjonsprinsippet gjelder kun for offentlig sektor, og til faste stillinger. Til midlertidige vikariater står de relativt fritt.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #7 Skrevet 12. august 2016 Mange stillinger ønsker raskt oppstart, men i de fleste tilfeller har de forståelse for oppsigelsestiden og ønsker først og fremst den beste kandidaten. Hvis to er like gode står kanskje den som kan starte raskt sterkest. Det kan jo være noen som får slutte raskt (nedbemanning, rolig periode osv.) eller noen som snart er ferdig med mammapermisjon eller har vikariat som har gått ut eller snart går ut. Forstår godt frustrasjonen din, og tror bedrifter risikerer å gå glipp av de beste hvis de krever at man starter veldig fort. Anonymous poster hash: 1a37a...40b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå