Gå til innhold

Hva ville dere gitt meg som råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden tok jeg en bachelor i ernæring og startet eget firma. Dette gikk dårlig, da det er utrolig vanskelig å få kunder (har hørt med mange av mine tidligere medstudenter og det er dessverre de fleste som ikke får jobb med den utdannelsen).

Jeg har ikke lyst til å gi opp, men nå har jeg holdt på med firmaet i snart et år og det er LITE kunder - dvs det går ikke rundt. Jeg tror det likevel er behov for kompetansen min men føler at jeg må spe på med noe annet. har tenkt litt på soneterapi eller massør - men synes det virker som et tungt yrke og ser ikke meg selv holde på med det i for lang tid.

Så jeg vurderer å bli pilatesinstruktør og har funnet en utdannelsesinstitusjon som gir en grundig utdannelse over 1 år. Jeg vurderte også PT-kurs men har funnet ut at jeg ikke er så gira på den type "treningsstudio-trening" - hopp og sprett.

Min kjæreste er usikker på om dette er lurt. Han synes at jeg burde gi opp alt og søke en annen jobb, men jeg synes det er kjempeleit å måtte bare la diplomet som jeg jobbet i tre år for å få, ligge å støve ned et sted. Jeg skjønner at han er usikker for det er endel penger å investere, og han er redd at denne utdannelsen heller ikke vil gi meg det inntektsgrunnlaget jeg har behov for.

De siste halvannet året etter studiet har jeg klart meg greit økonomisk (takket være en deltidsjobb Narvesen) men det er ikke en inntekt å rope hurra for.

Jeg er ingen mester i å markedsføre meg, jeg er ingen kjempeutadvendt person som selger meg selv uten å blunke. Men jeg er flink med det jeg driver med og gjør en god jobb. Problemet mitt har vært markedsføringen - jeg har brukt gule sider og facebook og har fått de fleste kundene mine gjennom gulesider. Kjæresten min er redd for at jeg ikke "har det i meg" å nå ut til kundemassen og er redd for at den utdannelsen nok en gang ikke gir jobb eller penger.

Nå trenger jeg deres meninger om saken. Jeg vipper fram og tilbake og holder på å miste resten av det lille vettet jeg har. Noen ganger tenker jeg "you only live once" - trå til nå og i verste fall så lærer jeg pilates for eget bruk. Mens andre ganger tenker jeg - fa..n - nå gidder jeg ikke lenger, jeg lurer meg selv, jeg kommer ikke til å få noe ut av dette - bedre å få seg en hvilken som helst jobb og glemme hele skiten.

Hva tenker du?? 

Anonymous poster hash: 0761e...af7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Liker du i det hele tatt pilates? Er du flink?

Og tenker du å starte privat, eller bli ansatt i en treningssenterkjede?

Anonymous poster hash: 40471...aad

Skrevet

Da vil du nok stille sterkt i forhold til en jobb på et treningstudio. PT og ernæring, men dersom du ikke har lyst er jo det dumt... Ellers har du jo masse andre muligheter da. Sykepleier? Den ernæringsbiten vil du jo kunne kombinere med masse andre utdannelser

Skrevet

Jeg ville rådet deg enten til videreutdannelse, ny utdannelse eller en annen karrierevei uten ny utdannelse. Tenk deg at du skal ha et yrke til du blir pensjonist. Er det som pilatesinstruktør? Eller som personlig trener?

Du kan selvsagt prøve det, men hva gjør du etter det? Når du er 50 år og lei?

Enten satse tyngre, med videreutdannelse, innenfor det du er eller gjør noe mer matnytting ( ;) ) innenfor en vei der du kan trives, stå i jobben over tid og har en fremtid. Det er mitt råd.

Anonymous poster hash: 59ee8...d42

Skrevet

HI

Jeg har egentlig veldig lyst til dette - men noen ganger lurer jeg på om det er desperasjon som driver meg ;)

Altså - jeg er ingen treningsfreak men liker å holde meg litt i form og kjenne at kroppen beveger seg (og ikke at den stivner mer og mer). Derfor føler jeg at pilates er riktigere for meg - noe jeg føler jeg kan forsvare som treningsform likeså.

Jeg bare vet ikke lenger hva jeg tenker - jeg bare tror jeg vet, men jeg er ikke lenger sikker.

Men videreutdannelse er uaktuelt da dette er min bachelorgrad nummer 2.

Når jeg er 50 og lei...? Man kan jo bli 50 og være lei så mangt så jeg føler det blir feil å tenke sånn. Men ser poenget ditt !!

Skrevet

hva er bachelor nr 1? er det noe du kan kombinere med nr 2? kan du ta pedagogikk, for å undervise i ernæring?

syns det er viktig å tenke langsiktig

Anonymous poster hash: a6043...e28
Skrevet

Ernæringsfysiolog er ikke et yrke du får jobb i, dessverre. Hadde du spurt før du begynte å studere, ville jeg anbefalt deg å legge det bort.

Nå har du tatt det. Er det mulig å kombinere dine to utdannelser? Har du sjans å bygge videre på ernæring, deltid feks? Slik at du får en master? Evt tar PPU, og blir lærer? Litt usikker på om du må ha noe mer på siste alternativ, men kan være verdt å undersøke!

Å få jobb som pilatesinstruktør/ ernæringsveileder på et treningssenter er heller ikke spesielt enkelt, dessverre. Vanskelig å få til 100% stilling.

Anonymous poster hash: a9b2e...2ab

Skrevet

HI

Jeg har egentlig veldig lyst til dette - men noen ganger lurer jeg på om det er desperasjon som driver meg ;)

Altså - jeg er ingen treningsfreak men liker å holde meg litt i form og kjenne at kroppen beveger seg (og ikke at den stivner mer og mer). Derfor føler jeg at pilates er riktigere for meg - noe jeg føler jeg kan forsvare som treningsform likeså.

Jeg bare vet ikke lenger hva jeg tenker - jeg bare tror jeg vet, men jeg er ikke lenger sikker.

Når jeg er 50 og lei...? Man kan jo bli 50 og være lei så mangt så jeg føler det blir feil å tenke sånn. Men ser poenget ditt !!

Har en venninne som er fysioterapeut, pilatesinstruktør og yogainstruktør. Hun startet sitt eget firma. Det gikk rundt etterhvert, men beinhardt og krevde mye promotering - noe hun ikke likte. Endte opp med å avvikle firmaet, holde på noen yogatimer og få seg en "vanlig" jobb.

Jeg ville heller satset på en vanlig helserelatert bachelor eller lignende, jobbet som ekstrahjelp på et sted som kunne være mer relevant - gamlehjem, omsorgsbolig, dagsenter etc. Dette er grupper i samfunnet som virkelig trenger ernæringsterapeuter da flere er underernært, overvektige og feilernærte. Samt spiser ekkel mat uten å ha så mye de skulle sagt...

Satser du på din drøm (eller hva det er) risikerer du å ha større lån og stå på samme sted som du gjør nå.

Anonymous poster hash: 2cd25...bc5

Skrevet

HI

Jeg er usikker på om du tenker klart. Du kan ikke pilates (?), du bare liker treningsformen? For å bli instruktør bør du jo i det minste ha mer peiling enn de som trener hos deg!

Jeg støtter mannen din. Dette blir å bruke mye penger og tid på enda en utdannelse som langt i fra sikkert vil bidra til en inntekt (mest sannsynlig ikke). Finn deg en annen jobb, tren evt mye pilates på fritiden, ta kurs om du vil det, og se hvordan det går.

Hvis det er din bachelor nr 2 må du vel snart ha en kompetanse som kan vris til å være relevant på et eller annet vis til en eller annen jobb?

Anonymous poster hash: 40471...aad

Skrevet

En ny utdannelse vil uansett ikke automatisk gi flere kunder. Du må uansett markedsføre deg. Hvis du først skal bruke et år på noe mer utdannelse ville jeg enten tatt markedsføring, økonomi eller administrasjon, eller noe direkte yrkesrettet.

Skrevet

Det er ikke samboeren din som skal leve ditt liv og gå på din jobb. Han skal passe sin egen jobb. Så du må følge ditt eget hjerte.

Og gjerne finne en mann som støtter deg i å gjøre det!

Anonymous poster hash: abff5...417

Skrevet

Hva slags jobber har du hatt med firmaet ditt da? Kan du være mer kreativ og skape mere jobb selv?

Hva med kurs? Babymatkurs, barnemat, sunn ernæring- sunn mat osv.

Jeg var hjemme hos ei i barselgrüppa på babymatkurs. Hun som holdt det var ernæringsfysiolog. Og fullbooket det meste av tiden.

Pilates - vel, tror det er litt risikabelt. Ville heller tatt yoga evt en kombinasjon.

Anonymous poster hash: fa03b...f06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...