Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Jeg har hovedomsorgen for sønnen vår (på 11 år), og faren hans har han i utgangspunktet annenhver helg. I avtalen står det at han skal ha han 2 uker på sommeren, men i år er det første året han har han så lenge (vi gikk fra hverandre da gutten var 2 år). Grunnen hans er at om sommeren må han jobbe og tjene penger etter at han hvert år drar 2 måneder til hjemlandet på forsommeren. Nå i stad fikk jeg melding fra sønnen min om jeg kan betale billetter for de slik at de kan dra i svømmehallen for faren har ikke råd. Han har da altså 2 måneder i året der han ikke jobber og koser seg i hjemlandet med familien, og så bruker han resten i året på å klage over hvor dårlig råd han har. I tillegg har sønnen min nå 3 småsøsken som bor i hjemlandet til faren. Så han har jo tydeligvis råd til å stadig lage flere barn (kona hans i hjemlandet jobber ikke). Jeg syns det bare er så frekt at han da sier til sønnen min at han ikke har råd til å dra i svømmehallen, slik at hvis de skal dit, må jeg betale det. Så da blir sønnen min å mase på meg, og jeg den som blir kjip hvis jeg da gjør slik at de ikke kan dra i svømmehallen... I tillegg har han de siste årene kun betalt kr 200 i mnd i bidrag (utregnet av nav), så han bruker ikke så mye på sønnen i utgangspunktet. Hva kan jeg si til sønnen min? Får jo nesten litt dårlig samvittighet også når jeg sier nei, men syns det blir veldig feil å betale for de. Iallfall når det i utgangspunktet er jeg og mannen min som betaler alt for sønnen min. Anonymous poster hash: ff427...f2a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Om du må svare nå kan du si/skrive: Nei. Når du er hos far er det han som betaler og når du er hjemme er det jeg som betaler. Jeg syns du også burde ta deg en prat med far om prioriteringene hans om han vil fortsette å ha ett godt forhold til sønnen sin i årene som kommer. Anonymous poster hash: 45653...9c2
Twintipp og himmelblå Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 Jeg hadde betalt jeg, og snakket med sønnen min når han kom hjem. Ja, det er ikke "rettferdig", men når sønnen din er voksen så vil han nok forstå at det var mamma som sørget for at vi kom oss i badehallen, og tenke at du alltid var der for ham. Tross alt for å være litt frekk, det er ikke sønnen din som valgte ham som far. Du kunne gå i fra ham, det kan ikke gutten din. Jeg hadde betalt.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 Jeg hadde betalt jeg, og snakket med sønnen min når han kom hjem. Ja, det er ikke "rettferdig", men når sønnen din er voksen så vil han nok forstå at det var mamma som sørget for at vi kom oss i badehallen, og tenke at du alltid var der for ham. Tross alt for å være litt frekk, det er ikke sønnen din som valgte ham som far. Du kunne gå i fra ham, det kan ikke gutten din. Jeg hadde betalt. Nå er det slik at jeg er blakk for tiden i tillegg. Har allerede brukt mastercard til nødvendige ting de siste dagene, og gleder meg til lønning snart. Så... at jeg da skal bruke mastercard for å betale billett pga faren hans ikke har penger gjør vel at jeg har ekstra mye imot det... HI Anonymous poster hash: ff427...f2a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #5 Skrevet 11. august 2016 Jeg hadde betalt jeg, og snakket med sønnen min når han kom hjem. Ja, det er ikke "rettferdig", men når sønnen din er voksen så vil han nok forstå at det var mamma som sørget for at vi kom oss i badehallen, og tenke at du alltid var der for ham. Tross alt for å være litt frekk, det er ikke sønnen din som valgte ham som far. Du kunne gå i fra ham, det kan ikke gutten din. Jeg hadde betalt. Hun kan vel heller ta med ungen selv i svømmehallen når han er hos henne mesteparten av tiden i stede for å betale for far de få dagene han er der. Nå skriver også Hi at hun ikke har råd heller. Anonymous poster hash: 45653...9c2
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 11. august 2016 #6 Skrevet 11. august 2016 Jeg hadde ikke betalt for det. Du må forklare sønnen din at det er far som betaler for sånt når han er hos ham. Kan jo være at sønnen din har spurt faren sin, og så har han svart at han ikke har råd til det. Så er det sønnen din som selv prøver seg hos deg? Ikke sikkert at far vet om dette.
*Miss Marple* Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 Har du ikke penger betaler du selvsagt ikke. Gutten har ikke vondt av å skjønne at pengene kan ta slutt hos deg også Og så må du ta en prat med eksen, det er veldig frekt å få gutten til å løpe hans ærend når han prioriterer feil.
Twintipp og himmelblå Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 Nå er det slik at jeg er blakk for tiden i tillegg. Har allerede brukt mastercard til nødvendige ting de siste dagene, og gleder meg til lønning snart. Så... at jeg da skal bruke mastercard for å betale billett pga faren hans ikke har penger gjør vel at jeg har ekstra mye imot det... HI Anonymous poster hash: ff427...f2a Da stiller ting seg litt annerledes. Da er det bare å si at det ikke er mulig nå.Men, synes ikke 11 åringen din det er rart at faren ikke har penger og må spørre deg? Vet ikke om min 10 åring hadde tort å gjøre det, det tror jeg hadde synes vært for spesielt!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #9 Skrevet 11. august 2016 Har du ikke penger betaler du selvsagt ikke. Gutten har ikke vondt av å skjønne at pengene kan ta slutt hos deg også Og så må du ta en prat med eksen, det er veldig frekt å få gutten til å løpe hans ærend når han prioriterer feil. Tror ikke det er noe poeng i å snakke med eksen. Han klarer alltid til å vri ting til at det er min feil. Han var i hjemlandet i to måneder i sommer uten å ringe sønnen sin. Jeg har ikke konfrontert han med det ennå, men jeg vet han på en eller annen måte kommer til å legge skylden på meg. Han gir meg skylden for at sønnen kun spiser hamburger/pølse og pizza når han er der. Faren lager sin egen mat, fra hjemlandet sitt. Han bruker mye chili, og jeg sa da sønnen vår var 1-2 år at han ikke kunne gi han mat med så mye chili (jeg måtte drikke et glass vann etter å ha slikket litt saus av fingeren min). Så han mener at siden jeg sa dette da, så er det min skyld at sønnen min ikke liker det nå. Men... Når sønnen min kan velge mellom hamburger og mat han ikke er vant til, velger han hamburger. Jeg har prøvd å si at det er ikke slik at hvis man ikke begynte å spise en matvare da man var 2 år, så kan man aldri spise det, men han mener altså at det er min skyld.Jeg fortalte sønnen min at jeg har kjøpt ny bilstol til lillesøsteren. Da spurte han om faren kunne få den gamle. Og så sa han at faren var ganske gira på å få vite hva jeg svarte. Men jeg tenker å selge den, så jeg sa bare til sønnen min at faren kan få kjøpe den hvis han vil gi det jeg skal ha. Men... Alt dette er kanskje ganske dumt for sønnen min. Burde kanskje få med faren en tur på familievernkontoret eller noe....? HI Anonymous poster hash: ff427...f2a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #10 Skrevet 11. august 2016 Tror ikke det er noe poeng i å snakke med eksen. Han klarer alltid til å vri ting til at det er min feil. Han var i hjemlandet i to måneder i sommer uten å ringe sønnen sin. Jeg har ikke konfrontert han med det ennå, men jeg vet han på en eller annen måte kommer til å legge skylden på meg. Han gir meg skylden for at sønnen kun spiser hamburger/pølse og pizza når han er der. Faren lager sin egen mat, fra hjemlandet sitt. Han bruker mye chili, og jeg sa da sønnen vår var 1-2 år at han ikke kunne gi han mat med så mye chili (jeg måtte drikke et glass vann etter å ha slikket litt saus av fingeren min). Så han mener at siden jeg sa dette da, så er det min skyld at sønnen min ikke liker det nå. Men... Når sønnen min kan velge mellom hamburger og mat han ikke er vant til, velger han hamburger. Jeg har prøvd å si at det er ikke slik at hvis man ikke begynte å spise en matvare da man var 2 år, så kan man aldri spise det, men han mener altså at det er min skyld. Jeg fortalte sønnen min at jeg har kjøpt ny bilstol til lillesøsteren. Da spurte han om faren kunne få den gamle. Og så sa han at faren var ganske gira på å få vite hva jeg svarte. Men jeg tenker å selge den, så jeg sa bare til sønnen min at faren kan få kjøpe den hvis han vil gi det jeg skal ha. Men... Alt dette er kanskje ganske dumt for sønnen min. Burde kanskje få med faren en tur på familievernkontoret eller noe....? HI Anonymous poster hash: ff427...f2a Barn tar ikke skade av å spise sterk mat. Det er altfor mye salt som er uheldig. Anonymous poster hash: 15334...8c3
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #11 Skrevet 11. august 2016 Barn tar ikke skade av å spise sterk mat. Det er altfor mye salt som er uheldig. Anonymous poster hash: 15334...8c3 Selv om jeg elsker sterk mat er jeg ikke enig med deg der. Mange blir dårlige av for mye chilli/krydder- spesielt barn. Når det gjelder deg hi får du stå på krava. Du skal ikke ta på deg gjeld for at barnefaren skal gjøre aktiviteter med sønnen. Det er hans tid og han skal betale. Si ifra til sønnen din at du er blakk og ta en skikkelig snakk med han når han kommer tilbake. Anonymous poster hash: d7f3f...f3a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #12 Skrevet 12. august 2016 Jeg ville gitt beskjed til faren at om det er økonomiske spørsmål så får han ta det opp selv, ikke bruke gutten som mellommann. Det er forferdelig stygt gjort mot gutten! Det vil påvirke gutten negativt om dette er normalen. Hva med ny mekling på familievernkontoret? Ang. sterk mat - det er ikke alle som takler for sterk mat. Der kunne jo far bruke litt mindre krydder i en periode for å venne gutten til det, og så kan han heller gradvis gjøre maten sterkere igjen. Anonymous poster hash: 16452...335
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #13 Skrevet 12. august 2016 For det første er det merkelig lite bidrag han betaler, hva er grunnen? Har han løyet på inntekt? For det andre så må du ta han med på familiekontoret slik at han forstår at sønnen deres ikke skal være en tigger for han. Trenger han så mye penger så får han sette seg med en kopp ute i gaten å tigge. Anonymous poster hash: 9aac8...3d3
Luksusdyret Skrevet 12. august 2016 #14 Skrevet 12. august 2016 Jeg har hovedomsorgen for sønnen vår (på 11 år), og faren hans har han i utgangspunktet annenhver helg. I avtalen står det at han skal ha han 2 uker på sommeren, men i år er det første året han har han så lenge (vi gikk fra hverandre da gutten var 2 år). Grunnen hans er at om sommeren må han jobbe og tjene penger etter at han hvert år drar 2 måneder til hjemlandet på forsommeren. Nå i stad fikk jeg melding fra sønnen min om jeg kan betale billetter for de slik at de kan dra i svømmehallen for faren har ikke råd. Han har da altså 2 måneder i året der han ikke jobber og koser seg i hjemlandet med familien, og så bruker han resten i året på å klage over hvor dårlig råd han har. I tillegg har sønnen min nå 3 småsøsken som bor i hjemlandet til faren. Så han har jo tydeligvis råd til å stadig lage flere barn (kona hans i hjemlandet jobber ikke). Jeg syns det bare er så frekt at han da sier til sønnen min at han ikke har råd til å dra i svømmehallen, slik at hvis de skal dit, må jeg betale det. Så da blir sønnen min å mase på meg, og jeg den som blir kjip hvis jeg da gjør slik at de ikke kan dra i svømmehallen... I tillegg har han de siste årene kun betalt kr 200 i mnd i bidrag (utregnet av nav), så han bruker ikke så mye på sønnen i utgangspunktet. Hva kan jeg si til sønnen min? Får jo nesten litt dårlig samvittighet også når jeg sier nei, men syns det blir veldig feil å betale for de. Iallfall når det i utgangspunktet er jeg og mannen min som betaler alt for sønnen min. Anonymous poster hash: ff427...f2a Hvor gammel er sønnen? Hvis han er i skolealder, hadde jeg satt meg ned med ham en kveld og forklart hva økonomistyring er, på enkel måte. At man jobber for å tjene penger, og betaler regninger, mat, klær og forsørger barna sine med disse pengene. Når man er tom for penger, har man ikke råd til å kjøpe noe eller dra til steder der inngang koster penger. Og da kommer det ikke noen fremmede folk og gir deg penger, men du må klare deg med det du har i løpet av en måned. Så forklarer du at faren velger å ikke jobbe på sommeren fordi han ønsker å tilbringe tid med barnets halvsøsken og den nye kona, og da kan han ikke betale for noe fordi han ikke har penger. Forklar ham i tall hva et barn koster i måneden, ta med alle utgiftene. Hvis han er i skolealder kommer han nok til å forstå - og det er dessuten en viktig læring for ham, siden han tydeligvis tror at når man er tom for penger, så kan man velte den økonomiske byrden over på andre mennesker (slik som far har lært ham).
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #15 Skrevet 12. august 2016 Barn tar ikke skade av å spise sterk mat. Det er altfor mye salt som er uheldig. Anonymous poster hash: 15334...8c3 Vel... Faren sin mat er som sagt så sterk at når jeg bare stikker fingeren i den og slikker på fingeren, så brenner det i munnen i lang tid etterpå. Er dette noe å servere en 1-2-åring? Jeg hadde ikke klart å spise det om jeg hadde villet. HI Anonymous poster hash: ff427...f2a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #16 Skrevet 12. august 2016 Nei, jeg hadde ikke betalt. Barn må skjønne at man ikke alltid kan gjøre ting som koster penger! Eksen min har dårlig råd, men aldri i verden om jeg hadde sendt med flere hundrelapper for to helger i mnd. Eksen din er utrolig frekk ja. Forklar sønnen din at dere heller kan gå i bassenget når du får lønn, og han er hjemme hos deg. Så får far ta han med når han velger å ikke snylte på andre mer. Anonymous poster hash: ce19b...836
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #17 Skrevet 12. august 2016 Hvor gammel er sønnen? Hvis han er i skolealder, hadde jeg satt meg ned med ham en kveld og forklart hva økonomistyring er, på enkel måte. At man jobber for å tjene penger, og betaler regninger, mat, klær og forsørger barna sine med disse pengene. Når man er tom for penger, har man ikke råd til å kjøpe noe eller dra til steder der inngang koster penger. Og da kommer det ikke noen fremmede folk og gir deg penger, men du må klare deg med det du har i løpet av en måned. Så forklarer du at faren velger å ikke jobbe på sommeren fordi han ønsker å tilbringe tid med barnets halvsøsken og den nye kona, og da kan han ikke betale for noe fordi han ikke har penger. Forklar ham i tall hva et barn koster i måneden, ta med alle utgiftene. Hvis han er i skolealder kommer han nok til å forstå - og det er dessuten en viktig læring for ham, siden han tydeligvis tror at når man er tom for penger, så kan man velte den økonomiske byrden over på andre mennesker (slik som far har lært ham). Han forstår ting, men kunne sikkert snakket mer med han, for han har ikke helt begrep For det første er det merkelig lite bidrag han betaler, hva er grunnen? Har han løyet på inntekt? For det andre så må du ta han med på familiekontoret slik at han forstår at sønnen deres ikke skal være en tigger for han. Trenger han så mye penger så får han sette seg med en kopp ute i gaten å tigge. Anonymous poster hash: 9aac8...3d3 Det er nav som har regnet det ut. Og jeg har ikke orket å betale 1000 for ny utregning siden jeg visste at jeg har økt i lønn siden det ble regnet ut, og ikke visste om jeg kom til å få noe mer. Nå før sommeren begynte han å betale 700, etter at NAV ville ha ny utregning, og fant ut at han hadde evne til å betale mer (har fått forskudd fra de på 500). I brevet fra de stod det at han hadde evne til å betale ennå mer, men at de ikke kunne sette opp bidraget til mer. Så dermed sendte jeg inn en søknad før sommeren om endring i bidrag. Men da skrev han i brev til nav (som jeg fikk kopi av) at han for tiden er arbeidsledig. Så jeg får se om de setter opp bidraget noe. Det er jo eviglang behandlingstid på søknaden. Hvor mye han tjener aner jeg ikke. Han klager som sagt alltid over at han ikke har penger. Men samtidig har han jo råd til å stadig få flere unger (yngste er 6 mnd) som han må forsørge alene samtidig som at han må forsørge kona som ikke jobber. Og i hjemlandet hans er det ikke snakk om offentlige støtteordninger heller. Så dermed blir jeg bare irritert når han klager over at han ikke har penger, for det er jo tydeligvis prioriteringene det går på. Men han mener at siden jeg har råd til å gi sønnen min det han trenger, så er det ikke noe behov for han å bidra. HI Anonymous poster hash: ff427...f2a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #18 Skrevet 12. august 2016 jeg har ikke lest det andre skriver her over..men først vil jeg bare si at dersom du har hovedomsorgen er det vanlig at han betaler 2000-2500 i mnd pr barn. jeg får for 2 og det er privat avtale og det er nesten 5000 i mnd. nav har regnet ut at jeg egentlig skulle ha mer. jeg hadde ikke betalt den svømminga..hadde sagt til sønnen at du og han kan dra når han er hjemme. Anonymous poster hash: 04387...d5e
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #19 Skrevet 12. august 2016 Jeg ville gitt beskjed til faren at om det er økonomiske spørsmål så får han ta det opp selv, ikke bruke gutten som mellommann. Det er forferdelig stygt gjort mot gutten! Det vil påvirke gutten negativt om dette er normalen. Hva med ny mekling på familievernkontoret? Ang. sterk mat - det er ikke alle som takler for sterk mat. Der kunne jo far bruke litt mindre krydder i en periode for å venne gutten til det, og så kan han heller gradvis gjøre maten sterkere igjen. Anonymous poster hash: 16452...335 En ny mekling er nok en god idé. Det er flere ting i forhold til faren som er litt vanskelig for gutten. Da han var borte i 2 måneder i sommer, ringte han ikke sønnen vår, mens mannen min som var borte i 1 måned i sommer ringte dattera vår iallfall 2-3 ganger i uka. Dette var nok litt sårt for sønnen min. Sønnen min har hatt noen samtaler med helsesøster på skolen pga at han ikke har trivdes så godt der. Jeg snakket også med helsesøster, og hun mente det med far og far sin familie er et litt sårt tema for gutten. Han har aldri truffet familien til faren eller vært med til faren sitt hjemland, og visste ikke at han var gift før jeg fortalte han det for noen måneder siden. Han husker ikke navnet på kona til faren, og har nettopp nå lært seg navnet på søsknene. I mange år visste han heller ikke om søsknene (jeg fikk vite om de og at han er gift for mindre enn ett år siden i forbindelse med utregningen av nytt bidrag som nav gjorde, og at han brukte det at han forsørger kone og barn som grunn for at de ikke skulle sette opp bidraget). HI Anonymous poster hash: ff427...f2a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #20 Skrevet 12. august 2016 jeg har ikke lest det andre skriver her over..men først vil jeg bare si at dersom du har hovedomsorgen er det vanlig at han betaler 2000-2500 i mnd pr barn. jeg får for 2 og det er privat avtale og det er nesten 5000 i mnd. nav har regnet ut at jeg egentlig skulle ha mer. jeg hadde ikke betalt den svømminga..hadde sagt til sønnen at du og han kan dra når han er hjemme. Anonymous poster hash: 04387...d5e Det er som sagt nav som regnet ut at han skulle betale 200, noe som nå er økt til 700. Jeg har også søkt nå om endring, da det i siste brev fra nav, stod at han hadde evne til å betale 51 % av kostnaden, som tilsier kr 3 700,-. Men så skrev han at han nå er arbeidsledig da. Så jeg vet ikke om det blir endring i bidrag... HI Anonymous poster hash: ff427...f2a
Gjest Stjerneklart Skrevet 12. august 2016 #21 Skrevet 12. august 2016 Jeg hadde nok svart noe slikt som "det er pappa som betaler når du er hos ham, og mamma som betaler når du er hos meg". Til nød kunne jeg tilbudt å betale for barnets billett, men aldri i livet om jeg hadde gitt noe som helst penger til denne faren. Og mat (evt. matpakke) måtte far ha stått for selv.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #22 Skrevet 12. august 2016 Du bør kalle inn til ny mekling. Sønnen din skal ikke trenge å tigge om penger på vegne av sin far. Far har ansvar for å gi sønnen din passende mat, 11-åringer pleier spise mer variert enn to-åringer. Far har selvfølgelig ansvar for å betale for aktiviteter han tar sønnen med på når han har samvær. Dersom han ikke har samvær om sommeren kan dette kanskje påvirke utregning av bidrag. Siden far virker ubrukelig og har lite samvær så er det du og din oppførsel som er viktigst. Jeg har gitt ungene mine økonomi-opplæring fra de har vært barnehagebarn. Barn skal selvfølgelig ikke måtte bekymre seg for familiens økonomi, men de har godt av å vite at penger er et begrenset gode. Jeg har forklart at siden jeg har en jobb får jeg penger fra arbeidsgiver en gang i mnd. Disse pengene skal rekke hele måneden, og mesteparten går til ting vi MÅ ha. Mat, lån, strøm, sparing osv. Det som er til overs kan vi bruke som vi vil. Det velger vi å bruke til ferier, leker, underholdning osv. Vi har ikke nok penger til ALT vi ønsker oss, men vi har nok penger til alt vi trenger. Ungene har dermed fått en forståelse for at vi har råd til både sommerferie, kino og svømmehall, men vi må prioritere. Eldste barnet mitt har eget bankkort og jeg prøver nå å få ham til å forstå at han må prioritere, han kan f.eks. kjøpe boller og snop på skoleveien hver dag, men kanskje han heller kan spare opp pengene til noe som er gøyere. Anonymous poster hash: 51e3d...7eb
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #23 Skrevet 12. august 2016 Var han arbeidsledig mens han var i sitt hjemland? Er det lov da? Anonymous poster hash: 9aac8...3d3
nasse nøffen Skrevet 12. august 2016 #24 Skrevet 12. august 2016 Da hadde jeg sagt : Vi sparer den turen til du kommer til meg gutten min. Jeg vil også ha glede av mine penger
Anonym bruker Skrevet 12. august 2016 #25 Skrevet 12. august 2016 Var han arbeidsledig mens han var i sitt hjemland? Er det lov da? Anonymous poster hash: 9aac8...3d3 Ja, han var vel det. Hva hans dialog med nav er, vet jeg ingenting om. Han forteller meg generelt ingenting om sitt liv, så jeg vet hverken hvor mye han jobber eller hvor han jobber. Det eneste jeg vet er at han har sagt at han ikke kan ha sønnen vår i uka pga at han starter tidlig på jobb og jobber visstnok på kveld også. Så når han henter han til samvær i helgene, henter han sønnen 18-20. Men nå kunne han jo faktisk ha sønnen vår i 2 uker for første gang, så det kan jo hende at han faktisk er arbeidsledig nå. Ikke vet jeg.. HI Anonymous poster hash: ff427...f2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå