Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Hei! Nå er det jo sommer og alle er hjemme ilag, men jeg blir så oppgitt over min 7 åring. H*n og søsteren på 4 år krangler og brøler til hverandre (omtrent) hver dag. Og viss ikke 7 åringen får det som h*n vil så blir h*n furten og sier "da skal jeg ødlegge den og den tingen", altså truer. H*n er et flink og greit barn når vi er alene og i sammen, men når de to skal leke ilag og finne på noe og viss h*n ikke får bestemme og 4 åringen vil gjøre det den vil så "låser" det seg og skal verken ditt eller datt. De klarer ikke finne en løsning sammen på ting. Kan vel kanskje ikke forvente det heller? Tidligere i sommer begynte h*n med brøling til oss og til søskene og er fortsatt litt, men ikke så masse som før. Kan man da bare bære 7 åringen på rommet og si at her kan du brøle? 7 åringen har også en litt "voldsom" lek eller herjer masse og det er alltid om og gjøre å ta ballen først eller endrer ofte reglene sånn at det går 7 åringens vei. Ender ofte med at noen gråter. 7 åringen elsker at man springer etter og skal " ta" h*n i lek, men er ikke alle barn som liker den leken og det er ikke alltid det passer seg å gjøre det. Viss 4 åringen kommer hjem og sier at i dag skal vi ha pizza eller nå er "timmi tid" på barne tv så er det stort sett en negativ kommentar fra 7 åringen om "jeg VET det". Helst litt brøling med det eller litt sint stemme. Vi har alltid hatt en regel på å spørre fint før du kan få noe, men viss det ikke går da så må man vente til det er ok for den andre å gi ifra seg leken/i-paden, men det også kan være "vanskelig" for den på 7 år. 4 åringen er en helt annen type, god som dagen er lang og viss 4 åringen blir sint/lei seg for noe så klarer vi alltid å løse det. Også har vi gode dager der de leker fint ilag og kan dele på leker uten noe særlig at vi må blande oss. Litt av problemet vårt er vel at vi forventer at 7 åringen skal vite at det ikke er greit å oppføre seg sånn som da gjør at vi kjefter på 7 åringen igjen. Vi må nok se på oss selv, men hvilken konsekvens tenker dere vi kan gi? Time out har fungert veldig bra da vi hadde problem med slåing,dytting osv. Det jeg er redd for er at 4 åringen skal "lide" av 7 åringens utbudd og at h*n er så sint/kjeftete når h*n snakker til 4 åringen. Gir ikke en beskjed uten at den er av streng tone. Har selv fått mye/en del kjeft fra mitt 6 år eldre søsken da jeg var liten og det sitter fortsatt inni meg. Eller er dette normalt mellom søsken som er 3 år i mellom? Noen som har tips og råd for hvordan vi kan løse dette? Hvilke konsekvenser kan man gi? Vi har alt vi trenger, men det hjelper ikke når man ikke har det bra sammen. Anonymous poster hash: 1838f...e78 Anonymous poster hash: 1838f...e78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå