Gå til innhold

Vi har en krevende hund ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte oss valp for en måneds tid siden. Dette er en mellomstor rase som trenger en sterk leder. Vi fikk valpen når han var 16 uker, og pga. Lite sosialisering og trening før vi hentet han, er han litt krevende. Mye bjeffing, usikkerhet m.m. Vi går på valpekurs en gang i uken og trener resten av uken på å ikke bjeffe, klikke på andre mennesker, hunder osv. Det er litt av en tålmodighetsprøve og jeg skal innrømme at noen dager har jeg angret på hva vi bega oss ut på. Igår var vi på kurs igjen, og kurslederen så kjempe stor fremgang siste uken! Og jeg ble så glad inni meg når han sa til oss at hunden tydeligvis hadde kommet til de rette folkene! Deilig å høre at man gjør noe riktig og tid og tålmodighet lønner seg! Merker bedring selv også så klart :D

Anonymous poster hash: 0b00e...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så godt å se framgang. Og alt arbeidet du gjør nå er en investering i mange gode år med hund.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det koster skjorta av tid og krefter, ja, men man må se på det som en investering. Det tar kanskje et år å trene opp denne krevende valpen, men da har du en veltrent og veloppdragen hund i 12-14 år. Stå på!

Skrevet

Det koster mye tålmodighet og tid, men resultatet gjør det verdt all treningen. Tenk hvor mange år man skal ha denne hunden, og hvor deilig det er å ha en veloppdragen og velfungerende hund.

Jeg blir flau over visse hundeeiere som ikke gidder å legge ned en innsats, for deretter å klage på at bikkja bjeffer, trekker i båndet og aldri hører.

Vår siste hund er nå akkurat over valpestadiet, og jeg må innrømme at det er deilig. Selv om ungdomstiden og hormoner også kan kreve litt av en hundeeier :P

Skrevet

Min hund var redd for alt da jeg fikk henne _ iflg oppdretter var hun sosialisert og vant til andre hunder og barn, men dette var ikke tilfelle ( har fått vite i etterkant at det er en svært useriøs oppdretter, desverre). 

Hunden var 10 uker, og hadde aldri vært utendørs. Jeg brukte de 3 første dagene på å få den vant til å være utendørs, ett skritt om gangen. med mye lokking, ros og godbiter. Da vi kunne begynne å gå litt tur, var hun redd for alt som beveget seg. 

Jeg "tvingte" henne til å hilse på alle hunder vi møtte selv om hun var livredd, og roste masse, igjen med godbiter. Hun var ikke husren før 7 mnd.

Poenget mitt er at etter mye jobbing og tålmodighet, har jeg nå en lykkelig liten hund på 2,5 år, veldi lydig, som går ved siden av meg uten bånd. 

Som de andre sier her, jo mer tid og energi man legger i valpetiden, jo enklere og stabil blir hunden i voksen alder. Lykke til!

Skrevet

Min hund var godt sosialisert og kom fra en såkalt "kjøkkenoppdretter" og han var kjempe krevende.

Løsningen for oss ble vedsiden av lydighetstrening var å begynne å trene spor og feltsøk.

Etter han begynte å få jevnlige treninger med dette ble han mye enklere å trene lydighet med.

Vi har nå deltatt i mange lydighetskonkurranser og vunnet mange.

Ikke gi opp, finn noe som hunden din liker å gjøre.

Bjeffing og utagerende oppførsel er ofte et uttrykk for mye energi, frustrasjon og overskudd.

Anonymous poster hash: 2329a...c4a

Skrevet

Det er krevende med valp uansett. Det er bare ikke å gi seg. Vær konsekvent. Lær barna å håndtere den, men det skal de aldri gjøre alene osv.

Fortsett med kurs og begynn gjerne som hun over her sier - med lydighet, spor, smeller, freestyle eller hva som kan passe for en av dere.

Anonymous poster hash: 50163...8e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...