Gå til innhold

Lærer 100% stilling, 45 minutter reisevei, lang barnehagedag for barnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere lærere i samme situasjon, har deres barn lange barnehagedager og kort tid hjemme? Kjenner jeg begynner å svette litt nå når skolestart nærmer seg... Levere treåringen 07.15 og hente 16.15. Det er ni timer det, fem dager i uken. Og helst bør hun være lagt senest kl. 19.00 for å få nok søvn. Også skal vi ha middag, hun skal kose med meg, leke og ha kvalitetstid. Har en seksåring som er like lenge på SFO/skole, men det fungerer bedre for han.

Selv når barna har så lange dager har jeg mange timers arbeid å ta igjen i helgene.

Når drar dere andre fra jobb på ettermiddagen? Hvordan er dagene deres?

Anonymous poster hash: 49339...b85
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke lærer men har tilsvarende dager for minstemann. Det går helt fint for ham. Han koser seg masse i barnehagen. Og er blid og fornøyd hjemme.

Skrevet

Vel... Hvis du er på jobb fra 8-1530 er det ikke rart du har mye arbeid igjen til helgen, det er jo 7,5 timer, og en vanlig lærerstilling gjør at det blir lengre dager for å få til avspaseringen. Det blir vel omtrent 5 timer igjen til helgejobb det. 

Ja, det er travelt å ha en 100% stilling og små barn, blir ikke mange timene hjemme sammen i hverdagen. Og det blir lange dager for barnet. Kanskje du har 2-3 dager der du kan gå en halvtime-time tidligere? Det vil jo igjen bygge opp til at du må jobbe omtrent 6-7 timer ila helg/kvelder, men gir jo en hverdagsettermiddag. 

Å ha ansvar for både lever og hente i både bhg og sfo og ha full jobb med 45 min kjørevei er rett og slett travelt... Håper du får det til å gå ihop slik at dere får tid sammen

Anonymous poster hash: 34c53...c02
Skrevet

Er det mulig å få jobb på en skole med kortere reisevei?

Jeg har 12-15 min kjøring til jobben min, elsker det😊

Anonymous poster hash: e59fa...24b

Skrevet

Jeg er også lærer. Mannen min leverer kl. 07.45 og jeg henter som regel mellom kl. 15 og 16. Fredager har jeg fri og det blir kortere dager.

Vi har lite bundet tid på skolen, så jeg har det heldigvis veldig fleksibelt. Jobber mye på kveldstid og helg. Jeg synes det blir for lange dager i barnehagen slik du beskriver det.

Anonymous poster hash: 54302...1c2

Skrevet

Ville seriøst vurdert å få en jobb nærmere. Jeg er lærer og jobber 5 min borte i gata. Leverer ungene ca.kl 8 og henter ca.kl 15. Noen dager før, noen dager etter. Har det veldig fleksibelt, pluss fri fredager. Tar gjerne med meg jobben hjem og gjør litt i helgene eller etter barna er lagt. Veldig greit.

Anonymous poster hash: da841...e29

Skrevet

Jeg er ikke lærer, men har 45 minutter til jobb hver vei. Leverer barna 7.15 og henter 16.15. Jeg elsker jobben, trives så veldig godt, jeg har virkelig fått drømmejobben. Men samvittigheten gnager. Jeg får ikke flyttet nærmere grunnet boligprisene i området rundt der jeg jobber.

Men skoler er det vel nesten over alt. Kan du ikke prøve å søke en jobb i en skole som ligger nærmere? Eller hva med barnas far, kan han hente? Eller er det et alternativ å flytte nærmere jobben?

Anonymous poster hash: 37db1...655

Skrevet

Jeg synes det er helt merkelig at folk tror at det bare er å finne seg en jobb litt nærmere. Har dere sjekka dagens arbeidsmarked? Mange profesjoner er det helt sprengt på.

Anonymous poster hash: c2323...8ec

Skrevet

8-15.30 er ikke spessielt lang arbeidsdag. Det er vell det korteste folk har i vanlige 100% stillinger. De fleste som har kort tid i barnehagen ordner det vel med at foreldrene jobber til litt ulik tid?

Anonymous poster hash: d5623...77e

Skrevet

Er også lærer (vgs). Pappa leverer til ca 0745 og jeg henter en gang mellom 15 og 1615. Jeg er nødt til å jobbe omtrent hver kveld og minimum en av dagene i helga (alt fra 2 til 8 timer). Men sånn er det og jeg trives med det. Bedre med intense arbeidsperioder og helt fri i andre perioder. Da er junior enten hjemme med meg eller har kort dag. Leveres til senest 0930 og han bestemmer tidlig eller sen henting (alt fra 1430 til 16).

Anonymous poster hash: 887aa...848

Skrevet

Nå når vi har en i barnehage og en i SFO har vi fordelt det slik at far følger og henter eldste på vei til bussen. Jeg følger og henter yngste. For oss blir det den beste løsningen. Far har ca. en time reisevei. Så han har også arbeid med seg hjem. For meg er det ingen relevante jobber, altså faste lærerstillinger, i nærheten. Ikke aktuelt for far å skifte jobb heller. Å flytte mener jeg vil være mer uheldig for barna enn lange dager. Eldste har slitt en del sosialt, men nå fungerer det fint, så jeg vil ikke rive han opp fra det. Dessuten har vi et relativt rimelig hus og bor et sted med gode oppvekstforhold.

De løsningene jeg ser er enten å skifte jobb eller å jobbe redusert. Å skifte jobb er vanskelig å få til. Å jobbe litt redusert kan gå, men arbeidsgiver er nok ikke særlig fornøyd hvis jeg kommer med det nå når timeplanen er lagt. Grunnen til at jeg ikke har bedt om det før er en del spørsmål knyttet til økonomi. Skal vi kjøpe bil nr. to? Da er det tvilsomt at jeg kan jobbe redusert. Skal vi ha et barn til? Da bør jeg tjene opp mest mulig foreldrepenger. Men jeg lurer på om jeg bare må be om redusert stilling for jeg har det ikke bra slik det er nå. Jeg kan ikke bare leve for feriene.

HI

Skrevet

Her jobber jeg nære, men mannen pendler. Det kunne ikke vært aktuelt at begge pendlet.

Jeg leverer 7.45 og henter ca 15. Jobber kveld og helg ved siden av, et lærer.

Skrevet

Opatium: Du sier at det ikke kunne vært aktuelt at begge pendlet. Hva hadde du gjort om du ikke fikk relevant jobb i nærheten? Hadde du for eksempel søkt deltidsjobb i butikk?

Jeg fikk endelig fast jobb i mitt yrke for litt under et år siden. Tenkte at jeg måtte gi det en sjanse.

HI

Skrevet

Jeg synes det er helt merkelig at folk tror at det bare er å finne seg en jobb litt nærmere. Har dere sjekka dagens arbeidsmarked? Mange profesjoner er det helt sprengt på.

Anonymous poster hash: c2323...8ec

Det er lærermangel mange steder i landet i tilfelle du ikke visste det....

Skrevet

Nå når vi har en i barnehage og en i SFO har vi fordelt det slik at far følger og henter eldste på vei til bussen. Jeg følger og henter yngste. For oss blir det den beste løsningen. Far har ca. en time reisevei. Så han har også arbeid med seg hjem. For meg er det ingen relevante jobber, altså faste lærerstillinger, i nærheten. Ikke aktuelt for far å skifte jobb heller. Å flytte mener jeg vil være mer uheldig for barna enn lange dager. Eldste har slitt en del sosialt, men nå fungerer det fint, så jeg vil ikke rive han opp fra det. Dessuten har vi et relativt rimelig hus og bor et sted med gode oppvekstforhold.

De løsningene jeg ser er enten å skifte jobb eller å jobbe redusert. Å skifte jobb er vanskelig å få til. Å jobbe litt redusert kan gå, men arbeidsgiver er nok ikke særlig fornøyd hvis jeg kommer med det nå når timeplanen er lagt. Grunnen til at jeg ikke har bedt om det før er en del spørsmål knyttet til økonomi. Skal vi kjøpe bil nr. to? Da er det tvilsomt at jeg kan jobbe redusert. Skal vi ha et barn til? Da bør jeg tjene opp mest mulig foreldrepenger. Men jeg lurer på om jeg bare må be om redusert stilling for jeg har det ikke bra slik det er nå. Jeg kan ikke bare leve for feriene.

HI

Er det ingen skoler som utlyser i samme kommune nærmere der du bor? Jeg er ansatt fast som lærer i kommunen her jeg bor, kan dermed søke meg over til andre skoler innenfor samme kommune.. Men mulig det ikke er sånn alle steder i landet.

Kan et alternativ være å søke permisjon fra skolen du er på nå, for så å ta årsvikaruat (som fort kan bli fast) på en skole nærmere?

Skrevet

For meg var det uaktuelt at de skulle ha så lange dager når de var så små. Jeg har vært lærer tidligere, men byttet yrke. Jeg orket rett og slett ikke de lange arbeidsukene og det veide ikke opp med lange ferier....

Både mannen og jeg har fleksible jobber og relativt kort reiseavstand til jobb (ca 20 min begge to). Vi kan komme senere om morgenen, jobbe lenger ved behov, ha hjemmekontor noen dager når det er nødvendig osv - heldigvis. Vi pleier å gjøre set slik at en leverer og en henter. Den som ikke leverer, får gå på jobb tidlig. Vi går fra jobb omtrent samtidig; den ene henter, den andre lager middag. Mannen har 1-2 dager i måneden han jobber ekstra lange dager/netter. Jeg har gjerne et par reisedager hvor jeg enten drar ekstremt tidlig eller kommer veldig seint hjem.

Anonymous poster hash: ad852...4dd
Skrevet

De løsningene jeg ser er enten å skifte jobb eller å jobbe redusert. Å skifte jobb er vanskelig å få til. Å jobbe litt redusert kan gå, men arbeidsgiver er nok ikke særlig fornøyd hvis jeg kommer med det nå når timeplanen er lagt. Grunnen til at jeg ikke har bedt om det før er en del spørsmål knyttet til økonomi. Skal vi kjøpe bil nr. to? Da er det tvilsomt at jeg kan jobbe redusert. Skal vi ha et barn til? Da bør jeg tjene opp mest mulig foreldrepenger. Men jeg lurer på om jeg bare må be om redusert stilling for jeg har det ikke bra slik det er nå. Jeg kan ikke bare leve for feriene.

HI

"skal vi ha et barn til?" Beklager, men jeg fikk helt vondt inni meg av at du i det hele tatt stiller dette spørsmålet når du/dere er så fastlåst som dere allerede er. At EN forelder har lang vei kan gå fint, men når begge to har lang vei og ingen av dere vil/kan(?) få jobb nærmere synes jeg det er ganske skremmende at enda et barn i det hele tatt vurderes. Først må dere gjøre noe med dette problemet, altså enten at minst en av dere får kortere reisevei, eller at dere flytter. Deretter kan dere vurdere flere barn. Nå har dere bare ett skolebarn, så jeg antar at ettermiddagene er ganske rolige, men prøv å se for deg en del år fram i tid med tre barn som alle skal på ulike aktiviteter etter skoletid, gjerne en del som begynner kl 17, kanskje til og med to stykker på ulike aktiviteter til samme tid, men ulike steder? En tid hvor nesten alle ettermiddager blir slukt opp av at mine et barn må kjøres hit og dit. Hvordan i alle dager skal dere få den kabalen til å gå opp med så lang reisevei?

Jeg mener ikke å være slem med å skrive dette, men du må faktisk våkne opp og tenke litt framover. Hva vil være det beste på sikt? Hva vil dere klare å få til? Hvilke alternative løsninger har dere eventuelt? Kan dere for eksempel få en 16-17-åring til å være fast hos dere 1-2 timer noen ettermiddager i uken for å avlaste litt med middager og følge til aktiviteter mot en passelig betaling? Familiemedlemmer? Søke etter reservebesteforeldre (det er en del pensjonister som ønsker seg "barnebarn" fordi de ikke har selv)? Det å jobbe 100% som lærer er slitsomt og hektisk i perioder, jeg gjør det selv, men jeg har i det minste bare 15 min reisevei og en mann som bare har 20-30 min reisevei og fleksitid. Da går det litt greiere, men vi også må finne løsninger på travle ettermiddager med fire barn som skal på ulike aktiviteter på ettermiddager og det hadde aldri i verden gått med de tidsrammene du skisserer opp.

Anonymous poster hash: 06cb7...3dd

Skrevet

Siste anonym: Det er nettopp det jeg tenker også. Det går ikke an å ha tre barn i den situasjonen vi har nå. Min mann mener at det går, jeg mener ikke det. Det går i hvert fall ikke for meg. Men kunne jeg jobbet en god del mindre hadde jeg hatt lyst på et barn til.

HI

Skrevet

Opatium: Du sier at det ikke kunne vært aktuelt at begge pendlet. Hva hadde du gjort om du ikke fikk relevant jobb i nærheten? Hadde du for eksempel søkt deltidsjobb i butikk?

Jeg fikk endelig fast jobb i mitt yrke for litt under et år siden. Tenkte at jeg måtte gi det en sjanse.

HI

Vi flyttet fra mannens hjemsted (der jeg måtte pendle og han hadde kort vei), til mitt hjemsted der jeg har kort vei og han må pendle. Vi syns det var en bedre løsning, da det er jeg som lager middag og har mest ansvar ifht unger.

Jeg hadde vel derfor flyttet på meg dersom begge måtte pendle, eller skaffet meg en annen jobb.

Skrevet

Her leveres barna kl 7 og hentes kl 16. Kjenner på samvittigheten (og stressnivået) at dette ikke er helt greit. Vi får jo så lite tid sammen i hverdagen.

Her pendler både mannen og jeg, og vi har minimum 1 time hver vei. Jeg jobber redusert for å få det til å gå opp, men det merkes liksom bare på økonomien... Jeg har for øvrig vært på jakt etter en annen jobb i 2 år, men det er ikke så lett for tiden.

Anonymous poster hash: 46bcf...b29

Skrevet

Har aldri opplevd å få tak i en lærer etter kl 14-15. De går vel hjem da, og tar rettebunken i helga?

Anonymous poster hash: cfa06...1dd

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og her er det der nærmest "normal" tid i barnehagen!  

Anonymous poster hash: 28d3d...942
Skrevet

For meg var det uaktuelt at de skulle ha så lange dager når de var så små. Jeg har vært lærer tidligere, men byttet yrke. Jeg orket rett og slett ikke de lange arbeidsukene og det veide ikke opp med lange ferier....

Både mannen og jeg har fleksible jobber og relativt kort reiseavstand til jobb (ca 20 min begge to). Vi kan komme senere om morgenen, jobbe lenger ved behov, ha hjemmekontor noen dager når det er nødvendig osv - heldigvis. Vi pleier å gjøre set slik at en leverer og en henter. Den som ikke leverer, får gå på jobb tidlig. Vi går fra jobb omtrent samtidig; den ene henter, den andre lager middag. Mannen har 1-2 dager i måneden han jobber ekstra lange dager/netter. Jeg har gjerne et par reisedager hvor jeg enten drar ekstremt tidlig eller kommer veldig seint hjem.

Hva jobber du med nå? Ikke helt uaktuelt å bytte for meg heller, vet bare ikke helt hva jeg skulle byttet til.

HI

Skrevet

Hva jobber du med nå? Ikke helt uaktuelt å bytte for meg heller, vet bare ikke helt hva jeg skulle byttet til.

HI

Nå jobber jeg i en statlig etat. Mest kontorjobb, men noe undervisning ute hos "kunder". Arbeidstid fra 08-15:30 med kjernetid fra 09 til 14:30. jeg styrer stort sett min egen hverdag og kan benytte fleksitiden helt fritt. Utover det kan jeg også jobbe relativt fleksibelt og opparbeide meg fleksitid og avspasere når det passer.

Fordi jeg kan opparbeide meg fleksitid og reisetid, har jeg også muligheten til å ta ut en del ekstra ferie. Jeg har hatt både vinterferie, påskeferie og 5 ukers sommerferie så langt i år:)

Skrevet

Er lærer i full jobb. Leverer 07:45, er på jobb 08:10. Henter tidlig 2 dager i uka (14:30) og seint 3 dager i uka (15:45). Jobber resten på kvelden etter de er lagt. De legger seg også tidlig (før 7), så har jo mye kveld igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...