Gå til innhold

Dere som har erfaring med bekkenplager i svangerskapet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 16 uker på vei, og har ikke i tidligere svangerskap vært veldig plaget med bekkenet, og ikke så langt i dette heller. Men nå har jeg vært på fjelltur (har ikke trent veldig mye siste månedene) og da jeg kom ned og fikk satt meg, stivnet bekkenet helt og det ble skikkelig vondt å bevege seg.

Jeg regner med det går bedre snart, men ble litt usikker på om dette betyr at jeg bør være forsiktig med å gå på fjelltur, eller om jeg på en måte kan trene meg opp og bli vant til slike turer, at bekkenet blir bedre med flere turer. Hva er deres erfaringer?

Anonymous poster hash: 824e9...f5e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bekkenet blir IKKE bedre av at du presser deg! Ta signalene på alvor. Spesielt gange kan provosere frem smerter, og bevegelser hvor du får vekten på én fot, f.eks utfall. Også roterende bevegelser som ved gulvvask er det mange som blir verre av.

Søk litt på nettet om rpd og øvelser du kan gjøre for å holde det i sjakk og at du ikke blir skikkelig dårlig.

Ps: Er du ikke bedre i morgen kan det være du har fått en låsning, da bør du gå til fysioterapeut eller kiropraktor og få en sjekk.

Skrevet

Jeg hadde ingen problemer i første svangerskap, og var bortimot invalid i andre. Fikk da beskjed av fysio om å bevege meg, men overlate tungt husarbeid (støvsuging, gulvvask og lignende) til mannen, og lytte til kroppen. Ikke gjør noe som er vondt. Fikk også noen treningsøvelser for å styrke muskulaturen rundt bekkenet/opprettholde sirkulasjon - men hun var veldig klar på at det egentlig ikke var stort annet å gjøre enn å roe ned. Behandling og trening var for å forebygge forverring og løse opp låsninger som oppstod.

Forskjellen for min del var betydelig dårligere grunntrening før svangerskap nr 2. Jeg hadde ikke førerkort da jeg gikk med eldste 😛

Jeg ville tatt lettere turer og lyttet til bekkenet. Du kan jo fortsatt gå, men kanskje på jevnere/mykere underlag og/eller med mindre oppakning?

Skrevet

For meg så hjalp det å gå til osteopat :)

Anonymous poster hash: ba145...a9b

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg trenger nok ikke behandling, ikke enda i alle fall, men jeg ble litt satt ut av smertene som kom etter turen. Hvis utfall forverrer tilstanden, er det ikke rart at fjellturen hadde den virkningen, for å gå nedover bratte skråninger kan minne godt om utfall innimellom. 

Da satser jeg på når bekkenet har bedret seg å gå turer uten så mange langvarige bakker, og justere etter hvordan det føles i bekkenet. I tillegg skal jeg skal søke opp øvelser for bekkenet og PRØVE å gjennomføre. Hender jeg har litt trøbbel med å følge opp slike ting. 

Tusen takk igjen for nyttig info!

HI

Anonymous poster hash: 824e9...f5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...