Gå til innhold

En hendelse jeg har lurt litt på (sextvang?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lys av alt som er skjedd med voldtekter og menns syn på kvinner har jeg lurt litt på hva som egentlig skjedde mellom meg og en tidligere kamerat da vi var 16 og 17 år.

Jeg hadde flere venner på besøk den kvelden (var alene hjemme for mamma jobbet nattvakt) etterhvert dro de fleste hjem. Han overnattet fordi han bodde for langt unna til å gå hjem.

Ihvertfall han skulle sove på en madtass på gulvet på rommet mitt. Når vi la oss maset han så til de grader om å ligge i min seng med meg. Og jeg mener type sånn mas som en 3 åring kan drive med. Maste og maste og maste til det var høl i hodet mitt. Tilslutt ha jeg meg og da ja. (Jeg hadde en 120 cm seng på den tiden.) Da han kom opp i senga maste han om å få ligge med meg, maste og maste..jeg tror han holdt på i minst 2 timer med å mase. Tilslutt så da jeg ja bare for å bli kvitt maset og vi lå sammen. Jeg angrer den dag i dag på at jeg ga meg. Jeg føler meg ikke voldtatt men jeg føler allikevel at det han gjorde var ugreit...var det ikke det da? Eller var det jeg som også var dum... uff jeg hater meg selv for det ligget der.... 😢 hva tenker dere? Jeg har aldri turt å si noe til venninner fordi jeg er redd for at de skal dømme meg og ikke tro på meg....

Anonymous poster hash: aa80c...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var ugreit og ikke ok. Men det blir noe annet enn voldtekt. Han truet deg ikke eller var voldelig?

Det er nok ikke så lett når man er 16 år, og vite hvordan man skal sette grenser. Er nok mange som har opplevd det samme, og hatt sex etter press. Det er overhodet ikke greit, og viktig å belyse problematikken. Lære ungdommene våre at det ikke er greit å presse, og hvordan de kan sette grenser.

Anonymous poster hash: 95109...cf7

Skrevet

Takk for fint svar nei...følte det aldri som voldtekt jeg bare alltid tenkt tilbake på det med en slags bismak. Du hjalp meg til å sette ord på det. Spesielt dette med å sette grenser.

Skrevet

Jeg blir i hvertfall sikrere og sikrere på at jeg skal oppdra datteren min til å ikke være så opptatt av å bli likt.

Tenk om alle vi jenter/damer istedet for å bli lammet av frykt eller redd for komfrontasjon, ga dem et realt ballespark og skrek "HVA I HELVETE ER DET DU HOLDER PÅ MED?" når noen uinvitert begynte å fikle med oss.

Alle jenter burde ha kampsport hver eneste gymtime gjennom hele ungdomsskolen. Det skal ikke være trygt og lettvint å angripe damer. Om 10 år skal det være høyrisiko, hvor de ubrukelige mennene er usikre på hvorvidt de slipper unna tafsing/klåing/avkledning av bevisstløse damer med livet i behold.

Skrevet

Ja gjett om jeg og skal lære datteren min det! Og jeg har heldigvis verdens beste mannsfigur med meg på laget til å hjelpe meg med det😊

Skrevet

Jeg kommer til å oppfordre min datter til å begynne med kampsport så snart hun er gamel nok. Ingen tafser på min datter uten at de får seg en real ballerivning og en kraftig blåveis, håper hun knekker nesen hans I samme slengen😉

Heldigvis er min mann en real type som mener at alle kvinner skal få gå I fred og at et NEI ER ET NEI. Her må menn på banen å fortelle sine brødre,sønner,kompiser osv at det faktisk ikke er grei og utnytte kvinner og unge jenter på denne måten.

Jeg er drittlei av at vi kvinner skal bli utsatt for masse dritt bare for at vi ikke gidder å gå I heldekende sekk. Jeg VILGÅ I det jeg vil og jeg vil drikke alkohol å nei jeg har ikke lyst til å bli voldtatt.

Skrevet

Det var ikke voldtekt, men ikke grei oppførsel av gutten heller.

Amen til det Ylva.. sier, om tidlig opplæring i å stå opp for seg selv og egne grenser, dette gjelder begge kjønn. Det virker som særlig gutter trenger opplæring i å respektere andres grenser og kropp.

Det virker som vi har en lang vei å gå, det er langt på vei akseptert for menn å være mer pågående seksuelt.

Tror det har noe med å gjøre med at det ble "frislipp" av seksualitet etter den seksuelle revolusjonen på 60-70-tallet.

Kombinert med at gamle kjønnsroller fortsatt lever iblant oss gjorde det mange kvinner og barn utsatt for overgrep.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det var ikke voldtekt, men ikke grei oppførsel av gutten heller.

Amen til det Ylva.. sier, om tidlig opplæring i å stå opp for seg selv og egne grenser, dette gjelder begge kjønn. Det virker som særlig gutter trenger opplæring i å respektere andres grenser og kropp.

Det virker som vi har en lang vei å gå, det er langt på vei akseptert for menn å være mer pågående seksuelt.

Tror det har noe med å gjøre med at det ble "frislipp" av seksualitet etter den seksuelle revolusjonen på 60-70-tallet.

Kombinert med at gamle kjønnsroller fortsatt lever iblant oss gjorde det mange kvinner og barn utsatt for overgrep.

Overgrepene var der lenge før "frislippet". De var bare enda mer skjult, fordi tøyte-stempelet var mer stigmatiserende.

Det såkalte "frislippet" gjorde at idealet/normalen var frivillig og nytende sex - i stedet for det tidligere idealet med "lukk øynene og tenk på fedrelandet". Dermed førte det også med seg en bevissthet omkring voldtekt innen ekteskap.

Hvis man har en holdning om at sex ikke trenger å være godt eller ønsket, for det er bare en ekteskapelig plikt likevel, da åpner man for tvang og voldtekter innen ekteskap og innen forhold. Når man flytter fokus og forlanger at hvert eneste samleie skal samtykkes til, av begge parter, da flytter også definisjonene seg. Da kan ikke kjæresten forvente sex bare fordi de er kjærester, eller en dansepartner forvente sex bare fordi han har kjøpt drinker til henne.

Skrevet

Overgrepene var der lenge før "frislippet". De var bare enda mer skjult, fordi tøyte-stempelet var mer stigmatiserende.

Det såkalte "frislippet" gjorde at idealet/normalen var frivillig og nytende sex - i stedet for det tidligere idealet med "lukk øynene og tenk på fedrelandet". Dermed førte det også med seg en bevissthet omkring voldtekt innen ekteskap.

Hvis man har en holdning om at sex ikke trenger å være godt eller ønsket, for det er bare en ekteskapelig plikt likevel, da åpner man for tvang og voldtekter innen ekteskap og innen forhold. Når man flytter fokus og forlanger at hvert eneste samleie skal samtykkes til, av begge parter, da flytter også definisjonene seg. Da kan ikke kjæresten forvente sex bare fordi de er kjærester, eller en dansepartner forvente sex bare fordi han har kjøpt drinker til henne.

Skjønner hvor du vil.

Men tror du ikke enkelte menn (mis)brukte idealet om fri og nytende sex for å få seg noe. ?

At hvis man ikke var med på notene, var man prippen og umoderne?

Selv om man egentlig ikke hadde lyst...

Gjest Antarctica
Skrevet

Skjønner hvor du vil.

Men tror du ikke enkelte menn (mis)brukte idealet om fri og nytende sex for å få seg noe. ?

At hvis man ikke var med på notene, var man prippen og umoderne?

Selv om man egentlig ikke hadde lyst...

Nei, motsatt. Kvinner fikk endelig muligheten til å si nei. Parolen var "Kvinner eier selv sin kropp".

Skrevet

Nei, motsatt. Kvinner fikk endelig muligheten til å si nei. Parolen var "Kvinner eier selv sin kropp".

I prinsippet ja. Men tviler på at alt var like rosenrødt i praksis. Alle ideologier kan misbrukes, også hippigenerasjonens budskap om fri kjærlighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...