Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #1 Skrevet 9. august 2016 Vet du hvor lenge du har hatt d omtrent? Hvordan følges d opp? Anonymous poster hash: 9b000...fa0
Ylva og Mathilde Skrevet 9. august 2016 #2 Skrevet 9. august 2016 Har vært smittet ja, tar bare vanlige celleprøver. Usikker på om jeg har noen av de karsinogene variantene.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #3 Skrevet 9. august 2016 ja har du sjekket om du fortsatt har viruset? Følger de med på om d vedvarer? Siden d forsvinner (i de fleste tilfeller) av seg selv? Anonymous poster hash: 9b000...fa0
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #4 Skrevet 9. august 2016 Det forsvinner aldri helt, men ligger latent. Det vil si at det kan blusse opp igjen ved spesielle anledninger, slik som graviditet etc... Anonymous poster hash: 3c71f...c14
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #5 Skrevet 9. august 2016 Jeg har hpv 18. Fikk det påvist i april i fjor ved celleprøvesjekk etter fødsel (fikk vite det i august). Tok ny celleprøve i august for å sjekke, første gav vel ikke sikkert svar. Etter den ble jeg sendt på sykehuset for oppfølging. Første sjekk var kun en titt pluss skrapeprøve (tror jeg) i november. Ny oppfølging etter tre mnd fikk jeg beskjed om der og da. Det ble til april og da så de forandringer med det blotte øye når legen vaska. Tok da biopsi. Den var visst tålelig ok, men jeg skal inn på ny sjekk til uka. Prata med legen i sommer, og det er visst ikke mer alvorlig enn at jeg bare kunne gå henn og bli gravid Mener legen sa noe om at jeg har måttet hatt det i minst 10 år, aner ikke hvordan jeg har fått det. Anonymous poster hash: 32e2f...bd3
Ylva og Mathilde Skrevet 9. august 2016 #6 Skrevet 9. august 2016 ja har du sjekket om du fortsatt har viruset? Følger de med på om d vedvarer? Siden d forsvinner (i de fleste tilfeller) av seg selv? Anonymous poster hash: 9b000...fa0 Nei, dvs jeg vet ikke hva fastlege eller gynekologer har gjort, men det har sett bra ut. Lurer på om ikke jeg fikk ett lite oppbluss under forrige svangerskap, men kan også ha vært mollusker.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #7 Skrevet 9. august 2016 Fikk nylig påvist hpv16. Det er hpv16 og 18 som kan føre til kreft. Jeg gikk til legen fordi jeg har symptomer,uregelmessig mens plutselig, smerter under samleie.har hatt samme partner i 5 år,fødte i april i fjor. Rart hvordan det kom nå. De fleste lever fint med dette, tar kontroll celleprøver. Skal 10 år fra påvist ca til det blir kreft. Obs! I en færreste tilfeller blir det noe altså! Opp til 70% av kvinner blir smittet med hpv i løpet av livet. Ikke alle med den "farlige" typen da, er jo et drøss av varianter. Men jeg som har symptomer på kreft må vente å se etter spesialist timen om det er noe mer der. Anonymous poster hash: 52f9d...815
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #8 Skrevet 9. august 2016 Ja, fikk det påvist i fjor. Ikke av den farligste typen. Skal på årlig kontroll. Anonymous poster hash: b1ee8...17f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #9 Skrevet 9. august 2016 Må ha hatt det leenge. Anonymous poster hash: b1ee8...17f
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #10 Skrevet 9. august 2016 Hvordan vite om man har 16 eller 18?? jeg har hpv, vet ikke mer. Ikke celleforandringer Anonymous poster hash: 0db7a...3c3
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #11 Skrevet 9. august 2016 Jeg har hpv 18. Fikk det påvist i april i fjor ved celleprøvesjekk etter fødsel (fikk vite det i august). Tok ny celleprøve i august for å sjekke, første gav vel ikke sikkert svar. Etter den ble jeg sendt på sykehuset for oppfølging. Første sjekk var kun en titt pluss skrapeprøve (tror jeg) i november. Ny oppfølging etter tre mnd fikk jeg beskjed om der og da. Det ble til april og da så de forandringer med det blotte øye når legen vaska. Tok da biopsi. Den var visst tålelig ok, men jeg skal inn på ny sjekk til uka. Prata med legen i sommer, og det er visst ikke mer alvorlig enn at jeg bare kunne gå henn og bli gravid Mener legen sa noe om at jeg har måttet hatt det i minst 10 år, aner ikke hvordan jeg har fått det. Anonymous poster hash: 32e2f...bd3 Hvordan kan du ha hatt det i 10 år uten at det ble oppdaget på celleprøvene man tar hvert 3. år?! Anonymous poster hash: 681e1...13a
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #12 Skrevet 9. august 2016 HPV kan forårsake celleforandringer. Men trenger ikke gjøre d. HPV test tas dersom de finner celleforandringer. Ikke uten. Anonymous poster hash: 9b000...fa0
Gemini77 Skrevet 9. august 2016 #13 Skrevet 9. august 2016 Det forsvinner aldri helt, men ligger latent. Det vil si at det kan blusse opp igjen ved spesielle anledninger, slik som graviditet etc... Anonymous poster hash: 3c71f...c14 Nei nei nei.. Ikke bland med herpes. HPV er et vortevirus og dette har man IKKE resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #14 Skrevet 9. august 2016 Hvordan kan du ha hatt det i 10 år uten at det ble oppdaget på celleprøvene man tar hvert 3. år?! Anonymous poster hash: 681e1...13a Godt spørsmål?! Fordi jeg ikke har tatt celleprøve tidligere vel... Mulig jeg missforsto legen da han sa jeg hadde hatt det lenge, han prata noe halvgebrokent norsk. Men det jeg fikk med meg var at det ikke nødvendigvis smitta via sexuell omgang. På oppfølgingstimen jeg har til uka skal jeg spørre mer om hvorfor de egentlig tar meg inn såpass hyppig som de gjør. Ny lege denne gang, kanskje han forklarer annerledes? Anonymous poster hash: 32e2f...bd3
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #15 Skrevet 9. august 2016 Hvordan vite om man har 16 eller 18?? jeg har hpv, vet ikke mer. Ikke celleforandringer Anonymous poster hash: 0db7a...3c3 Hos meg sto det i svarbrevet som fastlegen sendte etter andre celleprøvetaking. Jeg er hunå som har hpv18 og skal på sjekk til uka. Anonymous poster hash: 32e2f...bd3
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #16 Skrevet 9. august 2016 Nei nei nei.. Ikke bland med herpes. HPV er et vortevirus og dette har man IKKE resten av livet. Jo, det har man. Jeg spurte legen: "Vil jeg alltid få svar om hpv18 eller celleprøve?" "Ja" svarte han. Men det trengte ikke være celleforandringer fordi. Anonymous poster hash: 32e2f...bd3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #17 Skrevet 10. august 2016 Har hpv 18. Konisert pga cin 3 celleforandringer. Anonymous poster hash: b6f9a...fe4
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #18 Skrevet 10. august 2016 Jeg har (hatt) den typen som gir kjønnsvorter. De har kommet tilbake med ujevne mellomrom over 12 år, men nå er det 4 år siden sist, så kanskje jeg er kvitt dem. Ingen ekstra oppfølging pga det. Legen min sa at den typen også gir økt risiko for celleforandringer, men at den vanlige celleprøven hvert 3. år likevel var nok. Men ut fra det jeg leser så stemmer jo ikke det i det hele tatt. Anonymous poster hash: 0adc3...296
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #19 Skrevet 10. august 2016 Jeg har vært uten i 10 år nå. Da mente legen jeg var friskmeldt Anonymous poster hash: 30948...f78
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #20 Skrevet 10. august 2016 Hos meg sto det i svarbrevet som fastlegen sendte etter andre celleprøvetaking. Jeg er hunå som har hpv18 og skal på sjekk til uka. Anonymous poster hash: 32e2f...bd3 Hm ok. Jeg har viruset. Har aldri fått vite hvilken type. God bedring til deg Anonymous poster hash: 0db7a...3c3
Gemini77 Skrevet 10. august 2016 #21 Skrevet 10. august 2016 Jo, det har man. Jeg spurte legen: "Vil jeg alltid få svar om hpv18 eller celleprøve?" "Ja" svarte han. Men det trengte ikke være celleforandringer fordi. Anonymous poster hash: 32e2f...bd3 Legen din vet ikke hva han/hun prater om. Jeg er molekylærgenetiker og har jobbet med HPV i over 12 år og har publikasjoner innen feltet. Så jeg vet hva jeg prater om. Legene aner ingenting om disse tingene og det er skremmende.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #22 Skrevet 10. august 2016 Men du gemeni77... Hva betyr det da egentlig at man fortsatt kan påvise viruset 15 år etter at man har fått det? Anonymous poster hash: 3c71f...c14
Ylva og Mathilde Skrevet 10. august 2016 #23 Skrevet 10. august 2016 Men du gemeni77... Hva betyr det da egentlig at man fortsatt kan påvise viruset 15 år etter at man har fått det? Anonymous poster hash: 3c71f...c14 Ja, og hvordan kan jeg få nye utbrudd 18 år etter at jeg ble smittet første gang? (Uten ny smitte)
Gemini77 Skrevet 10. august 2016 #24 Skrevet 10. august 2016 Hvis dere fortsatt har viruset i kroppen så har dere en persisterende infeksjon. Hvis ikke viruset er klarert av vårt eget immunforsvar (som oftest innen 1år) så er det en såkalt persisterende infeksjon og det er gjerne disse kvinnene som får problemer med celleforandringer da viruset ikke blir borte. De aller fleste kvitter seg med det på et eller annet tidspunkt og særlig etter behandling av celleforandringene da viruset er lokalt. Ylva, du har tydeligvis lavrisikotype som forårsaker kjønnsvorter siden du sier du har utbrudd regelmessig. Det kan tenkes at du har kvittet deg med det i løpet av denne tidene men blitt smittet igjen av partneren din da dere kan smitte hverandre. Men igjen, sjeldent å ha det så lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå