Gå til innhold

Migrene med aura?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 10 år som har barnemigrene. Hun har hatt det i flere år, men har heldigvis ikke hatt mer enn 5-6 skikkelige anfall i året. Men hun har hodeverk ca 6-7 ganger i mnd.

I går fikk hun vondt i hodet når vi var på tur, og jeg hadde selvfølgelig glemt tabelettene. Hun sa hun hadde vondt/rar føkelse nedover nesen/bihulene. Vi fikk satt oss ned og da ble hun hysterisk og sa at tennene hennes var så rare, det kjentes ut som de dirret sa hun. Så fikk hun skikkelig anfall.

Vi fikk tak i drosje og kom oss hjem. Der fikk hun full dose med paracet og ibux. Hadde et nytt anfall før medisinen virket (men da hadde hun ikke vondt/ekkel følelse i nesen og tennene).

Kan det ha vært migrene med aura? Det har hun aldri hatt før. Jeg er så redd for at det skal utvikle seg til "voksen"-migrene...

Anonymous poster hash: 70ecf...764

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ibux osv tar ikke migrene...

Ville tatt en tur til legen 😊

Anonymous poster hash: 0a7a4...8a9

Skrevet

Takk for svar, men vi har vært hos barnelege mange ganger og når han sier at paracet og ibux virker på barnemigrene, og når vi ser selv at det virker så tror jeg legen har rett.

Forskjellen på barnemigrene og voksenmigrene er at de med barnemigrene har anfall i "bare" ca 20 min før de kaster opp eller sovner, og at paracet og ibux ofte virker på barnemigrene og ikke voksenmigrene.

Jeg har bare ikke opplevd at hun får vondt/ekkel følelse noen annen plass når hun har migrene. Vet at ca 50% vokser av seg migrene når de kommer i puperteten og de andre 50% går over til voksenmigrene. Derfor jeg er redd for at migrenen holder på å utvikle seg til å bli voksenmigrene.

Det er helt forferdelig å se at barnet ditt har så vondt, og så kan du ikke gjøre noe for at de skal få det bedre...

Hi

Anonymous poster hash: 70ecf...764

Skrevet

Ibux osv tar ikke migrene...

Ville tatt en tur til legen

Joda, Ibux kan fint ta migrene, men ikke nødvendivis hos alle.

Skrevet

Det kan være aura ja, men det det også være smertene som får det til å kjennes slik ut.

Min aura utarter seg litt forskjellig. Noen ganger talevansker, sikksakksyn og lammelser. Men det er på det verste. Det kan sikkert vært flere ting som rammes. Jeg har ikke vondt før etter auraen da.

Anonymous poster hash: 35b03...726

Skrevet

Jeg hadde barnemigrene som ble borte i puberteten, men den kom tilbake etter n't graviditeten...

Jeg fikk voksenmigrene med aura..

Håper ikke datteren din får dette!

Hva jeg føler hjelpte/hjelper meg ( men dette vet du nok fra før) er:

- regelmessig trening i friluft

- regelmessige måltider

- nok vann

- nok søvn

- redusere stress

Utover dette håper jeg barnet ditt vokser dette av seg. Stakkars jenta di!

Skrevet

For meg så utarter auraen seg annerledes enn det du beskriver, ved aura kan jeg oppleve tåkesyn, lysømfintlighet, kvalme og andre "diffuse" plager.

Det du beskriver av symptomer kan jeg derimot oppleve ved vanlig migrene, de sterkeste anfallene kan føre til smerter i tennene, lammelse/nummenhet i ansiktet osv. Så det kan absolutt komme av migrenen, men ville tatt en prat med legen. Har anfallene hennes økt i styrke eller endret karakter kan det være at medisintypen bør endres for bedre effekt.

Jeg fikk migrene først som ungdom, men har fått verre anfall etterhvert som jeg har blitt eldre. Har gått fra paracet/ibux, cataflam, naproksen til diverse migrenemedisiner og forebyggende. Har landet på migrenemedisin i sprøyteform og bruker kun det nå.

Får datteren din ordentlig hjelp og oppfølging så kan hun kanskje slippe forverringer, tror jeg ville bedt om henvisning til nevrolog. Det er nevrologene som er spesialistene på migrene og de har som regel veldig mye erfaring rundt dette.

Anonymous poster hash: b2489...2ff

Skrevet

For meg er auraen mer et fargespill og at noen lukter blir veldig rare. Sønnen min på 9 år har barnemigrene, og han får også mye samme type aura som meg, men bare av og til. Det finnes dog flere ulike måter å ha aura på, så det kan godt være at dette var aura.

Ellers synes jeg det er pussig at man får så ulike tilbakemeldinger fra leger. Vår lege har skrevet ut migrenemedisin til vår gutt (en nesespray) nettopp fordi Ibux/Paracet overhode ikke hjelper når det er skikkelig migreneanfall. Det var også lenger enn bare 20 minutter for vår gutt. Uten medisin kan det vare i 1-2 timer med mye smerter og oppkast, med medisin noe kortere og med langt mindre smerter og uten oppkast. I tillegg er han helt utslått resten av dagen og har som regel vanlig hodepine etterpå.

Anonymous poster hash: 15340...d11
Skrevet

Jeg har medfødt migrene og har hatt med aura hele livet. Jeg har aldri hatt smerter under aura, men det er skikkelig ubehagelig fordi synsfeltet blir utrolig lite fordi det er "snø" på øynene (a la snø på tv-skjermen).

Jeg tror kanskje du skal ta en prat til med legen. Datteren har dessverre arvet migrenen (hun er litt yngre enn din) og legen stolte på at jeg hadde tatt en rett vurdering. Vi har fått imigran nesespray og den funker som bare det så lenge den blir tatt i tide.

Du skal passe på følgende (som gjør at anfall/behov for medisin blir minst mulig):

- Mat hver 3. time

-Masse drikke

-Solbriller og ev caps når det er lyst

-Jevn døgnrytme

+ at du bør sjekke ut hvilke matvarer hun reagerer på. Sjokolade er ofte en "synder"

Anonymous poster hash: 77d29...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...