Gå til innhold

Når kan man vite om barnet er svaksynt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 5 uker gammel og gir ikke øyekontakt. Eller, det har vært 2-3 ganger jeg har trodd han har gitt øyekontakt, men det virker som han ser rett forbi meg eller ser på noe i ansiktet mitt. Han reagerer ikke om jeg fører noe foran ansiktet hans, akkurat som om han ikke merker at det er der. Han kikker ikke mye rundt seg heller, han kan ligge og stirre ut i luften som om han ligger og lytter, virker ikke så interessert i å kikke. Han reagerer med å blunke når jeg setter på lyset, da, men synes det er rart han ikke gir øyekontakt eller reagerer når noe blir viftet foran ansiktet hans. Har begynt å tenke på at han kanskje har veldig svakt syn... Eller er det for tidlig å tenke på det allerede ved 5 uker? Synes å huske at førstemann ga mye øyekontakt tidlig, og kikket mye rundt seg...

Anonymous poster hash: 7834d...40b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi ble sjekket allerede på sykehuset pga var prematur ,men ta kontakt med helsestesjon/lege så får du svar

Skrevet

Mi ble sjekket allerede på sykehuset pga var prematur ,men ta kontakt med helsestesjon/lege så får du svar

Han er prematur, kanskje han bare er senere i utviklingen da? Kan ikke huske at de sjekket synet hans på sykehuset... :s Skal ta kontakt med helsestasjonen i morra, må uansett bestille 6-ukerskontroll. Takk for svar!

Hi

Skrevet

Husk at de ser best på 30 cm hold i den alderen. Og at de kan trenge lang tid før de klarer å feste blikket.

Prøv å legge ham ved vinduet og se om øynene søker lyset?

Anonymous poster hash: 3d05d...13f

Skrevet

Husk at de ser best på 30 cm hold i den alderen. Og at de kan trenge lang tid før de klarer å feste blikket.

Prøv å legge ham ved vinduet og se om øynene søker lyset?

Anonymous poster hash: 3d05d...13f

Han reagerer på lys, men søker ikke etter lyset med blikket. Jeg er ganske nære når jeg prøver å få øyekontakt, men han søker ikke øyekontakt når jeg for eksempel ammer. Jeg har også prøvd å ligge lenge ved siden av han og snakke for å prøve å få øyekontakt, uten hell.

Hi

Skrevet

Hvis han er prematur må du vel gjerne korrigere alder i forhold til termin, han skal jo ikke feste blikket før han er kommet til riktig antall uker etter termin (husker ikke hvor mange uker de er når de gjør det).

Ellers vil vel helsesøster ta det opp på kontroll når han bør ha begynt å feste blikket, så da sier du jo bare som sant er at du er bekymret. Helsestasjonen har jo gjerne tilknyttet en lege som kan sjekke sånne ting og henvise videre ved behov.

Skrevet

Hvis han er prematur må du vel gjerne korrigere alder i forhold til termin, han skal jo ikke feste blikket før han er kommet til riktig antall uker etter termin (husker ikke hvor mange uker de er når de gjør det).

Ellers vil vel helsesøster ta det opp på kontroll når han bør ha begynt å feste blikket, så da sier du jo bare som sant er at du er bekymret. Helsestasjonen har jo gjerne tilknyttet en lege som kan sjekke sånne ting og henvise videre ved behov.

Hmm, det med å korrigere alder i forhold til termin har jeg ikke tenkt på. Han skulle vært født forrige uke, så da er han i prinsippet bare 1 uke gammel da? Jeg får ta det opp på 6-ukerskontrollen,

Hi

Skrevet

Hmm, det med å korrigere alder i forhold til termin har jeg ikke tenkt på. Han skulle vært født forrige uke, så da er han i prinsippet bare 1 uke gammel da? Jeg får ta det opp på 6-ukerskontrollen,

Hi

Jeg har ikke prematur selv altså, men tror man skal gjøre det i forhold til utvikling ja. Telle fra termin og ikke fra fødsel.

Din har jo blitt "frarøvet" noen uker i magen og bruker de første ukene av livet på å gjøre det samme som terminfødte gjør i magen de siste ukene før fødsel (vokse og modnes, stort sett). Så hvis han bare er en uke etter termin tror jeg du kan ta det med knusende ro, jeg kan i alle fall ikke huske at noen av mine har gitt noen øyekontakt så tidlig :)

Men snakk med helsesøster uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...