Gå til innhold

Naturlige konsekvenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Alle" sier at man skal gi naturlige konsekvenser når barna ikke hører etter, men jeg synes det er vanskelig finne de.

Hva er en naturlig konsekvens når et barn på 6 konsekvent står opp 2-10 ganger etter at det har lagt seg første gangen?

Anonymous poster hash: eee18...436
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

"Alle" sier at man skal gi naturlige konsekvenser når barna ikke hører etter, men jeg synes det er vanskelig finne de.

Hva er en naturlig konsekvens når et barn på 6 konsekvent står opp 2-10 ganger etter at det har lagt seg første gangen?

Når legger du han da?

Skrevet

Å blii fulgt tilbake i seng uten at noen snakker til deg eller hører på deg, med en gang, hver gang.

Anonymous poster hash: 3ab1f...bb3

Skrevet

Hvis dette er noe som skjer ofte, så prøv å forebygge. Forbered barnet, si hva du forventer. Belønning/skryt når barnet har vært flink.

Ellers enig med at du bare følger barnet tilbake i seng uten å gi noe service. Det skal være kjedelig for barnet å stå opp igjen. Snart merker han at det ikke har noen hensikt.

Anonymous poster hash: e4f0a...edb

Skrevet

Vi går på badet 1930 og han er i seng 2000.

I dag henta jeg faren etter 30 minutter, - det tar ca 5 sekunder fra han er senga til han er ute av den igjen, så da kan dere tenke dere hvor mange ganger jeg fulgte ham tilbake.

Skrevet

vi hadde en sånn periode. Vi sa når van tullet at om kvelden rydder og vasker vi en del, hvis du holder på slik som dette får vi ikke ryddet og vasket, ergo vi må ta det i morgen før du legger deg og har da ikke tid til leke/lese/rydde. Kan det hende at han trenger at dere prater litt før dere går ut, sitter litt med han? 6 år er en følelsesladet alder.

Anonymous poster hash: 814ee...0ee

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi går på badet 1930 og han er i seng 2000.

I dag henta jeg faren etter 30 minutter, - det tar ca 5 sekunder fra han er senga til han er ute av den igjen, så da kan dere tenke dere hvor mange ganger jeg fulgte ham tilbake.

Og når står dere opp?

Skrevet

Vi står opp 0700.

Jeg pleier å sitte litt på sengekanten å prate, før det er nattakos. Jeg har tenkt på om det kan være noe som plager ham, men det virker ikke sånn. 

I kveld skal jeg sitte parat utenfor rommet hans, og føre ham tilbake hver gang han kommer ut. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi står opp 0700.

Jeg pleier å sitte litt på sengekanten å prate, før det er nattakos. Jeg har tenkt på om det kan være noe som plager ham, men det virker ikke sånn.

I kveld skal jeg sitte parat utenfor rommet hans, og føre ham tilbake hver gang han kommer ut.

Trenger han 11 timer søvn? Hvis han ikke er trøtt må dere kanskje begynne i en annen ende.

La han ha en lydbok som står på ved senga? Og si fra at du ikke finner deg i tullet hans, det er lov å bli sur!

Skrevet

I sommer da vi ikke brukte vekkerklokke og han kunne sove så lenge han ville, sov han i ca 11 timer, ja. Han blir grinete hvis det blir mindre, spesielt etter 2-3 dager.

Jeg blir sur, tro meg. Det gikk ikke mye bedre i dag. Jeg satt utenfor døra hans, og etter ei lita stund begynte han. Jeg førte ham tilbake, men han sto opp igjen etter ei lita stund. Og stunda ble kortere og kortere, tilslutt rakk jeg ikke ut av rommet før han kom etter meg. Og det er da jeg skulle ønske jeg hadde en naturlig konsekvens å komme med. "Hvis du står opp én gang til DA *ettellerannet*"

Tilslutt overtok pappaen, og etter at de snakka sammen ei stund så la han seg for å sove, så det er tydelig at det er meg han vil teste i denne situasjonen. Pappaen hadde ikke sagt noe spesielt, annet enn å spørre om hva han ville oppnå med en sånn oppførsel. Fikk ikke noe fornuftig svar, selvsagt, men mulig han tenkte på det likevel.

Gjest Antarctica
Skrevet

"DA blir jeg så forbanna at du får mareritt!"

Gjest Antarctica
Skrevet

Når det er sagt, det blir sannsynligvis ikke bedre av at du henter pappa. Husk at da gir du fra deg styringen på hele situasjonen. Jeg hadde nok eksplodert for mange uker siden og sagt at han hadde å pelle seg tilbake i seng. Uten hvis eller dersom.

Skrevet

Har dere prøvd å gjøre det på en helt annen måte?

Legg deg sammen med han og se om han roer seg fortere da. Det høres ut som han har funnet en skikkelig ugrei måte å få litt ekstra mammatid på. I stede for å bruke masse tid på noe som bare blir negativt, så ville jeg forsøkt saminnsovning. Hos oss funket det i hvertfall.

Da gikk vi fra en time med kamp til 10min innsovning. Jeg fikk lengere kveld etter poden var i søvn og poden roet seg og fikk dekt ekstra behovet for mamma. Vinn, vinn.

Anonymous poster hash: d33ef...aca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...