Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #1 Skrevet 8. august 2016 Hei :-) Barnet vårt har nyoppdaget peanøttallergi og jeg lurer i den forbindelse på hvilke "ukjente" matvarer det er lurt å holde seg unna. Det er såklart de åpenbare varene som peanøtter, peanøttsmør, snickers osv, men har funnet ut at det kan være peanøtter i så mangt. At Sørlandschips er stekt i peanøttolje og at Sandwich-is kan inneholde spor av peanøtter var jeg ikke klar over f.eks. Tips til andre matvarer som inneholder/kan inneholde peanøtter som det ikke er åpenbare? Leser innholdserklæring på det meste nå i tilfelle 😮 Anonymous poster hash: c5863...54e
smurfis Skrevet 8. august 2016 #3 Skrevet 8. august 2016 "Alt" av kjeks og bakevarer kan inneholde spor av nøtter. Noen hamburger/pølsebrød kan inneholde noe som heter Lupinmel. Om man er allergisk mot peanøtter så kan man også reagere på lupin (som også er en belgfrukt). Men du må nesten bare lese på alle innholdsfortegnelser. Min datter er hyperallergiker og må ha epipen, men legen sier at hun kan spise mat som er merket med "spor av" så lenge vi ikke befinner oss langt ute på vidda. Som oftest betyr det at varen er produsert i et miljø hvor også peanøtter brukes (til noe annet). Ellers kan jo brødskjæremaskinen inneholde spor av nøtter, om det blir skjært brød som inneholder nøtter på den.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #4 Skrevet 8. august 2016 Mannen er hyperalrisk for blandt annet nøtter men kan spise ting som det står kan innholde spor av. Betyr at det laget produkter med nøtter i samme byggning i forskjellige rom, det skal stå på pakningen om produktet er laget på samme maskin med produkter som innholdet nøtter for da er sjangsen stor for at det kan ha hvert borti og de vil reagere. Du må rett og slett lese på alle produkter før servering. Husk også på at produkter av og til forandrer på oppskriften og da er det viktig å få med seg om de skulle bruke nøtter i. Anonymous poster hash: a32e6...962
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 Min gutt har også peanøttallergi. Men sørlandschips er ikke noe problem. Tar få hensyn i hverdagen bortsett fra rene peanøtter, snickers M & M og peanøttsmør. Cashewnøtter går helt fint. Også andre nøtter. Det er nok grader av dette også, for noen er det jo alvorlig. Anonymous poster hash: cc6dd...c9e
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #6 Skrevet 8. august 2016 Pesto inneholder vanligvis cashewnøtter Anonymous poster hash: 18abd...018
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #7 Skrevet 8. august 2016 Pesto inneholder vanligvis cashewnøtter Anonymous poster hash: 18abd...018 Men det er jo ikke peanøtter. Anonymous poster hash: cc6dd...c9e
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #8 Skrevet 8. august 2016 Nesten all sjokolade er merket med kan inneholde spor av peanøtter. Er selv veldig allergisk, men reagerer omtrent aldri på slike produkter. Er nok mest for å forsikre seg. Det som er litt skummelt er at det plutselig inneholder spor av, og da vil man reagere selv om man ikke har gjort det før. Enkelte andre nøtter kan være ristet i peanøttolje. Er det varmebehandlet vil reaksjonen ofte være mildere. Jeg reagerer med det samme jeg får det i munnen. Derfor sjeldent jeg får i meg noe. Er jeg usikker, tygger jeg en liten bit. Om det ikke umiddelbart svir på tunga går det bra. Slik reagerer datteren min også. Det blir fort en vane å lese på pakninger. Husk på å gjøre vennenes foreldre oppmerksom på det, og hvis barnet skal i bursdag. Anonymous poster hash: a955a...40d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #9 Skrevet 8. august 2016 Pesto inneholder vanligvis cashewnøtter Anonymous poster hash: 18abd...018 Nei ikke vanligvis. Det må være en noe veldig spessielt oppskrift. Det er pinjekjerner som er i den. Anonymous poster hash: 07985...f30
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #10 Skrevet 8. august 2016 Nei ikke vanligvis. Det må være en noe veldig spessielt oppskrift. Det er pinjekjerner som er i den. Anonymous poster hash: 07985...f30 I billige varianter er det cashew. Anonymous poster hash: 01d57...474
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #11 Skrevet 8. august 2016 Peanøtter er ikke nøtter, men en belgfrukt, akkurat som soya, erter og bønner. Cashewnøtter osv bør gå helt fint. Anonymous poster hash: e5374...274
Optatium Skrevet 8. august 2016 #12 Skrevet 8. august 2016 Man kan ofte reagere på chiafrø dersom man ikke tåler peanøtter. Forøvrig er det stor forskjell på graden av allergi. Jeg har en søster som ikke kan spise noe det er spor av nøtter i uten å ha en epipenn i nærheten, mens en venninne av meg tåler alt slikt fint (bare ikke ren nøtt for å si det sånn).
Mamma_til_2 Skrevet 8. august 2016 #13 Skrevet 8. august 2016 En jeg kjenner har peanøttallergi han tåler spor men kan ikke spise feks jordbær og kanel.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #14 Skrevet 8. august 2016 Tusen takk for svar alle sammen :-) ! Betryggende å høre dette om at "spor av" ikke trenger å være så farlig. Vi har fått epipenn så den er med over alt. Ikke så gammel at han har venner enda, men familie, barnehage og andre aktuelle er informert ja. Heldigvis ikke utslag på noen andre nøtter. Erter og bønner spiser han uten problem. Takk for tips om brødmaskin, hadde ikke tenkt på den. Så langt har vi vært heldig så håper dey fortsetter sånn :-) Tar gjerne i mot flere tips om flere har innspill. Helt fersk i "allergigamet" da ingen andre jeg kjenner har det så er uvant :-p Anonymous poster hash: c5863...54e
Anonym bruker Skrevet 8. august 2016 #15 Skrevet 8. august 2016 En jeg kjenner har peanøttallergi han tåler spor men kan ikke spise feks jordbær og kanel.Er det pga kryssreaksjon? Anonymous poster hash: c5863...54e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #16 Skrevet 9. august 2016 Man skal ikke ha propofol ved anestesi. Ellers blir det vel bare å lese innholdsfortegnelsen til man kommer inn i det. Anonymous poster hash: c90d7...3fb
Mamma_til_2 Skrevet 9. august 2016 #17 Skrevet 9. august 2016 Er det pga kryssreaksjon? Anonymous poster hash: c5863...54e Snakket med han nå han ha nøtteallergi, men spiser ikke peanøtter siden det er sjans for og reagere men ja han har kryssreaksjon til kanel, jordbær er jo en nøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå