Gå til innhold

påvirkning av andre barn i barnehage/diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i barnehage. La oss si at min "thomas" går i barnehagen med "gunnar". Thomas er 2 og Gunnar 3 år. Gunnar er veldig veldig urolig.. Jeg tror han har en uoppdaget diagnose. Mor til Gunnar har også sagt det at hun vurderer å dra på bup for utredning. Er det noen som har opplevd det samme? Og blir barn påvirket av andre barn som denne Gunnar? Jeg føler at Thomas har blitt mye urolig etter han begynte i barnehagen. Veldig sliten på ettermiddagene og bare gråter. Gunnar kommer med en gang vi dukker opp i barnehagen, å da merker jeg at Thomas ikke liker det. Prøver å komme seg unna..men Gunnar er veldig "PÅ". Hva gjør jeg? : S Kan jeg prate med de i barnehagen om det? Skal jo ikke diskutere andres barn, men føler at dette går ut over de andre barna.

Anonymous poster hash: fd03d...0a4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan prate med bhg om det. De kan ikke si noe om Gunnar, men du kan fortelle hvordan du opplever ting, så tar de det til etterretning. Utover det kan jeg si at jeg har hatt fem bhgbarn, og det er helt normalt at de er slitne, sure og grinete på ettermiddagen i perioder.

Anonymous poster hash: fae8b...eab
Skrevet

ja jeg har flere selv, så vet de blir slitne..men denne Gunnar gjør nok dagene mer slitsom. Han er veldig mye! Jeg klarer ikke den ungen. fælt å si det men.. blir ufattelig sliten av han.Han har vært på besøk med mor. Raser gjennom huset på et millisekund..fullfører aldri noenting.Er veldig urolig å leke med for min sønn. og hører heller ikke på voksne.Hører de setter han på plass i barnehagen, men tviler på det er noen lett oppgave: S

Skrevet

Nå er det slik at barnehage og skole er en sammensetning av mange ulike typer barn. Noen har ekstra utfordringer. Barn må lære å leve sammen med både rolige og urolige barn, uten å selv miste helt balansen. Barnet ditt vil sikkert la seg påvirke mindre når han blir eldre.

Barnet mitt har gått i barnehage med mange typer barn, med og uten diagnose - men jeg har aldri opplevd at hun har endret adferd av den grunn.

Jeg ser ikke helt hva barnehagen kan gjøre her. Hvis det er en uoppdaget diagnose, og at en utredning er på vei, så går jo den saken sin gang. Barn med ADHD, og andre utfordringer har like mye rett på barnehageplass som andre, og det er strenge kriterier for at et barn skal få særlig oppfølging i form av egen assistent for eksempel.

Anonymous poster hash: c02f2...f04
Skrevet

Nå er det slik at barnehage og skole er en sammensetning av mange ulike typer barn. Noen har ekstra utfordringer. Barn må lære å leve sammen med både rolige og urolige barn, uten å selv miste helt balansen. Barnet ditt vil sikkert la seg påvirke mindre når han blir eldre.

Barnet mitt har gått i barnehage med mange typer barn, med og uten diagnose - men jeg har aldri opplevd at hun har endret adferd av den grunn.

Jeg ser ikke helt hva barnehagen kan gjøre her. Hvis det er en uoppdaget diagnose, og at en utredning er på vei, så går jo den saken sin gang. Barn med ADHD, og andre utfordringer har like mye rett på barnehageplass som andre, og det er strenge kriterier for at et barn skal få særlig oppfølging i form av egen assistent for eksempel.

For øvrig er det ikke noe problem at du tar opp med pedagog at du opplever problemer i forhold til navngitte barn. De kan ikke gi deg noen forklaringer som involverer informasjon om dette barnet, men du kan fortelle hvordan du opplever det, og be dem føle litt med og eventuelt skjerme ditt barn hvis de ser at det blir problemer.

Og - det er HELT normalt at en toåring blir sliten, sur og grinete etter en lang dag på barnehage - med eller uten en "Gunnar på 3" tilstede i avdelingen..

Skrevet

Det er det som er så vanskelig..er jo ikke barnet sin feil. Alle er jo bare slik de er med ulike personligheter. Alle har like mye rett til barnehageplass. og må lære seg fra de er små å omgåes andre som er ulike.noe som er positivt. men jeg selv blir sliten av dette barnet, bare på avslutninger ect.. og har hørt andre foreldre har sagt det også. det er jo veldig trist: ( tenker på de som må omgåes han hver eneste dag.. jeg hadde blitt veldig, veldig sliten..men alle er forskjellig. Barnet blir ikke alltid snakket til av foreldrene heller.

Skrevet

Det er det som er så vanskelig..er jo ikke barnet sin feil. Alle er jo bare slik de er med ulike personligheter. Alle har like mye rett til barnehageplass. og må lære seg fra de er små å omgåes andre som er ulike.noe som er positivt. men jeg selv blir sliten av dette barnet, bare på avslutninger ect.. og har hørt andre foreldre har sagt det også. det er jo veldig trist: ( tenker på de som må omgåes han hver eneste dag.. jeg hadde blitt veldig, veldig sliten..men alle er forskjellig. Barnet blir ikke alltid snakket til av foreldrene heller.

Var da veldog til nedsettende holdning til et lite barn... Gå i deg selv, og snakk med bhg. Ikke sladre og oppfør deg ufint.

Anonymous poster hash: 31e2b...9a4

Skrevet

Er klar over at det er vanlig å bli sliten etter en dag i barnehagen.: ) Har mange barn, så vet hva jeg snakker om; ) men dette er noe spesielt.. barnet mitt blir jo nesten " angrepet" med en gang han kommer i barnehagen av denne høylytte gunnar. Da prøver Thomas å vri seg bort, gå andre steder osv..men Gunnar raser etter. : (

Skrevet

Var da veldog til nedsettende holdning til et lite barn... Gå i deg selv, og snakk med bhg. Ikke sladre og oppfør deg ufint.

Anonymous poster hash: 31e2b...9a4 [/acrony

Har ikke nedsettende holdninger. Er bare bekymret egentlig. Oppfører jeg meg ufint ved å spørre her inne? Synes ikke det. Har flere barn, men dette har jeg aldri opplevd før. Ja jeg skal ta det opp tror jeg. Det jeg synes er litt ekkelt da... vet ikke helt hva jeg skal si, uten å føle at jeg er nedsettende. : S i samfunnet må man kunne omgåes alle type mennesker fra vi er små.

Skrevet

Støtter denne.

Skrevet

Støtter denne.

dere som tror jeg har "sladret" med de andre foreldrene tar feil. Andre foreldre har sagt det selv.. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg synes.

Skrevet

dere som tror jeg har "sladret" med de andre foreldrene tar feil. Andre foreldre har sagt det selv.. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg synes.

Godt det da. Men synes det er noe litt irrasjonelt over innleggene dine. Snakk med bhg, ta det fra der.

Å skylde på ett (!) barn for at fin toåring er sliten etter bhg virker sneversynt i mine øyne. Og du sier du blir sliten av dette barnet på avslutninger o.l. Høres bare rart ut.

Snakk med bhg, men hus at det er et barn på 3 år.

Skrevet

Jeg har sett disse foreldrene på barnehagen, som himler med øynene av "vilstyringen" når de tror de ikke blir sett.

Vet du hva? De blir sett.. og det gir et enormt dårlig inntrykk. I alle fall syns jeg det vitner om dårlig karakter.

Og det jeg også har sett er at det i noen tilfeller er barna til disse foreldrene - englebarna - som ikke alltid er snille mot andre barn... Men det er det ikke nødvendigvis alle som ser, fordi de er flinke til å skjule det..

Dette er selvsagt ikke rettet mot ditt barn HI, det er bare en oppfordring om å se forbi den åpenbare bråkebøtta.. av og til kan man bli overrasket over å se at det ikke nødvendigvis er han som er det største problemet på avdelingen..

Skrevet

det er jeg fullstendig klar over. Barna mine er ikke englebarn. Spørsmålet mitt over er hvordan skal jeg på best mulig måte legge det frem/skal jeg ta det opp/eller skal jeg ikke? Jeg har på ingen måte vist at jeg synes barnet er slitsomt, eller sagt det til noen. Andre har sagt det til meg..og jeg har tenkt det samme. Jeg tar det opp. Takk for svar! : )

Skrevet

Be om en prat ved levering eller henting, så dere får satt opp en tid om ped.leder ikke har tid der og da.
Du kan si noe som at du ser at ditt barn reagerer negativt når "Gunnar" kommer bort og at du opplever det litt som at barnet ditt føler at "Gunnar" er litt mye. Spør om dette er noe de har lagt merke til i bhg og om de ikke har det, spør om de kan observere samspillet mellom "Thomas" og "Gunnar" gjennom et par uker. Så setter dere dato for en ny samtale, hvor en evaluering av observasjonsperioden legges frem. Da kan man begynne å snakke om tiltak om bhg ser at det er et problem.

Anonymous poster hash: 1521e...575
Skrevet

det er jeg fullstendig klar over. Barna mine er ikke englebarn. Spørsmålet mitt over er hvordan skal jeg på best mulig måte legge det frem/skal jeg ta det opp/eller skal jeg ikke? Jeg har på ingen måte vist at jeg synes barnet er slitsomt, eller sagt det til noen. Andre har sagt det til meg..og jeg har tenkt det samme. Jeg tar det opp. Takk for svar! : )

Det var som sagt ikke rettet mot ditt barn.

Jeg vil råde deg til å snakke med pedagogen om at du har sett at barnet ditt vegrer seg litt for kontakt med Gunnar. Du kan spørre om de kan følge med, og innføre tiltak hvis de ser at det er behov. Eller de kan hjelpe de to til å leke bedre sammen.

Det jeg sier om at englebarna av og til kan være dem som skaper problemer er selvopplevd.

Datteren min mistrives veldig på barnehagen.. Jeg så jo at en av guttene med mye energi kunne være brå, og tok dette opp med pedagogen.

Etter at vi fikk henne til å dele problemet med oss, kom det frem at det absolutt ikke var uromomentet som var problemet. Hun hadde faktisk opplevd ganske fæle situasjoner, men det var en av de andre jentene som hadde trukket i trådene hele veien. Først når vi klarte å identifisere dette problemet kunne vi begynne å hjelpe barnet vårt tiden bedre bhg hverdag

Så bare husk å være åpen for at det ikke alltid er det mest åpenlyse problemet som faktisk er problemet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...