Gå til innhold

Er dere miljøbevisste nok til å fly mindre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er stadig vanligere å reise på mange turer til utlandet, man blir sett rart på hvis man velger å feriere innenlands. Jeg savner økt bevissthet rundt hvor miljøskadelig flyreiser er, hvor mye mer man forurenser sammenlignet med å kjøre bil. Men det er ikke-tema...

Er dere villige til å fly sjeldnere for å bevare klimaet?

Anonymous poster hash: 960ef...725
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg flyr ikke så mye. Vi har flydd en gang i sommer. 7 år siden sist vi har flydd.

Vi er mest glad i bilferie. Vi kjører en hybrid. 😉

Anonymous poster hash: e658b...1f4

Skrevet

Ja. Jeg flyr ikke så mye. Vi har flydd en gang i sommer. 7 år siden sist vi har flydd.

Vi er mest glad i bilferie. Vi kjører en hybrid. 😉

Kom foresten på at jeg har flydd to ganger med ambulanse fly og en til gang med vanlig fly for måtte på kontroll etter en operasjon på det sykehuset jeg ble operert på. Men det tells kanskje ikke i den her sammenhengen?

Skrevet

Jeg flyr en gang i året på ferie.

Skrevet

Nei, jeg kunne ikke tenke meg å fly mindre. Storebror med familie bor 250 mil unna (vi bor begge i Norge) og dit flyr jeg 1-2 ganger i året. Annet flyr jeg ikke.

Anonymous poster hash: d3b2b...15a
Skrevet

Ingen problemer å være miljøbevisst på dette området når man lever på eller under fattigdomsgrensen ;)

(jada, jeg har galgenhumor...)

Om jeg hadde hatt normal inntekt ville jeg nok reist litt mer enn jeg gjør. Men jeg ville trolig reist bare en gang til varmere strøk, og da helst på vinteren. Jeg synes ellers vi har et fantatstisk land og naboland og det er utrolig mange steder jeg ønsker å se der.

Noen av mine beste ferier har forøvrig vært rolige ferier i naturen, fjellturer, bade i sjø eller fjellvann, komme seg på en fjelltopp eller selvplukk av jordbær på varme sommerdager, grille egenfisket fisk, lage salat med "ugress" plukket utenfor der man befinner seg i øyeblikket. Lange samtaler med de man står nær, le sammen, bli bedre kjent enn man tar seg tid til i hverdagen, være mer fysisk nær. Dette slår enhver storbyferie for min del :)

Anonymous poster hash: 5245f...924
Skrevet

Mindre enn hva? Vi flyr nesten aldri. Var i Spania for to år siden, ikke flydd etter det. Og neste år skal vi på bryllupsreise, er det god nok grunn?

Men det er ikke først og fremst pga miljøet vi flyr lite. Med små barn har vi valgt ferier i Norden.

Skrevet

Inspirasjonen til denne tråden kom delvis fra en tråd tidligere denne uken der spørsmålet var noe sånt som "hvor mange land har du reist til i år". Flere som hadde reist mye. Samme med min omgangskrets, 3 +++ flyreiser hvert år

HI

Anonymous poster hash: 960ef...725

Skrevet

Har reist endel, men ikke med fly. Kjører for det meste pga. mangel på tog og dårlig med busser. Fly koster skjorta i nord uansett :(

Anonymous poster hash: 4c5c9...e32

Skrevet

Ja. Siden 2013 har jeg fløyet to ganger. Nest siste gang var sommeren 2013, siste gang var i vår. Nesten 3 år imellom. Før det fløy jeg minst hvert år, og oftest minst to ganger i året.

Det er miljøbevissthet som er hovedgrunnen til at jeg flyr såpass mye mindre.

For fem år siden reiste mannen min og jeg på interrail gjennom Europa. Han har faktisk ikke fløyet en eneste gang siden det. Han er heller ikke så interessert i å reise, så det er ikke noe stort savn for han.

Å reise til fremmede land, særlig med fly, er en luksus, som de fleste i verden ikke har råd til, og om alle skulle gjort det ville det hatt enorme konsekvenser.

Vi prøver å finne hyggelige steder i nærheten.

Anonymous poster hash: ecdf8...b9d

Skrevet

Helt ærlig så tenker jeg ikke miljø i det hele tatt når jeg skal ut å reise. Jeg tar det fremkomstmiddelet som er mest praktisk for meg. Er det langt blir det fly, hvis ikke blir det som regel bil da jeg som oftest har med familie og masse bagasje. Er jeg alene kan jeg finne på å ta toget, for det er en behagelig måte å reise på i inntill 4-5 timer, synes jeg.

Jeg reiser ikke mye, tar fly kanskje 3 ganger t/r i året for å besøke familien på andre kanten av landet, så jeg har ikke veldig dårlig samvittighet.

Til jobb kjører jeg tog, selv om jeg da bruker 40 minutter mer om dagen enn om jeg hadde kjørt. Men hadde jeg hatt parkeringsplass på jobben så vet jeg ærlig talt ikke hva jeg hadde valgt. Antageligvis bilen.

Anonymous poster hash: a6ca3...b12
Skrevet

Nei det er jeg ikke. Reiser til utlandet et par ganger i året, og et par-tre jobbreiser til Oslo i løpet av året. Skal jeg kjøre, tar det et par dager. Det er helt uaktuelt.

Anonymous poster hash: 7a2b4...79a

Skrevet

Å kutte ned på å fly gjør jeg ikke. Jeg gjør små ting i hverdagen. Sortere søppel.gi bort,ikke kaste ting. Nå må jeg prøve å ikke kaste så mye mat.mest dårlig salat fra butikken som går i søpla

Anonymous poster hash: b05e8...2cd

Skrevet

Å kutte ned på å fly gjør jeg ikke. Jeg gjør små ting i hverdagen. Sortere søppel.gi bort,ikke kaste ting. Nå må jeg prøve å ikke kaste så mye mat.mest dårlig salat fra butikken som går i søpla

Anonymous poster hash: b05e8...2cd

Har du ikke egen pose for matavfall? Dey har vi

Anonymous poster hash: ecdf8...b9d

Skrevet

Nei, jeg hater selve reisingen og vil komme meg kjappest mulig frem. Men så tar jeg fly kanskje en gang i året

Anonymous poster hash: c0af8...ddb

Skrevet

Helt ærlig, så nei, egentlig ikke. Jeg/vi er miljøbevisst på veldig mange andre områder i livet vårt. Huset er miljøvennlig, vi kildesorterer søppel, vi har hybridbil og el-bil og kjører dem minst mulig, vi bruker mye på nytt (arver, selger ting brukt videre, gir bort osv), men akkurat fly er en bøyge. Vi har hele voksenlivet levd på en akkurat-sum og dermed heller ikke flydd noe særlig mye, men nå har vi god øknomi og vil se oss litt rundt i verden. Da er fly det raskeste og enkleste. Men om det kommer fly som blir mer miljøvennlige, og kanskje dyrere, så vil jeg velge det framfor billigere og slik det er nå.

Anonymous poster hash: d1186...9dc
Skrevet

Mindre enn hva? Vi flyr mindre enn mange andre, men er ikke villig til å fly mindre enn vi gjør nå nei. Vi flyr 1 gang i året på besøk til mannens foreldre. Alternativet er å kjøre i 3 dager eller ikke treffe dem i det hele tatt, og det er ikke aktuelt.

Men jeg skal innrømme at hadde vi hatt bedre råd så hadde vi nok tatt en tur til i året. Som en annen sier så er det lett å være miljøbevisst når man ikke har råd til noe annet. Vi er f.eks. racere på gjenbruk også, men det er ikke først og fremst av miljøhensyn. ;)

Anonymous poster hash: f4af2...9a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...