Gå til innhold

Noen som har råd og tips som kan hjelpe datteren min ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er i slutten av tenårene, har ofte uvi (pga medfødt defekt i urinveiene), og har fått kronisk soppinfeksjon pga all antibiotika. Vært hos spesialist som ikke hadde annet å tilby enn difflucan,canesten osv. Også prøvd langtidsbehandling med difflucan. Forsøkt homeopatmedisin, men tåler ikke de medisinene.

Nå har hun utbrudd igjen og er så lei seg over å være unormal som hun sier. Jeg leser på nett om en blanding av eddik,salt og vann. Har noen her erfaring med det? Svir det? Andre råd eller tips tas imot med stor takk.

Anonymous poster hash: b6a6c...a25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukker og for mye karbohydrater er med på å trigge betennelser, og er i tillegg supermat for sopp.

Så nr. én er å kutte sukker og unødvendige karbohydrater fra kostholdet!

Nr. to er å tilføre gode tarmbakterier over lang tid. Siden hun har hatt mange antibiotikakurer så bør hun nok gå på langvarig behandling med probiotika som er beregnet brukt etter antibiotikakurer.

Jeg går nå selv på langvarig, ganske heftige antibiotika (av annen grunn), men greier å holde sopp unna ved å bruke nok probiotika daglig.

Kjøp probiotika på helsekosten, de har best utvalg på probiotika. Dessverre så er det mange apotek som hevder at probiotika i langt mindre doser er godt nok, men det stemmer ikke i slike tilfeller som datteren din er.

Disse to er det viktigste for henne, det vil ta tid å bygge opp igjen hennes gode bakterieflora i kroppen, den som kan holde infeksjonene unna.

Ellers kan faktisk akupunktur være effektivt også på gjentatte uvi'er. Men hun kommer ikke unna å gjøre grep med å fjerne sukker og å tilføre gode tarmbakterier.

Lokalt i skjeden kan hun også en periode med fordel bruke slike vagina innføringstabletter med gode bakterier. De får dere kjøpt på apoteket.

Når hun har brukt så mye antibiotika så må hun behandlet for hele pakka, hvis ikke vil ikke lokalbehandling i skjeden kunne kurere, bare dempe/fjerne symptomene midlertidig. Tar dere tak i det jeg har skrevet her vil dere gjøre noe med årsaken - at bakteriefloraen hennes er blitt veldig forstyrret etter masse antibiotika.

Ellers er det noen som har nok effekt av tranebærtilskudd i tablettform for å forebygge og/eller behandle uvi'er. Så sjekk det ut også. Det er ulike typer slike tilskudd, ikke alle er like virksomme, så spør i helsekosten om det også. Cran-max med D-mannose er f.eks. et godt preparat.

Anonymous poster hash: 9cb21...874
Skrevet

Huff, kan hun klare og unngå mye sukker og gjær i maten, sopp elsker gjær. Ellers så er det lurt at hun bruker bomull undertøy ( syntetiske stoffer blir for tett), ikke åltrange bukser og g-string. Om hun kan så er det fint og sove naken.

Skrevet

Vivag lokalt hver kveld over et par uker.

Skrevet

Prøvd Hiprex ?

Anonymous poster hash: 327f0...b1e

Skrevet

Jøss, tåler ikke homeopati? Det er jo sukker og vann bare i pillene. Så da må du jo i såfall være allergisk mot en av delene.

Men forøvrig. Dusj med VANN, intent annet, hver dag. Tørr underlivet med hårføner (ja, høres teit ut... men funker!) Kutt sukker og gjær i kosten. Ikke eplejuice og appelisnjuice. Tranebær juiice er bra! Tranebærkaspler også. Ikke stringtruser, Mikrofibertruser er best (bedre enn bombull) Luft gjerne underlivet UTEN undertøy og bukse. Ikke tamponger ved mensen. Ikke Always bind (tilsatt parfyme og ekket belegg...jeg klør som F av det..) Er hun overvektig? Da kan vektnedgang gjøre susen.Forsvant på meg da vekta gikk ned. Men det aller vitkgiste rådet STOPP å ta all den antibiotikaen for UVI. Hele floraen ødelegges, helsa og.

Anonymous poster hash: 14091...341
Skrevet

Jøss, tåler ikke homeopati? Det er jo sukker og vann bare i pillene. Så da må du jo i såfall være allergisk mot en av delene.

Men forøvrig. Dusj med VANN, intent annet, hver dag. Tørr underlivet med hårføner (ja, høres teit ut... men funker!) Kutt sukker og gjær i kosten. Ikke eplejuice og appelisnjuice. Tranebær juiice er bra! Tranebærkaspler også. Ikke stringtruser, Mikrofibertruser er best (bedre enn bombull) Luft gjerne underlivet UTEN undertøy og bukse. Ikke tamponger ved mensen. Ikke Always bind (tilsatt parfyme og ekket belegg...jeg klør som F av det..) Er hun overvektig? Da kan vektnedgang gjøre susen.Forsvant på meg da vekta gikk ned. Men det aller vitkgiste rådet STOPP å ta all den antibiotikaen for UVI. Hele floraen ødelegges, helsa og.

Anonymous poster hash: 14091...341

Stopp å ta antibiotika for uvi? Jo da, det er mye bedre med nyrebekkenbetennelse....

Anonymous poster hash: a1e59...cca

Skrevet

Hun har gått på Hiprex, ingen effekt. Hun skal utredes på nytt nå med tanke på misdannelsen hun er født med og som hun ble operert for som liten.

Nå er det soppen som er og har vært det største problemet. Alt av sukker, gjær og annet som kan trigge sopp holder hun seg unna. Bruker bomullsundertøy og løse klær.

Vi får bare prøve alt av helsekost og alternativ behandling, hun er langt nede og jeg er bekymret. Hele sommeren har gått med til legevakt besøk, sykehusinnleggelser og ambulanseturer pga ekstreme smerter i urinveiene. Fått sprøyter med ketorax og buscopan,blitt sjekket for nyrestein/grus, i det hele tatt alt. Uholdbart for henne, og vondt for meg som mamma å være hjelpeløs.

Skrevet

Hun er ikke overvektig. 172 cm og 60 kg. Antibiotika må hun ta ved uvi da hun har hatt flere nyrebekkenbetennelser og nedsatt nyrefunksjon.

Skrevet

Hun har gått på Hiprex, ingen effekt. Hun skal utredes på nytt nå med tanke på misdannelsen hun er født med og som hun ble operert for som liten.

Nå er det soppen som er og har vært det største problemet. Alt av sukker, gjær og annet som kan trigge sopp holder hun seg unna. Bruker bomullsundertøy og løse klær.

Vi får bare prøve alt av helsekost og alternativ behandling, hun er langt nede og jeg er bekymret. Hele sommeren har gått med til legevakt besøk, sykehusinnleggelser og ambulanseturer pga ekstreme smerter i urinveiene. Fått sprøyter med ketorax og buscopan,blitt sjekket for nyrestein/grus, i det hele tatt alt. Uholdbart for henne, og vondt for meg som mamma å være hjelpeløs.

Forstår at dette er vanskelig både for henne og deg!

Vil bare nevne at det jeg skrev om probiotika og tranebærkapsler (unngå tranebærjuice, den inneholder som regel mye sukker), det er egentlig ikke alternativ behandling, men nok av forskning som viser at dette er viktig.

Hun har hatt mye antibiotika. Har de tatt en full sjekk på ernæringsstatusen hennes? Sjekket alt av vitaminer og mineraler? Når tarmfloraen blir så forstyrret så kan det påvirke opptaket av næring fra tarmen. Er hun lav på enkelte vitaminer og/eller mineraler så kan hun også bli mer utsatt for å få tilbakevendende infeksjoner og sopp. Så kan være lurt å få sjekket ut dette også.

Når det kommer til tilbakevendende urinveisinfeksjoner er heller ikke akupunktur egentlig "alternativ", men har i mange forskningsstudier vist seg å ha god effekt.

Her er én som også er publisert i American Journal of Public Health (men er faktisk en norsk studie):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1447293/

Se også på det de i denne studien sier om resturin i blæren. Er dette sjekket ut hos din datter? Det er iflg. denne studien en årsak til tilbakevendende uvi'er. Få det sjekket, selv om det er sopp som er hovedproblemet hennes. Viktig å forebygge når hun i utgangspunktet har økt risiko for uvi. Og viktig med forebygging for å unngå flere antibiotikakurer, da dette selvfølgelig får sopp til å blusse opp igjen. Som du ser kan akupunktur også hjelpe for å redusere resturin i blæren.

Skrevet

En ting til... det er ikke rart jenta di blir utålmodig. Men forklar henne at det å gjenopprette balansen i kroppen kan ta lang (!) tid. Det er ingen snarveier for å gjenopprette balansen og styrke immunforsvaret.

Hun er tenåring, hun utsettes for masse fristelser. Jeg har sett en del tenåringer som er veldig konsekvente med hva de gjør og ikke gjør når de er hjemme, men som sammen med venner "bare vil være normal" og derfor skeier ut med godterier, brus og alkohol uten at foreldrene vet om det. Snakk med henne om dette også. Om hun gjør det så sabotterer hun seg selv. Det er ikke noe hun skal være redd for at du blir sint eller lei deg for. Men hvis hun skeier ut uten at du vet det, så er det lurt å fortelle om det. Det kan nemlig gjøre at dere begynner å se et mønster i det, at nye uvi'er eller nye sopputbrudd oppstår etter at hun har skeiet ut sammen med venner. Ikke for å skjenne på henne eller få henne til å føle seg skyldig, men rett og slett for å lære hvor mye/lite kroppen hennes tåler. Er hun helt åpen og ærlig med deg om dette så kan det være dere lettere ser sammenhenger når hun får nye utbrudd. Så fokuser på åpenhet, kunnskap, tålmodighet og det å lære egen kropp å kjenne. Hun må se på dette som et langtidsprosjekt, men gjør hun det kan hun nok snu det.

Skrevet

Har hun prøvd å bytte til mensekopp? Jeg hadde myyyye sopp før jeg begynte, og har ikke hatt en eneste en siden :)

Anonymous poster hash: 4c2c7...05b

Skrevet

Prøvd Hiprex ?

Anonymous poster hash: 327f0...b1e

Hiprex er forebyggende mot uvi, samt kutte sukker og raskekarbohydrater mot sopp

Anonymous poster hash: 02808...611

Skrevet

Jeg var gjennom et slags inngrep for gjentatte uvi da jeg var ca. 8 år, tidlig på 80-tallet. Vet dessverre ikke hva de gjorde på sykehuset (involverte slanger inn i underlivet og væske, måtte tisse sittende på underlaget jeg satt på), men jeg ble kurert - har ikke hatt en eneste uvi etter det.

Anonymous poster hash: d904b...00c

Skrevet

Har hun prøvd å smøre yoghurt naturell nedentil? Funker som bare det. Prøv hver kveld i 1-2 uker😊

Skrevet

Men er dere ikke tilknyttet en barneavdeling ved et sykehus.

Min venninnes datter har medfødt feil på urinveier og går ofte på antibiotika. Hun får tett oppfølging på sykehus. De har også fått samtaler med kostholdsrådgiver.

De er også medlem i en gruppe på FB for barn og foresatte med denne "feilen" der er det også mye råd å få.

Jeg har ingen konkrete tips for plagene men vet det er mye relevant erfaring i gruppen på FB.

Anonymous poster hash: befad...6b0

Skrevet

Melkesyrebakterier er det viktige her.

Kjøp tabletter på helsekosten og i tillegg ta biola. Biola med musli er en flott frokost

Så må hun bruke Ellen tamponger fra apoteket, de er tilsatt melkesyrebakterier. Etter hvert mens må hun ta vivag vaginalkapsler med melkesyrebakterier

Jeg vet ikke om hun har kjæreste og har sex, men det er veldig viktig å tisse rett etter sex.

Jeg slet med der samme da jeg var ung, kunne ha 10 uvi i året. Men jeg feilte ingenting da, fikk bare beskjed på sykehuset at jeg dessverre var av de som lett fikk infeksjon. Jeg var heldig, for jeg revnet fremover da jeg fikk mitt første barn, spjælet urinveisåpningen, og ble sydd sammen igjen. Etter det har jeg ikke hatt en eneste infeksjon, sannsynligvis fordi åpningen nå er annerledes og bakteriene ikke så lett finner veien inn.

Anonymous poster hash: 04562...9f1

Skrevet

Ta henne med til ernæringsfysiolog. Det er mye som kan bedres med riktig kosthold.

Anonymous poster hash: 2aabe...bb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...