Gå til innhold

Sitter på PC heeeeele dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenåring som sitter på PC fra morgen til kveld hver eneste dag i ferien, vil ikke bli med å finne på noen ting. Hva gjør man ?

Sier han ikke har noe bedre å gjøre mot kjedsomhet. Jeg må jobbe på dagtid da ferien er over, prøver å foreslå ting på etter middagen. Men får nei til alt.

Blir sur hvis han prøver å snakke om det, fjernet alt en dag og han ble sint naturligvis, lå i sengen hele dagen og gjorde ingenting.

Gleder meg til skolen begynner igjen så han kommer seg ut mer og kompiser er tilbake fra ferie. Men til og med da så er det rett hjem etter skolen og på til pc'en.

Anonymous poster hash: 8bf3c...a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han da?

Min sønn på 15 har regler på dette og hovedregelen er at det er spillefri mellom frokost og middag (spiser litt sene middager nå på sommeren).

Han er mye ute med venner, i går var de ute på Pokemon-jakt, spilte litt fotball o.l og var ute fra 12 til 17, da kom han og to kompiser hit også spiste de middag her. Etter middag herjet de på trampolinen en stund også gikk de på kino.

I dag har han ikke vært med kompiser så da setter jeg han litt i sving, så i dag har han skiftet på senga si og ryddet rommet sitt, klippet gresset for meg og syklet bort til besteforeldrene og hilst litt på dem.

Jeg må akseptere at han spiller mer enn jeg synes er ok, men gaming er en stor interesse og en del av ungdomskulturen i dag. Han har et nettverk der også og et sosial på nett når han spiller. Men å bli en bleik slappfisk med poser under øynene som bare sitter inne bak gjentrekte gardiner er helt uaktuelt og det skjønner han heldigvis selv også. Han vet at det ikke er tomme trusler sår jeg sier at da tar jeg ruteren og skrur av hele nettet.

I dag har han spilt mye, flere timer på morgenen før frokost og nå i hele kveld etter middag, men noen sånne dager kan jeg leve med bare han forstår at det er viktig å komme seg ut og få frisk luft og møte venner ansikt til ansikt også, og det har jeg heldigvis fått inn i hodet hans....

Anonymous poster hash: 5570e...5c7

Skrevet

Menn gjør gutten din noe fornuftig når han ikke fårlov til å bruke data.

hva gjør man når gutten bare ligger I sengen og ikke finner på noe som helst?

Ingen av vennene hans er hjemme nå.

Skrevet

Menn gjør gutten din noe fornuftig når han ikke fårlov til å bruke data.

hva gjør man når gutten bare ligger I sengen og ikke finner på noe som helst?

Ingen av vennene hans er hjemme nå.

Som sagt satte jeg han i arbeid i dag, han måtte ta rommet sitt, klippe gresset og stikke innom besteforeldrene sine.

Sønnen din må vel også ta sin del av husarbeidet, støvsuge, henge opp tøy og slike ting?

Hva med trening? Min sønn vil gjerne være slank og fast i fisken, det kommet ikke gratis så litt egentrening må til. Dørstokkmila er litt vanskelig noen ganger da, men med litt overtakelse tar han seg en runde i lysløypa med musikk på øret, og er så fornøyd med seg selv etterpå.

Skrevet

Min datter gjør det samme, hun spiller med venninne og andre. Nå i sommer har det endt med at de spiller på kveld og natt. Det gikk noen dager uten at tenåringen gjorde som jeg sa så da slår jeg av nettet slik at jeg har kontroll. Boksen er inne på mitt soverom. Nå klager hun at det har vært så lite å gjøre i sommer, og at hun ikke har fått vært ute i sola....når jeg da påpeker at hun ikke har giddet å være med fordi hun har sittet inne å spilt eller ligget i senga hele dagen når det har vært solskinndager så sier hun at hun synest det er kjedelig å være sammen med oss. Nå er vi på en ferietur og hun klager hele tiden på et eller annet...jeg holder på å bli gal da alt skal handle om henne og hennes verden

Anonymous poster hash: 5e931...c4f

Skrevet

Har dere ingen regler? Han kan jo ikke bare si nei, det er dere som bestemmer. Ikke spør, bare si at "i morgen skal vi alle på tur/kino/cafe/hva som helst" og han må bli med.

Anonymous poster hash: dd48b...61b

Skrevet

Ja hvordan får du en tenåring med når han bestemt sier nei ? Ikke akkurat en to åring i trass alderen det er snakk om

Skrevet

Ingen her inne som husker hvordan det var å være 16 år eller ??? 😂

Anonymous poster hash: 3f6a3...a65

Skrevet

Joda, men vi hadde verken egen pc eller mobil da jeg var 16, den gangen i steinalderen ;)

Jeg blir litt overrasket over problemstillingene mange har med tenåringene sine. Jeg har selv en 16 åring og hun er faktisk ikke sjefen. Hun styrer ikke sjappa her. Hvorfor setter dere ikke bare ned foten, klart og tydelig? De er ikke ferdig oppdratte når de er tenåringer, de bestemmer ikke over seg selv, og de må innrette seg etter husreglene på lik linje med småsøsken.

Dattera mi har masse frihet, styrer det meste av hverdagen sin selv. Men nettopp derfor forventer jeg at når jeg først ber om noe/stiller krav til henne så hører hun. Og det er ikke urimelig å kreve at de logger av etter 6 t på pc (for de som har det problemet).

Jeg kan fint inndra mobil/pc eller kutte nettet her om hun går i vranglås. Hun får bare bli sur og "furte" på rommet... Den dagen jeg behandler henne ufint skal hun få lov til å bli sur, men over at nettet blir kuttet? Nei, vet du, da får hun bare være sur..

Anonymous poster hash: bef46...d5a

Skrevet

Har dere ingen regler? Han kan jo ikke bare si nei, det er dere som bestemmer. Ikke spør, bare si at "i morgen skal vi alle på tur/kino/cafe/hva som helst" og han må bli med.

Anonymous poster hash: dd48b...61b

Og om 16 åringen sier nei, så bærer hun ham under armen eller? Tror du kan glede deg til å få tenåringer.

Anonymous poster hash: 35d41...3f1

Skrevet

Og om 16 åringen sier nei, så bærer hun ham under armen eller? Tror du kan glede deg til å få tenåringer.

Anonymous poster hash: 35d41...3f1

Noe har jo gått galt på veien om situasjonen blir sånn. Min har respekt for meg, sier jeg at han skal gjøre noe så gjør han det fordi jeg har sagt det.

Jeg har aldri vært urimelig i mine krav, gutten har alltid blitt hørt, respektert og sett, jeg forventer det samme tilbake. Mange ganger gjør jeg ting for han, se selvfølgelig må han av og til gjøre ting for meg også.

Ikke alle ting er like lystbetont, men noe gjør man for å glede andre, noe for å ha opplevelser sammen, noe fordi man vet det er lurt eller sunt osv. En 16-åring er for stor til å sette seg på bakbeina og trasse VIL-IKKE altså, jeg forventer en mer voksen oppførsel av tenåringen min og det får jeg også

Skrevet

Det at du skryter av hvor fantastisk jobb du har gjort, hjelper meg hvordan ?

Har du ikke konkrete råd å komme med ?

Skrevet

Når jeg var 16 hadde jeg ikke pc. Jeg hadde jobb. Så på sommeren (og 3 dager i uka) når det var skole, da jobbet jeg. Bodde for meg selv gjorde jeg og, så husarbeid og matlaging var noe jeg brukte mer tid på enn å spille...

Anonymous poster hash: 993de...82d

Skrevet

Barn er forskjellig, mor-barn relasjoner er forskjellig, akkurat hva som når inn hos din gutt et vanskelig å svare på. Men å begynne oppdra en 16-åring som er vant til å få det som han vil er uansett en utfordring

Du må uansett snakke med han. Han er snart voksen og vil bestemme selv, vel snakk til han som en voksen og forlang voksne svar.

Ta en skikkelig samtale hvor han får snakke fritt, fortelle hvordan han vil ha det og hvorfor. Hvor han må reflektere over hva valgene hans gjør med helsen hans, vennskap og relasjoner med jevnaldrende osv.

Så må du på en voksen måte (prøve å unngå å være nedlatende så han går i vranglås) forklare hva som forventes av er familiemedlem, hvordan man i en husholdning må ta hensyn, dra lasset sammen, ta sin del av husarbeidet, behandle hverandre med respekt, av og til gjøre noe/bli med på noe for å glede de andre osv

Så må dere sammen finne noen kjøreregler som gjelder i deres hus

Han er snart så stor at han skal ta alle valgene selv, og det er viktig at han lærer å ta reflekterte valg og ikke bare velger enkleste underholdning og driter i alt annet. Han må lære av deg, gjennom samtaler, erfaring og refleksjon at livet er mer enn bare å bli underholdt for å slippe "kjede seg"

Jo tidligere man begynner med slike samtaler jo bedre er det, men 16 år et ikke for seint. Snakk med han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...