Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Hei! Jeg er ansatt i kommunen, som vikar på to forskjellige sykehjem. Ett hvor jeg jobber som sommervikar og ett hvor jeg jobber som løs vikar. Jeg er nå gravid i uke 25. I uke 23 sendte min fastlege søknad til NAV om svangerskapspenger, denne "kan ikke" avslås og jeg er derfor nå hjemme, i permisjon. La meg ta deg tilbake i korte trekk (så godt det lar seg gjøre). Da jeg ble gravid jobbet jeg 80-100% som nattevakt; på natta. Månedslønnene mine da var jeg fornøyd med, mellom 18-19 og 21 netto. (Ufaglært) Da jeg fortalte avdelingsleder om graviditeten ble mine bekymringer for jobbsituasjon avblåst og "alt skulle ordne seg", og "nå skal vi bare tilpasse". Jeg ble videre kun satt til å jobbe på dag- og aftenstid, men fikk jobbe enda 80%, så "de tusenlappene" natt-tillegget var fikk bare være tenkte jeg. Her var jo jobben min snill og tilpasset.. "Jeg er jo bare en vikar." Så kom sommerturnus og jeg skulle endelig få komme tilbake til min første vikarstilling, fast 100% over sommerukene 25-35. "Endelig fast, det skal bli deilig å puste ut litt". Da jeg startet opp med vakter der fikk jeg tildelt vakter tilsvarende 50% med løfte om at "det kommer mer". Samme skjedde sommeren før, og da jobbet jeg overtid nesten hver uke. "OK, da". Som gravid ble det satt opp samtale med jordmor via HR-avdeling, som skulle passe på at alt ble tilrettelagt for meg. Jeg fikk kun dagvakter, ikke kveldsvakter, ikke overganger (kveld-dag dagen etter), og heller ikke helgevakter. "Hva vil dette bety for lønningene mine?" Spør jeg.. Her ryker jo endel tillegg. "Nei, det skal ikke merkes for deg, isåfall søker vi om gradert svangerskapspenger eller tar ut sykemelding på grunnlag av økonomisk utrygghet og psykisk uro". Som vikar har jeg ikke alltid vært så opptatt av mine rettigheter. Jeg har vært glad til for de vaktene jeg har fått, og har (heldigvis) ikke før vært i situasjonen som jeg nå finner meg i. Jeg jobbet i denne sommerturnusen i en måned før jeg gikk til lege med mine bekymringer. Jeg ble jo lovet mer vakter. Leder tok ut ferie men ingenting skjedde. Legen skrev så søknad om svangerskapspenger og avdelingsleder skrev under. -Etter jeg gikk over fra natt til kun dag- og kveldstid, gikk jeg ned noen tusen. Da jeg startet opp i "den gamle" jobben gikk det enda mer ned. Lønningen jeg nå venter vil ligge på rundt 7500kr(!!!). Hva i alle dager skal jeg gjøre? Har jeg bare vært dum? Kan jordmor søke om gradert svangerskapspenger med tilbakevirkende kraft? Skal jeg la det gå? Å gå fra ca 20 000 til 7 500 er jo ikke greit. Håper noen der ute tar seg tid til å lese og har en pekepinn/tips til hva jeg burde gjøre. *hjelp!!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #2 Skrevet 6. august 2016 Vet ikke helt om jeg skjønte innlegget ditt. Men jobben din har jo tilrettelagt for deg? Du forventer vel ikke at du tjener like mye når du jobber kun dag, som når du tar kvelds og helg/natt? Og å bli "lovet vakter" har ingenting å si så lenge kontrakten din sier noe annet. Det eneste du kan gjøre er å skrive deg opp alle dagene du kan jobbe, så ringer de deg ved behov. Jeg er selv ringevikar på sykehjem, nettopp fullført sommerturnus og har nå en 18% fast (helg). Jeg er også gravid. Vil jeg tjene noe annet enn det jeg gjør på helga mi må jeg selvfølgelig gjøre mitt for å skaffe meg vakter. Hvorfor kan du ikke jobbe kveld? Sorry om jeg høres kvass ut, men det jeg fikk ut av innlegget ditt var at du forventet å tjene like mye som da du jobbet natt 80-100%.... Anonymous poster hash: 6ab85...2a8
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2016 Den plassen jeg jobber som løs vikar har jeg blitt brukt på vakter tilsvarende 80%, selv etter jeg gikk over til å jobbe på dag-og kveldstid. Jeg godtok da å gå ned i lønn. Jeg skulle så begynne i sommerturnus hvor jeg ikke skulle gå ned i lønn, ikke skulle jobbe mindre, vi skulle tilpasse. Da forventer jeg at lønnen ikke går ned i de grader som den har gjort. Jeg får ikke jobbe for mye kveld pga graviditeten, et krav fra jordmor i kommunen. Jeg har ingen kontrakter å banke i bordet med, "bare" et stort økonomisk tap. Det er bare å være kvass, jeg er rådvill😂 Tar imot all feedback jeg kan få, sånn som det står nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. **(Har ingenting fast, og fikk aldri kontrakt på sommerturnus)
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #4 Skrevet 6. august 2016 Vet ikke helt om jeg skjønte innlegget ditt. Men jobben din har jo tilrettelagt for deg? Du forventer vel ikke at du tjener like mye når du jobber kun dag, som når du tar kvelds og helg/natt? Og å bli "lovet vakter" har ingenting å si så lenge kontrakten din sier noe annet. Det eneste du kan gjøre er å skrive deg opp alle dagene du kan jobbe, så ringer de deg ved behov. Jeg er selv ringevikar på sykehjem, nettopp fullført sommerturnus og har nå en 18% fast (helg). Jeg er også gravid. Vil jeg tjene noe annet enn det jeg gjør på helga mi må jeg selvfølgelig gjøre mitt for å skaffe meg vakter. Hvorfor kan du ikke jobbe kveld? Sorry om jeg høres kvass ut, men det jeg fikk ut av innlegget ditt var at du forventet å tjene like mye som da du jobbet natt 80-100%.... Anonymous poster hash: 6ab85...2a8 -ikke helt lommekjent her, skrev nettopp et svar til deg. Glemte å skrive det at å gå over fra natt til dag og kveld var aldri et ønske. Å få vaktene så tilpasset at jeg ikke fikk overganger, kveldsvakter og helgevakter var ihvertfall ikke et ønske.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #5 Skrevet 6. august 2016 Den plassen jeg jobber som løs vikar har jeg blitt brukt på vakter tilsvarende 80%, selv etter jeg gikk over til å jobbe på dag-og kveldstid. Jeg godtok da å gå ned i lønn. Jeg skulle så begynne i sommerturnus hvor jeg ikke skulle gå ned i lønn, ikke skulle jobbe mindre, vi skulle tilpasse. Da forventer jeg at lønnen ikke går ned i de grader som den har gjort. Jeg får ikke jobbe for mye kveld pga graviditeten, et krav fra jordmor i kommunen. Jeg har ingen kontrakter å banke i bordet med, "bare" et stort økonomisk tap. Det er bare å være kvass, jeg er rådvill Tar imot all feedback jeg kan få, sånn som det står nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. **(Har ingenting fast, og fikk aldri kontrakt på sommerturnus) Men har du ikke kontrakt på de 80 % heller? Anonymous poster hash: 48c73...3df
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2016 Men har du ikke kontrakt på de 80 % heller? Anonymous poster hash: 48c73...3df Har ikke kontrakt på noenting. Kun vikar.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #7 Skrevet 6. august 2016 "sykemelding på grunnlag av økonomisk utrygghet og psykisk uro"??? Seriøst! Hvem kan sykmeldes på grunnlag av det? Så du mener de som jobber 50% stilling og som baserer seg på ekstravakter bare skal sykmelde seg i de periodene det er lite vakter??? Wow! Imponert jeg! Anonymous poster hash: 13d9e...9e0
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #8 Skrevet 6. august 2016 Har ikke kontrakt på noenting. Kun vikar. Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om når du sier at du godtok å gå ned i lønn, for du har jo ikke fastlønn? Når du går som vikar på løse vakter uten kontrakt, da er du prisgitt arbeidsgivers vilje til å gi deg vakter. Og har de ikke vakter til deg, så har de jo ikke det uansett om du mister lønn eller ei. Ikke er det lov å sykmelde pga økonomisk bekymring heller. Men det er mulig jeg ikke skjønner helt, fordi innlegget ditt er litt rotete og forvirrende. Anonymous poster hash: 48c73...3df
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 6. august 2016 Prøver for all del ikke å "bare kreve", jeg vil og har hele tiden villet jobbe, men føler det er et eksempel på hvordan en "burde" holde tett om svangerskap.. Sitter igjen med følelsen av at jeg har blitt dyttet ned i prosent og lønn. Fra jeg fortalte om svangerskapet har ledere vært snille, og har tilsynelatende (og helt sikkert reellt) bare hatt gode intensjoner, men graviditeten i seg selv har gjort slik at min jobbsituasjon og økonomiske situasjon forandres. Denne lønnsnedgangen vil få konsekvenser for meg, min mann, vår alleredefødte sønn, hus, bil osv... Hadde dette vært for 5 år siden ville fløyta hatt en annen lyd kanskje.
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #10 Skrevet 6. august 2016 Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om når du sier at du godtok å gå ned i lønn, for du har jo ikke fastlønn? Når du går som vikar på løse vakter uten kontrakt, da er du prisgitt arbeidsgivers vilje til å gi deg vakter. Og har de ikke vakter til deg, så har de jo ikke det uansett om du mister lønn eller ei. Ikke er det lov å sykmelde pga økonomisk bekymring heller. Men det er mulig jeg ikke skjønner helt, fordi innlegget ditt er litt rotete og forvirrende. Anonymous poster hash: 48c73...3df Det har du rett i, her er følelser i sving😅 Jeg ble anbefalt å gå over fra natt til dagtid, jeg ville ikke, men leder presset på med hvor farlig dette kunne være for fosteret. Selvsagt måtte jeg gjøre dette. Jeg er takknemlig for hver eneste vakt jeg har fått, men å bruke meg mindre fordi jeg er blitt gravid (når behovet er der) er jo ikke OK? Jeg har ikke sykmeldt meg, for jeg er ikke syk og ønsker å jobbe. Men den arbeidsmengden jeg nå får gir en lønn så lav at økonomisk utrygghet og videre psykisk uro er grunnlag for å søke om svangerskapspenger. Ikke sykepenger. Viser også til det siste jeg skrev i tråden før jeg postet dette svaret.
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #11 Skrevet 6. august 2016 Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om når du sier at du godtok å gå ned i lønn, for du har jo ikke fastlønn? Når du går som vikar på løse vakter uten kontrakt, da er du prisgitt arbeidsgivers vilje til å gi deg vakter. Og har de ikke vakter til deg, så har de jo ikke det uansett om du mister lønn eller ei. Ikke er det lov å sykmelde pga økonomisk bekymring heller. Men det er mulig jeg ikke skjønner helt, fordi innlegget ditt er litt rotete og forvirrende. Anonymous poster hash: 48c73...3df Er ikke sykemeldt. Har søkt om svangerskapspenger.
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 6. august 2016 "sykemelding på grunnlag av økonomisk utrygghet og psykisk uro"??? Seriøst! Hvem kan sykmeldes på grunnlag av det? Så du mener de som jobber 50% stilling og som baserer seg på ekstravakter bare skal sykmelde seg i de periodene det er lite vakter??? Wow! Imponert jeg! Anonymous poster hash: 13d9e...9e0 Er ikke sykmeldt. Har søkt om svangerskapspenger.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #13 Skrevet 6. august 2016 Det har du rett i, her er følelser i sving Jeg ble anbefalt å gå over fra natt til dagtid, jeg ville ikke, men leder presset på med hvor farlig dette kunne være for fosteret. Selvsagt måtte jeg gjøre dette. Jeg er takknemlig for hver eneste vakt jeg har fått, men å bruke meg mindre fordi jeg er blitt gravid (når behovet er der) er jo ikke OK? Jeg har ikke sykmeldt meg, for jeg er ikke syk og ønsker å jobbe. Men den arbeidsmengden jeg nå får gir en lønn så lav at økonomisk utrygghet og videre psykisk uro er grunnlag for å søke om svangerskapspenger. Ikke sykepenger. Viser også til det siste jeg skrev i tråden før jeg postet dette svaret. Men svangerskapspenger er jo noen man kan søke om når ikke har arbeidsgiver kan tilrettelegge og man ikke klarer jobben. Og din arbeidsgiver tilrettelegger jo, bare ikke helt sånn som du vil. Jeg kan ikke skjønne at du har rett på svangerskapspenger i det hele tatt, for du kan jo jobbe. Å være vikar på løse vakter uten kontrakt, er jo som å spille russisk rulett. Så lenge du ikke har kontrakt, så kan de bruke hvilken vikar de vil Anonymous poster hash: 48c73...3df
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #14 Skrevet 6. august 2016 Jeg er sykepleier og jobber 100% fast på sykehjem og har noen graviditeter bak meg. Du snakker som du har fast jobb, det har du jo ikke? Du er jo prisgitt at det er ledige vakter. Og når du ikke kan gå noe annet enn dagvakter i uka er det jo klart at det blir lite jobb og tilsvarende mindre lønn. Du kan jo ikje jobbe på tidspunktet behovet er størst. Syns det er forferdelig rart at jordmor har sagt at du ikje kan jobbe ubekvemme vakter. Jobbet sein og helg selv om jeg var gravid og over 40. Fikk dog tilrettelegging med en person ekstra på noen av vaktene, dette blir nok verre i din situasjon. Taktisk sett er det beste i din situasjon å gå fra full vikarjobb og rett ut i sykemelding. Det er det mange som gjør, og det skjønner jeg godt. Det er meget ugunstig å være i en sånn jobbsituasjon som deg når man er gravid. Anonymous poster hash: d4972...056
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #15 Skrevet 6. august 2016 Jeg er sykepleier og jobber 100% fast på sykehjem og har noen graviditeter bak meg. Du snakker som du har fast jobb, det har du jo ikke? Du er jo prisgitt at det er ledige vakter. Og når du ikke kan gå noe annet enn dagvakter i uka er det jo klart at det blir lite jobb og tilsvarende mindre lønn. Du kan jo ikje jobbe på tidspunktet behovet er størst. Syns det er forferdelig rart at jordmor har sagt at du ikje kan jobbe ubekvemme vakter. Jobbet sein og helg selv om jeg var gravid og over 40. Fikk dog tilrettelegging med en person ekstra på noen av vaktene, dette blir nok verre i din situasjon. Taktisk sett er det beste i din situasjon å gå fra full vikarjobb og rett ut i sykemelding. Det er det mange som gjør, og det skjønner jeg godt. Det er meget ugunstig å være i en sånn jobbsituasjon som deg når man er gravid. Anonymous poster hash: d4972...056 Jeg har ikke fast jobb nei. Jeg kan gå både dag, kveld og natt og ønsker dette, men blir anbefalt/frarådet/presset til å ikke jobbe. Jordmor anbefalte meg å heller søke svangerskapspenger på grunnlag av at hvis jeg gikk ut i sykmelding ble lønnen da basert på inntekt siste fire uker, og derfor litt lavere. Etter endt sykmeldt ville da vaktene fremdeles være få og gi lite penger inn, og denne "runddansen" ville fortsatt helt til jeg søkte om foreldrepenger, da med et betydelig lavere grunnlag. Vil understreke her at jeg hele tiden vil jobbe, kan jobbe, ønsker ikke å jobbe mindre, ønsker ikke jobbe bare dag- men blir ja, presset, til det. Dette er en meget ugunstig situasjon å være i ja, derfor undersøker jeg med dere fruer der ute om det er noe jeg kan gjøre for å redde meg og familien min inn.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #16 Skrevet 6. august 2016 Er du fagorganisert, HI? I så fall ta kontakt med fagorganisasjonen. Hvis ikke sjekk lovverket selv. Jeg er ikke helt inne i lovverket lenger, men mener at en gravid som får tilrettelegging (som det å gå fra nattevakter til dagvakter er) ikke skal få redusert sin lønn, så her kan det være kommunen har gjort feil. Jeg er litt usikker på hvordan det går siden du er vikar, tror det har noe med hvor lenge du har hatt de "faste" vaktene dine på 80-100 % nattevakt. En annen ting er at kommunen ikke har lov til å ha deg i jobb i sommer uten noen form for kontrakt. Det virker som om arbeidsgiveren din har har gjort feil, men jeg frykter også at du ikke stiller særlig sterkt fordi du er vikar. Som sagt så tror jeg mye faller på hvor lenge du har vært vikar i kommunen på din tidligere prosent. Sjekk lovverket og ev. fagorganisasjon! Anonymous poster hash: 949ed...9af
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #17 Skrevet 6. august 2016 Men svangerskapspenger er jo noen man kan søke om når ikke har arbeidsgiver kan tilrettelegge og man ikke klarer jobben. Og din arbeidsgiver tilrettelegger jo, bare ikke helt sånn som du vil. Jeg kan ikke skjønne at du har rett på svangerskapspenger i det hele tatt, for du kan jo jobbe. Å være vikar på løse vakter uten kontrakt, er jo som å spille russisk rulett. Så lenge du ikke har kontrakt, så kan de bruke hvilken vikar de vil Anonymous poster hash: 48c73...3df Jeg hører/leser hva du skriver og er ikke uenig. Det er som å spille russisk rullett. Men når det nå engang er så at behovet for meg er der men arbeidsgiver råder og nærmere presser en til å jobbe mindre, mot ens vilje, for å bruke noen andre, så grenser jo dette til diskriminering av gravide gjør det ikke? Jeg er i stand til å utføre jobben, både dag som natt. Helg som kvelder. Svangerskapspenger kan søkes om når jobbsituasjonen kan være til skade for fosteret. Som hovedforsørger i familien er ikke dette en gunstig situasjon for topplokket, og dette er en god nok grunn for å få fattet vedtak på svangerskapspenger. Selv om det for noen kanskje med en gang høres ut som om "det er for godt til å være sant."
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #18 Skrevet 6. august 2016 Jeg hører/leser hva du skriver og er ikke uenig. Det er som å spille russisk rullett. Men når det nå engang er så at behovet for meg er der men arbeidsgiver råder og nærmere presser en til å jobbe mindre, mot ens vilje, for å bruke noen andre, så grenser jo dette til diskriminering av gravide gjør det ikke? Jeg er i stand til å utføre jobben, både dag som natt. Helg som kvelder. Svangerskapspenger kan søkes om når jobbsituasjonen kan være til skade for fosteret. Som hovedforsørger i familien er ikke dette en gunstig situasjon for topplokket, og dette er en god nok grunn for å få fattet vedtak på svangerskapspenger. Selv om det for noen kanskje med en gang høres ut som om "det er for godt til å være sant." De står jo fritt til å bruke hvilken vikar de vil, uansett om de er gravide eller ei Anonymous poster hash: 48c73...3df
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #19 Skrevet 6. august 2016 Er du fagorganisert, HI? I så fall ta kontakt med fagorganisasjonen. Hvis ikke sjekk lovverket selv. Jeg er ikke helt inne i lovverket lenger, men mener at en gravid som får tilrettelegging (som det å gå fra nattevakter til dagvakter er) ikke skal få redusert sin lønn, så her kan det være kommunen har gjort feil. Jeg er litt usikker på hvordan det går siden du er vikar, tror det har noe med hvor lenge du har hatt de "faste" vaktene dine på 80-100 % nattevakt. En annen ting er at kommunen ikke har lov til å ha deg i jobb i sommer uten noen form for kontrakt. Det virker som om arbeidsgiveren din har har gjort feil, men jeg frykter også at du ikke stiller særlig sterkt fordi du er vikar. Som sagt så tror jeg mye faller på hvor lenge du har vært vikar i kommunen på din tidligere prosent. Sjekk lovverket og ev. fagorganisasjon! Anonymous poster hash: 949ed...9af Jeg har jobbet i denne prosenten i over et år, og nedgangen begynte da jeg ble gravid. Skulle ønske dette hadde gått over 4 år, da vet jeg at jeg kunne banket i bordet og krevd en fast stilling. Føler (og vet) at det er helt feil av arbeidsgiver å ikke gi meg kontrakt på sommerturnus. Her er et eksempel på hvordan situasjonen får meg som vikar til å stille meg. Godtroende? Mener også at denne tilretteleggingen ikke skulle få økonomiske konsekvenser for meg (igjen, ikke fordi jeg "krever", men fordi jeg mener vi har rettigheter). Takk for et svar jeg heller har ønsket, misforstå meg rett dere andre, all hjelp er god hjelp her- men jeg føler ikke feilen ligger hos meg. Er så langt i fra inne i lovverket som du får det kanskje, på grensen til naiv, men føler det er blitt gjort feil her.. Tror jeg skal sende en Mail til fagforbundet hvor jeg er medlem.
Hjertefru Skrevet 6. august 2016 #20 Skrevet 6. august 2016 Jeg har ikke fast jobb nei. Jeg kan gå både dag, kveld og natt og ønsker dette, men blir anbefalt/frarådet/presset til å ikke jobbe. Jordmor anbefalte meg å heller søke svangerskapspenger på grunnlag av at hvis jeg gikk ut i sykmelding ble lønnen da basert på inntekt siste fire uker, og derfor litt lavere. Etter endt sykmeldt ville da vaktene fremdeles være få og gi lite penger inn, og denne "runddansen" ville fortsatt helt til jeg søkte om foreldrepenger, da med et betydelig lavere grunnlag. Vil understreke her at jeg hele tiden vil jobbe, kan jobbe, ønsker ikke å jobbe mindre, ønsker ikke jobbe bare dag- men blir ja, presset, til det. Dette er en meget ugunstig situasjon å være i ja, derfor undersøker jeg med dere fruer der ute om det er noe jeg kan gjøre for å redde meg og familien min inn. Jeg synes ikke det er riktig av lederen din å presse deg ut fra jobb på helg, kveld osv. Natt kan jeg skjønne. Sånn jeg forstår deg er det ikke noen spesiell medisinsk grunn til at du ikke kan jobbe kveld og helg. Hadde du hatt fast jobb nå hadde du måttet gå både kvelds-og helgevakter. Det vet lederen din, og jeg syns måten situasjonen blir håndtert nærmer seg diskriminering. Selv om det sikkert ikke er meningen. Det du kan gjøre er å ta en prat med leder og be om at de tilrettelegger på annet vis enn å ta fra deg vakter. Forklar at familiens økonomi er avhengig av at du har inntekt. Men husk på hvordan du ordlegger deg, du er prisgitt goodwill fra arbeidsgiver her. Ved nærmere ettertanke kan det jo hende at du kvalifiserer til svangerskapspenger, men jeg er veldig usikker.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2016 #21 Skrevet 6. august 2016 De står jo fritt til å bruke hvilken vikar de vil, uansett om de er gravide eller ei Anonymous poster hash: 48c73...3df Tror du bør sette deg litt bedre inn i regelverk. Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. Var det det så ville vel de fleste arbeidsgivere ansette alle kvinner i fruktbar alder i vikariat - så slapp de å forholde seg til at kvinnene ble gravide. Man har en del rettigheter også som gravid, og alle rettigheter er ikke borte selv om man er vikar - spesielt ikke når man har jobbet over tid i en stilling og i så høy stillingsprosent. Her har dessuten kommunen gjort feil som ikke har en ordentlig arbeidskontrakt med HI for sommeren. Så arbeidsgiver er tydeligvis ikke helt oppdatert på regelverket heller. Anonymous poster hash: 949ed...9af
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #22 Skrevet 6. august 2016 De står jo fritt til å bruke hvilken vikar de vil, uansett om de er gravide eller ei Anonymous poster hash: 48c73...3df Jeg mener de ikke bare kan "droppe" meg etter de har fått vite at jeg er gravid. Det er diskriminering vel? Om jeg og en annen vikar, ikke gravide noen av oss, hadde stått disp til å jobbe- så ja, da er det bare arbeidsgivers rett å tildele vakter. Når behovet for min arbeidskraft er der, og at jeg blir "valgt vekk" og brukt av en annen pga graviditet, - og denne andre vikaren som jobber "for meg" da heller får overtid enkelte uker, så er det jo ihvertfall ikke riktig.?
Hjertefru Skrevet 6. august 2016 #23 Skrevet 6. august 2016 Bra at du er organisert. Da tar du kontakt med tillitsvalgt på mandag.
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #24 Skrevet 6. august 2016 Tror du bør sette deg litt bedre inn i regelverk. Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. Var det det så ville vel de fleste arbeidsgivere ansette alle kvinner i fruktbar alder i vikariat - så slapp de å forholde seg til at kvinnene ble gravide. Man har en del rettigheter også som gravid, og alle rettigheter er ikke borte selv om man er vikar - spesielt ikke når man har jobbet over tid i en stilling og i så høy stillingsprosent. Her har dessuten kommunen gjort feil som ikke har en ordentlig arbeidskontrakt med HI for sommeren. Så arbeidsgiver er tydeligvis ikke helt oppdatert på regelverket heller. Anonymous poster hash: 949ed...9af Tusen takk 🙏🏼 Jeg er ikke "helt off".
Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 Forfatter #25 Skrevet 6. august 2016 Bra at du er organisert. Da tar du kontakt med tillitsvalgt på mandag. Ja, jeg må gjøre det, og til da skrive et noe mer ryddig (og kanskje mindre følelsesladd?) brev til fagforbundet. Eller kanskje tillitsvalgt er den som kontakter forbundet? -uansett skal jeg ha meg en liten ringerunde mandag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå