Idachristin7 Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Hei! Jeg er ansatt i kommunen, som vikar på to forskjellige sykehjem. Ett hvor jeg jobber som sommervikar og ett hvor jeg jobber som løs vikar. Jeg er nå gravid i uke 25. I uke 23 sendte min fastlege søknad til NAV om svangerskapspenger, denne "kan ikke" avslås og jeg er derfor nå hjemme, i permisjon. La meg ta deg tilbake i korte trekk (så godt det lar seg gjøre). Da jeg ble gravid jobbet jeg 80-100% som nattevakt; på natta. Månedslønnene mine da var jeg fornøyd med, mellom 18-19 og 21 netto. (Ufaglært) Da jeg fortalte avdelingsleder om graviditeten ble mine bekymringer for jobbsituasjon avblåst og "alt skulle ordne seg", og "nå skal vi bare tilpasse". Jeg ble videre kun satt til å jobbe på dag- og aftenstid, men fikk jobbe enda 80%, så "de tusenlappene" natt-tillegget var fikk bare være tenkte jeg. Her var jo jobben min snill og tilpasset.. "Jeg er jo bare en vikar." Så kom sommerturnus og jeg skulle endelig få komme tilbake til min første vikarstilling, fast 100% over sommerukene 25-35. "Endelig fast, det skal bli deilig å puste ut litt". Da jeg startet opp med vakter der fikk jeg tildelt vakter tilsvarende 50% med løfte om at "det kommer mer". Samme skjedde sommeren før, og da jobbet jeg overtid nesten hver uke. "OK, da". Som gravid ble det satt opp samtale med jordmor via HR-avdeling, som skulle passe på at alt ble tilrettelagt for meg. Jeg fikk kun dagvakter, ikke kveldsvakter, ikke overganger (kveld-dag dagen etter), og heller ikke helgevakter. "Hva vil dette bety for lønningene mine?" Spør jeg.. Her ryker jo endel tillegg. "Nei, det skal ikke merkes for deg, isåfall søker vi om gradert svangerskapspenger eller tar ut sykemelding på grunnlag av økonomisk utrygghet og psykisk uro". Som vikar har jeg ikke alltid vært så opptatt av mine rettigheter. Jeg har vært glad til for de vaktene jeg har fått, og har (heldigvis) ikke før vært i situasjonen som jeg nå finner meg i. Jeg jobbet i denne sommerturnus