Gå til innhold

Kjønnsnøytrale hen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange bruker det i en del sammenhenger. Gjør meg litt betenkt. Jeg tenker det kan ha en motvirkende effekt. Det er med på å understreke begrensninger av kjønnsbegrepene, fremfor å utvide dem.

Jeg synes kjønnene skal være delt i to. Det er vi fra naturens side, og vi bør være stolt av det og føle at det er en del av vår identitet. Vi bør fremme at begrepet jente/gutt skal være bredere. Gi rom for alle slags jenter og gutter, og ikke fremme at de som ikke passer inn i boksen "jente" skal være en hen eller en han. Vi må bare få boksen stor nok til alle slags jenter. Samme med gutter. Du kan jo være gutt selv om du er feminin/androgyn eller hva det måtte være...

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 92dcb...4ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes hen er tåpelig, det er jo en betegnelse på lik linje som han eller hun. Er det ikke bedre at man lærer at man kan være vidt forskjellige, kan like hva man vil, være som man vil og gjøre som man vil uansett om man er gutt eller jente

Anonymous poster hash: 637f4...b6f
Skrevet

Ser mange bruker det i en del sammenhenger. Gjør meg litt betenkt. Jeg tenker det kan ha en motvirkende effekt. Det er med på å understreke begrensninger av kjønnsbegrepene, fremfor å utvide dem.

Jeg synes kjønnene skal være delt i to. Det er vi fra naturens side, og vi bør være stolt av det og føle at det er en del av vår identitet. Vi bør fremme at begrepet jente/gutt skal være bredere. Gi rom for alle slags jenter og gutter, og ikke fremme at de som ikke passer inn i boksen "jente" skal være en hen eller en han. Vi må bare få boksen stor nok til alle slags jenter. Samme med gutter. Du kan jo være gutt selv om du er feminin/androgyn eller hva det måtte være...

Hva tenker dere?

Syns det du skriver virker veldig fornuftig. Likte det med å få boksen stor nok til alle slags jenter/gutter :-) Hen er tåpelig.

Anonymous poster hash: 955b1...11e

Skrevet

Lettere å skrive hen enn h*n/hun eller han. For eksempel som i "spør legen om hen kan skrive ut..."

Anonymous poster hash: 71877...1a0

Skrevet

Lettere å skrive hen enn h*n/hun eller han. For eksempel som i "spør legen om hen kan skrive ut..."

Ja, og i denne sammenhengen synes jeg det er helt greit. Men når foreldre bruker dette om barna sine, eller f.eks om andres barn (som de vet kjønnet på) blir det feil synes jeg.

Skrevet

Lettere å skrive, men grusomt å lese. Jeg synes det er fryktelig forstyrrende og mister flyten i teksten. Men venner meg kanskje til det om det blir mer vanlig...

(Utover det har jeg ingen mening om saken. :P)

Anonymous poster hash: ff6aa...2be

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Synes det er unødvendig. Vi er fra naturens side delt i to kjønn, selv om det finnes noen få unntak. Unntakene er så få at vi ikke trenger et eget pronomen for denne gruppen. Vi bør heller være mer vidsynte og gi alle plass i de to kjønnene vi har.

Skrevet

Vi har menn og kvinner, men også ordet mennesker.

Vi har gutter og jenter, men også ordet barn.

På samme måte som dette er viktige ord i språket føler jeg at vi noen ganger kunne trenge et ord som kunne brukes på samme måte som hun og han, men som kan brukes om hvem som helst, uavhengig av kjønn.

Anonymous poster hash: 8554a...394

Skrevet

Jeg er enig med deg, Hi. Vi trenger ikke flere betegnelser, men vi må gjøre boksen stor nok til å romme alle.

Anonymous poster hash: 935b9...4f3
Skrevet

Fryktelig unødvendig og tåpelig.

Anonymous poster hash: a859d...d81

Skrevet

Vi har menn og kvinner, men også ordet mennesker.

Vi har gutter og jenter, men også ordet barn.

På samme måte som dette er viktige ord i språket føler jeg at vi noen ganger kunne trenge et ord som kunne brukes på samme måte som hun og han, men som kan brukes om hvem som helst, uavhengig av kjønn.

Anonymous poster hash: 8554a...394

Hva med "personen"?

Skrevet

Skulle gjerne hørt fra de som er for å bruke hen også. Hvilke tanker har dere?

Skrevet

Naboen her fikk baby og kalte babyen Iben. De nekter å si om det er gutt eller jente, bruker konsekvent hen. Barnet er nå 2 år og ingen vet hvilket kjønn barnet har utenom foreldrene.

Barnet går i klær og har leker som tilsier både gutt og jente. har ikke begynt i barnehage ennå.

Anonymous poster hash: 4076f...d8e

Skrevet

Synes det er unødvendig. Vi er fra naturens side delt i to kjønn, selv om det finnes noen få unntak. Unntakene er så få at vi ikke trenger et eget pronomen for denne gruppen. Vi bør heller være mer vidsynte og gi alle plass i de to kjønnene vi har.

Er du sikker på at unntakene føler det sånn? Ellers er jeg enig. Dette med kjønnsnøytralitet og "hen" har blitt en trend og blir derfor brukt i hytt og vær. Jeg er også enig med hi i at gutt og jente begrepet burde være så vidt at det har plass til alle slags gutter og jenter :)

Anonymous poster hash: 7041b...714

Skrevet

Naboen her fikk baby og kalte babyen Iben. De nekter å si om det er gutt eller jente, bruker konsekvent hen. Barnet er nå 2 år og ingen vet hvilket kjønn barnet har utenom foreldrene.

Barnet går i klær og har leker som tilsier både gutt og jente. har ikke begynt i barnehage ennå.

Jeg er veldig spent på hva disse barna vil si når de blir voksne om hvordan dette har påvirket dem.

Kan det slå feil vei? At de ikke finner seg en identitet? Å være gutt eller jente skal jo ikke være noe å skamme seg over. Det er jo flott at det er forskjeller mellom kjønnene og individene. Vi bør omfavne det, fremfor å forsøke å viske det ut...

Skrevet

Det er noe av det mest tåpelige jeg vet. Vi er to kjønn. Og for meg er det det samme om de blir homofile, transer eller hva som helst, men man er fortsatt født med et kjønn.

Anonymous poster hash: b8afb...cef

Skrevet

Hen gir meg øyesår.

Anonymous poster hash: dc974...708

Skrevet

Det er jo kjønnsnøytrale betegnelser på tredjepersoner i mange språk, for eksempel finsk, samisk, kinesisk mandarin. Men disse betegnelser har vært der hele tiden. I norsk språk har det vært skilt mellom "han" og "hun", slik at "hen" høres unaturlig ut. Jeg forstår heller ikke poenget med å gjøre alt kjønnsnøytralt. Sist jeg sjekket, ble menneskene delt i hunnkjønn og hannkjønn. De finnes ikke tvekjønnede mennesker, eller mennesker som har uklart kjønn. Til og med transvestitter har jo bare ett sett med kjønnsorganer, og ikke to. Hvis man skifte kjønn, blir man jo en kvinne selv om man tidligere har vært en mann. Man blir jo ikke intetkjønn av den grunn.

Anonymous poster hash: d8d44...c31
Skrevet

Mange mennesker ønsker selv å bli tiltalt som hen. Hvorfor ikke unne dem det? Kan vi ikke være så rause å bytte ut én enslig bokstav for at de skal få det bedre?

Skrevet

Hva med "personen"?

Man bruker jo 'personen' i flere sammenhenger, og det fungerer jo forsåvidt

Likemann heter nå likeperson, osv

Tror det er viktig i denne debatten å skille mellom to ting:

- behovet for en kjønnsnøytral måte å beskrive funksjoner mv i samfunnet som i 2016 ikke nødvendigvis er knyttet til kjønn

- ønsket om å fjerne skillet mellom mann og kvinne - som i å gjøre oss helt like!

Jeg tror diskusjon rundt det første punktet er nyttig og viktig!

Og jeg tror de færreste mener at vi skal fjerne alle skiller! Vi er forskjellige, både gitter og jenter og menn og kvinner, og det skal vi fortsette å være! Men vi skal ha rettferdige muligheter i samfunnet - enten det gjelder skolegang, karriere eller andre ting!! Men en gutt er fortsatt han og en jente er hun!!

Anonymous poster hash: 82ea8...f55

Skrevet

Man bruker jo 'personen' i flere sammenhenger, og det fungerer jo forsåvidt

Likemann heter nå likeperson, osv

Tror det er viktig i denne debatten å skille mellom to ting:

- behovet for en kjønnsnøytral måte å beskrive funksjoner mv i samfunnet som i 2016 ikke nødvendigvis er knyttet til kjønn

- ønsket om å fjerne skillet mellom mann og kvinne - som i å gjøre oss helt like!

Jeg tror diskusjon rundt det første punktet er nyttig og viktig!

Og jeg tror de færreste mener at vi skal fjerne alle skiller! Vi er forskjellige, både gitter og jenter og menn og kvinner, og det skal vi fortsette å være! Men vi skal ha rettferdige muligheter i samfunnet - enten det gjelder skolegang, karriere eller andre ting!! Men en gutt er fortsatt han og en jente er hun!!

Anonymous poster hash: 82ea8...f55

Jeg er uenig med deg. Det handler ikke om å fjerne et skille, men å være åpen for at ikke passer i boksene "mann" og "kvinne", og akseptere at de uansett er fullverdige mennesker.

Skrevet

Man får si "de" da, som de har begynt med i USA.

Anonymous poster hash: a859d...d81

Skrevet

Det er jo kjønnsnøytrale betegnelser på tredjepersoner i mange språk, for eksempel finsk, samisk, kinesisk mandarin. Men disse betegnelser har vært der hele tiden. I norsk språk har det vært skilt mellom "han" og "hun", slik at "hen" høres unaturlig ut. Jeg forstår heller ikke poenget med å gjøre alt kjønnsnøytralt. Sist jeg sjekket, ble menneskene delt i hunnkjønn og hannkjønn. De finnes ikke tvekjønnede mennesker, eller mennesker som har uklart kjønn. Til og med transvestitter har jo bare ett sett med kjønnsorganer, og ikke to. Hvis man skifte kjønn, blir man jo en kvinne selv om man tidligere har vært en mann. Man blir jo ikke intetkjønn av den grunn.

Anonymous poster hash: d8d44...c31

Jo det finnes tvekjønnede mennesker. Mennesker med to sett kjønnsorganer og mennesker uten. Det skjer feil fra naturens side av og til som gjør at man er verken det ene eller det andre. Men det er langt ifra vanlig.

Anonymous poster hash: 7041b...714

Gjest Antarctica
Skrevet

Grammatikalsk og administrativt så er det faktisk vedtatt at både "hun" og "han" kan brukes som kjønnsnøytrale pronomener.

"Når soldaten stiller opp til morgeninspeksjon, skal hun være nybarbert" er dermed en riktig setning i norsk militær administrasjon.

Men den er likevel brudd på logikken...

Skrevet

Jeg er ikke spesielt for å bruke hen, men jeg ser behovet av å komme med slike forslag slik at man begynner å diskutere det som har med kjønn å gjøre. Skillet mellom sex og gender på engelsk er noe vi kunne hatt nytte av å få på norsk f eks, for å skille mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet. De er ikke alltid sammenfallende, og ved å ha begreper for det kan man lettere diskutere hva som er biologiske forskjeller og forskjeller som har røtter i kulturell påvirkning.

Når det gjelder foreldrene som ikke vil fortelle kjønnet til barnet sitt, så tenker jeg egentlig at det er helt flott, men samtidig bekymrer det meg at vi nok ikke har kommet så langt at det fungerer helt etter planen. Jeg håper det gjør at folk ikke blir opptatt av hvilket kjønn lille Iben egentlig er, men at de møter hen (ja, jeg brukte det jeg) som en person bare. det er synd hvis det å gå foran på den måten der, for å skape endringer i samfunnet, skader barnet på noen måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...