Gå til innhold

Far ønsker å fraskrive seg foreldrerett. Kan man bare underskrive et dokument, eller MÅ man i retssal?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han vil ikke lenger være far, og det er vel sånn sett det beste som kunne skje oss, uten at jeg skal gå inn i saken.

 

Men, kan man bare underskrive et dokument og så er det ferdig arbeide, eller må man gjennom en voldsom prosess med rettsal og andre spennende ting?

 

Vi har lyst å få det gjort fort og greit, uten styr.

 

Anonymous poster hash: d06d7...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist. Vil tro det må i rettsal pga barnas rettigheter eller tap av arv.

 

Anonymous poster hash: 837ca...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan fraskrive seg foreldreansvar. Da skriver du bare ut dokumententet om foreldreansvar og krysser av for at du skal ha dette alene og far må selvfølgelig underskrive.

 

Men han får aldri fraskrevet seg som far. Han er barnets biologiske far og vil alltid kreves for barnebidrag og barnet vil ja arverett. Eneste måten å endre dette er at en annen mann adopterer barnet. Dvs det må være en mann du er gift med.

 

Anonymous poster hash: 11a4e...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det hun over sier. Han kan si fra seg foreldreansvar, men han vil alltid stå i papirene som far. Og om noe skulle skjedd deg vil myndighetene kontakte han ang barnet. Barnet vil også arve han. I tillegg vil han alltid regnes som "med barn" når det skal tas økonomiske vurderinger av han... så dette juridiske foreldreansvaret har ikke så fryktelig mye å si. 



Anonymous poster hash: 6f3f5...cd3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stemmer det hun over sier. Han kan si fra seg foreldreansvar, men han vil alltid stå i papirene som far. Og om noe skulle skjedd deg vil myndighetene kontakte han ang barnet. Barnet vil også arve han. I tillegg vil han alltid regnes som "med barn" når det skal tas økonomiske vurderinger av han... så dette juridiske foreldreansvaret har ikke så fryktelig mye å si.

 

Anonymous poster hash: 6f3f5...cd3

 

Men vi kan slippe å ha noe med ham å gjøre. Det er sånn sett det viktigste.

Men han skal fortsatt betale bidrag?

 

Anonymous poster hash: d06d7...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan slippe å ha noe med ham å gjøre. Det er sånn sett det viktigste.

Men han skal fortsatt betale bidrag?

 

Anonymous poster hash: d06d7...272

Selvfølgelig skal han det

 

Anonymous poster hash: 5dc1a...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vi kan slippe å ha noe med ham å gjøre. Det er sånn sett det viktigste.

Men han skal fortsatt betale bidrag?

 

Anonymous poster hash: d06d7...272

Du er han fra seg foreldreansvaret trenger du ikke ha noe med han å gjøre, alt ang. skole, bankkonto, pass osv er det du alene som styrer

 

Men han er uansett barnets biologiske far og må betale bidrag og barnet har arverett

 

Anonymous poster hash: 0baea...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg håper det er han fengselspappaen (som satt for familievold) med hun merkelige nykjæresten dette gjelder..

 

Anonymous poster hash: 1706d...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Hva om han ombestemmer seg?

Er det lett for ham å få foreldreansvaret tilbake?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d06d7...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg håper det er han fengselspappaen (som satt for familievold) med hun merkelige nykjæresten dette gjelder..

 

Anonymous poster hash: 1706d...fd8

Evt. en viss voldtektsmann...! 

 

Anonymous poster hash: ccc5d...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist. Vil tro det må i rettsal pga barnas rettigheter eller tap av arv.

 

Anonymous poster hash: 837ca...ccf

Barna taper verken rettigheter eller arv. Foreldreansvar omhandler kun hvem som juridisk bestemmer over barna.

 

Far kan ikke si fra seg farskapet. Det er kun ved adopsjon at det er mulig.

 

 

 

Anonymous poster hash: e959c...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Hva om han ombestemmer seg?

Er det lett for ham å få foreldreansvaret tilbake?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: d06d7...272

Ja, det er ikke så vanskelig. Han vil få samvær enten med eller uten tilsyn ganske automatisk om han vil ha det, og etter det skal det ikke veldig lang tid før han kan søke om å få del i det juridiske foreldreansvaret - og han vil nesten alltid få det. Så skjønner ikke helt at du synes dette gjør så fryktelig mye fra eller til... 

 

Og at dere ikke trenger se han mer er jo også bare om HAN ønsker det. Det sekundet han igjen krever kontakt med barnet vil han antagelig få det. 

 

Hver gang barnet må ha pass må du få tilsendt et dokument fra folkeregistret som sier at du har foreldreansvaret alene før du kan søke pass.... tar litt tid og er en kjedelig prosess hver gang.

 

Anonymous poster hash: 6f3f5...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ja, det er ikke så vanskelig. Han vil få samvær enten med eller uten tilsyn ganske automatisk om han vil ha det, og etter det skal det ikke veldig lang tid før han kan søke om å få del i det juridiske foreldreansvaret - og han vil nesten alltid få det. Så skjønner ikke helt at du synes dette gjør så fryktelig mye fra eller til... 

 

Og at dere ikke trenger se han mer er jo også bare om HAN ønsker det. Det sekundet han igjen krever kontakt med barnet vil han antagelig få det. 

 

Hver gang barnet må ha pass må du få tilsendt et dokument fra folkeregistret som sier at du har foreldreansvaret alene før du kan søke pass.... tar litt tid og er en kjedelig prosess hver gang.

 

Anonymous poster hash: 6f3f5...cd3

 

Hva mener du med det siste der?

 

Bare lurer, siden det går automatisk hos oss. To ganger har begge foreldre troppet opp på lensmannskontoret for å få pass, og begge gangene har vi fått beskjed om at jeg kunne kommet dit alene, siden jeg har foreldreansvar. Så det er jo merkelig at det går så automatisk hos oss (siden jeg og far ikke bodde sammen da han ble født), mens noen må innhente de opplysningene? 

 

Anonymous poster hash: ccc5d...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva mener du med det siste der?

 

Bare lurer, siden det går automatisk hos oss. To ganger har begge foreldre troppet opp på lensmannskontoret for å få pass, og begge gangene har vi fått beskjed om at jeg kunne kommet dit alene, siden jeg har foreldreansvar. Så det er jo merkelig at det går så automatisk hos oss (siden jeg og far ikke bodde sammen da han ble født), mens noen må innhente de opplysningene?

 

Anonymous poster hash: ccc5d...461

Tidligere måtte en ha skriftlig bekreftelse fra folkeregisteret.

Det er ikke nødvendig lenger, da politiet har direkte tilgang til det.

 

Anonymous poster hash: 25a1b...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare å signere og sende inn papirene.

 

Mannen min har fraskrevet seg foreldreansvar for datteren. Han betaler bidrag og har 30% samvær, men fraskrev seg ansvaret for at mor skulle kunne ordne alt med bank, pass, dra til utlandet etc uten å styre med tillatelser fra han. (Nå har de et godt forhold da så mannen var aldri redd for at hun skulle bruke det mot han på noen måte). Var enkelt å ordne.

 

Anonymous poster hash: 8ff92...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke gjort det, faren her stakk til et annet land og slapp deretter unna med både bidrag til ungen og diverse andre ting



Anonymous poster hash: dfb4f...7ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...