Gå til innhold

Når lar du unger leke ute alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alene, ikke sammen med storesøsken, men alene utendørs. Hvor gamle var barna dine da de fikk lov til det? Jeg har en 3-åring og kjenner at jeg ikke vil tørre det før hun begynner på skolen som 6-åring. (Aldri si aldri!). 

Det er biler her, hele tiden, ikke motorvei, men det er nok trafikk. Jeg har alltid hatt storesøsken og kusiner som har "passet på meg" (2 og 3 år eldre), men min eldste har ikke det. Er jeg hønemor som vil vente til hun begynner på skolen? Jeg har ikke sett noen 4- og 5-åringer som har vært fornuftige nok til å reke ute alene. 

Anonymous poster hash: 0d501...c29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lekt ute alene og med venner siden hun var rundt 3-4 år

Anonymous poster hash: 3f060...c2c

Skrevet

Vi bor innerst i en blindvei, 2 mål tomt med to pensjonister som eneste naboer så her har de lekt ute alene fra rundt 3 år.

Gått bort på lekeplassen og lekt med andre barn/eldre søsken har de gjort fra 4-5 år, rolig gate som vår blindvei går ut ifra.

Anonymous poster hash: 83d68...57d

Skrevet

Det kommer jo VELDIG an på hvordan man bor, nabolag, trafikk, beliggenhet mm

Skrevet

Eldste var ute i hagen til momor alene fra hun var 2,5 år. Hun hadde sandkasse og huse rett uten for stuedøra, så der kunne hun være om vi gjorde noe i stua. Gjerde og stille vei.

Hjemme fikk hun ikke lov å være ute alene, for vi bodde i leilighet og flere som hadde samme innkjørsel som oss som var rett utenfor døra.

Minst var ut alene i hagen fra hun var 1,5 år. Hun skravlet konstant, så jeg hørte hvor hun var hele tiden. Hun fikk være ut alene om jeg gjorde noe på kjøkkenet for der så jeg henne. Og ble det to sek stille kunne jeg bar titt ut. Rolig og stille nabolag med lit bilder. En unge som har stortrivdes i eget selvskap og lekt alene. Hun kunne sitt timesvis i sandkassa, og har aldri vært en unge som har gått noe sted.

Hadde hun ikke vært som hun var så hadde hun ikke fått lov, og jeg er nok muligens ikke en kjempe hønemor. Ungene har fått lov til ting utifra hvordan jeg kan stole på de og om forholdene ligger tilrette for det.

Anonymous poster hash: 44f7b...dd1

Skrevet

4 år. Straks 5 nå. Er et rolig boligområde et stykke fra veien. Er mange barn fra 3-7 år her som leker ute sammen. De holder seg enten i gata her som er blindvei, eller gata nedenfor som er blindvei. De er rundt husene her og går ikke hvor de ikke får lov til

Anonymous poster hash: 98e37...8b1

Skrevet

Fra 4 år har mine fått lov til å være ute alene.

Skrevet

Fra tre år.Men nå har vi to mål hage med gjerde og port.Hadde vi ikke hatt det ville jeg nok ventet lenger.Bor nærme vei.

Anonymous poster hash: 7a16f...c64

Skrevet

nå når han er 4.5 så er han ute å leker med nabogutt i korte stunder der jeg for eksempel er inne å lager middag.

Utenfor her kjører ingen biler å det er sperret med  bom så det er veldig praktisk :)

Så her utenfor kan de sykle trygt og leke uten beskymring for biler.

Anonymous poster hash: b7937...193
Skrevet

Fra rett før hun ble 4. Men hun er veldig pliktoppfyllende - sier ifra om hun vil gå på den andre siden av blokken (hvor vi også har vinduer så vi kan følge med). Går aldri ned til veien eller bort fra borettslaget sitt område. Veldig stille område med nesten bare barnefamilier.

Anonymous poster hash: 9a45b...a2d

Skrevet

Min 4-åring er ute og leker alene, men jeg har dører åpne på begge sider og vet jo nøyaktig hvor han er til enhver tid. Han har klare regler på hvor han får gå (og det er ikke langt) og følger dem, så da går det fint. :)

Jeg tenkte omtrent som deg for et år siden, men når det gjelder mitt barn har det i alle fall skjedd utrolig mye på det året.

Anonymous poster hash: 0623c...504
Skrevet

Min på seks har begynt å være litt alene ute i gata nå. Mye biler som kjører fort her, har ikke gjerde eller port så lillesøster på fire fotfølges fortsatt..

Anonymous poster hash: 9f3f0...6da

Skrevet

Dere som lar 1-3-åringer gå ute alene, har dere lært dem å ikke snakke med fremmede? At biler er farlig? Hvordan vet dere at de holder seg unna skog, vann, biler etc? Og bor dere laaangt unna alle veier? 

Anonymous poster hash: 0d501...c29
Skrevet

Man kan jo ikke ha en fasit på det. Hjemme kan de leke ute fra fireårsalderen, mens hos besteforeldrene blir det nok ikke før nærmere skolealder pga trafikk og elv like utenfor gjerdet.

Skrevet

min er 3,5 år og leker alene ute, bor i en blind vei og han leker med et par jenter fra bhg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...