Gå til innhold

Økonomi og antall barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange her tenker på økonomi i planlegging av antall barn, for det virker mange ganger som de som ikke jobber er de som får flest barn.

Anonymous poster hash: 0be58...af5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker på det ihvertfall. Vokste selv opp i et hjem med ekstremt lite penger og ønsker gi barna mine mer enn jeg fikk....

Mannen min tjener greit da, og vi var heldig da vi gikk inn i boligmarkedet. Har 4 barn og jobber 60-70%, mannen er selvstendig og jobber mer enn 100%

Anonymous poster hash: 8312e...b78

Skrevet

Jeg har alltid vært flink med å jobbe og spare. Selv med høy utdannelse og meget god økonomi har jeg alltid vært bevisst med antall unger. Heldigvis er min mann enig med meg der. Så to unger fikk vi. For min del er ikke økonomien som begrenses her, men å ha tid til ungene og følger dem tett opp ved siden av full stilling med en del overtidsarbeid. Er glad for den dag i dag at vi har bare to unger. Nok tid til dem, tid til å pleie kjærligheten, egen tid og full jobb :) helt perfekt for våres del.

Anonymous poster hash: 315bf...251

Skrevet

Økonomi er absolutt med i planleggingen. Jeg også vokste opp i et hjem med mange barn og dårlig økonomi, og i et miljø der folk hadde MYE penger. Det gjorde at jeg falt litt utenfor, iallefall før jeg selv begynte å jobbe for å klare å være med på ting (da jeg var 12 år...). Dette ønsker jeg ikke for mine barn.

Vi har to barn nå, og mannen har en fra tidligere. Vi vurderer et tredje barn, men tenker da å flytte til en billigere bolig, slik at vi i fremtiden har mulighet til å gi barna våre muligheter. Vi jobber begge 100 % og har greie lønninger.

I vår planlegging så er barnehage/SFO, mulighet til dyre fritidsaktiviteter (f. eks riding, seiling), råd til fritid (vi er glad i å oppleve ting og det koster..), hus, mat, klær, utstyr mm.

Anonymous poster hash: b0a7b...ed9
Skrevet

Det blir tre barn her, uten så veldig mye tanke på økonomi, akkurat nå.

Vi har inn ca 35.000 i mnd +/-, og klarer oss veldig godt med det mens barna er små.

Jeg jobber bare litt, og mannen 100% med mange timer overtid.

Etterhvert kan jeg tenke meg å jobbe rundt 80-100%, ettersom barna blir større og krever mer i form av utstyr og diverse 💸😂

Anonymous poster hash: f0333...cb6

Skrevet

Både økonomi og plass er helt klart med i beregningen. Ønsker oss tre (har straks to), har ca 50-55 000 inn i måneden til sammen. Har hus med fire store soverom.

Anonymous poster hash: 00ea8...6ab

Skrevet

Tenker på det. Vi har fem barn, og samlet inntekt på ca to mill. Trenger stort hus, stor bil, ganske masse utstyr, ferier blir dyrere, store utgifter til bhg/skole etc. De jeg kjenner med 5+ barn er alle leger, men det kan jo ha med omgangskrets generelt å gjøre.

Anonymous poster hash: b9ae1...4c7

Skrevet

Jeg visste at vi hadde god nok økonomi og plass til tre barn før vi fikk de, samlet inntekt på 1,3-1,4 mill. Synes det er viktig at hvert barn får sitt eget rom i huset og, alle mennesker trenger privatliv. Fikk tre barn med samme kjønn, så blir jo mye arving av klær og utstyr hvor vi sparer en del penger der.

Anonymous poster hash: f8ca2...ab6

Skrevet

Ja økonomi er i tankene. Har to barn, har litt lyst på et barn til.. Men dropper det både pga økonomi og muligheten til å følge opp. Vi har ca 1mill tilsammen.

Anonymous poster hash: 869ce...8ad

Skrevet

Ja, så absolutt. Da spesielt med tanke på å ha tid til barna og overskudd til å følge opp. Tid og penger henger sammen. V har to barn på seks og tre år. Vi jobber begge 100%. For meg (og for barna) er det for mye. Vi tjener rett under 1 million til sammen. Vi har tenkt på tre barn, men jeg tror det blir for mye. Aller helst skulle jeg vært hjemmeværende når barna var små og fått fire barn litt tett.

Skrevet

Økonomi, plass og tid har vært helt avgjørende for antall barn. Vi har to barn, egentlig med ønske om et tredje. Men vi har ikke plass der vi bor nå, og selv om vi snart skal flytte til noe større så vil utgiftene øke. Vi har ca 900 000 i året og det er ikke allverden, bor sentralt på Østlandet. Har et barn i barnehage og et på SFO. Enda et barn i barnehage ville betydd en stor forskjell i feriebudsjettet. Og jeg er glad i ånreise og oppleve ting. Samtidig som vi begge jobber 100% og jeg pendler ca 1,5 time hver dag. Føler jeg ikke har tid til et barn til.

Anonymous poster hash: c9eae...4d9

Skrevet

Vi fikk barn etter at vi hadde fullført utdanning, fått fast jobb og kjøpt hus. Så jeg vil si at vi har vært langt over middels opptatt av at det økonomiske skal være på plass.

Skrevet

Jeg har alltid vært flink til å sette av penger. Vi har 3 barn straks og for hvert barn hadde jeg en slags buffer. Tak over hodet har vi,men må kjøpe større,begge jobber 100%,jeg jobber mer overtid,jeg tror vi har overskudd til 3 barn.

Når det gjelder barn,forstår jeg nå at barns syn på livet er annerledes enn virkeligheten. Feks syntes jeg fra tid til annen i barndommen at vi var fattige hadde ikke råd og stakkars meg som ikke fikk DENNE dukken eller godteri,enda mine foreldre var arkitekt og lege. De tjente bra men syntes at jeg ikke skal få alt jeg peker. Jeg sparte penger til sykkel,førerkort mm.

Anonymous poster hash: c2ce9...fa1

Skrevet

Tid med barna mens de er små var en like viktig grunn for oss da vi nå velger å sette tre barn til verden. Jeg anbefaler ikke mange å få barn så tett under studie, for oss har det gått veldig bra men hører venner og bekjente sier de ikke hadde klart det på vår økonomi.vi er flinke til å kjøpe brukt, salg, bruker nesten ikke penger på oss selv ol. For meg var denne studietiden en drøm jeg har hatt lenge var derfor klar til å ofre nesten alt for å nå den. Det har krevd alt av disiplin hos oss voksne. Vi har et billig hus eller billig og billig, billig her i byen iallefall og om noen mnd går jeg ut i jobb. Vi får da inn ca 900 000- 1 mill. Er gla denne økonomisk tiden kom da de var så små, hadde aldri klart det om de var eldre og er takknemlig for å kunne gi de mer nå. De selv har ikke merket det, de har like mye og ofte mer enn andre bare at det ikke er kjøpt nytt. Blir spennende å se hvordan forbruket blir etterpå jeg syns det er rart å tenke på å kjøpe samme dress til 1200 som jeg før fikk et år eldre til 300 så kanskje de ender opp i like mye brukt da også :)

Anonymous poster hash: 2e4df...03f

Skrevet

Mange sier de ikke kan følge mer enn to barn "tett opp", men der er det også veldig mange variabler

Jeg har fire barn og følger de tettere opp enn mange jeg kjenner med bare to...

Ting som spiller inn er f.eks hvor mye tid man trenger til seg selv. Det er stor forskjell på hvor mye egentid voksne mennesker trenger til trening, kjæresteweekend, festing, vennebesøk, teater osv.

Det er også veldig stor forskjell på hva folk mener er tett oppfølging. Noen mener det er å kjøre ungene overalt de skal, og være med på hver eneste fotballtrening, det synes ikke jeg. Mine barn er veldig selvstendig sånn, sykler til trening, går til skolen, tar sparkesykkelen til venner og bussen til svømmehallen, men jeg følger tett opp skole og lekser, jeg vet alltid hvor de er, jeg har åpent hus for venner og kjenner alle kompisene godt og kjenner også foreldrene litt.

Det er forskjell på hva foreldre anser som viktig i en "tett" oppfølging av barna, men det er altså fullt mulig å ha følge opp fire barn, oppdra se godt, gjøre de til selvstendige og gode mennesker som føler seg elsket og sett, også i en stor familie ☺️

Skrevet

Enig me b78. Jeg har venninne som har ett barn. Hun huffer seg ved å tenke på at hun skal nå for 2. Forteller hele tiden hvor vanskelig er det med ett barn,enda barnet er hele tiden hos mormor.

Anonymous poster hash: c2ce9...fa1

Skrevet

Har tre barn. Hadde god økonomi, nå er den tragisk, men barna har det de trenger.

Anonymous poster hash: 8b651...ed3

Gjest Skrekkøgla
Skrevet

Vi fikk barn etter at vi hadde fullført utdanning, fått fast jobb og kjøpt hus. Så jeg vil si at vi har vært langt over middels opptatt av at det økonomiske skal være på plass.

Samme her.

Skrevet

Vi jobber og har to barn. De som blir forsørget opplever at inntekten øker når familien øker, slik er det desverre ikke med lønn.

Anonymous poster hash: 12b6c...56a

Skrevet

Vi jobber og har to barn. De som blir forsørget opplever at inntekten øker når familien øker, slik er det desverre ikke med lønn.

Sånn er det vel ikke lenger for uføre heller. Etter de nye reglene som kom i år kan man ikke få mer enn 90% av sin opprinnelige lønn i trygd, så da får man ikke barnetillegg for "ørten" barn lenger om summen kommer over 90%.

Skrevet

Sånn er det vel ikke lenger for uføre heller. Etter de nye reglene som kom i år kan man ikke få mer enn 90% av sin opprinnelige lønn i trygd, så da får man ikke barnetillegg for "ørten" barn lenger om summen kommer over 90%.

Så bra!

Men 90% er jo mye, det også. Skulle jeg hatt 4-5 barn hadde jeg ikke maktet 100% jobb, måtte gått ned til 70-80%, og lønna ville blitt tilsvarende redusert.

Skrevet

Her er det nøye planlagt etter at vi fikk ett uplanlagt barn som 18 og 19 åring. Etter det bestemte vi oss for å vente med flere barn til vi begge var ferdig utdannet,fast jobb og eide egen bolig.

Det tok noen år da vi ikke hadde råd til å studere samtidig. Nå er vi 30 og 31 år og alt har vært i boks i ca 1 år og vi venter barn nr.2 til vinteren 😊😊

Anonymous poster hash: f15d1...3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...