Gå til innhold

Når lærere mobber elever....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke systemer har din skole til å fange opp dette, og hvilke rutiner har skolen for prosedyrer videre?

Anonymous poster hash: 060d4...7fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene må snakke med rektor. Evt skriftlig klage.

Anonymous poster hash: cb344...77c

Skrevet

Det forutsetter at foreldre vet, at eget barn eller andre har fortalt dette til foreldrene.

Om det kommer en slik klage? Hvordan blir den håndtert?

Hvilke rutiner for undersøkelser er det vanlig å ha? Hvilke samtaler blir satt i verk?

Rutinene for dette, hvor finner man de?

Skrevet

Nå har ikke dette skjedd på min jobb, men alle skoler må ha en mobbeplan.

Anonymous poster hash: cb344...77c

Skrevet

Det står ikke noe i min skole sin mobbeplan om dette. Det fokuserer bare på elev-elev mobbing.

Skrevet

Da tar du kontakt med rektor.

Dette står nok ikke i mobbeplanen da det er forventet at voksne lærere ikke mobber elever.

Anonymous poster hash: 8780d...116

Skrevet

Det er viktig at dette tas riktig tjenestevei. Her må man henvende seg til avdelingsleder først, og så kommer det til rektor. Det blir innkalt til møte med lærer, rektor, fagforening og avdelingsleder først. Deretter blir det møte mellom alle disse og foresatte etterpå. Det bør kunne refereres til konkrete episoder slik at disse kan etterforskes.

På min skole ble en lærer beskyldt for dette, og noen episoder ble nevnt. Enkelt å avkrefte, da enten lærer eller elev var borte ved tre av de fire episodene. Beskyldningen skyldtes misnøye ifht en utvisning, og kunne lett oppklares.

Ellers kan slike saker være vanskelige, men det hjelper å ha konkrete episode (altså ikke sånn lærer Kari liker ikke datteren min, hun sender stygge blikk osv).

Skrevet

Jeg hadde en lærer som var stygg mot meg. Medelever reagerte også på det. Var en spesiell hendelse som gikk utpå handikappet mitt. Da jeg fortalte mamma det, eksploderte hun av raseri. Mamma tok kontakt med rektor. Rektor hudfletta den aktuelle læreren. Vedkommende oppførte seg mot meg etter det.

Anonymous poster hash: 48a27...c62

Skrevet

Det er jo ofte sånn at barn ikke forteller om mobbing, da de ikke helt forstår hva som skjer, og det kan være frykt for ikke å bli trodd.

Foreldre er ikke tilstede og ser episoder, det kan dreie seg mer om en gnagende følelse basert på kommentarer og adferd hos barnet.

Skolen skal avdekke all mobbing selv, det er nærliggende å tro at de vil ha rutiner for å gjøre nettopp dette? Også når det dreier seg om lærere? Eller?

Det er jo en kjent problemstilling, det skjer jo.

Skrevet

Det er jo ofte sånn at barn ikke forteller om mobbing, da de ikke helt forstår hva som skjer, og det kan være frykt for ikke å bli trodd.

Foreldre er ikke tilstede og ser episoder, det kan dreie seg mer om en gnagende følelse basert på kommentarer og adferd hos barnet.

Skolen skal avdekke all mobbing selv, det er nærliggende å tro at de vil ha rutiner for å gjøre nettopp dette? Også når det dreier seg om lærere? Eller?

Det er jo en kjent problemstilling, det skjer jo.

Problemet er at hvis læreren mobber selv, og har samtidig ansvaret for å avdekke mobbing i klassen, så blir det jo situasjon med bukken og havresekken. Barnet må da enten si fra selv til foreldrene, eller er prisgitt noen klassekompiser som våger å si fra til rektor.

Skrevet

Problemet er at hvis læreren mobber selv, og har samtidig ansvaret for å avdekke mobbing i klassen, så blir det jo situasjon med bukken og havresekken. Barnet må da enten si fra selv til foreldrene, eller er prisgitt noen klassekompiser som våger å si fra til rektor.

Hva med at rektor/avdelingsledere kontrollerer? Er det rutiner for indikasjoner som fordrer mer kontroll, undersøkelse?

Kriterier som gjør at skolen bør være obs?

Rutine samtaler som er egnet å fange opp?

Jeg finner då lite på skolen, kommunen sine sider/materiale. Jeg finner litt på Google, men ikke nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...