Gå til innhold

røyking i svangerskapet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min røyket som et damplokomotiv i svangerskapet... det hjalp ikke hva jeg enn sa, jeg måtte jo vite at hun trengte det... det endte med problemer med morkaken og en alt for tidlig fødsel. Det virket en stund som babyen var frisk, men nå ca 2mnd etter fødselen viser det seg at den har en lungesykdom, klarer ikke være uten oksygen! Kjenner jeg er så forbanna på søsteren min som totalt overhørte advarslene mine og nå må et stakkars barn lide for det. Det burde være forbudt ved lov å røyke under svangerskap!

Anonymous poster hash: 1e410...482

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du er helt sikker på at denne sykdommen skyldes røykingen ene og alene?

Anonymous poster hash: f1fe8...40a

Skrevet

Det kan man vel aldri vite helt sikkert, men det er likevel tragisk når et foster utsettes for risiko på den måten. Kjenner også en som røyka i hele svangerskapet. Morkaken løsnet og barnet måtte tas med hastesnitt lenge før termin, holdt på å dø. Det gikk bra heldigvis, men hvilken sjanse å ta!!! Og dessverre så forstår ikke moren at det hadde noe med hennes livsstil å gjøre.

Anonymous poster hash: 57f69...b8d
Skrevet

Det får man vel aldri vite,- men en normal mor ville vel bedreide seg selv om hun visste hun gjorde noe "galt" underveis i svangerskapet (spekemat, alkohol, nikotin, piller osv)  og etter hvert finner  ut at ungen har en skade/lyte som KAN knyttes opp til det hun valgt å ikke gjøre, men som "boka" sa hun burde.............

Jeg hadde hatt trøbbel med å leve med meg selv om min unge fikk en mer eller mindre alvorlig lyte (???) og jeg visste med meg selv at jeg ikke hadde gjort alt etter boka under svangerskapet......Og det vil sikkert denne mamman ha også,- hvis ikke er det noe grunnleggende galt,- tenker jeg.

Nei, man kan ikke si 100% sikkert at det skyldes røyken, men hadde hun IKKE røyka under svangerskapet, så hadde man med 100% sikkerhet kunne sagt at det IKKE skyldes røyken!!! For ungen er det uansett for sent, for morens samvittighet resten av livet,- det samme............Og det er jo derfor de fleste av oss velger å kutte røyk, alkohol , "antatt skumle" matvarer osv fra livene våre så lenge vi bærer på barna våre..... Om det skulle bli noe med de, så er det godt å vite at man gjorde alt man kunne for at det IKKE skulle bli noe..Eller???

Anonymous poster hash: d3d72...59b

Skrevet

Jeg kom til verden 2 mnd for tidlig. Jeg er sikker på at det var fordi mamma røyka som en skorstein

Anonymous poster hash: 9dd27...d98

Skrevet

Man kan aldri si at noe er eneste grunn. Men det samme som de sier om alkohol, altså at selv de små mengder kan forverre tilstanden hvis barnet i magen er sykt, kan røyking i svangerskapet bidra til at barnet utvikler lungesykdom hvis barnet allerede er sykt eller svakt i magen.

Skrevet

Det kan man vel aldri vite helt sikkert, men det er likevel tragisk når et foster utsettes for risiko på den måten. Kjenner også en som røyka i hele svangerskapet. Morkaken løsnet og barnet måtte tas med hastesnitt lenge før termin, holdt på å dø. Det gikk bra heldigvis, men hvilken sjanse å ta!!! Og dessverre så forstår ikke moren at det hadde noe med hennes livsstil å gjøre.

Anonymous poster hash: 57f69...b8d

Jeg tenker at hvis mor er så jævla egoistisk at hun ikke ønsker å "ofre seg" for barnet ved å kutte ut røyk, hvordan tenker hun livet videre? Livet med barn innebærer det å ofre noe for dem hver eneste dag - søvn, ro, strøkent hus 24/7, fritid. Hvis man ikke kan ofre noe for det ufødte barnet, kan det hende at man forblir like egoistisk når barnet er kommet til verden.

Skrevet

Nei, man kan aldri vite 100% sikkert, og jeg tror ikke røykingen er direkte årsak til lungesykdommen men indirekte. Det er jo ganske kjent at premature er mer utsatt for ulike sykdommer, og jeg mener at det er hun som har forårsaket at barnet ble født prematurt. Og nei, hun viser ingen anger, og røyker fortsatt like mye...

Skrevet

Nei, man kan aldri vite 100% sikkert, og jeg tror ikke røykingen er direkte årsak til lungesykdommen men indirekte. Det er jo ganske kjent at premature er mer utsatt for ulike sykdommer, og jeg mener at det er hun som har forårsaket at barnet ble født prematurt. Og nei, hun viser ingen anger, og røyker fortsatt like mye...

RØYKER hun fortsatt etter å ha fått barn som trenger tilførsel av oksygen for å puste på grunn av lungesykdom? Så du sier at hun går rundt og stinker røyk, og utsetter babyen for passiv røyking når babyen er syk? Beklager, men sånne tilfeller burde egentlig ha vært noe for barnevernet. Mor vil jo ikke gjøre det beste for sitt barn.

Skrevet

RØYKER hun fortsatt etter å ha fått barn som trenger tilførsel av oksygen for å puste på grunn av lungesykdom? Så du sier at hun går rundt og stinker røyk, og utsetter babyen for passiv røyking når babyen er syk? Beklager, men sånne tilfeller burde egentlig ha vært noe for barnevernet. Mor vil jo ikke gjøre det beste for sitt barn.

Ja.... dette er jo så stressende, så hun trenger virkelig den røyken.....

Skrevet

Håper hun røyker ute og ikke sammen med baby. Jeg har jobbet i en omsorgsbolig med et barn med dårlige lunger så det gikk med oksygen på seg hele tiden, sånn slange under nesen. Vi ansatte fikk streng beskjed om å ikke røyke i arbeidstiden og i hvertfall ikke ved barnet. Kommer det en gnist på oksygenslangen så kan den eksplodere.

Det var mye jobb med dette barnet pga lungeproblemene, håper virkelig at din søster tar dette seriøst om det er like mye jobb. Håper det ikke er like ille da!

Anonymous poster hash: 79aa0...114

Skrevet

Leste om ei som mistet barnet sitt i krybbedød 2 mnd gammel. Det eneste de fant under obduksjon var spor av passiv røyking! Nå skal dama ha tvillinger og røyker fortsatt. Noen burde virkelig ikke fått beholde barna sine. Inkludert søsteren din!

Anonymous poster hash: cb407...cb3

Skrevet

Forferdelig.

Min mor røykte med meg i magen. Jeg har svake lunger, astma og vært masse syk igjennom barndommen.

Kan faktisk ikke tilgi henne!

Røyking i svangerskapet er motbydelig, egoistisk, kunnskapsløst og ondskapsfullt.

Skulle vært ulovlig!

Anonymous poster hash: f0c2f...c0f

Skrevet

Hmmm... Ja jeg røyket noe under mitt første svangerskap... Kanskje 3 om dagen(gremmes).. Dette har jeg funnet ut i etterkant er fordi at jeg ikke klarte å knytte meg til barnet når det var i magen. Hadde påfølgende fødselsdepresjon. Hadde utallige unnskyldninger for meg selv. Legen min fulgte meg opp og fikk meg til å klare å slutte helt i 3 trimester.

Alt gikk heldigvis bra , men det går ikke en dag uten at jeg tenker på det. Bare eldste blir forkjølet, så tror jeg noen ganger at det er min skyld. Det er mitt kors å bære og jeg fortjener å føle litt på det. Heldigvis har eldste en flott helse og alt har gått bra. Begge var over gjennomsnitte store og ingen innfarkter i morkaken... FLAKS.

Når jeg fikk nr 2 hadde jeg snuset i et par år... Sluttet på dagen jeg fant ut jeg var gravid. Da hadde jeg følelser for spiren med en gang.

Jeg er den siste som skal dømme, da jeg ikke har vært noe bedre selv... Men allikevel så stikker det i meg når jeg ser gravide røyke.... Nå klarer jeg ikke skjønne at de tar sjansen. Jeg prøver (uten å virke dømmende) å fortelle hvordan jeg var og hvordan skyldfølelse kan virke inn. Det virket faktisk på en bekjent...

Jeg hadde aldri tilgitt meg selv hvis noe hadde skjedd med barna mine fordi jeg tok dårlige valg... Uansett om ikke problemene til babyen til søsteren din ikke kan knyttes direkte til røyking..., Så var sjansen idiotisk å ta..

Anonymous poster hash: 392ee...0d2
Skrevet

Leste om ei som mistet barnet sitt i krybbedød 2 mnd gammel. Det eneste de fant under obduksjon var spor av passiv røyking! Nå skal dama ha tvillinger og røyker fortsatt. Noen burde virkelig ikke fått beholde barna sine. Inkludert søsteren din!

Anonymous poster hash: cb407...cb3

Jeg har også lest dette, men hvor leste du st det var hun som røyket og at hun fortsatt gjør det?

Anonymous poster hash: 81aa3...97e

Skrevet

Ja.... dette er jo så stressende, så hun trenger virkelig den røyken.....

Hi, det jeg skal si nå er meget viktig - og du må gjøre noe med det!

Hvis det er slik at barnet trenger oksygen også når det skal hjem fra sykehuset, da MÅ!!!!!! du si fra til sykehuset at mor røyker fremdeles! En liten gnist i nærheten av barnet og oksygenen kan få oksygentanken til å eksplodere.

Det er kjempestrenge regler for å få oksygen hjem. Og om din søster ikke greier å la være å røyke i nærheten av barnet, da kan faktisk ikke barnet få oksygen. Dvs. da er hun ikke skikket til å ha omsorg for barnet og barnet vil trolig bli satt i fosterhjem.

Jeg vil tro din søster - siden hun fremdeles er så bastant på at hun "må" ha røyken - er troende til å lyve for helsepersonellet og/eller å ta lett på risikoen det er å ev. skulle ha oksygentank hjemme for barnet.

Vær så snill - snakk med avdelingen på sykehuset, be om å få snakke med en av legene som har ansvar der!

Anonymous poster hash: 9bc4f...2d7

Skrevet

Uff helt tragisk... Min mor røyket når hun var gravid med broren min. Og han har en øyesykdom som gjør at han blir mer og mer svaksynt. Legen på sykehuset sa at det det kom av røykingen under svangerskapet. Men moren vår tror det ikke siden hun "kun røyket" 5 røyk om dagen.

Anonymous poster hash: c7cb1...5c2

Skrevet

Jeg var skikkelig dysmatur og har alltid vært liten og spak med dårlig grovmotorikk. Tror det har noe med røykinga til mamma å gjøre...

Helt enig med hun over her, du må virkelig si ifra om dette. Er kjemiker og den gassen vi er aller mest forsiktig med er oksygen.

Anonymous poster hash: 4ba4c...6e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...