Gå til innhold

Farlig å ta solarium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg brukte ta solarium ganske mye når jeg var yngre, og tålte det ganske fint. Er norsk, men har mørkt hår og øyne og mørk hudtype. Nå er det flere år siden jeg har vært, men fikk lyst å friske opp fargen litt før vi drar på ferie neste uke. Er det skadelig om jeg nå tar 3-4 runder på si 15-20 min før vi drar? Å er solkrem noen vits å bruke? Var idag å lå i 18 min med solfaktor 15, fikk litt farge men ble ikke brent. Klør litt i huden nå ikveld, så ble litt usikker på hvor farlig det egentlig er? :P

Anonymous poster hash: 52445...21d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville absolutt brukt solkrem

Skrevet

Statens strålevern fraråder bruk av solkrem i solarium. Det er visst bedre å ligge i kortere tid. Jeg pleier å bruke tanning lotion, som gir farge raskere. Da minimeres soltiden.

Solariumssol gir høyere stråling enn naturlig sol. Det er jo absolutt ikke sunt. Men jeg tenker alt med måte, og pass på å ikke bli brent.

Anonymous poster hash: 2c56e...06b

Skrevet

Ja, det er farlig! Det er en grunn til at det er 18-årsgrense! Les på kreftforeningen sine sider.

Anonymous poster hash: ca0a6...142

Skrevet

Vil bare si at jeg ville ha gjort alt man vet kan gjøres for å minimere sjansen for å få malignt melanom. 

Den sykdommen unner jeg ikke en gang min verste fiende.

Anonymous poster hash: 73a39...56f
Skrevet

Langvarig og overdreven bruk ja...men å ta litt solarium 2-3 ganger før en utenlandsreise er ikke farlig.

Anonymous poster hash: a8546...dae

Skrevet

3-4 runder i solarium på ca ei uke? Hadde jeg aldri gjort..

Anonymous poster hash: 65ba2...5e8

Skrevet

Er bare UVA (primært, noen ganger litt UVB) som farger opp gammelt pigment i døde hudceller, dvs at det gir ikke noe "grunnlag" for å ikke bli brent i syden. Det det gir grunnlag for er aldring, pigmentering og kreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...