Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Har en jente på 2 år som snart skal begynne i barnehage. Jeg tenkte selv at det var litt uheldig å ta bleieslutt nå i sommer fordi det kunne bli vanskelig for henne å være ny i bhg og nylig bleiefri på en gang. Men hun var liksom så klar for det, sto og sa "nå tisser jeg" og hadde tørre bleier i opptil 2 timer samt ofte tørr om morgenen. Hun ble nesten hysterisk hvis vi ikke skiftet bæsjebleie med en gang. Så nå i ferien droppet vi bleien mer om mer og de siste 2 ukene har hun gått uten hele dagene med stadig mindre uhell. Går hun naken nedentil så har hun full kontroll. Med bukse/truse har hun glemt seg litt eller ikke visst at hum må ta av klærne, men i dag gikk dette også bra hele dagen. Det er 3 uker til hun begynner i barnehage og jeg lurer nå på hva vi skal gjøre? Kan vi sende henne uten bleie og regne med det går bra? Vil hun klare å si fra når hun er helt ny i bhg og ikke kjent? Kan vi regne med at de ansatte følger opp og hjelper henne? Synes det ville være så leit å måtte putte på henne bleier igjen når det går så bra uten.... Anonymous poster hash: 3dc62...0d2
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 La henne gå uten fremover så ser dere hvordan det går. Vår på 3 år har gått uten bleie i 3 uker, har kanskje 2 uhell på de 3 ukene.og begynte på ny bhg idag. Anonymous poster hash: c09ab...2ac
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Ikke veksle mellom bleie og ikke bleie. Enten slutter hun eller ikke. Håpløst forvirrende for ungen når de ikke vet om de har bleie på eller ikke. Hvis hn har sluttet så har hun sluttet, ikke noe mer å lure på da vel? Greier hun det hjemme er det vel ikke værre i bhg? Anonymous poster hash: 11aa7...997
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 La henne gå uten bleie. Best med løs bukse, uten truse. Anonymous poster hash: cc658...2f5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Vi sluttet med bleie 1 uke før bhg start og det gikk helt fint. Men enig med hun som skriver at dere ikke må forvirre barnet med å bytte mellom bleie og truse. Vi tok av bleia en mandag og har siden aldri satt på bleie igjen. Anonymous poster hash: 307bd...e03
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #6 Skrevet 3. august 2016 Vi forvirrer henne ikke, hun går uten bleie fra hun står opp og til hun legger seg. Det var bare de første dagene da vi ikke var sikker at vi prøvde med en time eller to mens vi var hjemme. Nå har hun gått på tur, i butikken osv stort sett uten uhell. Jeg synes hun klarer seg veldig fint hjemme, men er likevel usikker på om hun skal klare det i barnehagen når hun er såpass liten. Hun er jo avhengig av at noen er litt forståelsesfulle og lydhøre i begynnelsen, hun vet ikke hvor doen er og kjenner ikke noen i barnehagen. Er jo ikke sikkert hun klarer å konsentrere seg eller tør å si i fra til noen i starten. Vil de ha forståelse for dette eller vil de bare putte på henne bleie og si hun ikke er klar? Hun sover også dagdupp uten bleie, går kjempefint hjemme. Men da må hun jo få komme opp av vogna med en gang hun våkner og sier hun må tisse, kan ikke forvente at hun skal ligge der og holde seg i et kvarter til noen hører at hun er våken liksom. Så jeg lurer på hva jeg kan forvente at barnehagen gjør/har kapasitet til? Anonymous poster hash: 3dc62...0d2
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #7 Skrevet 3. august 2016 Vår sluttet med bleie før barnehagestart. Hun var tørr da hun var 2 år og 3 mnd og begynte i bhg da hun var 2 år og 7 mnd. Barnehagen skal være en forlengelse av hjemmet og skal hjelpe til med dette. Sørg for å ha mange truse/bukseskift i barnehagen den første tiden. Anonymous poster hash: aaa91...d51
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #8 Skrevet 3. august 2016 Våre har hatt et par uhell de første dagene i Bhg etter bleieslutt (som vi tok på sommeren). I Bhg til eldste var de veldig strenge på det og de satte på bleie på dag tre. Tok ca 2 mnd før de lot henne prøve uten bleie igjen. Med yngste har de sagt (annen Bhg) at et par uhell i starten ikke er et problem og etter tre dager har det gått bra. Jeg ville også sendt ungen uten bleie og så forklart situasjonen i Bhg. Anonymous poster hash: dbf05...2c8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #9 Skrevet 3. august 2016 Da min sluttet med bleie på en 2 ukers ferie i mai (var da 2,5 år), sluttet han helt. Hadde dog vært tørr på natta og sovet uten bleie i nesten 4 mnd. Kom tilbake til barnehagen og sa bare at han har sluttet med bleie.De har faste rutiner på dobesøk i de fleste barnehager når det gjelder bleieslutt. De vet hva det dreier seg om og har gjort det mange ganger før. Det kan ta litt tid før de klarer å lese alle barnas tidlige signaler på at de må på do, men de fleste ansatte er gode på å lære seg det fortest mulig. Du kan gi dem noen tips om hvilke tegn de skal se etter, det gjør det enklere. Og husk å ha mange skift i tilfelle. Anonymous poster hash: 0c09d...5f2
ulenissen Skrevet 3. august 2016 #10 Skrevet 3. august 2016 Vi forvirrer henne ikke, hun går uten bleie fra hun står opp og til hun legger seg. Det var bare de første dagene da vi ikke var sikker at vi prøvde med en time eller to mens vi var hjemme. Nå har hun gått på tur, i butikken osv stort sett uten uhell. Jeg synes hun klarer seg veldig fint hjemme, men er likevel usikker på om hun skal klare det i barnehagen når hun er såpass liten. Hun er jo avhengig av at noen er litt forståelsesfulle og lydhøre i begynnelsen, hun vet ikke hvor doen er og kjenner ikke noen i barnehagen. Er jo ikke sikkert hun klarer å konsentrere seg eller tør å si i fra til noen i starten. Vil de ha forståelse for dette eller vil de bare putte på henne bleie og si hun ikke er klar? Hun sover også dagdupp uten bleie, går kjempefint hjemme. Men da må hun jo få komme opp av vogna med en gang hun våkner og sier hun må tisse, kan ikke forvente at hun skal ligge der og holde seg i et kvarter til noen hører at hun er våken liksom. Så jeg lurer på hva jeg kan forvente at barnehagen gjør/har kapasitet til? Anonymous poster hash: 3dc62...0d2 Min gutt var to år og to mnd da han sluttet med bleie. Der var ingen problem i barnehagen! Nå hadde han allerede gått i bhg i et år før han sluttet da, men kan ikke se at de har noe å si...
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #11 Skrevet 3. august 2016 De må følge opp i barnehagen. De har gode rutiner på dette. Så flink hun er! Anonymous poster hash: 7a27f...f8a
Mostly Harmless Skrevet 3. august 2016 #12 Skrevet 3. august 2016 Min gutt var i samme situasjon som jenta di, 2 år, nylig bleiefri og ny i barnehage. Barnehagen fulgte fint opp og spurte ham jevnlig om han måtte på do. Da det viste seg at gutten hadde det så gøy i barnehagen at han "aldri" måtte på do (hadde ikke tid), begynte de, i samråd med oss, å ta ham med på do til faste tider. Var aldri noe problem i forbindelse med soving, de hadde sovevakt så barna fikk stå opp med en gang de var våkne.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #13 Skrevet 3. august 2016 Har en jente på 2 år som snart skal begynne i barnehage. Jeg tenkte selv at det var litt uheldig å ta bleieslutt nå i sommer fordi det kunne bli vanskelig for henne å være ny i bhg og nylig bleiefri på en gang. Men hun var liksom så klar for det, sto og sa "nå tisser jeg" og hadde tørre bleier i opptil 2 timer samt ofte tørr om morgenen. Hun ble nesten hysterisk hvis vi ikke skiftet bæsjebleie med en gang. Så nå i ferien droppet vi bleien mer om mer og de siste 2 ukene har hun gått uten hele dagene med stadig mindre uhell. Går hun naken nedentil så har hun full kontroll. Med bukse/truse har hun glemt seg litt eller ikke visst at hum må ta av klærne, men i dag gikk dette også bra hele dagen. Det er 3 uker til hun begynner i barnehage og jeg lurer nå på hva vi skal gjøre? Kan vi sende henne uten bleie og regne med det går bra? Vil hun klare å si fra når hun er helt ny i bhg og ikke kjent? Kan vi regne med at de ansatte følger opp og hjelper henne? Synes det ville være så leit å måtte putte på henne bleier igjen når det går så bra uten.... Anonymous poster hash: 3dc62...0d2 I min barnehage var det et barn på 1,5 år som foreldrene ønsket skulle slutte med bleie.Mye uhell til alle tider og uhell når barnet sov og barnehagen måtte vaske soveposen hver dag.Synest ikke det var ok,da det går mye tid bort fra de andre barna.Jeg mener barn skal slutte med bleie når de er klar for det.Er toåringen klar for å slutte ville jeg gjort det.Noen foreldre glemmer at barnehagen passer på mange barn og ikke bare deres. Anonymous poster hash: f680f...1dc
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #14 Skrevet 3. august 2016 Måtte barnehagen vaske sovepose? Det er vel uansett foreldrenes jobb. Jenta mi er ikke slik, hun klarer dette veldig bra, hadde ingen uhell i går og i dag. Men jeg ser jo stadig når vi går forbi barnehagen (og har dessverre også den erfaringen fra eldste gikk i bhg) at ansatte ofte står og skravler seg imellom og driver med mobilen og svarer litt sånn "mhmmmm..." og "vent litt...." og ikke hører ordentlig på barna. Så da tenker jeg at det kan lett bli sånn at hun prøver å si fra, men ingen får det med seg. Anonymous poster hash: 3dc62...0d2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2016 #15 Skrevet 4. august 2016 Måtte barnehagen vaske sovepose? Det er vel uansett foreldrenes jobb. Jenta mi er ikke slik, hun klarer dette veldig bra, hadde ingen uhell i går og i dag. Men jeg ser jo stadig når vi går forbi barnehagen (og har dessverre også den erfaringen fra eldste gikk i bhg) at ansatte ofte står og skravler seg imellom og driver med mobilen og svarer litt sånn "mhmmmm..." og "vent litt...." og ikke hører ordentlig på barna. Så da tenker jeg at det kan lett bli sånn at hun prøver å si fra, men ingen får det med seg. Anonymous poster hash: 3dc62...0d2 I alle dager, for en barnehage. Klaget du aldri på det. Der jeg jobber så hadde vi noen unge ansatte som var sånn med mobilen, helst håpløst. Etter klager til styrer, så ble det innført mobilforbud utenom pausene. Anonymous poster hash: e0baf...eb5
Anonym bruker Skrevet 4. august 2016 #16 Skrevet 4. august 2016 Jeg klaget aldri på det, men kjenner det irriterer meg litt. Men nå har i allefall 2 åringen vært uten uhell i mange dager sammenhengende og til og med på lang biltur og hele dagen i tusenfryd. Så nå kommer jeg til å sende henne uten bleie med god samvittighet og er sikker på at jenta er klar. Anonymous poster hash: 3dc62...0d2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2016 #17 Skrevet 4. august 2016 Måtte barnehagen vaske sovepose? Det er vel uansett foreldrenes jobb. Jenta mi er ikke slik, hun klarer dette veldig bra, hadde ingen uhell i går og i dag. Men jeg ser jo stadig når vi går forbi barnehagen (og har dessverre også den erfaringen fra eldste gikk i bhg) at ansatte ofte står og skravler seg imellom og driver med mobilen og svarer litt sånn "mhmmmm..." og "vent litt...." og ikke hører ordentlig på barna. Så da tenker jeg at det kan lett bli sånn at hun prøver å si fra, men ingen får det med seg. Anonymous poster hash: 3dc62...0d2 Tuller du?? Sånn skal det ikke være, dette bør du virkelig klage på!! Vi følger opp bleieslutt så godt vi kan, vi lærer oss signalene og oppmuntrer til å gå på do. Her en dag ville en liten nesten-toåring gå på do også fordi storebror tissa på do. Selvfølgelig fikk han det, selv om det medførte et ekstra bleieskift. Et annet barn har vi anbefalt foreldrene å vente litt med bleieslutt, fordi vi ser han ikke er klar. Har dessverre jobbet med ansatte som syns dette er noe slit, men det er faktisk en del av jobben vår. Anonymous poster hash: ca282...55b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå