Gå til innhold

Barnet ser at stemor gir ørefikk til dattera si.Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg sitter med et problem her. jeg har gutt på 10 år og jeg er skilt. Faren har fått ny dame fra Thailand som har ei datter på 4 år. Gutten min kom i det siste og sa at ny dame slår dattera og det er veldig vondt for ham å se. Da han reagerte, sa faren at det er helt normalt. Jeg snakket med Familievernekontoret og de sa at det kan være tilfellet at gutten min lagger historier (har fått time med dem på fredag uansett).

Problemet jeg står med er at på grunn av det og andre ting, barnet mitt nekter å dra til faren nå.

Hva er tankene deres over situasjonen?

Anonymous poster hash: 91d81...caa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er merkelig om familievernkontoret bagatelliserer at et barn blir slått - om de fremdeles gjør det så ville jeg krevd å få snakke med personens leder på familievernkontoret og spurt om det er normal praksis at de bagatelliserer at barn blir slått. Etter norsk lov er det ulovlig å slå barn.

Normalt vil en 10-åring ikke dikte opp historier om slikt.

Jeg ville varslet barnevernet om det som skjer i hjemmet til ditt barns far. Spesielt siden faren sier at det er helt normalt.

Det er godt mulig det er normalt å gi barn en ørefik i Thailand, men i Norge er det ulovlig, og velger man å bo i Norge må man forholde seg til norske lover.

Ring barnevernet - og fortell gjerne at familievernkontoret bagatelliserer problemet.

Anonymous poster hash: cabe6...61a
Gjest Antarctica
Skrevet

Hold han hjemme til dette er ryddet i. Samme hva som er grunnen, lager "historier" eller hva, så skal barn som varsler om vold tas på alvor.

Skrevet

Jeg er helt enig med dere. Jeg konfronterte faren med det men han sier at barnet lyver og at det har aldri skjedd.

Jeg vet at barnet mitt snakker sant fordi han beskriver når og hvordan.

Situasjonen at barnet nekter å dra til faren pågår siden Januar og familievernkontoret er vell skjent med omstendighetene. De ønsker å snakke med barnet med faren nekter å la dem snakke med ham uten at han er til sted. Jeg synes at de tror at gutten lager problemer pga sjalusi og måten ny dame ble introdusert, da faren flyttet dem inn ei uke etter eks kona flyttet ut og gutten kjenner dem ikke i det hele tatt. Etter det, har ting gått fra verre til verst mellom faren og sønn, men jeg er helt sikker på at gutten lyver ikke.

Jeg har fått time med psykolog i morgen så jeg får litt veiledning og med Familievernkontoret på fredagen. Forekommende helg er faren sin samværhelg og gutten blånekter å dra ditt.

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg sitter med et problem her. jeg har gutt på 10 år og jeg er skilt. Faren har fått ny dame fra Thailand som har ei datter på 4 år. Gutten min kom i det siste og sa at ny dame slår dattera og det er veldig vondt for ham å se. Da han reagerte, sa faren at det er helt normalt. Jeg snakket med Familievernekontoret og de sa at det kan være tilfellet at gutten min lagger historier (har fått time med dem på fredag uansett).

Problemet jeg står med er at på grunn av det og andre ting, barnet mitt nekter å dra til faren nå.

Hva er tankene deres over situasjonen?

Å være vitne til vold er besten like skadelig om ikke like skadelig, som å bli utsatt. Ville tenkt meg NØYE om før jeg sendte gutten på samvær. Det er straffbart å slå barn, og om gutten din hadde sagt dette på skolen, ville de vært pliktet til å melde i fra.

Anonymous poster hash: b4106...62d

Skrevet

Du må holde barnet ditt hjemme til du er sikker på at det ikke forekommer vold hos far, også må du melde bekymring til barneverntjenesten. Jeg kan ikke signere med yrkestittel, men en slik melding gir grunnlag for å åpne undersøkelse. Barnet blir slått, det må du gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 33f89...500

Skrevet

En i min nærmeste familie er gift med ei dame fra Thailand og i følge henne så er det helt normalt og vanlig med fysisk straff der nede, særlig i form av ørefik, knips/slag på fingrene/hendene, klaps på rumpa og knips på munnen. Det er også vanlig at barn skal ses, men ikke høres. "Gjør som du får beskjed om og ti ellers still"
Hun har fortalt at mange barn blir sett på som tøffe fra "vestlige", fordi de ikke gråter når de slår seg/får vondt. Sannheten er at de ties til taushet. Mange får ikke trøst og omsorg som vi ser på som helt naturlig og gir derfor opp til slutt. Hun syns det er godt å se hvordan "vi vestlige" behandler barna våre.

Så jeg ville absolutt tatt det på alvor. 

Anonymous poster hash: 1fc49...12f
Skrevet

Hadde aldri sendt gutten dit igjen før dette hadde blitt ryddet opp i. Han skal ha ros for å tørre å si ifra.

Videre sier du at faren har sagt til gutten at dette er normalt? Og at faren nå sier det aldri har skjedd? Mulig jeg misforstår noe nå?

Ørefik ol er desverre vanlig i tilfelle du nevner, men ikke mange månedene siden et barn i klassen til ene mitt barn ble plassert i beredskapshjem grunnet slikt. Ble senere tilbakeført, men moren fikk pålegg om foreldreveiledning.

Syns også det er grusomt at faren sier til gutten at det er normalt?! Gutten må jo bli livredd. Og at han senere sier at det ikke har skjedd? Setter jo gutten i en ekkel situasjon, og bare denne handlingen er meget bekymringsverdig !

Anonymous poster hash: c7386...d80

Skrevet

Men skal faren være med på familevernkontoret sammen med sønnen? Det vil jo være veldig ekkelt for gutten å sitte der å si at han ikke ahr det bra hos han hvis han skal høre på. Kan han ikke få snakke med de alene? 

Anonymous poster hash: 76878...73e
Skrevet

Hæ?leste jeg riktig? At de tror sønnen din lager historier?

Dama til broren til mannen min er fra Brasil. Ho slår, rister , tvinger ungen på 3 år til å spise til ho spyr,tar

nesten aldri med ungen ut osv osv.. kulturforskjeller..jeg kaller det barnemishandling. Svigermor vurderer å kontakte barnevernet

.

Anonymous poster hash: f35d2...d78

Skrevet

Dama til broren til mannen min er fra Brasil. Ho slår, rister , tvinger ungen på 3 år til å spise til ho spyr,tar

nesten aldri med ungen ut osv osv.. kulturforskjeller..jeg kaller det barnemishandling. Svigermor vurderer å kontakte barnevernet

.

Vurderer? Det burde jo vært gjort for lengst. Stakkars unge som har så tafatte familiemedlemmer rundt seg

Anonymous poster hash: 45931...418

Skrevet

Takk alle for svarer.

Jo, det er akkurat det som skjer.
Familievernkontoret sier at det er mulig at sønnen min lager historier og vil ikke kalle inn faren til samtale noe lenger pga at de har opplevd at han blir aggressiv da de prøver å få ham på rett vei. De sa til meg at faren er nødt nå å ta kontakt med dem selv om han vil bli med på samtalen på fredag. De sier at jeg må oppmuntre gutten til å være hos faren og bare hold ham tilbake om han hyller og skriker DA faren kommer å hente ham. Men gutten hyller og skriker og knuser lego og vifte med armene når vi snakker om det allerede! Og faren sier at jeg er problemet fordi barnet er aldri slikt hos ham.
Faren nekter familievernkontoret å snakke med barnet uten at han er til stedet og de vil ikke at faren blir med hellerså det blir ingen samtale sammen.

Faren sa til meg da jeg sagt hva gutten sier og ba om en forklaring, at det aldri skjede. Pga det spurte jeg gutten igjen og han sagt det samme ting og han viste meg akkurat hvordan jenta ble slått på ansiktet og hvordan det hørtes ut. Jeg er helt sikker på at gutten lyver ikke.

I morgen, fikk jeg time hos psykolog som kan råde meg ang situasjonen så at jeg kan få noe tips... Jeg er veldig bekymret pga at gutten min har også visste utfordringer som gjør at han er henvist til BUP til videre utredning og det er helt uakseptabelt at det finnes ingen som kan stoppe denne mannen.

Barnevernet ble involvert i Januar da skolen anmeldte faren men da fant de ingen grunn til bekymring og lagt de saken ned.

Skrevet

Men skal faren være med på familevernkontoret sammen med sønnen? Det vil jo være veldig ekkelt for gutten å sitte der å si at han ikke ahr det bra hos han hvis han skal høre på. Kan han ikke få snakke med de alene? 

Jeg har skrevet detaljert svar ang det og nederst.

Skrevet

En i min nærmeste familie er gift med ei dame fra Thailand og i følge henne så er det helt normalt og vanlig med fysisk straff der nede, særlig i form av ørefik, knips/slag på fingrene/hendene, klaps på rumpa og knips på munnen. Det er også vanlig at barn skal ses, men ikke høres. "Gjør som du får beskjed om og ti ellers still"

Hun har fortalt at mange barn blir sett på som tøffe fra "vestlige", fordi de ikke gråter når de slår seg/får vondt. Sannheten er at de ties til taushet. Mange får ikke trøst og omsorg som vi ser på som helt naturlig og gir derfor opp til slutt. Hun syns det er godt å se hvordan "vi vestlige" behandler barna våre.

Så jeg ville absolutt tatt det på alvor. 

Anonymous poster hash: 1fc49...12f

Sønnen min kommenterte om det og, hvordan mora til jenta viser nesten ingen omsorg eller følelser og at jenta sitter med iPad hele dagen uten at mora gjør ingen ting. Men det er deres problem. Jeg vill ikke at gutten min ser på voldelige henvendelser, særling mot barn.

Skrevet

Som andre sier er det vanlig oppdragelse der hun kommer fra. Det gjør det likevel ikke greit. Noen må snakke med henne og far om at de kan bli fratatt barna sine, for det er ikke regnet som oppdragelse her. Kjenner til et tilfelle der foreldrene ble fratatt barna der mor var fra Thailand. Hun ville ikke innfinne seg med norske regler og de har ikke fått barna tilbake. Far her burde også sagt noe for lenge siden. Meld ifra.

Anonymous poster hash: fbdf8...939

Skrevet

Send bekymringsmelding om stemoren til barnevernet

Anonymous poster hash: 08291...4f1

Skrevet

Vurderer? Det burde jo vært gjort for lengst. Stakkars unge som har så tafatte familiemedlemmer rundt seg

Lett for det og si.. det skal sier at svigers passer de barna 6 av 7 dager i uka.og barnet begynner heldighvis i barnehagen til uka.

Skrevet

Lett for det og si.. det skal sier at svigers passer de barna 6 av 7 dager i uka.og barnet begynner heldighvis i barnehagen til uka.

Men hva med broren din? Den foreldres sønn?! Han burde vel beskytte ungen sin? Uff, ja det er lett å si.. Men håper virkelig dere gjør noe. Når dere har ventet så lenge kan dere ikke vente å bli vurdert som fosterhjem dersom det ender med det..

Anonymous poster hash: b4106...62d

Skrevet

Det er jo du selv som kaller det barnemishandling. Du burde jo melde det selv

Skrevet

.Anonymous poster hash: f35d2...d78

Om du vet om at noen behandler et barn slik så er DU pliktig til å kontakte barnevernet selv! Du kan ikke gjemme deg bak skjørtet til svigermor, og vente på at hun skal ordne opp.

Gjør din plikt, beskytt dette barnet!

Anonymous poster hash: e9f31...362

Skrevet

Om du vet om at noen behandler et barn slik så er DU pliktig til å kontakte barnevernet selv! Du kan ikke gjemme deg bak skjørtet til svigermor, og vente på at hun skal ordne opp.

Gjør din plikt, beskytt dette barnet!

Anonymous poster hash: e9f31...362

Ville kanskje hintet til barnehagen om å holde et lite øye med situasjonen, på denne måten kan det bli fortgang i saken fra barnehagens side. Ville i tillegg meldt selv (om ingen andre i familien melder). Jeg vet det er en ekkel situasjon, har selv meldt nær familie, og det er ikke noe gøy, men er ikke noe gøy å leve med å vite at barna har det så ille heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...