Gå til innhold

Inspirert: morskjærlighet og depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser av annet innlegg at ca alle som sier de ikke følte morskjærlighet tidlig, var deprimerte. Stemmer det? At om denne følelsen kommer sent, så er det derfor? Jeg sitter m baby på 4 mnd i fanget, og sliter innimellom m morsfølelsen. Men mener jeg ikke er deprimert, er bare så sliten av baby som ikke sover.

Anonymous poster hash: 38db0...894

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ingen fasitsvar på dette, tror jeg.

Men det er nærliggende å tro at når man er så sliten fordi man ikke får søvn, da kan man også få en depresjon. Ikke nødvendigvis, men det er en mulighet. Det er ikke alle som forstår at de er deprimerte heller. Det er f.eks. klassisk at menn ikke forstår at de er deprimerte, men at noen av dem heller blir frustrerte og sinte, eller bare ikke "gidder" å forholde seg til andre og heller isolerer seg. Men selv trenger de ikke har forståelse av at de er deprimerte.

Jeg vet ikke hva du er. Jeg vil tro at stor søvnmangel uansett påvirker psyken så mye at du kan oppleve det du gjør nå.

Om jeg var deg ville jeg bedt om hjelp, snakk med jordmor/helsesøster/legen din om hvordan du har det.

Er far inne i bildet? I så fall, få far til å avlaste deg på nettene. Hvis du ammer, pump deg slik at mannen har melk å gi babyen på natten, eller gi ev. mme de nettene du skal sove. Bruk sov i ro om nødvendig når mannen skal ta ansvar. En annen løsning kan være at dere deler natten i to de fleste netter, en av dere har ansvar frem til f.eks. to eller tre, så tar dere "vaktskifte", og så kan dere heller bytte på å sove en natt hver i helgen.

Om far ikke er der, se om du kan få litt hjelp av venner eller familie. Om de ikke har mulighet til å hjelpe deg på natten, så kan det hjelpe mye å få pass en del timer en dag slik at du kan få sove sammenhengende noen timer da. Igjen, pump deg på forhånd om nødvendig, ha god lysskjerming på rommet og bruk sov i ro.

Du må få avlastning på det med søvn slik at du får muligheten til å hente deg inn igjen - og det må på plass enten du er deprimert eller ikke. Så søk hjelp.

Gratulerer med lille og lykke til videre :)

Anonymous poster hash: 35ab8...df1
Gjest Antarctica
Skrevet

Tror ikke det er nødt til å gå hånd i hånd. Så det går ikke an å si at depresjon er "grunnen" i alle tilfeller.

Men dersom man allerede er deprimert, kan tilknytningsfasen bli rammet, og man kan oppleve at det tar lang tid.

Kanskje du er blant dem som trenger tid, uavhengig av depresjon/ikke depresjon. Det er ikke unormalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...